quote:
Vroeger vaker gedaan ja. Nu geen tijd meer voor (werk, mantelzorg etc). Aken was het dichtstbij, sfeer in Tivoli was inderdaad altijd leuk. Gladbach ben ik ook nog een keer geweest dankzij een Duitse maat die een kaartje voor een bekerwedstrijd over had (kwam wel eens vaker bij hem en zijn vriendenclub over de vloer als ze een uitwedstrijd hadden). Jaar weet ik even niet meer, maar Eintracht Frankfurt kwam langs en kreeg een pak slaag (volgens mij verloren die Fohlen de volgende ronde zelf van Bayer Leverkusen).
Sommigen zien het eerst op tv en gaan later dan eens in het stadion kijken of met familie als papa een grote fan is. Bij mij is de radio een grote factor geweest. Ik zat vroeger veel in de auto op zaterdagmiddag (baantje bij de post) en een van de weinige radiozenders die ik toen goed kon ontvangen in het grensgebied was WDR2. Die hadden altijd een Langs de Lijn uitzending (liga live heette dat) waarop zowel de Bundesliga als de topwedstrijden van de 2e en 3e Liga werden meegenomen. Het commentaar was heerlijk om naar te luisteren en in combinatie met de kundige samenvattingen 's avonds bij ARD en ZDF pikte je zo ontzettend veel meer op van voetbal dan bij de NOS waar het alleen om namedropping ging en de analyses pas veel later en veel te beknopt kwamen. Ik luister nog steeds graag als ik op zaterdag ga wandelen of fietsen, en op zondag staat de radio ook aan voor Langs de Lijn. Stadionbezoeken kwamen later pas. De info krijg je van radio of tv, de beleving alleen als je er een keer live bij was.
quote:
Waarom begint de Bundesliga eigenlijk zo extreem laat
Ze kunnen zich een aantal weken rust extra permitteren omdat geen enkele Duitse club in die eerste voorrondes moet spelen van het Europees voetbal #coefficientenpolonaise