abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_151054128
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:13 schreef LXIV het volgende:

[..]

Kinderbijslag, HRA en kinderopvangtoeslag. Dan zit je er zo aan.
Dan tikt het aan, ja. En ik was die kinderopvangtoeslag (lekker voor de Scrabblepunten) ook even vergeten.

Overigens zou ik zelf met een basisinkomen van rond de ¤ 1200 blijven werken, gewoon omdat ik het leuk vind. En het kan de drempel om iets heel anders te gaan doen voor velen verlagen omdat je meer risico kunt nemen.
pi_151054169
Verkeerde knop, verwijder maar :P
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:23:41 #103
440653 BarryOSeven
Fiat justitia ruat caelum
pi_151054195
Maargoed als inderdaad belastingen op werk naar bv 80% gaan. Ja dan ga ik ook wel zwart werken :D
pi_151054318
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:17 schreef Panthera. het volgende:

[..]

Wat ik wel weet is dat er hoe dan ook mensen aan de onderkant van de samenleving op achteruit gaan
Dat is het probleem, ja, je houdt altijd een laag die slechter af is. De vraag is wat we als samenleving acceptabel vinden en hoeveel we willen uitgeven om die groep zo klein mogelijk te houden. Al geldt die vraag natuurlijk in elk systeem.

En is dit eigenlijk een oplossing voor het AOW-probleem?
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:28:18 #105
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151054335
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:28 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Het blijft bijzonder om te lezen wat voor asociale figuren we in Nederland hebben.

Als je het je geen flikker kan schelen of je buurman in armoede leeft en zijn kind in vodden naar school gaat kun je beter naar een ander land verhuizen.
Inderdaad, niks uitvreten en je hand ophouden is inderdaad behoorlijk asociaal ja.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_151054475
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:23 schreef BarryOSeven het volgende:
Maargoed als inderdaad belastingen op werk naar bv 80% gaan. Ja dan ga ik ook wel zwart werken :D
Het loon zal drastisch omlaag gaan, het minimumloon is ook niet meer nodig. Extra belasting op werk zou, zoals je zegt, zwart werken stimuleren terwijl de overheid meer geld nodig heeft. Ook zou het de bedrijfskosten niet verlagen, waardoor je niet beter kunt concurreren met je buurlanden. Dat zou alleen maar meer problemen geven.

De BTW kun je niet verhogen, want dan koopt iedereen alles in het buitenland. Of je zult de grenzen dicht moeten gooien en extreme importheffingen eisen. Dat zou dan wel weer je relaties met je buurlanden op het spel zetten, waardoor bedrijven hoogstwaarschijnlijk meer moeten betalen om te exporteren.

Ergens moet er wel belasting geïnd kunnen worden, mogelijk bij transacties tussen bedrijven? Krijg je dan wel weer het probleem dat ieder bedrijf dat doorrekent naar de volgende, waardoor alsnog de rekening bij de consument komt, terwijl je de rekening evenredig wil verdelen....

Vragen vragen, in principe een leuk idee, maar veel te moeilijk om te implementeren in een open economie. Zeker aangezien ons huidig model in principe voldoet.
pi_151054515
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:20 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Mensen die werken krijgen nu geen geld van de overheid in de vorm van een uitkering. Dat vergeet je er wel even bij te rekenen. Dat betekent dat er even 7 miljoen mensen (de beroepsbevolking ) óók geld krijgen elke maand en dat geld moet dan opgehoest worden door .... de werkenden. Kan je je indenken wat dat gaat doen met de belastingen?

Ik zal het even voor je uitrekenen :

Ik ga er vanuit dat het basisinkomen gegeven gaat worden aan iedereen boven de 18.
Er zijn in Nederland iets meer dan 13 miljoen mensen boven de 18.
De hoogte van de basisuitkering: In het artikel staat dat het nét genoeg moet zijn om van te leven. Dan kom je toch al snel op 800 a 900 euro per maand uit. Zeker aangezien er geen toeslagen meer zijn.

Ik pak even in het voordeel van het basisinkomen het laagste bedrag.
800 euro maal ruim 13 miljoen mensen x 12 = 125 miljard euro per jaar.
De sociale zekerheid en arbeidsmarkt kost nu een kleine 78 miljard.
bron

Je gaat dus 47 miljard méér uitgeven.
Je moet niet selectief gaan rekenen. Ten eerste trek je dus het progressieve stelsel onder nul door. daardoor zal die iets steiler moeten oplopen. Maar tegelijkertijd moet je natuurlijk het minimumloon halveren of afschaffen. Los van de invoeringsproblematiek, zullen daardoor de winsten en daarmee de winstbelastinginkomsten enorm stijgen. In de praktijk zullen door concurrentie daardoor de prijzen dalen, en wordt de koopkracht weer veel groter.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_151054759
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:28 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Inderdaad, niks uitvreten en je hand ophouden is inderdaad behoorlijk asociaal ja.
Klopt, maar dat soort figuren kun je niet effectief bestrijden. Of het kost je vreselijk veel geld of je geeft niemand bijstand meer. Beide zijn niet echt wenselijke 'oplossingen' wat mij betreft.
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:39:03 #109
440653 BarryOSeven
pi_151054766
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Je moet niet selectief gaan rekenen. Ten eerste trek je dus het progressieve stelsel onder nul door. daardoor zal die iets steiler moeten oplopen. Maar tegelijkertijd moet je natuurlijk het minimumloon halveren of afschaffen. Los van de invoeringsproblematiek, zullen daardoor de winsten en daarmee de winstbelastinginkomsten enorm stijgen. In de praktijk zullen door concurrentie daardoor de prijzen dalen, en wordt de koopkracht weer veel groter.
Kan dan eindelijk iedereen een PS4 betalen zodat we grotere multiplayer games kunnen spelen? :9~
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:42:30 #110
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151054904
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:52 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Grijp nou niet zomaar wat uit de lucht joh, baseer het eens op iets.

Waarom 500 en geen 1200? Is dat gevoelsmatig te hoog voor je?
Nee niet gevoelsmatig, dat is gewoon onbetaalbaar.

1200x13 miljoen mensen x 12 = 187 miljard euro per jaar. Tel daar alleen de zorg nog bij op en je komt al over de totale rijksbegroting heen.

En dan heb je nog het feit dat héél veel mensen die nu voor bv het mimumloon werken stoppen (want waarom zou je werken als je exact hetzelfde bedrag gratis krijgt) of minder gaan werken en mensen tot ongeveer modaal op zijn minst minder gaan werken en derhalve minder belasting gaan afdragen waardoor de inkomensten nóg lager worden .

En ga je het basisinkomen alweer anders maken voor mensen die werken en mensen die niet werken qua hoogte dan is het hele idee van een basisinkomen weg en ben je weer terug bij af maar dan met hele hoge uitkeringen.

Compleet onhoudbaar en onbetaalbaar dus.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:04 schreef PeteSampras het volgende:

[..]

Je hebt gelijk. Niet bij 'al' de modellen, inderdaad. Het lijkt me alleen niet zo verstandig om een BTW-tarief van 50% in te voeren. Daar ondervinden werkgevers en mensen met een hoger inkomen nogal last van, wat het toch een stuk minder aantrekkelijk maakt om te gaan werken en moeilijker om mensen in dienst te nemen. Ik denk dat onder dit model de economie nogal zou gaan lijden en het niet lang zal duren voordat het allenaam niet meer zo betaalbaar blijkt. Om kort te gaan: er wordt inderdaad alleen maar gekeken naar de directe kosten van invoering en niet naar de gevolgen op de langere termijn!
Die gevolgen zijn dan ook niet zo moeilijk te raden: Een totale vernietiging van onze economie.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_151054942
Hoeren neuken nooit meer werken. ^O^
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:44:45 #112
440653 BarryOSeven
pi_151054982
Het lijkt me overigens in het huidige politieke klimaat ook absoluut ongewenst.

Met vandaag Teeven en gisteren Houwers in de kamer, zal de trend zich wel doorzetten en er een basisinkomenbelasting worden ingevoerd van 50% of verzin het maar.

We worden toch wel weer genaaid door dat zooitje daar.
pi_151055106
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:42 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Nee niet gevoelsmatig, dat is gewoon onbetaalbaar.

1200x13 miljoen mensen x 12 = 187 miljard euro per jaar. Tel daar alleen de zorg nog bij op en je komt al over de totale rijksbegroting heen.

En dan heb je nog het feit dat héél veel mensen die nu voor bv het mimumloon werken stoppen (want waarom zou je werken als je exact hetzelfde bedrag gratis krijgt)
Omdat het zo weinig is.

quote:
of minder gaan werken en mensen tot ongeveer modaal op zijn minst minder gaan werken en derhalve minder belasting gaan afdragen waardoor de inkomensten nóg lager worden .
Dan kunnen er dus weer veel meer mensen die vacatures invullen, waar nu gebrek aan is. Bovendien zullen er meer vacatures komen, omdat werk goedkoper wordt voor de werkgever. En dan hebben we het alleen nog maar over de 'oude economie' van het werkgeversmonopolie op arbeid, de mensen die stoppen of minder gaan werken, zullen hun tijd gaan gebruiken voor iets anders wat geld oplevert, waarschijnlijk meer geld, wat ze kunnen iets kiezen waar ze goed in zijn.
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:48:40 #114
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151055128
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als het minimumloon daalt dalen de inkomsten voor de overheid net zo hard mee aangezien een groot deel van de belastingen uit arbeidsinkomsten komt.

Winsten voor bedrijven zullen uitsluitend stijgen als ze exporteren want ik lees net dat het plan is om de BTW naar 50% te zetten, dan verkoop je in Nederland in elk geval alvast niks meer.
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:50:06 #115
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_151055194
quote:
13s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:04 schreef kanovinnie het volgende:
Niet heel gek dat een stel parasieten als kunstenaars hier wel aan mee willen doen.
Nou, die kosten toch al geld, dus als ze gaan experimenteren, dan graag met een groep die toch al geld kost, en niet met een groep die door het experiment geld gaat kosten.

Of je mensen met een uitkering nou bijstand of een basisinkomen geeft maakt niet zoveel uit natuurlijk, als je een experiment gaat doen waarbij 3 x modaal een basisinkomen krijgt kost het alleen maar.

Overigens ben ik benieuwd hoe dat belastingtechnisch gaat, ook qua toeslagen....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:53:30 #116
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_151055346
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Omdat het zo weinig is.
Genoeg om van te leven, dat doen ze nu immers ook al.
Als ik morgen 1400 euro gestort krijg elke maand stop ik per direct met werken en ga ik in het buitenland chillen. Welliswaar minder dan ik nu krijg maar de vrije tijd en bv de vrijheid om te wonen waar ik wil is me dat meer dan waard.

quote:
Dan kunnen er dus weer veel meer mensen die vacatures invullen, waar nu gebrek aan is. Bovendien zullen er meer vacatures komen, omdat werk goedkoper wordt voor de werkgever. En dan hebben we het alleen nog maar over de 'oude economie' van het werkgeversmonopolie op arbeid, de mensen die stoppen of minder gaan werken, zullen hun tijd gaan gebruiken voor iets anders wat geld oplevert, waarschijnlijk meer geld, wat ze kunnen iets kiezen waar ze goed in zijn.
Je krijgt dus straks minder werklozen en heel veel mensen die voor een paar euro per uur een paar dagen in de week werken. Klinkt als een productieve maatschappij die goed is in een geglobaliseerde economie ja :') :N

[ Bericht 2% gewijzigd door Metro2005 op 26-03-2015 14:28:05 ]
pi_151055456
quote:
3s.gif Op donderdag 26 maart 2015 12:23 schreef PeteSampras het volgende:
Reken voor de grap eens uit wat duurder is: iemand van een basisinkomen voorzien zonder dat daar al te veel vragen bij gesteld worden en/of controle op uitgevoerd dient te worden, of een bijstandsuitkering waar per persoon een handvol ambtenaren en regels en controlemiddelen en weet ik veel wat achter staat. De gemeente Den Haag geeft per jaar voor om en nabij de 20.000 bijstandsuikteringen om en nabij de 400 miljoen euro uit. Dat is meer dan 1.600 euro per persoon per maand.
Verdeel die 400 miljoen over de half miljoen inwoners van Den Haag en iedereen heeft ¤800 per jaar. Dat is veel te weinig voor een basisinkomen.
Heb je ook cijfers voor alle uitkeringen?
pi_151055506
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:48 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Als het minimumloon daalt dalen de inkomsten voor de overheid net zo hard mee aangezien een groot deel van de belastingen uit arbeidsinkomsten komt.
Dat is op zich al een probleem wat oplossing behoeft, maar verschuivingen van de belastingen zijn invoeringsproblematiek, geen haalbaarheidsproblematiek. .

quote:
Winsten voor bedrijven zullen uitsluitend stijgen als ze exporteren want ik lees net dat het plan is om de BTW naar 50% te zetten, dan verkoop je in Nederland in elk geval alvast niks meer.
Ik ben daar zeker niet voor, aangezien BTW eigenlijk belasting op arbeid is. Maar de prijzen van arbeidsintensieve producten en diensten zullen ook weer enorm kunnen dalen.

Maar je bent aan het zoeken naar onmogelijkheden. Wat is je overtuiging daarachter? "In het zweet des aanschijns zal men arbeiden", is het dat je wil dat mislukkelingen zijn die in de shit zitten om jezelf tegen af te zetten. Of is het dat je de elite een grote voorraad om werk smekende loonslaven gunt om nog rijker van te worden? Of iets anders? Wat is je motief?
  donderdag 26 maart 2015 @ 13:58:10 #119
440653 BarryOSeven
pi_151055525
Moet voor dit geintje trouwens niet even de gulden terug komen?

Iedereen gaat lekker in het buitenland zitten chilen, moeten we nu met heel Europa aan het basis inkomen?
pi_151055630
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 13:58 schreef BarryOSeven het volgende:
Moet voor dit geintje trouwens niet even de gulden terug komen?

Iedereen gaat lekker in het buitenland zitten chilen, moeten we nu met heel Europa aan het basis inkomen?
Ingezetenengrondslag icm nationaliteit?
  donderdag 26 maart 2015 @ 14:02:47 #121
440653 BarryOSeven
pi_151055719
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:00 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ingezetenengrondslag icm nationaliteit?
Wat wil je daar mee doen?

Als iedereen zijn 1200 euro in Duitsland uit gaat geven, moet dan Duitsland een ander belastingtarief gaan heffen voor een Nederlander met basisinkomen. (Niet iedereen heeft een basisinkomen)

Beetje onhaalbaar me dunkt.
  donderdag 26 maart 2015 @ 14:03:30 #122
409579 LuDann
All the way
pi_151055744
Ik ben hier groot voorstander van, ben heel benieuwd.
pi_151056373
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:02 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Wat wil je daar mee doen?

Als iedereen zijn 1200 euro in Duitsland uit gaat geven, moet dan Duitsland een ander belastingtarief gaan heffen voor een Nederlander met basisinkomen. (Niet iedereen heeft een basisinkomen)

Beetje onhaalbaar me dunkt.
Hoezo? Het basisinkomen is gewoon een fiscale maatregel binnen een nationaal belastingstelsel. Nu kan een uitkeringstrekker of minimumloner ook zijn boodschappen in Duitsland gaan doen. Dat vraagt geen ingrijpen van de Duitse overheid.
  donderdag 26 maart 2015 @ 14:22:28 #124
440653 BarryOSeven
pi_151056417
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:21 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoezo? Het basisinkomen is gewoon een fiscale maatregel binnen een nationaal belastingstelsel. Nu kan een uitkeringstrekker of minimumloner ook zijn boodschappen in Duitsland gaan doen. Dat vraagt geen ingrijpen van de Duitse overheid.
Omdat nu de belastingen nog redelijk zijn. Als straks de BTW naar 50% gaat, loont het om je zooi in het buitenland te gaan zitten doen.
pi_151056444
quote:
0s.gif Op donderdag 26 maart 2015 14:22 schreef BarryOSeven het volgende:

[..]

Omdat nu de belastingen nog redelijk zijn. Als straks de BTW naar 50% gaat, loont het om je zooi in het buitenland te gaan zitten doen.
Hoezo gaat de BTW naar 50%?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')