Als jij zo kinderachtig wil zijn:quote:Op maandag 13 april 2015 19:00 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee, ik wil graag dat je het bedrag uitschrijft, aangezien dat een schijntje is van de prijs die we nu betalen
En de EU bestaat sinds 1993, niet 1952De euro vanaf 2001.
Is het zo verrekte moeilijk om toe te geven dat er ook leven buiten de EU/euro is?
We hebben het overleefd mensen. Heel veel welvarende staten kunnen prima zonder.
Wat moet je met zo'n unie gebaseerd op angst?
[..]
En op veel niet. Verder moet je bij Igen zijn.
Mogelijk een onderhandelingstactiek, maar ik denk niet dat dit soort dreigementen nog werken in de huidige situatie.quote:Greece prepares for debt default if talks with creditors fail
Greece is preparing to take the dramatic step of declaring a debt default unless it can reach a deal with its international creditors by the end of April, according to people briefed on the radical leftist government’s thinking.
The government, which is rapidly running out of funds to pay public sector salaries and state pensions, has decided to withhold ¤2.5bn of payments due to the International Monetary Fund in May and June if no agreement is struck, they said.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)7f-00144feab7de.html
QE kost ons jaarlijks aan directe koopkracht circa 20 mrd per jaar minimaal, en dan heb ik het alleen maar over pensioenfondsen. Wat het kost kost aan directe koopkracht (denk bijv. aan benzine) mag je zelf inschatten. Wat het gaat kosten als de bubble barst en we opeens middels de liquiditeitslijnen aangesprakelijk blijken voor de hele QE mag Joost weten. Whooptiedoe. Maar een fractie van dat bedrag besteden aan een default, nee, branden in de hel zullen ze.quote:Op maandag 13 april 2015 19:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Als jij zo kinderachtig wil zijn:
Noorwegen per capita netto: ¤70
Zwitserland per capita netto: ¤32
Ter vergelijking NL zit op ¤90 en de uk op ¤60.
Wooptie facking do wat een verschil, ik kan wel janken. Dankje dat je mij hebt gewezen op dit onrecht. Drie tientjes per jaar om vrij over een continent te kunnen reizen studeren en werken.
Dat ze toen de naam veranderd hebben houdt niet in dat het daar voor niet bestond.
Heb jij uberhaupt ooit geschiedenisles gehad? Ken je iets van de eerste helft van de 20ste eeuw?
Kijk weinigen zullen het eens zijn met hoe de EU nu bestuurd wordt maar om nu de positieve effecten te blijven ontkennen gaat mij wat ver. Alle landen zijn vrijwillig toegetreden.
Verder is het hier zo slecht, we staan in de top 3 zelfs ondanks de EU.
Overigens heb ik in het BBB topic wat relevante passages gepost over de crisis in de jaren 70.
quote:Op maandag 13 april 2015 20:24 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
QE kost ons jaarlijks aan directe koopkracht circa 20 mrd per jaar minimaal, en dan heb ik het alleen maar over pensioenfondsen. Wat het kost kost aan directe koopkracht (denk bijv. aan benzine) mag je zelf inschatten. Wat het gaat kosten als de bubble barst en we opeens middels de liquiditeitslijnen aangesprakelijk blijken voor de hele QE mag Joost weten. Whooptiedoe. Maar een fractie van dat bedrag besteden aan een default, nee, branden in de hel zullen ze.
Samen met onze bejaarden, zieken en gepensioneerden, en mensen die niet hoog opgeleid en kansrijk zijn.
En dat allemaal omdat je bij de grens niet tot 50kmh hoeft af te remmen.
Om dat allemaal onder het tapijt te vegen, gaat me wel wat ver.
Ik bedenk liever wat er in de toekomstige geschiedenisboeken over deze tijd zal staan.
Waarom dit schijngevecht, ijscoboer?
Je weet toch dat dit hele betoog geen enkele zin heeft he? Voor elke vraag die je beantwoordt gaat hij er drie andere stellen zonder ooit overtuigd te worden door de feiten.quote:Op maandag 13 april 2015 18:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Moet ik nou werkelijk alles uit gaan leggen?
