Hamburg en Paderborn abstieg
- Hamburg mag zichzelf gaan ontdekken. Moet eigenlijk de hele staf, directie en selectie op straat zetten en opnieuw beginnen. Lijkt me de snelste weg om daar alles te repareren. Waarschijnlijker scenario: ze investeren nog een keer geld wat er niet meer zal zijn in de 2. Bundesliga om direct terug te komen, krijgen nog een keer de deksel op de neus en mogen over een paar jaar in de regional liga gaan spelen.
- Paderborn. Sympathieke club, veel te klein en bij lange niet goed genoeg. Ze gaan nu terug naar waar ze thuis horen en hopelijk gooien ze die lelijke dubbele viererkette er weer uit. Afbraakvoetbal, maar begrijpelijk dat ze het proberen na het succes van Argentinie en het uitzichtloze perspectief in de Bundesliga begin dit jaar.
Relegation: Stuttgart, omdat ze de meeste kans hebben het via de Relegation te redden. Hannover zou eigenlijk dezelfde kans als Hamburg verdienen, maar heb ze toch liever in de Bundesliga dan Darmstadt, Braunschweig, Karlsruhe.
Voor promotie:
Ingolstadt: Helaas, maar niks aan te doen. Hoop dat Audi de portemonnee niet verder opendoet en we Ingolstadt gauw weer kwijt zijn. Gelukkig rommelt het ook binnen Volkswagen, misschien gaan ze het Wolfsburg-model voor Ingolstadt nog een keer kritisch bekijken.
Kaiserslautern: Welkom terug
Relegation: Het liefste toch RB Leipzig. Prachtig stadion, Oost Duitsland terug. Geen traditie, maar op lange termijn toch niet tegen te houden, dus laat ze er maar alvast in. Vind zelf die traditie ook niet zo belangrijk. In de club zitten meer dan bij Wolfsburg, Hoffenheim echte voetbalmensen en het schijnt dat de commerciele uitbuiting van het merk niet zo zeer in het dagje uit 'voetbalstadion' te merken is. Gewoon down to earth braadworst voor goede prijzen in Leipzig.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich
| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich binen de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"