Let op, bij iedere vliegramp ligt de oorzaak in eerste instantie bij een suïcidale piloot of co-piloot. Na verder onderzoek komt men hierop terug en blijkt toch een technisch mankement de oorzaak te zijn.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:06 schreef quirina het volgende:
[..]
Burn out?... Ingestort...neergestort..
Als je willens en wetens een vliegtuig tegen een berg aan kwakt. En dan bewust het moment kiest dat je collega even gaat plassen ben je in mijn ogen gewoon knettergek gestoord en gevaarlijk.
Dinsdag niet hoor.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:07 schreef tralalala het volgende:
[..]
Dan kan je naar binnen via een code
Ik vind ook wel dat er 2 personen aanwezig moeten zijn maar niet vanwege de reden dat een piloot onwel kan worden.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:06 schreef speknek het volgende:
Volkomen terecht dat er altijd 2 mensen aanwezig moeten zijn, vind het echt absurd dat dat niet standaard is. Wat als de achtergebleven piloot onwel wordt?
Dat had ik begrepen, op het nieuws werd zojuist dat statement van de onderzoekers uitgezonden en daar werd dus helemaal niets over gezegd, vroeg me dus af of ze dat überhaupt hebben geprobeerd.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:07 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
jawel, ze hebben een code, maar vanuit de cockpit kan die geblokkeerd worden (voor telkens 5 minuten dacht ik)
Ja of laten we alle piloten plassen in een plaszakquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:07 schreef Bayswater het volgende:
Kon die gezagvoerder niet ff pissen voor vertrek op zo'n korte vlucht, wellicht zo simpel iets in de instructies meenemen. Ook omdat het risico groter is bij piloten van prijsvechters op korte vluchten. Werkdruk wat hoger wat de gemoedstoestand eerder kan aantasten.
bron?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:08 schreef tralalala het volgende:
[..]
Klopt, omdat de co-piloot dat verhinderde.
En die krijgt dan korting?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:08 schreef alpeko het volgende:
Mijn voorstel: vlak voor vertrek wordt er random een passagier geloot die ook in de cockpit plaatsneemt. Zo is er geen 3e piloot nodig, zit er tenminste één passagier een beetje ruim en de kans dat dat een terrorist is, neem je voor lief.
precies dit dus.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:06 schreef speknek het volgende:
Volkomen terecht dat er altijd 2 mensen aanwezig moeten zijn, vind het echt absurd dat dat niet standaard is. Wat als de achtergebleven piloot onwel wordt?
Maar daar staat hij dan normaal gesproken ook niet op.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:10 schreef agter het volgende:
Als die deur op lock staat, kom je er ook niet met een code in.
Zie het filmpje in de OP.
Dat zou reizen wel extra aantrekkelijk maken, je maakt kans op een ritje in de cockpitquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:08 schreef alpeko het volgende:
Mijn voorstel: vlak voor vertrek wordt er random een passagier geloot die ook in de cockpit plaatsneemt. Zo is er geen 3e piloot nodig, zit er tenminste één passagier een beetje ruim en de kans dat dat een terrorist is, neem je voor lief.
Krant, nieuws etc.quote:
Al vaak uitgelegd... degene in de cockpit kan de code overrulen voor als bijvoorbeeld een terrorist de piloot met een wapen dwingt de code in te voeren...quote:
Win-winquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:11 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Dat zou reizen wel extra aantrekkelijk maken, je maakt kans op een ritje in de cockpit.
Goede bron ookquote:
Ja en dan lekker stiekemquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:11 schreef Rabieluh het volgende:
[..]
Dat zou reizen wel extra aantrekkelijk maken, je maakt kans op een ritje in de cockpit.
Welke andere bron zoek je dan?quote:
En wat zou dat toevoegen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:11 schreef Breekfast het volgende:
Kunnen we met de huidige techniek niet een videocamera ophangen in de cockpit, waarbij de beelden later van de zwarte doos te halen zijn?
Idd.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat zou dat toevoegen?
Had je dan deze piloot later kunnen arresteren en dit als bewijsmateriaal kunnen gebruiken?
Alleszins meer duidelijkheid omtrent de reden en oorzaak, want nu blijft het altijd wat gissen?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat zou dat toevoegen?
Had je dan deze piloot later kunnen arresteren en dit als bewijsmateriaal kunnen gebruiken?
Vorig jaar nog op Schiphol geweest, komt wel erg dichtbij zo.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
Oh god..de NOS die weer reizigers gaat interviewen op Schiphol
Zoiets als overal cameras ophangen, als dan je kind wordt neergestoken heb je de beelden nog..quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:14 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Alleszins meer duidelijkheid omtrent de reden en oorzaak, want nu blijft het altijd wat gissen?
Lijkt me nogal gezocht.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef agter het volgende:
Co piloot onwel en error op die deur. Kan ook nog.
Mijn vrouw vloog ook vandaag van Schiphol.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
Oh god..de NOS die weer reizigers gaat interviewen op Schiphol
Nee, niet een voorkomende maatregel, maar om voor de nabestaanden boven tafel te halen wat er nu precies is gebeurd.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat zou dat toevoegen?
Had je dan deze piloot later kunnen arresteren en dit als bewijsmateriaal kunnen gebruiken?
Hij heeft de hoogte ingesteld van 38.000 ft naar 100 ft (de laagst mogelijke hoogte), dat kan alleen manueel, en niet door er per ongeluk tegen aan te stoten oid. Dus dat is de smoking gun, zeg maar.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:14 schreef VacaLoca het volgende:
Wel vreemd dat men nu al met zo'n zekerheid naar buiten brengt dat het doelbewust was.
Ze baseren zich toch enkel op dat de co-piloot er niet terug in kon en de piloot geen response gaf terwijl zn hartslag wel normaal bleef?
Het lijkt me dat er genoeg fysieke of psychische dingen kunnen veroorzaken dat je niet volledig bewust bent terwijl je hartslag gewoon blijft.
En is het bewezen dat de piloot de deur expres op slot geforceerd heeft? Ik lees net dat de procedure is dat je inbelt wie je bent en dat piloot dan open doet. Ofwel, standaard is ie al op slot als ie naar wc gaat. Dan is er nog wel procedure met code invoeren waarmee deur na 30 seconden geen response voor 5 seconden open gaat.. Maar in hoeveel tijd gebeurde het dan? Hoeveel tijd kost het om een vliegtuig naar een hoge berg te sturen?
En waarom zou de piloot niets geroepen hebben toen co piloot probeerde binnen te komen? Kan natuurlijk dat ie stoïcijns het uitvoert maar je zou ook emotie kunnen verwachten en dat ie dingen schreeuwt als 'nee ik moet dit doen! ' oid.
Eigenlijk wel apart dat er anno 2015 geen videoopname wordt vastgelegd in een zwarte doos. Kan makkelijk lijkt me.
Zeg eens eerlijk, verbaasd je dit?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:15 schreef J0kkebr0k het volgende:
Oh god..de NOS die weer reizigers gaat interviewen op Schiphol
Was ze bang voor de piloten?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:17 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Mijn vrouw vloog ook vandaag van Schiphol.Maar niet voor de camera
Nee, ik erger me er aan.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeg eens eerlijk, verbaasd je dit?
de creativiteit van de NOSquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zeg eens eerlijk, verbaasd je dit?
Juist, die zijn er niet precies om fouten in toestellijnen/procedures op te sporen en nodeloze herhaling van ongevallen te voorkomen..quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:17 schreef Breekfast het volgende:
[..]
Nee, niet een voorkomende maatregel, maar om voor de nabestaanden boven tafel te halen wat er nu precies is gebeurd.
Aan de zwarte dozen heb je nu tenslotte ook niks in preventieve zin.
Is toch een vergelijking dat nergens op slaat?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoiets als overal cameras ophangen, als dan je kind wordt neergestoken heb je de beelden nog..
Zijn al die codes hetzelfde dan, voor ieder vliegtuig? Mss wist die piloot die code niet.quote:
Ik al jaren niet meer, zet het Journaal gewoon niet op.quote:
Zullen we alle zwarte dozen maar weggooien dan? Het is niet voor niets dat het vinden van zwarte dozen zo'n belangrijke zoektocht is bij een crash.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En wat zou dat toevoegen?
Had je dan deze piloot later kunnen arresteren en dit als bewijsmateriaal kunnen gebruiken?
Ze werd wel meer gecontroleerd dan normaal, maar toen was de oorzaak nog net niet bekend. Maar ze is alweer geland.quote:
Altijd fijnquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Ze werd wel meer gecontroleerd dan normaal, maar toen was de oorzaak nog net niet bekend. Maar ze is alweer geland.
dat heb ik idd ook al eens aangegeven net als het ontgrendelen van de deur.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:21 schreef Izzy73 het volgende:
Lijkt me gewenst dat een verkeerstoren kan ingrijpen in zo'n situatie en de automatische piloot kan inschakelen o.i.d.
Holleeder?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:20 schreef MakkieR het volgende:
waar zal het vanavond met pauw over gaan
hoezo niet te begrijpen? En wraak zou ik zeggen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:39 schreef Pleun2011 het volgende:
Zelfmoord is al bijna niet te begrijpen en zelfmoord waarbij je 149 onschuldige mensen met je meeneemt al helemaal niet. Benieuwd wat de 'deskundigen' er de komende tijd over vertellen. Als je zoiets doet wil je in ieder geval graag de geschiedenisboekjes in dus een enigszins groot ego zal hij wel hebben gehad.. gekrenkt ego
Ik vind het een onzinnige maatregel.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:18 schreef banaantjeEE het volgende:
[..]
Is toch een vergelijking dat nergens op slaat?
Met beelden zou je in dit geval toch meer duidelijkheid kunnen scheppen of het nu écht doelbewust was of eerder een technisch mankement? Zoals ik eerder zij, werd in 80% van de gevallen ook eerst bericht dat het ging om een zelfmoord en later bleek het toch wat anders te zijn.
Jullie verwachten wel erg veel voor een ticket van 100 euro.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:22 schreef MakkieR het volgende:
[..]
dat heb ik idd ook al eens aangegeven net als het ontgrendelen van de deur.
Dat vraag ik me ook afquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:23 schreef agter het volgende:
Zijn al die codes op de deur hetzelfde? Of moet de piloot die maar onthouden?
Ik bedoel voor de desbetreffende vlucht zelf.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:18 schreef NotYou het volgende:
[..]
Juist, die zijn er niet precies om fouten in toestellijnen/procedures op te sporen en nodeloze herhaling van ongevallen te voorkomen..
Nee, zwarte dozen leggen vluchtgegevens vast, technische gegevens over wat er gebeurd. Een videocamera voegt weinig toe, en spuug op de lens en je hebt niets aan de opnamequote:Op donderdag 26 maart 2015 20:19 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Zullen we alle zwarte dozen maar weggooien dan? Het is niet voor niets dat het vinden van zwarte dozen zo'n belangrijke zoektocht is bij een crash.
Mss blijkt uit beelden een heel andere lezing en is het iets dat wel voorkomen kan worden in de toekomst.
Huh?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:23 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind het een onzinnige maatregel.
Zijn belangrijker dingen.
Gaan ieder jaar alleen al in NL een slordige 1700 mensen dood aan transvetten (kunstmatig geharde vetten)
Dat zijn een slordige 8-10 van dit soort vliegtuigen.
Hoor je nooit iemand over, het zou met een eenvoudig verbod op transvetten te verhinderen zijn, transvetten voegen niets toe voor de consument.
