1 2 3 4 | Tijd Hoogte-instelling Druk-instelling vanaf zeeniveau 09:30:52Z.386 MCP/FMC ALT: 38000 ft QNH: 1006.0 hPa 09:30:54Z.083 MCP/FMC ALT: 13008 ft QNH: 1006.0 hPa 09:30:55Z.397 MCP/FMC ALT: 96 ft QNH: 1006.0 hPa |
1 2 3 4 | Tijd Positie Hoogte 09:31:03Z.456 T,3c6618,43.143494,5.691429,38000,GWI18G 09:31:05Z.346 T,3c6618,43.147430,5.693984,37975,GWI18G 09:31:07Z.346 T,3c6618,43.151367,5.696539,37950,GWI18G |
Moest ik die dag niet twee keer naar de wc zijn geweest, was dit misschien niet gebeurdquote:Op vrijdag 27 maart 2015 18:51 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit ook nog met een vraag... misschien is ie hier al gesteld.
Maar wát als de gezagvoerder niet had moeten piesen?
nah dat denk ik dus niet dat hij m dan de hersenpan had ingeslagen. Dan had ie, denk ik, een vlucht gewacht. Of meerdere indien nodig.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:39 schreef Alentejana het volgende:
Dan had hij de piloot wel het hoofd ingeslagen. Dat hij naar de wc ging heeft het alleen makkelijker gemaakt.
Zou het?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:42 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Volgens mij ga je altijd voor de vlucht met je crew de vlucht doornemen of ergens afspreken.
Je zorgt dat hij 2 drankjes extra drinkt en Viola.
Denk het ergens niet. Dat soort geweld gebruiken past ook niet echt bij zijn fysiek (muizig kereltje) of persoonlijkheid als einzelganger.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:39 schreef Alentejana het volgende:
Dan had hij de piloot wel het hoofd ingeslagen. Dat hij naar de wc ging heeft het alleen makkelijker gemaakt.
Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Zou het?
Het zijn gewoon veredelde bussen hoor.
Ja, gaan ze even langs de weerkundigen, zetten ze het reisschema in elkaar, gaan ze naar het toestel en doen ze checklist, programmeren ze de flight manager...quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
Wij briefen altijd met de volledige cockpitbemanning. Het weer in de lucht doornemen, uitwijkvelden, (zijn ze open, zijn er beperkingen, wat is het weer en de weersverwachting op die velden) hoeveelheid brandstof die we meenemen, verwachten we problemen onderweg die extra brandstof gaan kosten (slecht weer op bestemming bijvoorbeeld), voldoen we aan de ETOPS eisen, zijn er nog bijzonderheden deze route of vlucht, etc etc. Neemt wel wat tijd in beslag.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
Voor welke maatschappij vlieg jij dan?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:10 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Wij briefen altijd met de volledige cockpitbemanning. Het weer in de lucht doornemen, uitwijkvelden, (zijn ze open, zijn er beperkingen, wat is het weer en de weersverwachting op die velden) hoeveelheid brandstof die we meenemen, verwachten we problemen onderweg die extra brandstof gaan kosten (slecht weer op bestemming bijvoorbeeld), voldoen we aan de ETOPS eisen, zijn er nog bijzonderheden deze route of vlucht, etc etc. Neemt wel wat tijd in beslag.
En daarna op naar het toestel zelf, en dan ben je ook nog wel even bezig met opzetten.
Ze kwamen net uit Dusseldorf. Uurtje later vlogen ze alweer terug. Als de capitein op de heenweg was gaan plassen was het misschien toen al gebeurd.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:
[..]
Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
Welke "briefjes"?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:19 schreef Lienekien het volgende:
Weet niet of dit al bekend was. De briefjes waren getekend door de psychiater bij wie de piloot onder behandeling was voor psychische problemen.
(NOS journaal)
Een grote blauwequote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:16 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Voor welke maatschappij vlieg jij dan?
Okee vraagjes:quote:
Om te beginnen, ik vlieg intercontinentaal. Maar veel dingen zijn wel gelijk.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Okee vraagjes:
1) vlieg je vaak met dezelfde collega?
2) vlieg je vaak dezelfde route?
3) vlieg je vaak in hetzelfde vliegtuig c.q. type vliegtuig?
Nou dan doet -ie gewoon een plaspil in het drankje van de piloot.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 19:49 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Denk het ergens niet. Dat soort geweld gebruiken past ook niet echt bij zijn fysiek (muizig kereltje) of persoonlijkheid als einzelganger.
Ervaar je dat er een stigma geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Om te beginnen, ik vlieg intercontinentaal. Maar veel dingen zijn wel gelijk.
Ik zie af en toe iemand met wie ik eerder heb gevlogen, maar het komt niet vaak voor. Meestal kom je ze ergens op een bestemming tegen
We hebben een stuk of 15 bestemmingen, en de routes die we nemen zijn vaak verschillend (denk aan wind, turbulentie, etc)
Als piloot in grote luchtvaart moet je opgeleid zijn voor een bepaald type (aangezien je geacht wordt de systemen te kennen, en dat verschilt nogal per type). Dat is dan ook het enige type dat je vliegt. Je kan je wel eens in de zoveel tijd laten omscholen naar andere types.
Ja, dat is dan ergens gek, ik zou buddies aan elkaar koppelen die goed op elkaar ingewerkt zijn, en dan op bepaalde routes en idd dan wel op bepaalde type toestellen. Maar goed, 15 verschillende routes is ook weer niet zo ontzettend veel na verloop van tijd.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:38 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Om te beginnen, ik vlieg intercontinentaal. Maar veel dingen zijn wel gelijk.
Ik zie af en toe iemand met wie ik eerder heb gevlogen, maar het komt niet vaak voor. Meestal kom je ze ergens op een bestemming tegen
We hebben een stuk of 15 bestemmingen, en de routes die we nemen zijn vaak verschillend (denk aan wind, turbulentie, etc)
Als piloot in grote luchtvaart moet je opgeleid zijn voor een bepaald type (aangezien je geacht wordt de systemen te kennen, en dat verschilt nogal per type). Dat is dan ook het enige type dat je vliegt. Je kan je wel eens in de zoveel tijd laten omscholen naar andere types.
Met z'n tweeën dus?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:10 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Wij briefen altijd met de volledige cockpitbemanning.
Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?quote:Het weer in de lucht doornemen, uitwijkvelden, (zijn ze open, zijn er beperkingen, wat is het weer en de weersverwachting op die velden) hoeveelheid brandstof die we meenemen, verwachten we problemen onderweg die extra brandstof gaan kosten (slecht weer op bestemming bijvoorbeeld), voldoen we aan de ETOPS eisen, zijn er nog bijzonderheden deze route of vlucht, etc etc. Neemt wel wat tijd in beslag.
En daarna op naar het toestel zelf, en dan ben je ook nog wel even bezig met opzetten.
Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:43 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, dat is dan ergens gek, ik zou buddies aan elkaar koppelen die goed op elkaar ingewerkt zijn, en dan op bepaalde routes en idd dan wel op bepaalde type toestellen. Maar goed, 15 verschillende routes is ook weer niet zo ontzettend veel na verloop van tijd.
Maar het zou dus goed kunnen zijn dat onze Andreas idd ook steeds met een andere collega's heeft gevlogen, waardoor het dus moeilijker wordt om iemand een beetje te doorgronden...
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ervaar je dat er een stiga geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
van het pprune forum:quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Ervaar je dat er een stigma geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.htmlquote:There are an awful lot of armchair pilots chucking in theories and a fair amount of nonsense here.
So as a professional pilot, let me tell you my experience of a mental health issue.
I had been flying around 12 years and suffered reactionary depression from a serious life event. I sought help from my GP and was signed off work and prescribed anti-depressants and sleeping tablets. In accordance with the established regulations I reported the matter to my employer and the UK CAA and received a temporary unfit letter. It took time to recover and I used every tool available, counselling, medication and so on. I was off medication and about to return to work for what I hoped would be a managed return when I was disciplined by my airline for absence. I was given a final warning despite my, and Balpa's best efforts. I struggled with the concept of returning to work in what would be a difficult set of circumstances and eventually relapsed into depression again. I had hoped I would have been treated with respect and dignity, I was not.
I was never given a golden ticket into a shiny cockpit. I worked my way their, the old way, PPL, CPL, FI, FO and so on and became a captain at my company and happily flew for them for 9 years without any incident or problem, I can't even remember being off with a cold.
I did recover, regained my class 1 medical and hunted for work. It's been 2 years now. I have never flown anything since. I have drifted from job to job and dream of flying almost every day but now accept it is unlikely ever to happen again. I miss it dreadfully and wish almost every day I had not told anyone, but I did and now I'm paying for it big time.
The whole industry needs a serious shake up in terms of viewing of mental health. Performance management by sending pilots to simulators and bashing the hell out of someone who has suffered from depression is not the way forward. If airlines keep treating crew like something on the bottom of their shoe things will never improve.
None of this of course condones what has happened, if indeed the final investigation proves this to be the case and at no point did I ever fancy killing anyone, although my feeling towards the HR manager weren't very nice at the time.....
Anyway, just my experience, from a former ATPL holder.....
2, 3 of 4, afhankelijk van de lengte van de route hebben 1 of meerdere piloten rust.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:
[..]
Met z'n tweeën dus?
[..]
Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?
En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan
concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.
Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.
Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.
Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd
Tip: bekijk de filmpjes op http://www.jetstreamtv.net/flightdeck/ eens, dan krijg je een goed beeld van wat er komt kijken bij een vlucht.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:
[..]
Met z'n tweeën dus?
[..]
Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?
En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan
Ok, thanks voor de informatie, dat is goed om te horen. In die rapportage over ryanair een paar jaar geleden zaten piloten die zeiden ziek te vliegen omdat ze wettelijk niet goed beschermd waren, en bang waren hun baan te verliezen en met enorme schulden over te blijven. Dat lijkt me een recept voor een ramp. Aangezien er maatschappelijk best een groot stigma heert m.b.t. mentale problemen, is het goed om te horen dat KLM iig daar hard tegenin probeert te gaan.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.
Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.
Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.
Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd
Ja dat is waar ik een beetje "bang" voor ben, zal ook wel maatschappij-afhankelijk zijn, terwijl het risico deels gedeeld wordt door alle maatschappijen. Zou daar graag wel eens een grondige journalistieke docu/onderzoek naar zien.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
van het pprune forum:
[..]
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.html
Nope.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:52 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?
Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.quote:
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:08 schreef eight het volgende:
[..]
Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.
Waarschijnlijk wel want op de heenweg waren het dezelfde piloten. En als het deze vlucht niet gebeurd was, misschien wel de volgende.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:21 schreef Joenes het volgende:
[..]
Ze kwamen net uit Dusseldorf. Uurtje later vlogen ze alweer terug. Als de capitein op de heenweg was gaan plassen was het misschien toen al gebeurd.
Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:49 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
van het pprune forum:
[..]
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.html
lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).
Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:03 schreef oompaloompa het volgende:
Geldt de zwijgplicht trouwens niet voor doden? Vind het nogal opvallend dat het ziekenhuis zegt hem niet voor depressie behandeld te hebben? Of denken ze dat het mag omdat ze zeggen waar hij niet voor kwam i.p.v. waar hij wel voor kwam?
Het kan toch ook een buschauffeur zijn ofzo. Pech met grote gevolgen,.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:30 schreef 11en30 het volgende:
[..]
Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.
Ok, die redenatie kan ik wel begrijpen, maar dan zou ik verwachten dat het niet publiekelijk mag, alleen naar de onderzoekende instanties.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.
Het zou me niet verbazen als teams elkaar "amplifyen", bij banen waar successen vooral belangrijk zijn zou dat dus positief zijn, bij banen waar vooral fouten voorkomen moeten worden (zoals piloten) zou dat negatief werken. Er is een heel onderzoeksgebied naar de psychologische factoren binnen de luchtvaart, zal als ik straks een sog-behoefte heb eens kijken of ze die twee opties (teams vs roteren) ooit tegen elkaar getoetst hebben.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:31 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.
Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinairquote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturenquote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:19 schreef raptorix het volgende:
[..]
Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinair
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:29 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturen
Dat zou niet zo best zijn, dan komt die kist nooit aanquote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Er wordt gespeeld met de regels ja. Zo plannen ze naar een luchthaven dichterbij, en wijken uit naar de echte bestemming. Zo kun je legaal minder brandstof meenemen, maar je maakt wel misbruik van de regels. Grijs gebied, zegmaarquote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:
[..]
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Wel een mooi ritme.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Ze hebben het nooit kunnen bewijzen, maar veel dingen (de camerabeelden, niets lichamelijk mis met hem ed) wezen naar met opzet tegen die muur aanrijden, ja.quote:Op vrijdag 27 maart 2015 22:55 schreef Biancavia het volgende:
Toen met die bus met Belgische kindertjes in die tunnel, dachten ze toen ook niet dat de chauffeur zelfmoord wilde plegen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |