Een op de tien gaat nooit uit etenFoto: Persbureau van EijndhovenConsumenten geven gemiddeld 30 euro per persoon uit in een restaurant. Door handig gebruik te maken van allerhande kortingsacties weten veel eters flink te besparen op de rekening. Sommige mensen gaan zelfs nooit uit eten zonder kortingsactie. Een op de tien gaat zelfs nooit uit eten.Dat blijkt uit een onderzoek van het ING Economisch Bureau.
Een kwart van de consumenten gaat minimaal een keer per maand uit eten en is een kleine groep van 4% zelfs wekelijks in een restaurant te vinden. Toch is er een grote groep mensen die zelden buiten de deur eet. Eén op de tien consumenten gaat zelfs nooit uit eten.
PrijsverschillenDe uitgaven aan een hapje en een drankje kunnen per restaurantbezoeker flink verschillen. Eén op de zes slaagt erin de kosten van een etentje buiten de deur beperkt te houden tot minder dan 20 euro per persoon. Een even grote groep consumenten geeft minimaal het dubbele uit: 40 euro of meer. De meeste consumenten zitten hier echter tussen in: gemiddeld besteden consumenten zo’n 30 euro per persoon in een restaurant.
ActiesVeel zaken bepalen uiteindelijk hoe hoog de restaurantrekening per persoon uitvalt: het soort keuken, de kwaliteit van het eten, de locatie van het etablissement, de service, de concurrentie en natuurlijk de hoeveelheid bestelde gerechten en drankjes.
Kortingsacties kunnen consumenten helpen de kosten van een etentje te drukken. Zo zijn er talloze websites (bijvoorbeeld groupon.nl, socialdeal.nl, dailydinnerdeals.nl of dinerprikkels.nl) waar consumenten soms flinke kortingen kunnen krijgen.
In veel steden zijn er bovendien jaarlijks restaurantweken, waarin consumenten tegen een vast bedrag in allerlei restaurants kunnen dineren. Een meerderheid van de consumenten heeft de weg naar dit soort kortingsacties inmiddels gevonden: 55% maakt er weleens gebruik van. Een kleine groep van 2% gaat zelfs nooit uit eten zonder kortingsactie.
bron------
Allen gegroet,
Het mag de lezer intussen bekend zijn dat op het culinaire vlak mijn woonplaats het sinds jaar en dag al prima doet in vergelijking met de meeste andere Nederlandse steden.
Bovendien floreert de stad al jarenlang met kwaliteiten als 'beste koopstad' of 'leukste.. mooiste..' et cetera.
Gelet op een alsmaar groeiend vermogen speelt bezuiniging op diverse uitgaven ten gevolge van geldproblemen voor ons absoluut geen rol, hetgeen ons Haerlemmers in het betere milieu geen windeieren legt.
I.p.v. spreekwoordelijke windeieren zullen het aankomend weekend de paaseieren zijn die, tijdens herstel van het lenteweer, geserveerd worden bij de koffie
na een etentje op een eventueel zonnig terras bij één van de vele goede restaurants die onze historische Spaarnestad rijk is.
Met de zomer in het vooruitzicht spreekt het natuurlijk voor zich dat veel overige tevreden stadgenoten en -bezoekers met volle teugen zullen genieten van alle Haerlemsche culinaire hoogstandjes- en evenementen, alwaar een Jopen er ook best ingaat. Voor dit alles trekt men gaarne de portefeuille, dunkt me.
Gelet op het artikel huisvest ons land uiteraard veel andere plaatsen alwaar consumenten van allerhande pluimage naar eigen goeddunken op diverse manieren gaarne aan haar trekken komen, zo ook op het culinair vlak.
Uiteindelijk hebben de meeste Nederlandse burgers voldoende te besteden en kunnen degelijke extraatjes prima financieren, maar helaas speelt onvoldoende geld voor deze of gene een onomstotelijke rol mee en men zal daar vervolgens gevoelig rekening mee houden.
Het lijkt me een goed streven om het reeds genoemde percentage dat nooit uit eten gaat ook aan de dis te krijgen. Welbeschouwd getuigt het in de aanloop naar de paasdagen dus van een uitstekend goed om hier wat aandacht aan te besteden; de kosten beperkt houden kan voor menig burger soms lastig zijn
, waarbij prijsverschillen niet zelden ook de revue passeren en een financiële duit in het zakje doen.
Bovendien ziet men dat er aan veel dingen in het dagelijks leven een mouw te passen valt; in dezen wordt er namelijk middels kortingsacties belangrijk rekening gehouden met de minder kapitaalkrachtige burger
die helaas beschikt over een wat kleinere portefeuille.
Het verdient sowieso de aandacht om die luttele 2% middels kortingsacties voldoende te blijven prikkelen en zo nodig over de streep te trekken om de portefeuille te trekken en buitenshuis te kunnen genieten van 'n etentje in een plaatselijk restaurant.
Goed, het is de hoogste tijd om de OP te beëindigen en u nog een fijne dag te wensen.