quote:Op woensdag 6 mei 2015 15:40 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Tja mijn man moet er zo nu en dan toch eens uit hè?
DiDa, ik heb besloten mijn lot als gestoord kattenvrouwtje van de buurt, te dragen. Elke wijk heeft zijn gek nodig, immers. Ik heb zojuist Dirkje uitgewuifd en nageroepen vanaf het balkon.'Dag lieve jongen! Dag, dág! Niet door prikkeldraad kruipen hoor!'
Traag / moeilijk eten kan inderdaad wijzen op een gebitsprobleem. Met dr bekkie langs je vinger schuren is gewoon het markeren, betekent dat je van haar ben.quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:16 schreef Heaven7 het volgende:
Kort vraagje, mijn poes van bijna 4 heeft volgens mij wat tandsteen, ze heeft niet heel veel last, eet goed maar soms wat moeilijk/traag, als je onder haar kinnetje aait wil ze wel eens met der bekkie langs je vinger schuren. Dat kan wijzen op tandsteen/vlees problemen toch?
Nou, steeds meer voedingsdeskundige (en daarmee bedoel ik dierenartsen die gepromoveerd zijn op het gebied van voeding) denken dat natvoer in het algemeen beter is voor katten. Want zo krijgen zij meer vocht naar binnen, dus het lijkt preventief te werken tegen blaasgruisproblemen en mogelijk ook tegen nierfalen op oudere leeftijd. Of harde brokjes beter zijn voor het gebit verschilt toch echt per kat en per soort brokjes.quote:We gaan binnenkort voor een check en eventuele reiniging maar ik vroeg me af wat ik fout doe dat dit kan ontstaan, ze krijgt elke dag brokjes (Royal Canin Digestive) en 2 avonden per week (achter elkaar) een kwart blikje gourmet natvlees voor de verwen. Af en toe een Whiskas Temptation die ze vreselijk lekker vindt. Is die laatste de boosdoener?
Wat Duderinnetje ook zegt: je kan "tanden"brokken proberen. Dat zijn in het algemeen wat groteren/hardere brokken, vaak worden er enzymen en andere stoffen die de tandplak tegengaan er aan toegevoegd.quote:Is er een snoepje die wel goed is voor de tanden en katten nog lekker vinden ook? Ze is niet zo heel makkelijk met eten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Plaatje van vanochtend:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Miss_Isis op 07-05-2015 13:54:33 ]"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
Bedankt voor je advies! Duderinnetje ook, welke brokken gebruik jij Dude? Vinden de katten het ook nog echt lekker?quote:Op donderdag 7 mei 2015 08:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Traag / moeilijk eten kan inderdaad wijzen op een gebitsprobleem. Met dr bekkie langs je vinger schuren is gewoon het markeren, betekent dat je van haar ben.
[..]
Nou, steeds meer voedingsdeskundige (en daarmee bedoel ik dierenartsen die gepromoveerd zijn op het gebied van voeding) denken dat natvoer in het algemeen beter is voor katten. Want zo krijgen zij meer vocht naar binnen, dus het lijkt preventief te werken tegen blaasgruisproblemen en mogelijk ook tegen nierfalen op oudere leeftijd. Of harde brokjes beter zijn voor het gebit verschilt toch echt per kat en per soort brokjes.
[..]
Wat Duderinnetje ook zegt: je kan "tanden"brokken proberen. Dat zijn in het algemeen wat groteren/hardere brokken, vaak worden er enzymen en andere stoffen die de tandplak tegengaan er aan toegevoegd.
Het mechanische reinigen (tandenpoetsen) is natuurlijk het beste, gebruik wel kleine borstel en speciale "dieren" tandpasta. Beaphar heeft een hele range met tandverzorgingsproducten. Je kan ook tandengel met enzymen gebruiken (die kan je eventueel gebruiken zonder tanden te poetsen). Laat wel je dierenarts je even laten voordoen hoe je de tanden poetsen bij de kat moet aanpakken.
Maar eerst moet je sowieso naar de dierenarts om te kijken wat het probleem is. Een dier hoort geen tandplak te hebben (op geen enkele leeftijd). Sommige hebben wel daar aanleg voor, waarschijnlijk is het een combi van het milieu in de bek en de mondflora. Maar helaas hebben veel jonge katten ook zogenaamde gingivitis/stomatitis, een soort tandvleesontsteking, dat de vorming van de tandplak kan bevorderen. Bovendien is het erg pijnlijk, dus het tandenpoetsen gaan dan vaak niet. Dus het is zeer verstandig om eerst je dierenarts goed naar het gebit van je kat laten kijken.
Tepels zijn normaal, maar je moet wel dagelijks controleren dat zij niet rood, hard en/of pijnlijk zijn. Slapen is ook normaal.quote:Op donderdag 7 mei 2015 11:29 schreef Miss_Isis het volgende:
Hoi Lieve DiDA
Na een relatief rustige periode beginnen mijn hypochonderlijke neigingen toch weer wat op te spelen, vrees ik. Nori lijkt het goed te doen, maar vertoond toch wat trekjes waar ik graag over gerustgesteld wil worden![]()
Haar tepels (vooral de achterste 2, en in iets mindere mate de 2 daarvoor) zijn bijvoorbeeld nu al behoorlijk opgezwollen en staan een beetje strak, en ze heeft daar ook al wat melk (hoewel ze nog wel 2 weken zou 'moeten' tot dag 63). Ook likt ze erg veel aan haar onderbuik/tepels/achterpoten/vulva/anus. Zo'n beetje haar hele onderste regionen, dus. Wat ook opvalt, is dat ze gedurende de nacht (van 22.00 - 6.00 uur zo'n beetje) haar urine niet meer op lijkt te kunnen houden. Overdag plast ze niet meer of vaker dan anders, trouwens. Daarnaast slaapt ze erg veel/vaak, en wordt eigenlijk alleen wakker om buiten even een rondje te lopen, te plassen/poepen, een knuffel te komen halen op schoot en om te eten (dat laatste doet ze nog steeds het liefst de hele dag). Is dit allemaal normaal?
quote:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Plaatje van vanochtend:
[ link | afbeelding ]
quote:Ik zou de hond niet preventief op de foto gaan zetten. De meeste bevallingen verlopen gelukkig normaal (bij Labradors, bij een Engelse bull verloopt bijv. niks normaal). Dus ik zou gewoon de bevalling afwachten en als je na de bevalling nog twijfelt, kan de dierenarts altijd nog kijken of zij leeg is of niet.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Met Piton (die al 20 jaar niet als Piton op de markt is) moet je heel erg oppassen. Het is alleen geïnduceerd bij bepaalde vormen weeenzwakte, die een gemiddelde fokker imho niet kan diagnosticeren. Oxytocine is een UDA middel, dus je dierenarts kan het wel voorschrijven (let op: het is maar een maand houdbaar na het aanprikken, dus niet "bewaren voor de volgende keer"). Stel voor dat de bevalling niet vordert vanwege een andere oorzaak, bijv. een pup in de verkeerde houding, dan kan de toediening van oxytocine juist schade aanrichten. Dus je moet vrij goed snappen wat je doet (vaginaal kunnen opvoelen ed) Als het geld geen probleem is, zou ik gewoon de dierenarts laten komen, die kan dan de situatie beoordelen en als nodig is, direct ingrijpen.
Komt vast wel goed met Nori! Probeer een beetje te ontspannen, je heb je slaap straks na de bevalling wel hard nodig![]()
Temptations kunnen geen kwaadquote:Op donderdag 7 mei 2015 11:33 schreef Heaven7 het volgende:
[..]
Bedankt voor je advies! Duderinnetje ook, welke brokken gebruik jij Dude? Vinden de katten het ook nog echt lekker?
En kunnen temptations kwaad? Want als dat niet perse zorgt voor tandsteen of tandplak blijf ik ze lekker geven, ze geniet er zo van.
Tanden poetsen gaat m trouwens echt niet worden, ik mag niet eens nageltjes knippen of haar optillen(Temperamentvol beestje).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Qua brok, probeer goede A-merk, Hills t/d of Royal canin Dental ed. Grote merken hebben vaak ook "niet eten, geld terug" garantie.
Ja je hebt ook wel gelijk, de kans is verreweg het grootst dat alles straks vrij normaal zal gaan. En helemaal objectief bekeken heb ik ook niet echt het idee dat er iets mis is met Noortje (en ik hou natuurlijk haar geplas en haar tepels heel goed in de gaten). Maar toch vliegt het me soms een beetje aanquote:Op donderdag 7 mei 2015 14:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tepels zijn normaal, maar je moet wel dagelijks controleren dat zij niet rood, hard en/of pijnlijk zijn. Slapen is ook normaal.
Niet lang meer kunnen ophouden is ook normaal, want pups drukken op haar blaas. Maar gezien haar voorgeschiedenis, zou ik toch even verse urine laten onderzoeken bij je dierenarts.
[..]
[..]
Ik zou de hond niet preventief op de foto gaan zetten. De meeste bevallingen verlopen gelukkig normaal (bij Labradors, bij een Engelse bull verloopt bijv. niks normaal). Dus ik zou gewoon de bevalling afwachten en als je na de bevalling nog twijfelt, kan de dierenarts altijd nog kijken of zij leeg is of niet.
Met Piton (die al 20 jaar niet als Piton op de markt is) moet je heel erg oppassen. Het is alleen geïnduceerd bij bepaalde vormen weeenzwakte, die een gemiddelde fokker imho niet kan diagnosticeren. Oxytocine is een UDA middel, dus je dierenarts kan het wel voorschrijven (let op: het is maar een maand houdbaar na het aanprikken, dus niet "bewaren voor de volgende keer"). Stel voor dat de bevalling niet vordert vanwege een andere oorzaak, bijv. een pup in de verkeerde houding, dan kan de toediening van oxytocine juist schade aanrichten. Dus je moet vrij goed snappen wat je doet (vaginaal kunnen opvoelen ed) Als het geld geen probleem is, zou ik gewoon de dierenarts laten komen, die kan dan de situatie beoordelen en als nodig is, direct ingrijpen.
Komt vast wel goed met Nori! Probeer een beetje te ontspannen, je heb je slaap straks na de bevalling wel hard nodig
Volgens mij, ben ik in het buitenland als Noortje uitgerekend isquote:Op donderdag 7 mei 2015 14:30 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja je hebt ook wel gelijk, de kans is verreweg het grootst dat alles straks vrij normaal zal gaan. En helemaal objectief bekeken heb ik ook niet echt het idee dat er iets mis is met Noortje (en ik hou natuurlijk haar geplas en haar tepels heel goed in de gaten). Maar toch vliegt het me soms een beetje aan![]()
![]()
Het liefst zou ik er t.z.t. iemand bij hebben met enige ervaring/verstand van zaken, maar de meeste kennissen met ervaring wonen dusdanig ver weg dat hen vragen niet echt haalbaar is. Kan ik jou anders niet inhuren als verloskundige?
Goeie smoesquote:Op donderdag 7 mei 2015 15:28 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Volgens mij, ben ik in het buitenland als Noortje uitgerekend is![]()
Heb inderdaad regelmatig biggetjes geboren helpen worden (al hadden die maar heel weinig hulp nodig), en ook geitjes en lammetjes. Maar dit voelt toch andersquote:Je heb toch genoeg ervaring met biggetjes? Pups zijn niet veel anders hoor
quote:Op donderdag 7 mei 2015 14:19 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Temptations kunnen geen kwaadHaha nee de snoepjes iddSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Qua brok, probeer goede A-merk, Hills t/d of Royal canin Dental ed. Grote merken hebben vaak ook "niet eten, geld terug" garantie.Heel erg bedankt!
![]()
quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:23 schreef Duderinnetje het volgende:
DiDa, ik ben zo gek op mijn twee katten dat ik er af en toe draaierig van word. En nu ga ik binnenkort op vakantie en ik zit nu al heimweeërig te zijn, terwijl ik nog niet eens vertrokken ben.![]()
Dat ik tegen Dirk roep, als hij een wandelingetje gaat maken: 'vaarwel mijn jongen!' En soms ren ik Poes achterna in de steeg omdat je nooit mag vertrekken zonder een kus.
Ik sta voor gek in de hele buurt.
Is daar ook wat voor?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.IT'S GREYSIE IT'S PARTY
quote:Op donderdag 7 mei 2015 20:53 schreef Greys het volgende:
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Iemand die me begrijpt.
Snobs have more fun!
KLIK!
Wij gaan allemaal heel hard duimen en dat komt gewoon allemaal goedquote:Op donderdag 7 mei 2015 15:57 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Goeie smoes![]()
[..]
Heb inderdaad regelmatig biggetjes geboren helpen worden (al hadden die maar heel weinig hulp nodig), en ook geitjes en lammetjes. Maar dit voelt toch anders
Ach, het zal uiteindelijk hopelijk ook wel loslopen. Mijn ouders deden het vroeger ook gewoon zonder noemenswaardige voorkennis, en dat ging ook eigenlijk altijd goed (behalve de laatste keer, toen lag er een pup dwars en moest het teefje een keizersnede). Maar toch, ik vind het zelf prettiger om 110% voorbereid te zijn en precies te weten wat en hoe er gaat gebeuren en liefst met iemand die er verstand van heeft erbij om te zeggen dat (of) ik het goed doe
![]()
Ben meestal gelukkig vrij nuchter maar toch soms wel ietwat neurotisch
Tja, het is een draaipoot (heel wetenschappelijke termquote:Op donderdag 7 mei 2015 20:35 schreef Mubassie het volgende:
Hoi DDA
Uit het kippentopic..
Ik heb 10 kuikens maar bij 1 van die 10 lijkt een pootje gedraaid te zitten. Ze kan alleen maar wat hinken op 1 poot..
Lijken me geen spreidpoten.. Heb ze al geprobeerd bij elkaar te binden maar het pootje blijft gedraaid staan.
Zou je het een kans moeten geven?
[ afbeelding ]
/komen uit een broedmachine
Lastigquote:Op vrijdag 8 mei 2015 08:38 schreef Crientj het volgende:
Meh. Hoe zeg je tegen een kitten dat ze zich rustig moet houden.Beestje rent en vliegt door de kamer heen, maar blijft hinken op die achterpoot zodra ze ergens vanaf springt. De ene keer hinkt ze maar een paar keer, de andere keer langer. Toch maar weer de dierenarts bellen denk ik..
Fijn! Bedankt voor je reactie.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:25 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Tja, het is een draaipoot (heel wetenschappelijke term), dus in feite spreipoten, maar dan aan 1 kant
![]()
En de oorzaak kan aangeboren zijn (van 10 kuikens 1 "kneusje" valt in principe mee), of aan de voeding liggen (gebrek aan vit. B of kalk bijv., je moet dus een goede startkorrel gebruiken), of een trauma (bijv. haar achillespees is afgegleden).
Of je het een kans moet geven?... Alleen jij kan inschatten hoeveel last zij er van heeft. Kan zij nog scharrelen? Eet zij goed? Zij wordt natuurlijk alleen maar groter en zwaarder, dus de andere poot moet zijn gewicht ondersteunen.
Als het met een spalkje niet lukt om het te corrigeren, dan is er nog een heel kleine kans dat het "vanzelf goed komt". Sommige kippen kunnen redelijk goed functioneren met een afwijkende poot. Je zou wel moeten blijven opletten dat het niet beschadigd raakt, dat er geen drukplekken of ontsteking erop komt enz.
En de vraag is of het een haan of een hen is. Als het een haan is, dan is ook de vraag: wordt hij snel geslacht of mag hij blijven leven? Als het een hen is, een top legkip zou het waarschijnlijk niet worden...
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 11:33 schreef Valerie. het volgende:
Is het verstandig om kattenmelk te beperken? Cairo had last van zijn knie en koorts en als hij ziek is wil hij alleen brokjes of natvoerDus moest ik voor hem naar de supermarkt en daar zag ik kattenmelk. Blijkt dat ie dat vet lekker vindt soo... moet ik lekker veel kattenmelk kopen of hem er af en toe mee verwennen
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Met mate mag alles. Kattenmelk zou lactose-arm zijn (al kan ik niet vinden hoeveel lactose er dan nog precies in zit en hoe zij het lactose-arm gemaakt hebben), dus een kat zou redelijke hoeveelheid moeten kunnen verdragen. Maar heeft je kat het echt nodig? Tja... Ik heb ook geen ijs of chocolade nodig, maar vind het wel lekker.
Dus de keuze of je het geeft en hoeveel is aan jou als een verantwoorde katten-moeder.
Je kan ook zelf lactosevrije melkproducten maken voor je kat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tsja. Dat gaat lastig. DA gebeld, en die hebben maandag pas plek voor dr. Meh.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:27 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Lastig![]()
Het liefst toch even in een klein kamer houden, waar hij niet kan springen, dus geen banken, kasten, stoelen ed... En toch gauw je analoge dierenarts bellen, het is niet goed dat de kat zo lang last heeft van zijn poot. Zeker omdat hij nog in de groei is... Als het een breuk in zijn groeischijf/ probleem met zijn gewricht is, dan moet het gauw verholpen worden.
quote:Op vrijdag 8 mei 2015 09:16 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wij gaan allemaal heel hard duimen en dat komt gewoon allemaal goed![]()
Nori werpt zo 10 pups in 2 uur, zal genoeg melk hebben en heel goede moeder zijn, de pups zouden met 4 weken al zindelijk zijn en met 8 weken allemaal Diploma C hebben
Je bent niet alleen hoor. Katten staan op nummer 1 hierquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |