Zwarten hebben statistisch gezien ook vaker HIV dan roomblanke Nederlanders. 40% van de mensen die HIV/aids hebben komen oorspronkelijk niet uit Nederland. Maar als je allochtonen uitsluit, is het land ineens te klein. Je moet op de persoon oordelen, niet op de groepquote:Op zaterdag 4 april 2015 20:23 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Tsja, omdat op groepsniveau MSM's (daar gaat het uiteraard om, niet om iemand seksuele oriëntatie; ook mannen die niet als homo identificeren maar wel seks hebben gehad met een andere man worden uitgesloten) een (veel) hogere hiv-prevalentie hebben dan mensen die niet tot die groep behoren.
Daar komt het hier wel op neer, vrees ik. Overigens worden bi's ook gediscrimineerd.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:29 schreef Peter het volgende:
[..]
Dus omdat er geen tekort is mag je discrimineren?
Maar waarom gooi jij het op 'de groep' en niet op de persoon die wil doneren en eerlijk verklaart hoe risicoloos zijn seksleven is?quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:30 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik begreep uit eerdere discussies dat hetero's vaker condooms gebruiken (wellicht ook uit angst voor zwangerschap, wat bij homo's niet echt speelt).
Dit dus.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:30 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zwarten hebben statistisch gezien ook vaker HIV dan roomblanke Nederlanders. 40% van de mensen die HIV/aids hebben komen oorspronkelijk niet uit Nederland. Maar als je allochtonen uitsluit, is het land ineens te klein. Je moet op de persoon oordelen, niet op de groep
Ik zie bij de bloedbank wel veel blanke mensen.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:30 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Zwarten hebben statistisch gezien ook vaker HIV dan roomblanke Nederlanders. 40% van de mensen die HIV/aids hebben komen oorspronkelijk niet uit Nederland. Maar als je allochtonen uitsluit, is het land ineens te klein. Je moet op de persoon oordelen, niet op de groep
Allochtonen worden ook in zekere mate uitgesloten van donatie: potentiële donoren die in de laatste 12 maanden seks hebben gehad met een persoon uit een hiv-endemisch gebied kunnen niet doneren.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:30 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat kan. En nu?quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:32 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Ik zie bij de bloedbank wel veel blanke mensen.
quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:31 schreef Peter het volgende:
[..]
Maar waarom gooi jij het op 'de groep' en niet op de persoon die wil doneren en eerlijk verklaart hoe risicoloos zijn seksleven is?
Ik waag te betwijfelen hoeveel allochtonen je daarmee uitsluitquote:Op zaterdag 4 april 2015 20:33 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Allochtonen worden ook in zekere mate uitgesloten van donatie: potentiële donoren die in de laatste 12 maanden seks hebben gehad met een persoon uit een hiv-endemisch gebied kunnen niet doneren.
Dat snap ik. Maar je lijkt dat beleid te verdedigen. Het afwijzen op groep en niet op gedrag van de persoon.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:33 schreef Buurpoes het volgende:
[..]Ik doe niks.
Sanquin voert dit beleid. Ik wil best meediscusseren, maar ik ben niet verantwoordelijk ofzo.
Ik ga even een aluhoedje vouwen.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Professioneel gifmenger.
nou nee, ze sluiten ook uit op landen waar je geweest bent. En als ik langer dan 6 maanden stagegelopen had in Londen, had ik ook nooit van mijn leven bloed mogen geven. Ookal had ik in die tijd geen koe van dichtbij bekeken...quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:30 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Ik verdedig niks, ik zoek WEL naar argumenten.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:35 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar je lijkt dat beleid te verdedigen. Het afwijzen op groep en niet op gedrag van de persoon.
Dat hebben ze 10 jaar geleden ook al opgeheven, dat gaat tussen een periode van 10, 15 jaar. Vind ik overigens ook ontzettend dom hoor.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:36 schreef Sjeen het volgende:
[..]
nou nee, ze sluiten ook uit op landen waar je geweest bent. En als ik langer dan 6 maanden stagegelopen had in Londen, had ik ook nooit van mijn leven bloed mogen geven. Ookal had ik in die tijd geen koe van dichtbij bekeken...
Hoe zou je het gedrag van de persoon checken?quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:35 schreef Peter het volgende:
[..]
Dat snap ik. Maar je lijkt dat beleid te verdedigen. Het afwijzen op groep en niet op gedrag van de persoon.
Het veel meer individualiseren van donorkeuringen wordt toch wel lastig. Iedereen die tussen 1980 en 1986 meer dan 6 maanden in het Verenigd Koninkrijk heeft gewoond wordt uitgesloten, ongeacht of ze überhaupt ooit rundvlees hebben gegeten (of bepaalde chirurgische ingrepen hebben gehad). We kunnen bij elke persoon die 6 maanden in het VK heeft uitgebreider informeren hoeveel risico ze liepen op BSE, of we kunnen het zekere voor het onzekere nemen. In dit geval wordt 6 maanden in de VK wonen een marker voor een verhoogd risico, net als MSM dat is.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:35 schreef Peter het volgende:
[..]
Nou, dat dus... Ik vind het geen recht, bloedgeven.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:39 schreef dotKoen het volgende:
[..]
Het veel meer individualiseren van donorkeuringen wordt toch wel lastig. Iedereen die tussen 1980 en 1986 meer dan 6 maanden in het Verenigd Koninkrijk heeft gewoond wordt uitgesloten, ongeacht of ze überhaupt ooit rundvlees hebben gegeten (of bepaalde chirurgische ingrepen hebben gehad). We kunnen bij elke persoon die 6 maanden in het VK heeft uitgebreider informeren hoeveel risico ze liepen op BSE, of we kunnen het zekere voor het onzekere nemen. In dit geval wordt 6 maanden in de VK wonen een marker voor een verhoogd risico, net als MSM dat is.
Zolang er geen tekort aan bloed is vind ik het allemaal niet zo erg.
Dit gaat over BSE/JKD, niet over HIV.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:38 schreef timmmmm het volgende:
[..]
Dat hebben ze 10 jaar geleden ook al opgeheven, dat gaat tussen een periode van 10, 15 jaar. Vind ik overigens ook ontzettend dom hoor.
Als je tussen 80 en 96 in Engeland ben geweest voor een jaar, zou je denken dat ze na een simpel onderzoek wel kunnen vaststellen of je er enge dingen aan overgehouden hebt. Het is niet dat je nu verhoogd risico hebt HIV te krijgen omdat je 15 jaar geleden een Engelse stage hadZo zie je maar dat er heel veel domme regelingen zijn
Waarom kan dat laatste niet? icm met een test vooraf?quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:39 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Hoe zou je het gedrag van de persoon checken?
Behalve dus door iemand op zijn woord te geloven
Zo vinden sommigen trouwen en kinderen opvoeden ook geen recht voor homo's. Gelukkig is dat nu wel geregeld in de wet. Vooruitgang enzo..quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:43 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Nou, dat dus... Ik vind het geen recht, bloedgeven.
Dat zegt Sjeen niet. Ze vindt bloedgeven überhaupt geen recht, niet voor hetero's, niet voor homo's. Dit is een oneerlijke manier van discussiëren.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:49 schreef Peter het volgende:
[..]
Zo vinden sommigen trouwen en kinderen opvoeden ook geen recht voor homo's. Gelukkig is dat nu wel geregeld in de wet. Vooruitgang enzo..
Dat vind ik persoonlijk iets van een heel ander kaliber... Je kunt prima leven zonder eens per kwartaal een halve liter bloed ergens achter te laten.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:49 schreef Peter het volgende:
[..]
Zo vinden sommigen trouwen en kinderen opvoeden ook geen recht voor homo's. Gelukkig is dat nu wel geregeld in de wet. Vooruitgang enzo..
Volgens mij is het recht op (vrije keus in) gezinsvorming zelfs een officieel mensenrecht.quote:Op zaterdag 4 april 2015 20:49 schreef Peter het volgende:
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |