abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151209433
Hoi allen,

Ik had net een discussie met iemand en deze persoon kijkt tijdens het autorijden nooit over zijn schouder, ook niet tijdens het inhalen op de snelweg.
Ik vind dit best raar dus ik vraag mij af wat jullie er van vinden en vooral wat jullie zelf doen?
  maandag 30 maart 2015 @ 23:10:02 #2
430066 Robuust-koekje
altijd al robuust geweest.
pi_151209492
Vooral op de snelweg of bij het invoegen kan het handig zijn, je ziet niet alles in de spiegel door de dode hoek achter de "B" stijl.
robuuster dan de gemiddelde Nederlander, maar toch zachter dan een beschuitje.
  maandag 30 maart 2015 @ 23:10:09 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_151209494
Ik altijd. Het is ook een kleine moeite, gewenning en de snelweg is niet een plaats om risico's te nemen.
pi_151209677
Ik doe het ook nooit.
pi_151210973
Altijd, hoe vaak ik wel niet heb meegemaakt dat anderen het niet doen...
pi_151211085
Iets met dode hoek
Ik zwaai naar dieren.
pi_151211630
Altijd.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 00:19:35 #8
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_151211739
Ik doe het altijd, gewoon automatisme.
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_151211818
Eigenlijk alleen bij rotondes. Op snelwegen bijvoorbeeld hou ik continue in de gaten wat er voor en achter mij rijdt. Sommige mensen hebben er een handje van om vlak voor het inhalen te gaan remmen, kijken nog een keer kijken en dan pas inhalen.
pi_151212237
Bij moderne auto's (veel, niet allemaal) kan je door goed afstellen van je spiegels de dode hoek schuin achter je vrijwel elimineren. Het enige wat dan nog overblijft is direct naast je, daar hoef je niet eens meer over je schouder voor te kijken maar dus parallel met je schouder.

Ik doe het nog wel uit automatisme, al heeft het links van me niet veel nut want dan kijk ik enkel tegen m'n (achterlijk brede) b-stijl aan en die is niet echt interessant te noemen.
pi_151213057
Afhankelijk of het nodig is kijk ik niet of kom ik helemaal uit mijn stoel.
.
pi_151214820
Hoe goed je ook het verkeer voor en achter je in de gaten houdt, er komt een moment dat je van baan gaat verwisselen en dat er toch opeens een auto naast je blijkt te rijden in de dode hoek.

Dus doe jezelf, mij en je mede-weggebruikers een lol en kijk over je schouder!
pi_151214853
In de spiegel kijken. Vrij t/m achteren en stukje achter je? Paar seconden wachten, spiegelen en invoegen. Zat er iemand in je dode hoek is hij voorbij
pi_151216192
Dat gaat hij pas weer doen nadat het een keer (bijna) fout gaat.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_151216368
Misschien doe ik het wel onbewust. Als je in je rechter spiegel kijkt, kijk je ook meteen naar rechts en in je ooghoek naar rechtsachter.

Maar in stad met die aparte fietspaden kijk ik wel extra.

Links kijk ik naast me, als ik onder een hoek de invoegstrook op kom, of als ik meteen door wil naar de tweede strook.
.
pi_151216704
Ik mocht niet eens over mijn schouder kijken. Gevaar is namelijk dat je meestuurt. Naast je kijken moet dan weer wel
pi_151220449
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 10:38 schreef devlinmr het volgende:
Ik mocht niet eens over mijn schouder kijken. Gevaar is namelijk dat je meestuurt. Naast je kijken moet dan weer wel
De 1e (paar) rijles(sen) misschien ja....Maar daarna lijkt het me toch verdomde handig om wel te kijken.
Ik heb zo'n dode hoek assist, maar kijk toch zelf ook nog altijd. Is een automatisme geworden.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2015 12:35:20 ]
pi_151220672
.
pi_151220826
Ik was ook zo'n persoon die het nooit deed. Totdat ik een paar keer iemand echt niet in mijn spiegels zag maar die er wel degelijk was..... ;)
pi_151222822
Ik kijk niet altijd eigenlijk, maar wel als het druk is op de snelweg.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_151225186
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden :P

Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2 :')) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk ;)
pi_151225302
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 14:36 schreef Palomar het volgende:
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden :P

Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2 :')) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk ;)
Ik heb altijd 1 hand op 12 uur en m'n hoofd half op de passagiersstoel. jatog.
pi_151225986
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 09:18 schreef Zoev het volgende:
In de spiegel kijken. Vrij t/m achteren en stukje achter je? Paar seconden wachten, spiegelen en invoegen. Zat er iemand in je dode hoek is hij voorbij
Die gene in je dooie hoek kan ook met exact dezelfde snelheid als jij rijden. Dan is die dus niet voorbij na een paar seconden!!
Ja, dat zijn stomme idioten, maar ze bestaan, helaas meer dan je zou willen... :(
pi_151226067
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 14:36 schreef Palomar het volgende:
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden :P

Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2 :')) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk ;)
Tegenwoordig wordt je bij de meeste rijscholen niet meer 10 voor 2 aangeleerd, maar je handen op kwart over drie. Die positie schijnt er bij een eventuele botsing ervoor te zorgen dat de airbag niet eerst nog je eigen handen in je gezicht slaat.
pi_151227117
Ik vind het ook raar om het niet te doen. Ik doe:

- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- sturen
  FOK!fotograaf dinsdag 31 maart 2015 @ 15:27:28 #26
364681 over_hedge
pi_151227273
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:23 schreef zuchtje het volgende:
Ik vind het ook raar om het niet te doen. Ik doe:

- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- sturen
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken. :P
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  dinsdag 31 maart 2015 @ 15:34:37 #27
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_151227564
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 14:36 schreef Palomar het volgende:
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden :P

Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2 :')) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk ;)
Je handen aan de zijkanten van je stuur houden is helemaal niet :')

Je kan een veel grotere stuurmanouvre maken dan als je ze aan de boven of onderkant hebt.

Als je je spiegels goed afstel heb je trouwens bijna geen dode hoek meer. In ieder geval niet groot om er een motorrijder of auto in te passen... Dus ik draai mijn hoofd niet, maar het gaat ook niet mis.

Om het dan nog makkelijker te maken is er zo'n stukje vervormde spiegel na het stippel lijntje.
pi_151228209
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken. :P
Maar die zet je pas aan als je daadwerkelijk de manoeuvre kunt doen!
Eerst het knipperlicht aanzetten en daarna pas kijken kan voor paniek zorgen bij de weggebruikers langs je.

Dus speciaal voor jou:
- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- ff wachten
- sturen
pi_151228475
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken. :P
Ben jij er ook zo een die eerst van baan verwisselt en daarna gaat kijken of het wel kon?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_151228506
Hoe doen jullie het over de schouder kijken eigenlijk in een bestelauto?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
pi_151228661
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:58 schreef Hallojo het volgende:
Hoe doen jullie het over de schouder kijken eigenlijk in een bestelauto?
Zelfde als in een gewone auto.

Wat dacht je dan, met een handstand ofzo?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_151228680
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:

[..]

Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken. :P
Ben jij zo'n Peugeotrijder die zijn knipperlicht uitgooit en dan er van uit gaat dat ik ruimte ga maken?
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_151228696
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:02 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Zelfde als in een gewone auto.

Wat dacht je dan, met een handstand ofzo?
Maar dan zie je rechts toch niks?
Het leven is geen krentenbol...
Volg de pijlen.
I am the Lizard King. I can do anything.
  FOK!fotograaf dinsdag 31 maart 2015 @ 16:05:32 #34
364681 over_hedge
pi_151228754
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef zuchtje het volgende:

[..]

Maar die zet je pas aan als je daadwerkelijk de manoeuvre kunt doen!
Eerst het knipperlicht aanzetten en daarna pas kijken kan voor paniek zorgen bij de weggebruikers langs je.

Dus speciaal voor jou:
- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- ff wachten
- sturen
quote:
14s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:

[..]

Ben jij zo'n Peugeotrijder die zijn knipperlicht uitgooit en dan er van uit gaat dat ik ruimte ga maken?
Ik bedoelde eigenlijk ook niet op de snelweg maar gewoon bij een zijstraat etc. Niet over op de snelweg. Bij inhalen en van baan wisselen doe ik het idd niet lang van te voren.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
  Official ESF Kreviewer dinsdag 31 maart 2015 @ 16:07:26 #35
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_151228806
Heel soms doe ik het niet, omdat ik 100% zeker weet dat ik de persoon die ik net heb ingehaald wel achter me is verdwenen, maar dat voelt toch als valsspelen.
pi_151228916
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef zuchtje het volgende:

Dus speciaal voor jou:
- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- ff wachten
- sturen
Dubbel kijken; na knipperlicht weer kijken dus.

Op de snelweg volg ik het verkeer via de spiegels, ik weet dus min of meer de posities van de andere auto's. Mits het niet druk is kijk ik op de snelweg niet/minder over de schouders.

Over de schouders kijken doe ik binnen de bebouwde kom het vaakst denk ik; rotfietsen/-ers.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-03-2015 16:12:09 ]
pi_151229319
Daarom zijn oudjes in het verkeer vaak zo gevaarlijk: die zijn dikwijls niet meer in staat om over hun schouder te kijken.
pi_151230603
Als ik met de Leopard II ben niet anders kijk ik wel over mijn schouder heen.
Ik weet niet met welke wapens de derde wereldoorlog uitgevochten zal worden, maar de vierde wereldoorlog wordt uitgevochten met stokken en stenen.
  dinsdag 7 april 2015 @ 01:01:34 #39
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_151438967
quote:
5s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:58 schreef Hallojo het volgende:
Hoe doen jullie het over de schouder kijken eigenlijk in een bestelauto?
Heb eigenlijk alleen maar in bestelauto's gereden met aangepaste spiegels, die geen dode hoek meer hebben. Is overigens erg fijn, mag een normale personenwagen van mij ook wel hebben, ook al worden de spiegels daar wel groter van.

Ik kijk altijd over mijn schouder, ook al is het een automatisme en kijk ik niet 100% scherp. Maar het valt snel genoeg op of er een auto in je dode hoek zit of niet. In 5 jaar tijd 2 keer gehad dat ik zou zweren dat ik ruimte had, maar er toch een auto zat.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_151439505
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken. :P
Ja dat heb ik ook liever, ik wil weten wat de ander van plan is.
Je hebt op 80km wegen ook van die lui die eerst uitgebreid gaan remmen als ze af willen slaan naar een huis ofzo, en dan pas een keer het knipperlicht aandoen.
Dan denk ik "waarom rem je nu op een rechte weg ?" en dan pas zie je een keer een knipperlicht aangaan....
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef zuchtje het volgende:
Maar die zet je pas aan als je daadwerkelijk de manoeuvre kunt doen!
Eerst het knipperlicht aanzetten en daarna pas kijken, kan voor paniek zorgen bij de weggebruikers langs je.
Waarom zou ik in paniek raken als jij voor mij rijdt en ineens een knipperlicht aanzet ?
Of jij wel of niet in je spiegels en over je schouder kijkt kan ik echt niet zien als ik een eindje achter jou rijdt.
Als je ruim op tijd je knipperlicht aanzet kan een ander tenminste fatsoenlijk anticiperen, "oh hij is wat van plan, even kijken waar hij eraf wil"

En ook niet overdrijven met over de schouder kijken op de snelweg, als je dat te lang doet mis je wat er voor je op de weg gebeurt, en er kan snel wat gebeuren met 130km/h.

[ Bericht 36% gewijzigd door bluemoon23 op 07-04-2015 01:51:42 ]
  dinsdag 7 april 2015 @ 02:28:41 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_151439892
Als motorrijder weet ik uit eerste ervaring hoe belangrijk het is om over je schouder te kijken in de auto.
Huilen dan.
pi_151440122
De laatste tijd bijna altijd op de snelweg of ik moet het heel zeker weten.
  dinsdag 7 april 2015 @ 17:20:25 #43
289768 Beastie_boys
Professor booty
pi_151453880
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2015 02:28 schreef Isdatzo het volgende:
Als motorrijder weet ik uit eerste ervaring hoe belangrijk het is om over je schouder te kijken in de auto.
Dit inderdaad, ik verbaas mij er ook over hoeveel mensen hier aangeven dit niet te doen. Vaak zat afgesneden door klojo's die niet kijken maar meteen knipperen en gaan :{
pi_151455191
Ik doe het altijd, met name bij naar rechts gaan en iedereen heeft het in topic over de snelweg, maar op een rotonde met voorrang voor fietsers vind ik het helemaal belangrijk.. Fietsers zitten bij dat soort rotondes vaak precies in de dode hoek.
Dit is een Signature....
pi_151457647
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2015 02:28 schreef Isdatzo het volgende:
Als motorrijder weet ik uit eerste ervaring hoe belangrijk het is om over je schouder te kijken in de auto.
Dat inderdaad. Nu ik zelf motor rij weet ik helemaal hoe belangrijk het is.

Maar heel wat jaartjes terug heb ik dus een motorrijder over het hoofd gezien :@ (geen ongelukken, wel een kwartier lang een boze motorrijder die mij probeerde af te snijden, handgebaren, ditdatalles, terwijl ik al een keer of 5 sorry-gebaren maakte) en sindsdien kijk ik dus altijd over mijn schouder. Altijd.
pi_151458896
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:11 schreef Anne het volgende:
Maar heel wat jaartjes terug heb ik dus een motorrijder over het hoofd gezien :@ (geen ongelukken, wel een kwartier lang een boze motorrijder die mij probeerde af te snijden, handgebaren, ditdatalles, terwijl ik al een keer of 5 sorry-gebaren maakte)
Dan was die motorrijder misschien zelf ook niet handig bezig, op de motor moet je niet zo rijden dat een ander je mischien niet kan zien.
Net als met de auto lekker dicht achter een vrachtwagen hangen, dat is ook niet slim.
pi_151458960
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:36 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Dan was die motorrijder misschien zelf ook niet handig bezig, op de motor moet je niet zo rijden dat een ander je mischien niet kan zien.
Net als met de auto lekker dicht achter een vrachtwagen hangen, dat is ook niet slim.
In dit geval viel de motorrijder helemaal niks te verwijten hoor :).
pi_151458991
Smidsy ;)
pi_151459072
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2015 19:38 schreef bluemoon23 het volgende:
Smidsy
Precies :+.

Jammer alleen dat ie Sorry dus niet accepteerde.
  woensdag 8 april 2015 @ 14:21:14 #50
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151482734
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 23:08 schreef wowikbenhenk het volgende:
Hoi allen,

Ik had net een discussie met iemand en deze persoon kijkt tijdens het autorijden nooit over zijn schouder, ook niet tijdens het inhalen op de snelweg.
Ik vind dit best raar dus ik vraag mij af wat jullie er van vinden en vooral wat jullie zelf doen?
Het is niet alleen 'best raar' het is ronduit gevaarlijk en dom. Je hebt gewoon een dode hoek in een auto en je kan nooit alles zien. Mensen kijken véél te weinig in hun dode hoeken. Vooral tijdens filerijden kijken maar weinig automobilisten of er niet toevallig net een motorrijder naast ze zit voor ze hun 1500 kilo staal naar links hoeken.

Dat soort mensen is het rijbewijs niet waard.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')