In Kazachstan leven ook mensen, en hebben ze ook elektriciteit. Maar het is geen Noorwegen of Zwitserland. En je kan wel lachen of flauw doen, maar je houdt alleen maar jezelf voor de gek als je denkt dat Nederland door uit de EU te stappen automatisch in dezelfde positie als die twee landen komt.
De huidige Griekse regering begrijpt wel meer niet; wat een ongelooflijk dom stelletje dat wel niet is gebleken tart iedere beschrijving.quote:Op maandag 13 april 2015 19:40 schreef SeLang het volgende:
[..]
Mogelijk een onderhandelingstactiek, maar ik denk niet dat dit soort dreigementen nog werken in de huidige situatie.
Dus als iemand er op wijst dat de kosten van de EU niet zitten in de apparaatskosten, maar in de impact van onbedaarlijk domme beleidsbeslissingen die een verkapte fiscale transfer naar landen als Italie, Spanje en Frankrijk beogen, ben je een troll.quote:
Ja, die arme Noren en Zwitsers, waar zijn ze aan begonnen met een eigen munt, en autonomie. Ik neem aan dat ze snel als volledig lid zullen toetreden om hun lijden te verzachten. Ow, wacht....quote:Op maandag 13 april 2015 23:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je weet toch dat dit hele betoog geen enkele zin heeft he? Voor elke vraag die je beantwoordt gaat hij er drie andere stellen zonder ooit overtuigd te worden door de feiten.
Het maakt namelijk allemaal geen reet uit; de feiten tellen niet voor mensen die de EU uit een of ander buikgevoel niet zien zitten.
Overigens zijn de Noren de eersten om iedereen af te raden hun uitzonderingspositie na te streven omdat die nogal vervelend is met wetten die vanuit Brussel gefaxt worden zonder dat er overleg mogelijk is.
En wat de Zwitsers betreft; de Zwitsers weten niet eens of ze de huidige bilaterale verdragen wel kunnen houden en zijn serieus aan het overwegen om hun burgers nog maar een keertje te laten stemmen in een referendum waarvan de uitkomst niet verenigbaar waren met de afspraken met de EU.
De vraag is niet of er leven buiten de EU is, de vraag is of er een zinvol debat met jou mogelijk is. En het antwoord daarop is nee.quote:Op dinsdag 14 april 2015 04:14 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ja, die arme Noren en Zwitsers, waar zijn ze aan begonnen met een eigen munt, en autonomie. Ik neem aan dat ze snel als volledig lid zullen toetreden om hun lijden te verzachten. Ow, wacht....
En weer die fearmongering. Er is geen leven buiten de EU mogelijk, verdragen kan je niet afsluiten buiten de EU, en elk overleg is onmogelijk.... en dat dan zo vaak mogelijk feiten noemen....
Feit is dat die landen niet in het fiscale moeras van EU worden meegetrokken. Dan maar een keertje extra de telefoon oppakken, lijkt me maar.
Gelijk hebben over een detail betekent niet dat je gelijk hebt over het geheel. Net zoals jij hierboven beschrijft maakt het heel veel uit wat je voor wie doet.quote:Op dinsdag 14 april 2015 08:48 schreef SeLang het volgende:
De ontknoping komt nu wel erg dichtbij. Ik denk dat de kans >50% is dat Griekenland na deze zomer in elk geval defacto uit de euro is. (als het niet "officieel" is, dan wel met een parallel currency of iets dergelijks)
Wat betreft die 7 miljard bailout geld van Bailout-II die de Troika niet wil vrijgeven, op dat punt denk ik niet dat één van beide partijen nog gaat inbinden. Dat leidt dan tot een default in mei/ juni. En zelfs als daar toch onverwacht nog een deal uitrolt dan is er nog steeds een derde bailout nodig van tientallen miljarden. En geen van beide kanten heeft daar trek in.
De stekker gaat er dus gewoon uit.
Crashbangboom heeft trouwens gewoon gelijk dat Griekenland slechts wat kleingeld is vergeleken met de wealth transfers die momenteel plaatsvinden via de ECB. Maar het probleem met schuldreductie voor Griekenland is dat je dan het kleed onder de regeringen van Spanje en Portugal vandaag trekt die zich wel aan de afspraken hebben gehouden. Daarom wordt Griekenland geofferd, net zoals je niet meer te redden ledematen amputeert voordat gezonde ledematen ook worden aangetast.
En de Griekse regering maakt die amputatie nu wel heel erg gemakkelijk door zich zo op te stellen. Ik denk dat ze in Brussel stiekem heel blij zijn met de Griekse houding omdat ze nu de schuld van een Grexit volledig bij Griekenland kunnen neerleggen. Het is in hun belang dat Griekenland brandend ten onder gaat zodat de Spanjaarden, Portugezen etc in de pas blijven lopen.
Schromelijk overdreven natuurlijk. De ligging van Nederland verzekert bij voorbaat al dat we geen Kazachstan worden, noch dezelfde behandeling krijgen. Samenwerking met buurlanden blijft onverminderd groot, dat is namelijk bittere noodzaak voor alle partijen. De zaken worden enkel anders aangepakt, en veel minder via Brussel.quote:Op maandag 13 april 2015 17:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Lach ze, geluk is met de dommen he
Maar even serieus, want het is nou eenmaal iets ingewikkelder dan 1+1=2:
[ afbeelding ]
Als Nederland uit de EU stapt, dan komt Nederland zelfs niet eens op dezelfde plek als Albanië terecht, maar in dezelfde situatie als Kazachstan.
Edit: Ik voel al wel aankomen dat ik moet uitleggen hoe de vlag van Kazachstan eruit ziet: dat is die turquoise helemaal rechts.
[..]
Voor 2001 bestond de EU ook al. En sowieso kan je niet in je eentje terug naar de situatie van 2001 als de anderen met wie je toen samenwerkte niet meedoen.
Damn, heb je dan echt helemaal totaal geen flauw benul van wat dan ook?![]()
![]()
Het meest kritisch omdat de EU niet een politiek fiscale unie is en dat NOOIT zal worden , terwijl dat VOORAF geregeld had moeten worden , dus VOOR de muntuniequote:Op dinsdag 14 april 2015 13:08 schreef waht het volgende:
[..]
Schromelijk overdreven natuurlijk. De ligging van Nederland verzekert bij voorbaat al dat we geen Kazachstan worden, noch dezelfde behandeling krijgen. Samenwerking met buurlanden blijft onverminderd groot, dat is namelijk bittere noodzaak voor alle partijen. De zaken worden enkel anders aangepakt, en veel minder via Brussel.
Persoonlijk denk ik niet dat we op korte termijn veel winnen met uit de EU stappen, maar dat dogmatische EU-denken is ook niet bijzonder waardevol. Je moet kritisch blijven over de monetaire unie, de economische samenwerking, de gebrekkige EU-defensie, en ga zo maar door.
Ja, maar dat impliceert nog niet dat wij een betere onderhandelingspositie hebben. Europa heeft samenwerking met ons harder nodig dan met Kazachstan, maar wij hebben samenwerking met Europa ook harder nodig dan Kazachstan. En dat zal de rest van Europa ook weten. Als je de onderhandelingen niet via Brussel voert, wil dat dus nog niet zeggen dat Nederland dan meer in te brengen heeft.quote:Op dinsdag 14 april 2015 13:08 schreef waht het volgende:
[..]
Schromelijk overdreven natuurlijk. De ligging van Nederland verzekert bij voorbaat al dat we geen Kazachstan worden, noch dezelfde behandeling krijgen. Samenwerking met buurlanden blijft onverminderd groot, dat is namelijk bittere noodzaak voor alle partijen. De zaken worden enkel anders aangepakt, en veel minder via Brussel.
Ja, je moet kritisch blijven. Maar denken dat je altijd je zin zal krijgen en nooit meer concessies zal hoeven doen als je uit de EU stapt, zoals sommigen hier lijken te doen, is naief en onzinnig.quote:Persoonlijk denk ik niet dat we op korte termijn veel winnen met uit de EU stappen, maar dat dogmatische EU-denken is ook niet bijzonder waardevol. Je moet kritisch blijven over de monetaire unie, de economische samenwerking, de gebrekkige EU-defensie, en ga zo maar door.
We zullen zeker niet altijd onze zin krijgen. Inderdaad zouden we mogelijk nu meer gedaan kunnen krijgen dan buiten de EU. Maar voor minder inspraak in Brussel ruil je bepaalde andere belangen zoals bijvoorbeeld monetair beleid, immigratiezaken en dergelijke. Het is maar net hoe belangrijk je dat acht en hoeveel directe controle je daarover wil. Er zijn eigenlijk ook geen goede of slechte antwoorden op dit probleem, enkel een hele rits aan alternatieven die bepaalde belangen meer of minder dienen.quote:Op dinsdag 14 april 2015 14:04 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja, maar dat impliceert nog niet dat wij een betere onderhandelingspositie hebben. Europa heeft samenwerking met ons harder nodig dan met Kazachstan, maar wij hebben samenwerking met Europa ook harder nodig dan Kazachstan. En dat zal de rest van Europa ook weten. Als je de onderhandelingen niet via Brussel voert, wil dat dus nog niet zeggen dat Nederland dan meer in te brengen heeft.
Zwitserland is wel een goed voorbeeld: Europa heeft hen ook nodig, bijv. als transitroute tussen Duitsland en Italie. Toch komt het erop neer dat Zwitserland alleen maar de keus heeft om hetzij bilateraal met zowat alle EU-mechanismen, met alle bijbehorende voor- en nadelen, deel te nemen, of helemaal niet.
[..]
Ja, je moet kritisch blijven. Maar denken dat je altijd je zin zal krijgen en nooit meer concessies zal hoeven doen als je uit de EU stapt, zoals sommigen hier lijken te doen, is naief en onzinnig.
Het klok-klepel verhaal geldt eerder voor jouzelf, wat duidelijk blijkt uit wat je hier schrijft.quote:Op dinsdag 14 april 2015 13:06 schreef HiZ het volgende:
[..]
Gelijk hebben over een detail betekent niet dat je gelijk hebt over het geheel. Net zoals jij hierboven beschrijft maakt het heel veel uit wat je voor wie doet.
De kosten van QE verbleken bij de transfers die er in een land als de VS plaatsvinden. QE is wat dat betreft een cadeautje van de ECB aan de eurosceptici; het geeft mensen die als het meezit ongeveer de richting weten van waar de klok hangt de mogelijkheid om te praten alsof ze weten waar de klepel zit.
Tot QE was het stokpaardje van dat soort mensen de begroting van de EU, alsof dat om echt geld ging op de schaal van de EU. Nu hebben ze een lekker bedrag van 1TN om mee te schermen. Maar als puntje bij paaltje komt is het allemaal het buikgevoel dat ze de EU niet willen.
Dat verwacht ik ook, de Europese Unie werkt niet zo eenvoudig als een bedrijf. In een bedrijf wordt een verliesgevende divisie afgestoten. Een verliesgevend land zal niet zo snel uit de EU gezet worden.quote:Op dinsdag 14 april 2015 21:21 schreef arjan1112 het volgende:
Verwacht dat ze nog wel 2 jaar door blijven zeveren, zonder dat Griekenland failliet gaat
Om de week een eurotop enz
Op de koffie bij Obama en daarna op de koffie bij een default lawyerquote:Greek finance minister Yanis Varoufakis heads to Washington ahead of crunch talks
Greece's finance minister Yanis Varoufakis will jet off to the US tonight to meet President Barack Obama, as well as the lawyer who helped Greece restructure its debt in 2012.
Varoufakis will meet Obama tomorrow. It will be followed by meetings with European Central Bank head Mario Draghi on Friday, Secretary of the Treasury Jack Lew, Italy’s finance minister Pier Carlo Padoan and IMF officials.
But perhaps more significantly, City A.M. understands that he will on Friday meet with infamous sovereign debt lawyer Lee Buchheit, who has helped numerous countries restructure their debt. Buchheit is a partner at top US law firm Cleary Gottlieb.
It comes just a week before a vital meeting of Eurozone finance ministers on 24 April which could be the last chance Greece has of gaining extra funds before hefty repayments are due to its creditors in May.
“If Greece manages to get through this nightmarish phase, a restructuring of the remaining debt must become a priority,” Vicky Pryce, chief economic adviser at the Centre for Economic and Business Research told City A.M. She added that “the Obama visit by Varoufakis looks like an act of desperation”.
Greece’s finance ministry yesterday shot down claims the country was prepared to default.
Such reports were “totally untrue” a spokesman told City A.M. “Greece doesn’t have any interest in preparing to leave the euro.”
http://www.cityam.com/213(...)n-ahead-crunch-talks
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |