abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151136674
Ik wil langzamerhand eens beginnen om wat van de tuin te maken zodat ik daar de komende zomer al van kan gaan genieten. Ik heb allerlei ideeën, maar als ik in mijn tuin sta weet ik het niet helemaal.. Dus wie weet heeft iemand tips? Ik wil voor een strakke, moderne stadstuin gaan.

Dit is de tuin:

Het stukje bij de keuken/bijkeuken is bestraat met waaltjes en zal herbestraat moeten worden. Het stuk daar achter ligt vol met zeer slecht gelegde grindtegels ( :r ) en dat zal vervangen moeten worden. Het grote lichtgrijze vlak wat ingetekend is is de fundering van een schuur. Ik zie het niet zitten om dat weg te halen, maar hoe pas je het goed toe in de tuin? Schilderen kan, vlonder er op leggen? Wat is handig?

De zon komt vanaf rechts op de tekening, dus de keuken/bijkeuken blokkeren het zonlicht op dit moment nog richting het stuk tuin daarnaast.

Wat foto's:

Ik heb zelf eerder al wat zitten tekenen, maar dat bleek niet handig met de zon (zitplekken beide in de schaduw) -O-

Hebben er mensen hier tips? Wat zouden jullie doen? ;)

[ Bericht 21% gewijzigd door Puala op 30-03-2015 13:38:54 ]
  Moderator zaterdag 28 maart 2015 @ 22:44:42 #2
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151141039
Geen idee wat je precies met een 'strakke stadstuin' bedoelt, maar ben dan ook geen stedeling :P Wellicht iets met grote tegels en veel beton?

Enige tip: Geen gas bbq maar een echte, Weber OneTouch bijvoorbeeld O+

Heb je wel zon dan achter/naast je huis, anders zou ik een zitje maken op die fundering. Terras daarover maken met vlonderplanken is dan het makkelijkste denk ik. Neem dan wel echt hout, dit wordt minder glad dan 'plastic'.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_151153558
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 maart 2015 22:44 schreef derLudolf het volgende:
Geen idee wat je precies met een 'strakke stadstuin' bedoelt, maar ben dan ook geen stedeling :P Wellicht iets met grote tegels en veel beton?
Kan ik wel laten zien met inspiratieplaatjes!

quote:
Enige tip: Geen gas bbq maar een echte, Weber OneTouch bijvoorbeeld O+
Ik heb al een gas BBQ :@ In mijn eentje steek ik niet heel snel iets op kolen aan. En hier heb ik een pit voor de wok/hapjespan en kan het vlees op de gril. Ik vind het ideaal :Y
quote:
Heb je wel zon dan achter/naast je huis, anders zou ik een zitje maken op die fundering. Terras daarover maken met vlonderplanken is dan het makkelijkste denk ik. Neem dan wel echt hout, dit wordt minder glad dan 'plastic'.
Nou ja op dat stuk van de fundering zit je direct naast de schutting, dus ook niet heel veel op dit moment nog -O- Van de zomer wel, maar met het lentezonnetje heb je dan dus niet veel zon. En eigenlijk wil ik dat wel..
  PR/Manusje van alles zondag 29 maart 2015 @ 13:21:02 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_151153629
Zou die fundering inderdaad gewoon als terras gebruiken. Met een mooie vlonder :Y
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_151181564
Misschien kan je de foto die je eerder hebt geplaatst van je tuin in de OP toevoegen Puala?
Dan hebben mensen misschien wat meer beeld hoe het er nu uit ziet.
(tevens leuk verschil met een evt na-foto?)
  Moderator maandag 30 maart 2015 @ 09:59:39 #6
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151182328
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 13:17 schreef Puala het volgende:

[..]

Kan ik wel laten zien met inspiratieplaatjes!

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Aha, ik zie het. Niet echt mijn smaak eerlijk gezegd. Die frindtegels zijn ook niet zo mooi glad van onder als die betonblokken op de foto's. Maar je kunt ze er wel voor gebruiken denk ik.

Ik zou zelf trouwens lavasteen gebruiken denk ik als ik zo'n plantenbak zou maken. Maar dat is dan weer niet zo strak :P

quote:
Ik heb al een gas BBQ :@ In mijn eentje steek ik niet heel snel iets op kolen aan. En hier heb ik een pit voor de wok/hapjespan en kan het vlees op de gril. Ik vind het ideaal :Y

Dan moet je maar mensen uitnodigen om te BBQ'en :P Maar inderdaad even snel je karbonaadje op de BBQ gooien ipv in de pan is ook erg makkelijk :Y

Trouwens, heb je geen 'tuincentrum' als deze in de buurt? (weet niet hoe je ze noemt, dus vandaar even voorbeeldje)
www.qs-gartendeco.nl
www.tuintotaalnederland.nl

Zeker die eerste heeft heel veel voorbeelden van hoe je een tuin kunt inrichten. Je kunt daar zeker inspiratie opdoen, beter als op het internet denk ik.

Geen idee of die zaken in het westen er ook zijn, hier hebben veel mensen een grote tuin dus is zo'n zaak eerder interessant om te openen :)

[ Bericht 6% gewijzigd door derLudolf op 30-03-2015 10:15:53 ]
pi_151187775
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2015 13:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Zou die fundering inderdaad gewoon als terras gebruiken. Met een mooie vlonder :Y
Ja maar dan icm de zon weer minder -O- ben zo bang dat het zo glad word..
pi_151187786
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2015 09:11 schreef LovelyLady het volgende:
Misschien kan je de foto die je eerder hebt geplaatst van je tuin in de OP toevoegen Puala?
Dan hebben mensen misschien wat meer beeld hoe het er nu uit ziet.
(tevens leuk verschil met een evt na-foto?)
Goeie :Y
pi_151187848
Ohja, dit is het nu:

Moderator maandag 30 maart 2015 @ 15:35:04 #10
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_151191306
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 13:35 schreef Puala het volgende:

[..]

Ja maar dan icm de zon weer minder -O- ben zo bang dat het zo glad word..
Als je hardhouten vlonderplanken neemt valt dat best mee. Als ze zeiknat zijn zijn ze best glad idd, maar dan zit je toch niet op je terras ;) (neem ik aan)
pi_151191411
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:35 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Als je hardhouten vlonderplanken neemt valt dat best mee. Als ze zeiknat zijn zijn ze best glad idd, maar dan zit je toch niet op je terras ;) (neem ik aan)
Nee over het algemeen lig ik dan op de bank O-)
pi_151191473
Is het echt geen optie om die fundering weg te halen? Als je 'm laat zitten kun je er idd een vlonder overheen maken, maar je hebt dan wel een terras op een ongeschikte plek. Bovendien blijft er dan weinig over van de tuin, je hebt nl ook nog een looppad nodig naar de schuur, dan kun je net zo goed de complete tuin verharden.
pi_151191524
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:39 schreef B-Behr het volgende:
Is het echt geen optie om die fundering weg te halen? Als je 'm laat zitten kun je er idd een vlonder overheen maken, maar je hebt dan wel een terras op een ongeschikte plek. Bovendien blijft er dan weinig over van de tuin, je hebt nl ook nog een looppad nodig naar de schuur, dan kun je net zo goed de complete tuin verharden.
Als ik heel eerlijk ben zie ik het niet zitten om die plaat beton weg te halen nee. Ik weet nu nog niet hoe dik hij is, maar het is een fundering geweest voor een schuur..
pi_151195541
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 15:41 schreef Puala het volgende:

Als ik heel eerlijk ben zie ik het niet zitten om die plaat beton weg te halen nee. Ik weet nu nog niet hoe dik hij is, maar het is een fundering geweest voor een schuur..
Ik zou er toch even naar kijken dan. Het gaat tenslotte om zo'n 10 m2, een behoorlijk stuk van je tuin.

Als je 'm echt niet weg wilt halen kun je er misschien wel een verhoogde vijver van maken door een muurtje op te metselen. ;)
pi_151195567
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 17:28 schreef B-Behr het volgende:

[..]

Ik zou er toch even naar kijken dan. Het gaat tenslotte om zo'n 10 m2, een behoorlijk stuk van je tuin.

Als je 'm echt niet weg wilt halen kun je er misschien wel een verhoogde vijver van maken door een muurtje op te metselen. ;)
Dan nog liever een verhoogde plantenbak met drainage op het riool aangesloten :P
pi_151195612
of kunstgras..
pi_151196526
betonplaat staat niet op de foto? steekt dat ver boven de bestrating uit of zou je de bestrating gelijk kunnen leggen met de betonplaat?
pi_151228972
Als de betonplaat blijft heb je niet veel meer mogelijkheden dan de schets die je zelf al hebt gemaakt. (Overigens vind ik dat die er prima uit ziet)
Als de plaat niet te ver boven het maaiveld uitsteekt zou je er behalve een vlonder ook grind op kunnen leggen.

