Dit is voor mij een hele interessante hypothese om mee te werken. Alle ons bekende foto's uit Bocas del Toro bevatten geen metadata, het is een beetje gissen met welk toestel ze gemaakt zijn.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:42 schreef ToniB het volgende:
Zat te denken, Lisanne speelde nogal met de camera, is het mogelijk dat ze bv 1 april haar camera heeft gereset? Welke tijd springt erin als je dat doet? Als de datum dan zou zijn 1/04/2013 tijd 0.00? Dan zou ze dat om middernacht hebben moeten doen op 31 maart om de klok synchroon te laten lopen met de werkelijke tijd. Indien zij dit echter rond 22.00 uur heeft gedaan.........dan kloppen er opeens heel veel getuigen.
Ga je nu iedere dag dingen verzinnen om je eigen gedachtes extra kracht bij te zetten?quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:57 schreef El_Matador het volgende:
[..]
"Belachelijk" werd het al door HK en FvdG zelf gemaakt; "spookverhalen".
Ik heb mijn scenario, dat antwoord tracht te geven op alle vragen hier samengevat.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:24 schreef jackie12 het volgende:
Dat niemand gelooft in jouw verhaal dat de meiden elkaar zijn kwijtgeraakt, deal with it.
sorry hoor maar dit is echt bagger journalistiek. .quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:12 schreef El_Matador het volgende:
Beetje brakke foutjes na bijna een jaar, maar de foto's zijn hergeplaatst op 2 pagina's:
• Viralismo - 27 maart 2015
De acuerdo al informe policial lo más probable fue que las chicas se salieron del camino, una de ella se hirió de alguna forma y la otra la fue a buscar ayuda y también se hirió, y sin comida ni agua solo fue cuestión de tiempo para que sucediera la tragedia.
Volgens het politierapport is het meest waarschijnlijk dat de meisjes het pad verlaten hebben, een van hen bezeerde zich op een of andere manier en de ander besloot hulp voor haar te zoeken en bezeerde zich ook. Zonder eten of water was het slechts een kwestie van tijd voor de tragedie zou plaatsvinden.
• Peru - Misterios sin Resolver - Onopgeloste Mysteries - 28 maart 2015
quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:00 schreef ToniB het volgende:
Hij zal vast wel meer foto´s hebben, ik heb ook een hele map vol met foto´s met rotsen en vegetatie die daar op lijken maar toch niet dé plek is. Hij zegt toch zelf dat hij de plek niet heeft gevonden maar het past wat hem betreft wel. Ik kan ook een heel passend verhaal maken met foto´s en al erbij maar dat maakt het niet waar!
Deze conclusie paste en het geld was op...het boek kon gesloten worden. Einde verhaal.
Hij heeft niets gevonden.
Ik vind het ook te gek voor woorden dat hij zeker weet dat het DE plek is zonder zelf de watervallen en de rotsen te hebben gezien en letterlijk zegt bij Umberto: "min of meer daarop gelijkende stenen"quote:
Als je een digitale camera een lange tijd niet gebruikt, is het belangrijk dat je de accu er uit haalt. Deze camera kan dan ongeveer 3weken lang de ingestelde tijd&datum nog onthouden, daarna worden deze settings gereset.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:13 schreef Perico het volgende:
[..]
Dit is voor mij een hele interessante hypothese om mee te werken. Alle ons bekende foto's uit Bocas del Toro bevatten geen metadata, het is een beetje gissen met welk toestel ze gemaakt zijn.
Maar stel Lisanne neemt zich op 31 maart voor.. morgen een mooie tocht maken, ik ga mijn Canon Powershot meenemen.. even opladen (na lang ongebruik wellicht) .. en er vindt daar inderdaad een reset plaats naar fabrieksinstellingen, door een te lange periode van ongebruik.
Dan lijken inderdaad getuigenverklaringen plots valide.
Ja je had helemaal gelijk met al je instellingenquote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:44 schreef Physsic het volgende:
Is dit onderwerp al niet heeeel lang geleden besproken? Toen was volgens mij ook duidelijk geworden wat de ingestelde datum&tijd is als je de camera voor het eerst aanzet. Dat ben ik alleen vergeten.
No problemo. Ik typ ook regelmatig voordat ik lees, haha. Jouw uitleg was een stuk duidelijker.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:52 schreef Perico het volgende:
[..]
Ja je had helemaal gelijk met al je instellingen... herhaling kan evenwel geen kwaad, dat doen we graag hier
. Ik kan me van dat soort discussies ook geen feitelijkheden meer herinneren.
Nee hoor, nog beter!quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor iemand die mij aanvalt op een gebrek aan kennis, nogal pijnlijk.
Kris had een iPhone, Lisanne een Samsung.
Laatste actie met betrekking tot de telefoon Lisanne, tussen 1 en 11 april:quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:54 schreef RapaNui het volgende:
Mocht er gemanipuleerd zijn met de telefoondata, dan moet dat tussen 1 en 11 april zijn gebeurd. Niet later.
De data registreren wanneer het apparaat wordt aangezet en niet wanneer het wordt uitgezet. Indien iemand (bijvoorbeeld!) in mei bedacht zou hebben om ermee te knoeien, dan zou de telefoon tenminste 1x ergens aanzetdatum xx mei laten zien. Dat register kun je nadien toch niet meer veranderen? Het telefoonregister werkt niet zoals het register van het fototoestel, waarin je achteraf de EXIFdata kunt wijzigen, toch?
Je kunt records toevoegen (door datum te veranderen en fake-bellen), maar reeds gemaakte records kun je niet wijzigen. Klopt dit? Physsic, weet jij dit?
Dat was nou juist die iPhone van Kris...quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:41 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Laatste actie met betrekking tot de telefoon Lisanne, tussen 1 en 11 april:
tijd instellen op 11 april en telefoon in tas doen en telefoon loopt netjes leeg na een uur.
Nou zeg, ik zie dat het in post # 124 wel goed gezegd werd, gelukkig...quote:Op dinsdag 31 maart 2015 14:51 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Voor iemand die mij aanvalt op een gebrek aan kennis, nogal pijnlijk.
Kris had een iPhone, Lisanne een Samsung.
oke dat is duidelijk. Nog een vraag. Als je een camera s´nachts aan doet dan zul je niks zien op het schermpje. Maar als je de knop half indrukt krijg je dan wel een lichtje? Ik heb een Nikon die maakt een soort voor flits. Ook met telefoon gaat er een lamp branden. Hoef dan niet perse een foto te maken maar het is dan even verlicht zolang ik hem indruk. Druk ik iets te hard dan neem ik een foto.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 15:50 schreef Perico het volgende:
Ik ben even in de default fabrieksinstellingen voor Canon camera's gedoken.
En daaruit komt naar voren, dat ze maand en jaar van fabricage aanhouden... maar dan wel altijd het volgende stramien:
09/09/2009
02/02/2013
etc.
En altijd is de standaardtijd 10:00.
Dit is een gedeelte van de handleiding voor de Canon Powershot HS 270 van Lisanne:
[ afbeelding ]
Hieruit blijkt, dat tot 3 weken na het leegraken van de accu, de camera een eerder ingestelde datum en tijd bewaart.
Duurt die periode langer en je gebruikt de camera weer -- nadat hij is opgeladen of je hem aan de stroom hangt -- word je direct gevraagd om een tijd en datum in te voeren.
Ook blijkt uit de metadata dat alle foto's tijdzone GMT +1 kenden. Dus Lisanne had correct op de wereldkaart Nederland gearceerd, bij het instellen van de home time zone.
Conclusie: 1 april 2013 als fabrieksdatum lijkt niet plausibel, omdat Canon een voorkeur heeft voor 04/04 10:00 in dit geval.
Maar het blijft dan wel opmerkelijk, dat het jaar slordig op 2013 is gezet, terwijl wel heel nauwgezet de juiste tijdszone is geselecteerd met de navigatiepijltjes.
Ter herinnering: de gelogde fototijden waren 17:15 tot 19:54:50, op 1 april.
Ik gooi hem door de translate en snap er nog niets van:quote:Op dinsdag 31 maart 2015 16:53 schreef Physsic het volgende:
Hier trouwens 'bewijs' dat er met die camera met originele firmware niet te filmen valt (geldt zowel voor de sx270 als sx280);
"I tested the PowerShot SX280 HS, it was running the original version of its firmware, 1.0.0.0. This exhibited an annoying issue where the camera displayed two very different remaining battery lives depending on whether you were in stills or movie mode. You could quite happily be taking stills with the battery meter showing all three bars, but then switch to movie mode and see the battery icon suddenly turn red and start flashing. Should you start recording video, you may only capture a few seconds before the battery gives up and the camera shuts down, demanding a recharge. But if you switch the mode dial out of movies, you can normally switch the camera back on again and continue to shoot stills with the battery meter now showing a reasonably healthy charge.
After publishing my review I was contacted by Canon UK who explained there was now a firmware update to resolve the issue, although at the time it required me to briefly return my camera to them. The camera returned a few days later, running firmware version 1.0.2.0. I checked the serial number to confirm it was the same camera which I'd sent off."
Als dit niet genoeg bewijs is kan je de erkenning van Canon ook wel opzoeken, alleen beschrijven zij het probleem wat minder negatief. :p
15 maart geloof ikquote:Op dinsdag 31 maart 2015 17:00 schreef Physsic het volgende:
Welke datum waren K&L eigenlijk uit Nederland vertrokken?
Sorry hoor, maar dat is toch niet echt ingewikkeld engels. Ik begrijp 't tenminste. 'Bars' bedoelen ze streepjes mee van batterij-indicator.quote:Op dinsdag 31 maart 2015 17:01 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik gooi hem door de translate en snap er nog niets van:
"Ik testte de PowerShot SX280 HS, hij draaide de originele versie van de firmware, 1.0.0.0. Deze vertoonde een vervelend probleem waar de camera weergegeven twee zeer verschillende resterende batterij leven, afhankelijk van of je in foto's of film-modus. Je zou kunnen heel gelukkig zijn het nemen van foto's met de batterijmeter toont alle drie bars, maar dan over te schakelen naar de filmstand en zie de batterij-icoon plotseling rood en begint te knipperen. Als je begint het opnemen van video, kunt u slechts een paar seconden vast te leggen voordat de batterij geeft het op en de camera wordt uitgeschakeld, vraagt om een op te laden. Maar als je de functieknop schakelt uit films, kunt u normaal opnieuw inschakelen van de camera en blijven om foto's te schieten met de batterijmeter toont nu een redelijk gezonde lading.
Na het publiceren van mijn review werd ik gecontacteerd door Canon UK die uitlegde er nu een firmware-update om het probleem op te lossen, hoewel op het moment dat het nodig is dat ik even terug mijn camera aan hen. De camera terug een paar dagen later, loopt firmwareversie 1.0.2.0. Ik controleerde het serienummer om te bevestigen dat het dezelfde camera die ik had weggestuurd. "
Ik snap dat je veel vakkennis bezit, maar is het nu moeilijk te begrijpen dat users hier van 18 tot aan 75 hier geen bal van begrijpen? Wat zijn bars?
Perico begrijpt dit wel en kan het in Jip en Janneke taal uitleggen. Het wil niet zeggen dat we hier dom zijn, rayontaal is heel vervelend wanneer je niet in de sector werkzaam bent.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |