quote:
Op vrijdag 27 maart 2015 16:33 schreef Toga het volgende:[..]
Ook al ben je niet gelovig; bijbelwetenschap is gewoon een oxymoron. Mijn vraag blijft; "Waarom zou je?". Flikker dat boek onder een tafelpoot zodat deze recht staat.
Zonde van de tijd en het studiegeld, ga iets nuttigs doen met je leven.
Uhu, maar nu ga je voorbij aan mijn oorspronkelijke post (waar je dus op reageerde)
In die post heb ik discussies van verschillende rabbijnen / verklaarders uit (vooral) de Oudheid geplaatst. Denk aan discussies uit de midrashim , tosafot, traktaten ect
Ik heb Hillel genoemd maar ook Maimonides enzovoort.
Kortom dat veel verklaarders ook de tora verhalen lazen , en deze interpreteerden en zochten naar logische verklaringen en deze allemaal opschreven.
Waarop jij zegt " dat ze er nooit uit zullen komen..(..) Daar kun je ook heel lang over filosoferen."
Wat natuurlijk beetje boter na de vis is. Dan heb je weinig van het Jodendom begrepen. We hebben het hier dus niet over de huidige gewone visboer ergens in Frankrijk en hoeveel Joden wel of niet geloven maar over Joodse verklaarders. En dat gaat tot op de dag vandaag gewoon door.
Dan kun je het wel pure tijdverspilling vinden en grote onzin (je bent niet de enige) maar dan heb je mijn orginele post compleet gemist.
Het gaat niet om wat jij ervan vind