Op jouw tekening is het schuurtje onderaan een stukje breder, ben je van plan dit aan te bouwen? Anders zou je deze plek kunnen gebruiken om de kliko's te parkeren.

Wat ben je van plan met de muren? Wil je ze opnieuw schilderen? Je zou de muren ook kunnen stucen, als je dit dan ook bij de verhoogde plantenbakken doet krijg je één mooi geheel.
pi_151230719
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 17:30 schreef B-Behr het volgende:
of kunstgras..
Ik vind dat niet zo mooi :@
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2015 18:02 schreef Elleska het volgende:
betonplaat staat niet op de foto? steekt dat ver boven de bestrating uit of zou je de bestrating gelijk kunnen leggen met de betonplaat?
Nee klopt, die ligt nog vol en ik vond mijn troep al genoeg geshowd de afgelopen maanden _O-

Maar hij steekt niet ver uit. De bestrating zou gelijk kunnen komen :Y
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 16:13 schreef B-Behr het volgende:
Als de betonplaat blijft heb je niet veel meer mogelijkheden dan de schets die je zelf al hebt gemaakt. (Overigens vind ik dat die er prima uit ziet)
Als de plaat niet te ver boven het maaiveld uitsteekt zou je er behalve een vlonder ook grind op kunnen leggen.

Op jouw tekening is het schuurtje onderaan een stukje breder, ben je van plan dit aan te bouwen? Anders zou je deze plek kunnen gebruiken om de kliko's te parkeren.

Wat ben je van plan met de muren? Wil je ze opnieuw schilderen? Je zou de muren ook kunnen stucen, als je dit dan ook bij de verhoogde plantenbakken doet krijg je één mooi geheel.
Ik weet niet of je op de betonplaat ook een plantenbak zou kunnen maken, want dat verruimt de mogelijkheden wel. Als je gaat metselen en hem vol kiepert met grond moet het kunnen. Zit je er alleen mee als er té veel regen valt wat dan...

Dat nisje bij de schuur is 1 meter diep en daar ligt op dit moment het rest afval wat komende zomer de vuurkorf in mag. Ik ben bang dat het te smal is voor de kliko's. Het is net geen meter breed.

De muren moeten opnieuw geschilderd ergens komende jaren :Y
pi_151231096
als de plaat er een beetje fatsoenlijk uit ziet ik zou de bestrating dan gewoon gelijk te trekken met de betonplaat. kan je altijd later nog beslissen om er vlonders overheen te leggen.

voor een plantenbak... misschien gaten door de betonplaat boren voor de afwatering?
pi_151232028
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 17:11 schreef Elleska het volgende:

voor een plantenbak... misschien gaten door de betonplaat boren voor de afwatering?
Of een drainageslang, eventueel te koppelen aan regenpijp/riool
pi_151233168
Hoe moeilijk/nodig is die schuur aan het einde van je tuin? Als die niet te moeilijk is om te slopen, zou ik dat vooral doen omdat het de enige hoek lijkt waar je zon kan hebben en niet in de knoop komt met toegangsdeuren. Dan kan daar je zitje dat nu op het grijze vlak getekend is. Desnoods bouw je op het grijze vlak een afdakje oid voor stalling van fietsen/motoren/BBQ. Maar ik snap het als je weinig zin hebt in nog meer ruwbouw en gesloop :P.
pi_151264594
quote:
0s.gif Op dinsdag 31 maart 2015 18:26 schreef Chicolade het volgende:
Hoe moeilijk/nodig is die schuur aan het einde van je tuin? Als die niet te moeilijk is om te slopen, zou ik dat vooral doen omdat het de enige hoek lijkt waar je zon kan hebben en niet in de knoop komt met toegangsdeuren. Dan kan daar je zitje dat nu op het grijze vlak getekend is. Desnoods bouw je op het grijze vlak een afdakje oid voor stalling van fietsen/motoren/BBQ. Maar ik snap het als je weinig zin hebt in nog meer ruwbouw en gesloop :P.
Die zit vast aan mijn buren. Wel iets wat ooit een keer zou kunnen, maar niet echt op kort termijn financieel gezien :P
pi_151264796
Dus, nagedacht over de opties die benoemd werden.. En dit lijkt me nog niet eens zo heel verkeerd. Wat jullie?

woensdag 1 april 2015 @ 16:09:15 #25
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_151265907
Joh had ik net een heel verhaal getypt, en toen had je opeens een update geplaatst.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')