Hm oké. Lastig om zoiets te voorkomen. Je kan niet instellen dat zulke sterk afwijkende handelingen bevestigd moeten worden door de tweede piloot, want stel het is een noodzakelijke manoeuvre terwijl de piloot iets overkomen is..quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:17 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Hij heeft de hoogte ingesteld van 38.000 ft naar 100 ft (de laagst mogelijke hoogte), dat kan alleen manueel, en niet door er per ongeluk tegen aan te stoten oid. Dus dat is de smoking gun, zeg maar.
Binnen nu en een jaar gebeurt er vast weer iets dat incidenteel is. En onvoorwaardelijk vertrouwen kun je in deze wereld sowieso niet meer. Elke dag als ik naar mijn werk rij, kan er iemand op de andere rijbaan besluiten uit het leven te stappen door zijn auto op mijn weghelft op te rijden. Doe je niks tegen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:13 schreef MakkieR het volgende:
Is de conclusie die je moet trekken na dit tragische moment dat nu ook de crew niet meer onvoorwaardelijk mag vertrouwen. Net als dat na 9/11 de passagier het geval is geweest.
het irriteert me hoe vliegers in de verweer schiet dat dit incidenteel is, dat is 9/11 namelijk ook. Dan bedoel ik dat terroristen het lukt een vliegtuig tegen een wolkenkrabber aan te vliegen.
ik denk niet dat pauw andere gasten gaat uitnodigen, dan vliegers, experts en passagiers in die trent.quote:
Ik zet even wat zaken in perspectief.quote:
Nee dat kan niet het was bewust.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:16 schreef agter het volgende:
Co piloot onwel en error op die deur. Kan ook nog.
Ja, hij heeft eerst geklopt, daarna geroepen en toen geprobeerd de boel in te beuken... Hij had 10 minuten tijd.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Hm oké. Lastig om zoiets te voorkomen. Je kan niet instellen dat zulke sterk afwijkende handelingen bevestigd moeten worden door de tweede piloot, want stel het is een noodzakelijke manoeuvre terwijl de piloot iets overkomen is..
Nog wel benieuwd naar hoe snel zo'n daling kan gaan. Als daling begint zodra wc hokje in is ben je sws al wel een minuut verder voor de piloot het hokje uitrent naar de cockpit, eerst via melden probeert binnen te komen en dan code invoeren en 30 seconden moet wachten. Dus ook zonder de vijf minuten lock inschakelen kan je al veel doen in die tijd lijkt me.
Twee zwarte dozen, een met vluchtgegevens en ander met spraakopname.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zwarte dozen leggen vluchtgegevens vast, technische gegevens over wat er gebeurd. Een videocamera voegt weinig toe, en spuug op de lens en je hebt niets aan de opname
maar dat zou je dan toch ook met terroristen kunnen doen na 9/11?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Bittere_Ernst. het volgende:
[..]
Binnen nu en een jaar gebeurt er vast weer iets dat incidenteel is. En onvoorwaardelijk vertrouwen kun je in deze wereld sowieso niet meer. Elke dag als ik naar mijn werk rij, kan er iemand op de andere rijbaan besluiten uit het leven te stappen door zijn auto op mijn weghelft op te rijden. Doe je niks tegen.
Het gekke is dat het dan als incident afgedaan wordt zonder dat men zich afvraagt welke veiligheidsmaatregelen dit tegen zouden kunnen gaan.
Dus dashcams zijn ook geheel nutteloos?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:25 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, zwarte dozen leggen vluchtgegevens vast, technische gegevens over wat er gebeurd. Een videocamera voegt weinig toe, en spuug op de lens en je hebt niets aan de opname
Ik dacht te lezen dat die met de vluchtgegevens defect was door de klap. Hebben ze die wel uit kunnen lezen dan?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Twee zwarte dozen, een met vluchtgegevens en ander met spraakopname.
Dit inderdaad. Het is niet gepland.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Bayswater het volgende:
Het lijkt mij trouwens iets dat hij pas bedacht heeft op het moment dat de gezagvoerder weg was. Soort van ziekelijke macht die bezit van hem neemt als hij daar alleen zit.
Ja, denk ik ook.... Daarom dat ik niet denk dat hij écht gestoord was.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Bayswater het volgende:
Het lijkt mij trouwens iets dat hij pas bedacht heeft op het moment dat de gezagvoerder weg was. Soort van ziekelijke macht die bezit van hem neemt als hij daar alleen zit.
Dat weet ik niet, reageerde alleen op piet die denkt dat in zwarte doos alleen vluchtgegevens zittenquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:28 schreef agter het volgende:
[..]
Ik dacht te lezen dat die met de vluchtgegevens defect was door de klap. Hebben ze die wel uit kunnen lezen dan?
100% mee eens dit.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Bayswater het volgende:
Het lijkt mij trouwens iets dat hij pas bedacht heeft op het moment dat de gezagvoerder weg was. Soort van ziekelijke macht die bezit van hem neemt als hij daar alleen zit.
Nergens waar uit blijkt of hij de code geprobeerd heeft?quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, hij heeft eerst geklopt, daarna geroepen en toen geprobeerd de boel in te beuken... Hij had 10 minuten tijd.
Kans acht ik zeer klein.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:31 schreef banaantjeEE het volgende:
Kan natuurlijk ook zijn, dat hij écht zat te wachten tot wanneer de piloot zijn plaats zou verlaten om dan toe te slaan. Dan zou het wel gepland zijn
Ik hoorde dat hij laconiek reageerde toen hem gevraagd werd de checklist voor de landing in Dusseldorf na te gaan, wellicht wetende dat ze daar nooit zouden gaan landen.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:27 schreef Bayswater het volgende:
Het lijkt mij trouwens iets dat hij pas bedacht heeft op het moment dat de gezagvoerder weg was. Soort van ziekelijke macht die bezit van hem neemt als hij daar alleen zit.
Dat sowieso niet, ik zou het wel verbieden om alleen in de cockpit te zijnquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef MakkieR het volgende:
volgens mij kun je beter de bepantserde deur er maar weer uithalen en gewoon weer op oude voet verder.
Wie weet wat voor scenario's die vent bedacht heeft.quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:31 schreef banaantjeEE het volgende:
Kan natuurlijk ook zijn, dat hij écht zat te wachten tot wanneer de piloot zijn plaats zou verlaten om dan toe te slaan. Dan zou het wel gepland zijn
Opwelling / psychosequote:Op donderdag 26 maart 2015 20:30 schreef penny-wise het volgende:
Zou die co-piloot nou echt in die korte tijd dat die andere toiletteren was, zo psychotisch zijn geweest, dat ie een vliegtuig laat neerstorten.....?
Hij wist van te voren toch niet dat ie op die korte vlucht nog naar de wc moest.....?
Daarom zouden ze voor de vlucht toch wel iets aan hem gemerkt moeten hebben.....?
Wat ook een drama voor die ouders van hem, damn.....
hoe vaak komt het nou voor dat een terrorist in een vliegtuig zitquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
Dat sowieso niet, ik zou het wel verbieden om alleen in de cockpit te zijn
Ja gewoon weer een gordijntje net zoals voor 911quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef banaantjeEE het volgende:
Waarom halen we die cockpitdeur er niet gewoon uit?
quote:Op donderdag 26 maart 2015 20:33 schreef MakkieR het volgende:
[..]
hoe vaak komt het nou voor dat een terrorist in een vliegtuig zit
of in de toekomst vliegtuigen zonder piloten aan boord, dat ze vanaf de grond bestuurd wordenquote:Op donderdag 26 maart 2015 20:32 schreef banaantjeEE het volgende:
Waarom halen we die cockpitdeur er niet gewoon uit?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |