Ja klopt, het gaat nog lastig. Maar het feit is dat er volop geïnvesteerd wordt en op termijn het echt wel gaat werken.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:34 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat legacy werk van data inkloppen en dergelijke is hardnekkiger uit te roeien dan je denkt. Ik heb ooit bij een bank gewerkt, gingen ze ook continu nieuwe systemen invoeren die zogenaamd werk bespaarde. In de meeste gevallen leverde het alleen maar meer muis- en toetsenbord werk op.
Wat kan wil nog niet zeggen dat het ook gebeurt.
Het automatiseren van cassières is vooralsnog geen succes. Een Nederlandse supermarkt heeft het geprobeerd maar de meeste klanten kiezen toch voor de cassière om wat voor reden dan ook. Een mooie illustratie dat niet alles wat geautomatiseerd kan worden geautomatiseerd zal worden.quote:Op woensdag 15 april 2015 09:49 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat denk ik ook. Het zijn met name de simpele banen die worden geautomatiseerd, denk aan cassiere's of taxichauffeurs.
Ja, er zijn klusjes die je perfect kan automatiseren. Het goedkeuren van een hypotheek kan daar een voorbeeld van zijn als het personeel toch maar een protocol volgt en geen menselijke maat gebruikt (er zijn altijd uitzonderingen die niet onder een protocol vallen). Er zijn ook heel erg veel klusjes die je niet goedkoop kan automatiseren en waarvan het nog lang zal duren voordat dit wel mogelijk gaat zijn. Zie mijn vorige reactie. Ik zie bijvoorbeeld ook nog niet zo snel een computer geniale liedjes componeren, mooie abstracte schilderijen maken of goede romans schrijven of goede films maken. De mens heeft gelukkig wat vaardigheden die niet gemakkelijk te verkrijgen zijn voor een computer. Niet alles is een kwestie van alleen maar rekenen.quote:Op woensdag 15 april 2015 11:32 schreef Fer het volgende:
[..]
Ja klopt, het gaat nog lastig. Maar het feit is dat er volop geïnvesteerd wordt en op termijn het echt wel gaat werken.
Je moet je niet vergissen hoe simpel soms klussen zijn. Goedkeuren van hypotheken wordt ook gedaan door mensen die er geen snars van weten, ze voeren slechts een procedure uit.
Ook nieuwe bedrijven beginnen al veel leaner. De overgebleven baantjes worden ingepikt door afgestudeerden kunstgeschiedenis of antropologie.
Met een basisinkomen kan het minimumloon natuurlijk ook flink omlaag. De meeste mensen vinden contact met andere mensen prima en gaat hen meestal makkelijjker af dan het bedienen van een machine.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:09 schreef Fer het volgende:
Toch zie ik op termijn het aandeel van een laag opgeleide, niet creatieve persoon in onze economie echt slinken. Ze zijn gewoon niet nodig om de productie van onze economie mogelijk te maken.
En zoals Weltsmerz terecht opmerkte, als er te weinig fulltime banen zijn, waar een werkgever 2000¤/maand voor wil betalen, moet je er serieus anders over nadenken.
Voor 0,5 (fte) x 1400¤ heeft het weinig zin om nog uit die bijstand te komen.
Ik kan het ff niet meer zo snel vinden, maar ik vond ergens op internet een keer een overzicht van 4 type banen, waarvan 2 op termijn weggeautomatiseerd zullen worden. Niet 100% uiteraard, maar wel voor een groot deel. Dat waren juist de type banen voor mbo en lager. Die gaan het idd erg zwaar krijgen op de arbeidsmarkt, en hangen qua inkomsten net boven een uitkering. Dit zijn juist de mensen die hun beetje spaargeld ook niet kunnen laten groeien door de ultra-lage spaarrentes.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:09 schreef Fer het volgende:
Toch zie ik op termijn het aandeel van een laag opgeleide, niet creatieve persoon in onze economie echt slinken. Ze zijn gewoon niet nodig om de productie van onze economie mogelijk te maken.
En zoals Weltsmerz terecht opmerkte, als er te weinig fulltime banen zijn, waar een werkgever 2000¤/maand voor wil betalen, moet je er serieus anders over nadenken.
Voor 0,5 (fte) x 1400¤ heeft het weinig zin om nog uit die bijstand te komen.
Je bedoelt dat ze niet meer solliciteren op de verdwenen banen?quote:Op woensdag 15 april 2015 13:22 schreef Homey het volgende:
[..]
Ik kan het ff niet meer zo snel vinden, maar ik vond ergens op internet een keer een overzicht van 4 type banen, waarvan 2 op termijn weggeautomatiseerd zullen worden. Niet 100% uiteraard, maar wel voor een groot deel. Dat waren juist de type banen voor mbo en lager. Die gaan het idd erg zwaar krijgen op de arbeidsmarkt, en hangen qua inkomsten net boven een uitkering. Dit zijn juist de mensen die hun beetje spaargeld ook niet kunnen laten groeien door de ultra-lage spaarrentes.
Als het basisinkomen wordt ingevoerd zullen zij stoppen met werken.
Mensen gaan op een andere manier werken. Want mensen willen qua werk toch ergens bij horen.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Je bedoelt dat ze niet meer solliciteren op de verdwenen banen?
Als ik naar mijn vriendin kijk kan zij in 2 uur uitgeven wat ze in een maand heeft verdiend, waarom heeft zij 5 dagen de tijd nodig om geld uit te geven. Alsof je met ¤1600,- per maand zoveel over heb om uit te geven.quote:Op woensdag 15 april 2015 13:33 schreef nils7 het volgende:
[..]
Daarnaast kunnen mensen dingen gaan doen die ze willen ipv die ze moeten doen. Het laat ze meer risico nemen want een basis hebben ze toch al binnen.
1600 euro netto in de maand... zou ruim voldoende moeten zijn voor 1 persoon.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als ik naar mijn vriendin kijk kan zij in 2 uur uitgeven wat ze in een maand heeft verdiend, waarom heeft zij 5 dagen de tijd nodig om geld uit te geven. Alsof je met ¤1600,- per maand zoveel over heb om uit te geven.
Waarom moet je 5 dagen op kantoor zitten voor iets wat je ook in 1 dag kan doen? Het leven draait niet alleen om geld uitgeven maar je kan het leven ook anders consumeren, in welzijn dus. Ik kom nu aan heel veel hobby's niet toe omdat ik 40 uur werk. Maak daar 20 of 10 van en ik kan heel wat meer nuttige dingen gaan doen.quote:Op woensdag 15 april 2015 14:22 schreef xzaz het volgende:
[..]
Als ik naar mijn vriendin kijk kan zij in 2 uur uitgeven wat ze in een maand heeft verdiend, waarom heeft zij 5 dagen de tijd nodig om geld uit te geven. Alsof je met ¤1600,- per maand zoveel over heb om uit te geven.
Dooddoener natuurlijk.quote:Op woensdag 15 april 2015 20:53 schreef kawotski het volgende:
[..]
Waarom moet je 5 dagen op kantoor zitten voor iets wat je ook in 1 dag kan doen? Het leven draait niet alleen om geld uitgeven maar je kan het leven ook anders consumeren, in welzijn dus. Ik kom nu aan heel veel hobby's niet toe omdat ik 40 uur werk. Maak daar 20 of 10 van en ik kan heel wat meer nuttige dingen gaan doen.
Mwah. Mensen gaan bijvoorbeeld meer vrijwilligerswerk doen of nog een studie volgen. Dat lijkt me een positief gevolg.quote:
Denk je, als ik alleen al zie om me heen hoeveel werkenden hun tijd zitten te verdoen op hun werk en om maar zoveel mogelijk niet op te vallen. Druk druk druk, maar als de dood voor automatisering.. Je kan zeker 50% van alle kantoorbanen miv morgen beeindigen, over de ambtenaren zal ik het dan nog niet eens hebben. Mensen kunnen veel nuttiger dingen gaan doen, het is dat er een hypotheek betaald moet worden anders waren velen allang iets anders gaan doen. Wie anders zegt liegt dat ie barst..quote:
Wat heb je aan vrijwilligerswerk en een studie?quote:Op woensdag 15 april 2015 21:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Mwah. Mensen gaan bijvoorbeeld meer vrijwilligerswerk doen of nog een studie volgen. Dat lijkt me een positief gevolg.
Vrijwilligerswerk is dat waar een hoop verenigingen van afhankelijk zijn maar ook bv voor een groot deel de brandweer en de KNRM bijvoorbeeld. Daar hebben we als maatschappij heel erg veel aan.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:21 schreef xzaz het volgende:
[..]
Wat heb je aan vrijwilligerswerk en een studie?
Dat een hoop verenigingen afhankelijk zijn van vrijwilligerswerk is geen reden wat de persoon die 2 dagen werkt en 5 dagen vrij is aan vrijwilligerswerk heeft. Waarom zou deze persoon vrijwilligerswerk gaan doen? Als hij al wilt werken kan hij beter een dag extra betaald werken.quote:Op donderdag 16 april 2015 10:50 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Vrijwilligerswerk is dat waar een hoop verenigingen van afhankelijk zijn maar ook bv voor een groot deel de brandweer en de KNRM bijvoorbeeld. Daar hebben we als maatschappij heel erg veel aan.
Ee studie is het vergroten van kennis. In eerste instantie voor de gene die de studie doet maar als die kennis wordt gedeeld of anderszins wordt benut is het ook gunstig voor ons allemaal.
In alle docu's die ik gezien heb vinden mensen werken toch wel belangrijk, het geeft een sociale statusquote:Op donderdag 16 april 2015 14:28 schreef Homey het volgende:
Als de financiële prikkel vrijwel verdwijnt, verdwijnt ook de noodzaak van een broodbaan. En laat dat toevallig vaak het impopulaire werk zijn. Wie gaat dan dat werk doen? Het idee dat de salarissen voor dat soort werk ineens hard zal stijgen is wishful thinking.
Ik denk dat de meeste mensen in hun vrije tijd wat gaan doen aan hobbyisme. Duiventeelt bijhouden, wat vrijwilligerswerk doen in de voetbalkantine, tuinieren, etc. An sich werk, maar geen betaald werk, en zeker geen werk waar een duidelijke vraag naar is.
Maar goed, laten die experimenten maar lopen. Als 300 mensen meedoen, ben ik benieuwd wat die lui de hele dag gaan doen.
Welke financiële prikkel heeft iemand in de bijstand momenteel. Met een beetje mazzel komt ie aan een baan met 110% minimumloon voor 0,6 fte. Komt ie misschien 40¤ in de maand hoger uit dan niet werken. Toch doen ze het wel.quote:Op donderdag 16 april 2015 14:28 schreef Homey het volgende:
Als de financiële prikkel vrijwel verdwijnt, verdwijnt ook de noodzaak van een broodbaan. En laat dat toevallig vaak het impopulaire werk zijn. Wie gaat dan dat werk doen? Het idee dat de salarissen voor dat soort werk ineens hard zal stijgen is wishful thinking.
Geen idee waar je die twee rug vandaan haalt. Het hele idee van basisinkomen is dat het een bestaansminimum garandeert. bij alles wat je erbij verdient betaal je ook onmiddellijk belasting vanaf de eerste euro. Om aan een vergelijkbaar netto salaris als nu te komen zal je nog steeds je uren moeten maken.quote:Op donderdag 16 april 2015 11:29 schreef xzaz het volgende:
Leuk dat je je studie kan volgen om het vergroten van je kennis maar waarom zou je? Je werkt 2 dagen krijg zo'n 2000 netto. Waarom?
Lees eerst het topic maar, je hebt de kern van het verhaal duidelijk niet begrepen.quote:Op donderdag 16 april 2015 14:28 schreef Homey het volgende:
Als de financiële prikkel vrijwel verdwijnt, verdwijnt ook de noodzaak van een broodbaan.
Basisinkomen + 2 dagen werken.quote:Op donderdag 16 april 2015 18:14 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Geen idee waar je die twee rug vandaan haalt. Het hele idee van basisinkomen is dat het een bestaansminimum garandeert. bij alles wat je erbij verdient betaal je ook onmiddellijk belasting vanaf de eerste euro. Om aan een vergelijkbaar netto salaris als nu te komen zal je nog steeds je uren moeten maken.
Wel; de financiële prikkel is nou juist precies wat mensen beweegt om te gaan werken.quote:[..]
Lees eerst het topic maar, je hebt de kern van het verhaal duidelijk niet begrepen.
Ja bla bla met die kern. Basisinkomen; kunnen leven, meer kunnen uitgeven enz enz. Ik ken de redenen. Feit is dat er geen financiële prikkel meer is om 5 dagen te werken.quote:Op donderdag 16 april 2015 19:06 schreef qajariaq het volgende:
[..]
[..]
Wel; de financiële prikkel is nou juist precies wat mensen beweegt om te gaan werken.
quote:
quote:Op donderdag 16 april 2015 18:14 schreef qajariaq het volgende:
Om aan een vergelijkbaar netto salaris als nu te komen zal je nog steeds je uren moeten maken.
quote:Op donderdag 16 april 2015 19:01 schreef xzaz het volgende:
[..]
Basisinkomen + 2 dagen werken.
[..]
Wel; de financiële prikkel is nou juist precies wat mensen beweegt om te gaan werken.
quote:Op donderdag 16 april 2015 18:14 schreef qajariaq het volgende:
Lees eerst het topic maar, je hebt de kern van het verhaal duidelijk niet begrepen.
quote:
quote:Op donderdag 16 april 2015 19:08 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ja bla bla met die kern. Basisinkomen; kunnen leven, meer kunnen uitgeven enz enz. Ik ken de redenen. Feit is dat er geen financiële prikkel meer is om 5 dagen te werken.
Die heb ik nu ook al jaren niet meer. en ik doe dus ook geen 40 uur meer werken.quote:Op donderdag 16 april 2015 19:09 schreef xzaz het volgende:
Feit is dat er geen financiële prikkel meer is om 5 dagen te werken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |