De 1e (paar) rijles(sen) misschien ja....Maar daarna lijkt het me toch verdomde handig om wel te kijken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 10:38 schreef devlinmr het volgende:
Ik mocht niet eens over mijn schouder kijken. Gevaar is namelijk dat je meestuurt. Naast je kijken moet dan weer wel
Ik heb altijd 1 hand op 12 uur en m'n hoofd half op de passagiersstoel. jatog.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:36 schreef Palomar het volgende:
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden![]()
Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk
Die gene in je dooie hoek kan ook met exact dezelfde snelheid als jij rijden. Dan is die dus niet voorbij na een paar seconden!!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 09:18 schreef Zoev het volgende:
In de spiegel kijken. Vrij t/m achteren en stukje achter je? Paar seconden wachten, spiegelen en invoegen. Zat er iemand in je dode hoek is hij voorbij
Tegenwoordig wordt je bij de meeste rijscholen niet meer 10 voor 2 aangeleerd, maar je handen op kwart over drie. Die positie schijnt er bij een eventuele botsing ervoor te zorgen dat de airbag niet eerst nog je eigen handen in je gezicht slaat.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:36 schreef Palomar het volgende:
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden![]()
Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:23 schreef zuchtje het volgende:
Ik vind het ook raar om het niet te doen. Ik doe:
- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- sturen
Je handen aan de zijkanten van je stuur houden is helemaal nietquote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:36 schreef Palomar het volgende:
Denk dat iedereen wel eens door laks (of helemaal niet) naast zich kijken bij invoegen op de snelweg bijna tegen iemand in de dode hoek is aangereden![]()
Het is zo'n 14 jaar geleden dat ik mn rijbewijs heb gehaald en sommige dingen volg je echt niet meer op (stuur op 10 voor 2) maar goed om je heen kijken is iets wat ik nog steeds net zo goed of zelfs beter doe dan toen. Blijkt toch best belangrijk in de praktijk
Maar die zet je pas aan als je daadwerkelijk de manoeuvre kunt doen!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken.
Ben jij er ook zo een die eerst van baan verwisselt en daarna gaat kijken of het wel kon?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken.
Zelfde als in een gewone auto.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:58 schreef Hallojo het volgende:
Hoe doen jullie het over de schouder kijken eigenlijk in een bestelauto?
Ben jij zo'n Peugeotrijder die zijn knipperlicht uitgooit en dan er van uit gaat dat ik ruimte ga maken?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken.
Maar dan zie je rechts toch niks?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:02 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Zelfde als in een gewone auto.
Wat dacht je dan, met een handstand ofzo?
quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Maar die zet je pas aan als je daadwerkelijk de manoeuvre kunt doen!
Eerst het knipperlicht aanzetten en daarna pas kijken kan voor paniek zorgen bij de weggebruikers langs je.
Dus speciaal voor jou:
- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- ff wachten
- sturen
Ik bedoelde eigenlijk ook niet op de snelweg maar gewoon bij een zijstraat etc. Niet over op de snelweg. Bij inhalen en van baan wisselen doe ik het idd niet lang van te voren.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:03 schreef ZwartmetSuiker het volgende:
[..]
Ben jij zo'n Peugeotrijder die zijn knipperlicht uitgooit en dan er van uit gaat dat ik ruimte ga maken?
Dubbel kijken; na knipperlicht weer kijken dus.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef zuchtje het volgende:
Dus speciaal voor jou:
- binnenspiegel
- buitenspiegel
- over schouder kijken
- knipperlicht
- ff wachten
- sturen
Heb eigenlijk alleen maar in bestelauto's gereden met aangepaste spiegels, die geen dode hoek meer hebben. Is overigens erg fijn, mag een normale personenwagen van mij ook wel hebben, ook al worden de spiegels daar wel groter van.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:58 schreef Hallojo het volgende:
Hoe doen jullie het over de schouder kijken eigenlijk in een bestelauto?
Ja dat heb ik ook liever, ik wil weten wat de ander van plan is.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:27 schreef over_hedge het volgende:
Je knipperlicht moet je ruim van te voren doen zodat mensen weten wat je gaat doen. Niet 1 seconden voordat je de bocht gaat maken.
Waarom zou ik in paniek raken als jij voor mij rijdt en ineens een knipperlicht aanzet ?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef zuchtje het volgende:
Maar die zet je pas aan als je daadwerkelijk de manoeuvre kunt doen!
Eerst het knipperlicht aanzetten en daarna pas kijken, kan voor paniek zorgen bij de weggebruikers langs je.
Dit inderdaad, ik verbaas mij er ook over hoeveel mensen hier aangeven dit niet te doen. Vaak zat afgesneden door klojo's die niet kijken maar meteen knipperen en gaanquote:Op dinsdag 7 april 2015 02:28 schreef Isdatzo het volgende:
Als motorrijder weet ik uit eerste ervaring hoe belangrijk het is om over je schouder te kijken in de auto.
Dat inderdaad. Nu ik zelf motor rij weet ik helemaal hoe belangrijk het is.quote:Op dinsdag 7 april 2015 02:28 schreef Isdatzo het volgende:
Als motorrijder weet ik uit eerste ervaring hoe belangrijk het is om over je schouder te kijken in de auto.
Dan was die motorrijder misschien zelf ook niet handig bezig, op de motor moet je niet zo rijden dat een ander je mischien niet kan zien.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:11 schreef Anne het volgende:
Maar heel wat jaartjes terug heb ik dus een motorrijder over het hoofd gezien(geen ongelukken, wel een kwartier lang een boze motorrijder die mij probeerde af te snijden, handgebaren, ditdatalles, terwijl ik al een keer of 5 sorry-gebaren maakte)
In dit geval viel de motorrijder helemaal niks te verwijten hoorquote:Op dinsdag 7 april 2015 19:36 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Dan was die motorrijder misschien zelf ook niet handig bezig, op de motor moet je niet zo rijden dat een ander je mischien niet kan zien.
Net als met de auto lekker dicht achter een vrachtwagen hangen, dat is ook niet slim.
Het is niet alleen 'best raar' het is ronduit gevaarlijk en dom. Je hebt gewoon een dode hoek in een auto en je kan nooit alles zien. Mensen kijken véél te weinig in hun dode hoeken. Vooral tijdens filerijden kijken maar weinig automobilisten of er niet toevallig net een motorrijder naast ze zit voor ze hun 1500 kilo staal naar links hoeken.quote:Op maandag 30 maart 2015 23:08 schreef wowikbenhenk het volgende:
Hoi allen,
Ik had net een discussie met iemand en deze persoon kijkt tijdens het autorijden nooit over zijn schouder, ook niet tijdens het inhalen op de snelweg.
Ik vind dit best raar dus ik vraag mij af wat jullie er van vinden en vooral wat jullie zelf doen?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |