abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151102250
Crisisnummers GermanWings: 0049 30 5000 3000 (Buitenland) & 0800 11 33 55 77 (Duitsland)







Diverse links:

Vlucht afspelen op Flighttracker24
Airbus a320 cockpit door locking system

Technische informatie:

Ruwe data van de transponder waaruit blijkt dat de hoogte-instelknop van de auto-pilot naar beneden werd gedraaid. Deze data, die verkregen werd met een ADS-B receiver via een grondstation, is 24-03-15 aan de BAE, de franse onderzoeks-commissie, overhandigd.
1
2
3
4
Tijd          Hoogte-instelling     Druk-instelling vanaf zeeniveau
09:30:52Z.386 MCP/FMC ALT: 38000 ft QNH: 1006.0 hPa
09:30:54Z.083 MCP/FMC ALT: 13008 ft QNH: 1006.0 hPa
09:30:55Z.397 MCP/FMC ALT:    96 ft QNH: 1006.0 hPa
9 seconden later begint dan de daling.
1
2
3
4
Tijd                   Positie            Hoogte
09:31:03Z.456 T,3c6618,43.143494,5.691429,38000,GWI18G
09:31:05Z.346 T,3c6618,43.147430,5.693984,37975,GWI18G
09:31:07Z.346 T,3c6618,43.151367,5.696539,37950,GWI18G

Eerste Berichtgeving 24-03-15:

-NOS- In het zuiden van Frankrijk is een passagiersvliegtuig neergestort. Het is een Airbus A320 van de Duitse prijsvechter Germanwings. De Franse president Hollande en premier Valls hebben gezegd dat er waarschijnlijk geen overlevenden zijn.
Het toestel was onderweg van Barcelona naar Düsseldorf, met 142 passagiers aan boord en zes bemanningsleden. Het verdween rond 11.00 van de radar. Volgens het Franse persbureau AFP is het wrak inmiddels vanuit helikopters gezien.
Het vliegtuig is volgens diverse berichten neergestort in de regio Digne, ten noorden van Marseille.
Het is niet bekend welke nationaliteit de inzittenden hebben. Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag onderzoekt of er Nederlanders aan boord waren.

Update 27-03-15:

-Bild- De krant heeft de hand kunnen leggen op het medisch dossier van Lubitz bij de luchtvaartautoriteiten. Daaruit zou blijken dat de 27-jarige Duitser een tijdelijk vliegverbod opgelegd kreeg door medische problemen en in behandeling moest. Hij zou opgenomen geweest zijn in een psychiatrische inrichting. Als het klopt, verklaart het waarom Lubitz in dat jaar zijn opleiding onderbrak. Volgens de krant was de copiloot anderhalf jaar in psychiatrische behandeling.

Update 26-03-15:

-De Stentor- De Duitse politie heeft donderdagavond na 4 uur de doorzoeking van de woning in Düsseldorf van co-piloot Andreas Lubitz beëindigd. Gezocht is naar aanwijzingen voor een motief.
Of er ook iets is aangetroffen, is niet bekendgemaakt. De politie doorzocht ook de woning van de ouders van Lubitz in Montabaur, waar de copiloot ook deels woonde. De doorzoekingen waren op verzoek van de Franse justitie.

-NOS- De co-piloot van het Germanwings-toestel dat neerstortte in de Franse Alpen zat alleen in de cockpit tijdens de crash. Hij heeft het toestel doelbewust laten dalen, heeft het Franse Openbaar Ministerie bekendgemaakt. Hij weigerde moedwillig de deur van de cockpit te openen voor de gezagvoerder.

-Bild- De namen van de piloten zouden zijn: Patrick S. (Gezagvoerder, 6000 vlieguren op de a320) en Andreas L. (Co-piloot, 630 vlieguren).

-NOS- Nabestaanden van de slachtoffers van de vliegtuigcrash in de Franse Alpen bezoeken vandaag de rampplek. Vanochtend vertrokken vanuit Barcelona in Spanje en Düsseldorf in Duitsland speciale vluchten van Lufthansa naar Marseille.

-New York Times- Volgens (niet officiële) berichten zou één van de piloten niet hebben kunnen terugkeren naar de cockpit ivm buitensluiting. Dit zou blijken uit de opnames van één van de 'black-boxen', de zogeheten 'cockpit voice recorder'. Volgens procedures is de deur altijd op slot en kan deze alleen van binnenuit geopend worden. Wel is er een noodprocedure om de deur te openen, maar dit kan worden geblokkeerd door degene in de cockpit. Het openen werkt niet dmv een sleutel. Onduidelijk is welke van de twee piloten zou zijn buitengesloten.

-Meerdere bronnen- De memory unit van de tweede 'black-box', welke de vluchtgegevens zou bevatten, is nog steeds niet terecht. Wel is het frame waarin deze capsule hoort te zitten inmiddels teruggevonden.

-BFMTV- Luchtvaartexperts sluiten een zelfmoordaktie van één van de piloten niet uit.

Update 25-03-15:

-Volkskrant- Reddingswerkers hebben vanmiddag laat de eerste lichamen van slachtoffers van de vliegramp in het zuiden van Frankrijk geborgen. Dat heeft de politie in de stad Digne-les-Bains gezegd. De gendarmerie is begonnen stoffelijke resten met behulp van helikopters te bergen.

Update 24-03-15:

-Omroep Brabant- Bij de crash zou ook een 20-jarige vrouw uit Deurne om het leven zijn gekomen. Een vriendin van het slachtoffer heeft bevestigd dat zij is ingecheckt op de vlucht naar Düsseldorf.

YouTubes:

pi_151102310
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 18:51 schreef Bluezz het volgende:
Ik zit ook nog met een vraag... misschien is ie hier al gesteld.
Maar wát als de gezagvoerder niet had moeten piesen?
Moest ik die dag niet twee keer naar de wc zijn geweest, was dit misschien niet gebeurd ;(
Op zaterdag 28 juni 2014 @ 18:18 schreef Marie30 het volgende: Zo lief. :) Kusje :*
Op donderdag 14 juli 2016 @ 23:45 schreef GGMM het volgende: Het is altijd bijzonder gezellig als banaantje er is. :)
pi_151102451
Dan had hij de piloot wel het hoofd ingeslagen. Dat hij naar de wc ging heeft het alleen makkelijker gemaakt.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:42:38 #4
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151102573
Volgens mij ga je altijd voor de vlucht met je crew de vlucht doornemen of ergens afspreken.
Je zorgt dat hij 2 drankjes extra drinkt en Viola.
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:45:26 #5
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_151102700
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:39 schreef Alentejana het volgende:
Dan had hij de piloot wel het hoofd ingeslagen. Dat hij naar de wc ging heeft het alleen makkelijker gemaakt.
nah dat denk ik dus niet dat hij m dan de hersenpan had ingeslagen. Dan had ie, denk ik, een vlucht gewacht. Of meerdere indien nodig.
pi_151102788
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:42 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Volgens mij ga je altijd voor de vlucht met je crew de vlucht doornemen of ergens afspreken.
Je zorgt dat hij 2 drankjes extra drinkt en Viola.
Zou het?
Het zijn gewoon veredelde bussen hoor.
I´m back.
pi_151102859
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:39 schreef Alentejana het volgende:
Dan had hij de piloot wel het hoofd ingeslagen. Dat hij naar de wc ging heeft het alleen makkelijker gemaakt.
Denk het ergens niet. Dat soort geweld gebruiken past ook niet echt bij zijn fysiek (muizig kereltje) of persoonlijkheid als einzelganger.
I´m back.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 19:52:45 #8
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_151103014
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:47 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Zou het?
Het zijn gewoon veredelde bussen hoor.
Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_151103115
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
Ja, gaan ze even langs de weerkundigen, zetten ze het reisschema in elkaar, gaan ze naar het toestel en doen ze checklist, programmeren ze de flight manager...
I´m back.
pi_151103786
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
Wij briefen altijd met de volledige cockpitbemanning. Het weer in de lucht doornemen, uitwijkvelden, (zijn ze open, zijn er beperkingen, wat is het weer en de weersverwachting op die velden) hoeveelheid brandstof die we meenemen, verwachten we problemen onderweg die extra brandstof gaan kosten (slecht weer op bestemming bijvoorbeeld), voldoen we aan de ETOPS eisen, zijn er nog bijzonderheden deze route of vlucht, etc etc. Neemt wel wat tijd in beslag.

En daarna op naar het toestel zelf, en dan ben je ook nog wel even bezig met opzetten.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:16:38 #11
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_151104030
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:10 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Wij briefen altijd met de volledige cockpitbemanning. Het weer in de lucht doornemen, uitwijkvelden, (zijn ze open, zijn er beperkingen, wat is het weer en de weersverwachting op die velden) hoeveelheid brandstof die we meenemen, verwachten we problemen onderweg die extra brandstof gaan kosten (slecht weer op bestemming bijvoorbeeld), voldoen we aan de ETOPS eisen, zijn er nog bijzonderheden deze route of vlucht, etc etc. Neemt wel wat tijd in beslag.

En daarna op naar het toestel zelf, en dan ben je ook nog wel even bezig met opzetten.
Voor welke maatschappij vlieg jij dan?
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:16:39 #12
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151104031
are we infinite or am I alone
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:19:11 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_151104133
Weet niet of dit al bekend was. De briefjes waren getekend door de psychiater bij wie de piloot onder behandeling was voor psychische problemen.

(NOS journaal)
The love you take is equal to the love you make.
pi_151104228
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:

[..]

Ik denk dat men zich 2 uur voor de vlucht ergens moet melden.
Dus je hebt een verzamelpunt lijkt me. Misschien kan iemand hier meer over vertellen
Ze kwamen net uit Dusseldorf. Uurtje later vlogen ze alweer terug. Als de capitein op de heenweg was gaan plassen was het misschien toen al gebeurd.
pi_151104457
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:19 schreef Lienekien het volgende:
Weet niet of dit al bekend was. De briefjes waren getekend door de psychiater bij wie de piloot onder behandeling was voor psychische problemen.

(NOS journaal)
Welke "briefjes"?
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:26:30 #16
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_151104479
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:26 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Welke "briefjes"?
De ziektebriefjes.
The love you take is equal to the love you make.
pi_151104497
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:16 schreef Spaardertje het volgende:

[..]

Voor welke maatschappij vlieg jij dan?
Een grote blauwe ;)
pi_151104522
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:26 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De ziektebriefjes.
Oh.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:27:49 #19
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151104536
Beppe Grillo stokes outrage by comparing Italian PM to Germanwings co-pilot Andreas Lubitz – 'If we let him go on there will be no survivors'
http://www.independent.co(...)o-late-10139265.html
are we infinite or am I alone
pi_151104810
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:26 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Een grote blauwe ;)
Okee vraagjes:
1) vlieg je vaak met dezelfde collega?
2) vlieg je vaak dezelfde route?
3) vlieg je vaak in hetzelfde vliegtuig c.q. type vliegtuig?
I´m back.
pi_151105094
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Okee vraagjes:
1) vlieg je vaak met dezelfde collega?
2) vlieg je vaak dezelfde route?
3) vlieg je vaak in hetzelfde vliegtuig c.q. type vliegtuig?
Om te beginnen, ik vlieg intercontinentaal. Maar veel dingen zijn wel gelijk.

Ik zie af en toe iemand met wie ik eerder heb gevlogen, maar het komt niet vaak voor. Meestal kom je ze ergens op een bestemming tegen ;)

We hebben een stuk of 15 bestemmingen, en de routes die we nemen zijn vaak verschillend (denk aan wind, turbulentie, etc)

Als piloot in grote luchtvaart moet je opgeleid zijn voor een bepaald type (aangezien je geacht wordt de systemen te kennen, en dat verschilt nogal per type). Dat is dan ook het enige type dat je vliegt. Je kan je wel eens in de zoveel tijd laten omscholen naar andere types.
pi_151105196
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 19:49 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Denk het ergens niet. Dat soort geweld gebruiken past ook niet echt bij zijn fysiek (muizig kereltje) of persoonlijkheid als einzelganger.
Nou dan doet -ie gewoon een plaspil in het drankje van de piloot.

Ik doe trouwens ook wel eens dingen die men niet van een persoon van mijn postuur en karakter verwacht....
pi_151105271
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Om te beginnen, ik vlieg intercontinentaal. Maar veel dingen zijn wel gelijk.

Ik zie af en toe iemand met wie ik eerder heb gevlogen, maar het komt niet vaak voor. Meestal kom je ze ergens op een bestemming tegen ;)

We hebben een stuk of 15 bestemmingen, en de routes die we nemen zijn vaak verschillend (denk aan wind, turbulentie, etc)

Als piloot in grote luchtvaart moet je opgeleid zijn voor een bepaald type (aangezien je geacht wordt de systemen te kennen, en dat verschilt nogal per type). Dat is dan ook het enige type dat je vliegt. Je kan je wel eens in de zoveel tijd laten omscholen naar andere types.
Ervaar je dat er een stigma geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151105312
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:38 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Om te beginnen, ik vlieg intercontinentaal. Maar veel dingen zijn wel gelijk.

Ik zie af en toe iemand met wie ik eerder heb gevlogen, maar het komt niet vaak voor. Meestal kom je ze ergens op een bestemming tegen ;)

We hebben een stuk of 15 bestemmingen, en de routes die we nemen zijn vaak verschillend (denk aan wind, turbulentie, etc)

Als piloot in grote luchtvaart moet je opgeleid zijn voor een bepaald type (aangezien je geacht wordt de systemen te kennen, en dat verschilt nogal per type). Dat is dan ook het enige type dat je vliegt. Je kan je wel eens in de zoveel tijd laten omscholen naar andere types.
Ja, dat is dan ergens gek, ik zou buddies aan elkaar koppelen die goed op elkaar ingewerkt zijn, en dan op bepaalde routes en idd dan wel op bepaalde type toestellen. Maar goed, 15 verschillende routes is ook weer niet zo ontzettend veel na verloop van tijd.
Maar het zou dus goed kunnen zijn dat onze Andreas idd ook steeds met een andere collega's heeft gevlogen, waardoor het dus moeilijker wordt om iemand een beetje te doorgronden...
I´m back.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:48:08 #25
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_151105535
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:10 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Wij briefen altijd met de volledige cockpitbemanning.
Met z'n tweeën dus?
quote:
Het weer in de lucht doornemen, uitwijkvelden, (zijn ze open, zijn er beperkingen, wat is het weer en de weersverwachting op die velden) hoeveelheid brandstof die we meenemen, verwachten we problemen onderweg die extra brandstof gaan kosten (slecht weer op bestemming bijvoorbeeld), voldoen we aan de ETOPS eisen, zijn er nog bijzonderheden deze route of vlucht, etc etc. Neemt wel wat tijd in beslag.

En daarna op naar het toestel zelf, en dan ben je ook nog wel even bezig met opzetten.
Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?

En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan ;)
pi_151105556
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:43 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, dat is dan ergens gek, ik zou buddies aan elkaar koppelen die goed op elkaar ingewerkt zijn, en dan op bepaalde routes en idd dan wel op bepaalde type toestellen. Maar goed, 15 verschillende routes is ook weer niet zo ontzettend veel na verloop van tijd.
Maar het zou dus goed kunnen zijn dat onze Andreas idd ook steeds met een andere collega's heeft gevlogen, waardoor het dus moeilijker wordt om iemand een beetje te doorgronden...
Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151105582
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ervaar je dat er een stiga geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.

Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.

Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.

Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd :Y
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:49:37 #28
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151105630
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:42 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Ervaar je dat er een stigma geldt voor mentale problemen? Als in, als je eenmalig een depressie hebt, en je zou dit aangeven, zou men dat tegen je houden? Zou je 3 jaar later nog steeds meer gewantrouwd worden? Etc.? Zouden er andere risicos verbonden zijn aan het toegeven van mentale problemen? Zouden ze je kunnen dwingen ergens op de grond te werken (ze kunnen je er niet om ontslaan lijkt me?).
van het pprune forum:
quote:
There are an awful lot of armchair pilots chucking in theories and a fair amount of nonsense here.

So as a professional pilot, let me tell you my experience of a mental health issue.

I had been flying around 12 years and suffered reactionary depression from a serious life event. I sought help from my GP and was signed off work and prescribed anti-depressants and sleeping tablets. In accordance with the established regulations I reported the matter to my employer and the UK CAA and received a temporary unfit letter. It took time to recover and I used every tool available, counselling, medication and so on. I was off medication and about to return to work for what I hoped would be a managed return when I was disciplined by my airline for absence. I was given a final warning despite my, and Balpa's best efforts. I struggled with the concept of returning to work in what would be a difficult set of circumstances and eventually relapsed into depression again. I had hoped I would have been treated with respect and dignity, I was not.

I was never given a golden ticket into a shiny cockpit. I worked my way their, the old way, PPL, CPL, FI, FO and so on and became a captain at my company and happily flew for them for 9 years without any incident or problem, I can't even remember being off with a cold.

I did recover, regained my class 1 medical and hunted for work. It's been 2 years now. I have never flown anything since. I have drifted from job to job and dream of flying almost every day but now accept it is unlikely ever to happen again. I miss it dreadfully and wish almost every day I had not told anyone, but I did and now I'm paying for it big time.

The whole industry needs a serious shake up in terms of viewing of mental health. Performance management by sending pilots to simulators and bashing the hell out of someone who has suffered from depression is not the way forward. If airlines keep treating crew like something on the bottom of their shoe things will never improve.

None of this of course condones what has happened, if indeed the final investigation proves this to be the case and at no point did I ever fancy killing anyone, although my feeling towards the HR manager weren't very nice at the time.....

Anyway, just my experience, from a former ATPL holder.....
http://www.pprune.org/rum(...)hern-france-106.html
are we infinite or am I alone
pi_151105634
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:

[..]

Met z'n tweeën dus?

[..]

Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?

En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan ;)
2, 3 of 4, afhankelijk van de lengte van de route hebben 1 of meerdere piloten rust.

Uitzoeken en rekenen doet dispatch, maar je moet wel alles controleren, en zelf van op de hoogte zijn. Als je panne krijgt en alle vliegvelden in de buurt zijn buiten limieten, is de gezagvoerder uiteindelijk de verantwoordelijke.
pi_151105806
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:26 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Een grote blauwe ;)
Arkefly?
I feel kinda Locrian today
  vrijdag 27 maart 2015 @ 20:52:53 #31
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_151105811
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.

Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.

Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.

Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd :Y
concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?
are we infinite or am I alone
pi_151105846
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef Coelho het volgende:

[..]

Met z'n tweeën dus?

[..]

Ik neem aan dat je al die data gewoon aangeleverd krijgt en dat je alleen moet zorgen dat iedereen op de hoogte is? Of ben je zelf aan het uitzoeken, rekenen enz.?

En ik maar denken dat het een kwestie was van volgooien, bestemming in tomtom en gaan met die banaan ;)
Tip: bekijk de filmpjes op http://www.jetstreamtv.net/flightdeck/ eens, dan krijg je een goed beeld van wat er komt kijken bij een vlucht. :)
pi_151105888
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Absoluut niet. Integendeel. Binnen de KLM zijn er heel veel mogelijkheden en hulptrajecten.
Als je vrijwillig hulp zoekt zal dat niet tegen je gebruikt worden, maar zal je juist geholpen worden.

Denk bijvoorbeeld aan alcoholproblemen, maar ook voor andere mentale problemen, stress, etc.
Het is een vrij open cultuur wat dat betreft.

Tenzij je dus weigert hulp te zoeken en gewoon gaat vliegen terwijl je 'not fit to fly' bent, onder invloed, of whatever. Dan houdt het snel op.

Maar in theorie kun je dronken aankomen, je bezinnen en je vlak voor de vlucht not fit melden, en je aanmelden bij een hulptraject van de maatschappij. En dat wordt door iedereen erg gewaardeerd :Y
Ok, thanks voor de informatie, dat is goed om te horen. In die rapportage over ryanair een paar jaar geleden zaten piloten die zeiden ziek te vliegen omdat ze wettelijk niet goed beschermd waren, en bang waren hun baan te verliezen en met enorme schulden over te blijven. Dat lijkt me een recept voor een ramp. Aangezien er maatschappelijk best een groot stigma heert m.b.t. mentale problemen, is het goed om te horen dat KLM iig daar hard tegenin probeert te gaan.

quote:
Ja dat is waar ik een beetje "bang" voor ben, zal ook wel maatschappij-afhankelijk zijn, terwijl het risico deels gedeeld wordt door alle maatschappijen. Zou daar graag wel eens een grondige journalistieke docu/onderzoek naar zien.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151106013
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:52 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

concreet: ken je piloten die maanden afwezig geweest zijn wegens depressie en die nu terug vliegen?
Nope.
pi_151106338
Geldt de zwijgplicht trouwens niet voor doden? Vind het nogal opvallend dat het ziekenhuis zegt hem niet voor depressie behandeld te hebben? Of denken ze dat het mag omdat ze zeggen waar hij niet voor kwam i.p.v. waar hij wel voor kwam?
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151106557
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:57 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Nope.
Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_151106871
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:08 schreef eight het volgende:

[..]

Hoeveel rust krijgen jullie eigenlijk tussen de vluchten door en hebben jullie veel last van het bioritme door de vele jetlags e.d.
Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
  vrijdag 27 maart 2015 @ 21:27:25 #38
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_151107503
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:21 schreef Joenes het volgende:

[..]

Ze kwamen net uit Dusseldorf. Uurtje later vlogen ze alweer terug. Als de capitein op de heenweg was gaan plassen was het misschien toen al gebeurd.
Waarschijnlijk wel want op de heenweg waren het dezelfde piloten. En als het deze vlucht niet gebeurd was, misschien wel de volgende.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_151107656
quote:
Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.
pi_151107704
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 20:48 schreef oompaloompa het volgende:

[..]

Het nadeel van buddies is groupthink / het overnemen van elkaars slechte gewoontes zonder deze te herkennen. Ook zorgt het mixen van piloten er voor dat de "kosten" van conflicten minder groot zijn, en ze dus minder snel hun mond zullen houden om de goede vrede te bewaren (lijkt mij).
lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.
I´m back.
pi_151107849
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:03 schreef oompaloompa het volgende:
Geldt de zwijgplicht trouwens niet voor doden? Vind het nogal opvallend dat het ziekenhuis zegt hem niet voor depressie behandeld te hebben? Of denken ze dat het mag omdat ze zeggen waar hij niet voor kwam i.p.v. waar hij wel voor kwam?
Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.
I´m back.
pi_151107916
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:30 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Heel sneu natuurlijk maar we weten nu waarom. Wie wil zo'n risico nemen? Lufthansa ja, maar dat gaan ze vast niet nog een keer doen.
Het kan toch ook een buschauffeur zijn ofzo. Pech met grote gevolgen,.
Daar denk ik even over na
pi_151108002
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:34 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Uitzondering geldt voor een verdachte van een zeer ernstig misdrijf, dacht ik dat men meldde.
Ok, die redenatie kan ik wel begrijpen, maar dan zou ik verwachten dat het niet publiekelijk mag, alleen naar de onderzoekende instanties.

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:31 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

lk heb jarenlang met dezelfde collega samengewerkt, wat veranderde na een reorganisatie, maar dat werkte wel heel goed hoor. Kan me voorstellen dat dat voor piloten an sich ook goed werkt.
Het zou me niet verbazen als teams elkaar "amplifyen", bij banen waar successen vooral belangrijk zijn zou dat dus positief zijn, bij banen waar vooral fouten voorkomen moeten worden (zoals piloten) zou dat negatief werken. Er is een heel onderzoeksgebied naar de psychologische factoren binnen de luchtvaart, zal als ik straks een sog-behoefte heb eens kijken of ze die twee opties (teams vs roteren) ooit tegen elkaar getoetst hebben.
Op dinsdag 1 november 2016 00:05 schreef JanCees het volgende:
De polls worden ook in 9 van de 10 gevallen gepeild met een meerderheid democraten. Soms zelf +10% _O-
pi_151109790
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinair ;)
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_151110179
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:19 schreef raptorix het volgende:

[..]

Zijn daar eigenlijk regels voor? Ik kan me voorstellen dat budgetmaatschappijen hun piloten zoveel mogelijk willen laten vliegen natuurlijk omdat loonkosten bij de meeste bedrijven de grootste kostenpost zijn. Overigens ben ik zelf zijdelings bij de luchtvaart betrokken, maar dan voor de websites van KLM en Skyteam en in verleden Martinair ;)
Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturen ;)
pi_151110404
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:29 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Ja, daar zijn regels voor inderdaad. En de operationele regels van de maatschappij zijn daar een verruiming op. Heeft ook te maken met CAO's natuurlijk, en operationele zaken. Als je maar 3x per week op een bestemming vliegt, kun je de crews niet de dag na de vlucht weer terugsturen ;)
Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  vrijdag 27 maart 2015 @ 22:40:45 #47
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_151110646
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Dat zou niet zo best zijn, dan komt die kist nooit aan :'(
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_151111199
Toen met die bus met Belgische kindertjes in die tunnel, dachten ze toen ook niet dat de chauffeur zelfmoord wilde plegen?
Ja, die met de ballen in de bek.
pi_151111399
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:35 schreef raptorix het volgende:

[..]

Nog een vraagje, ik las een tijdje terug dat bij de budgetmaatschappijen (maar ik neem aan ook bij het middensegment), dat men veelal te weinig brandstof meeneemt om maar goedkoop te vliegen, is dit echt zo? Lijkt mij nogal lulkoek maar kun je dit bevestigen?
Er wordt gespeeld met de regels ja. Zo plannen ze naar een luchthaven dichterbij, en wijken uit naar de echte bestemming. Zo kun je legaal minder brandstof meenemen, maar je maakt wel misbruik van de regels. Grijs gebied, zegmaar ;)
pi_151111436
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 21:14 schreef NewHorizon het volgende:

[..]

Normaal ritme is vlucht (10 a 13 uur), 3 dagen op bestemming, terug naar huis, 4 a 5 dagen reisverlof.
Maar de omlopen verschillen wat dat betreft. Jetlag nooit last van, meestal blijf je door het korte verblijf een beetje half in het thuisritme.
Wel een mooi ritme.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_151111687
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 maart 2015 22:55 schreef Biancavia het volgende:
Toen met die bus met Belgische kindertjes in die tunnel, dachten ze toen ook niet dat de chauffeur zelfmoord wilde plegen?
Ze hebben het nooit kunnen bewijzen, maar veel dingen (de camerabeelden, niets lichamelijk mis met hem ed) wezen naar met opzet tegen die muur aanrijden, ja. :{
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')