Wanneer je langere tijd in het buitenland vertoeft en geen complete zolderkamerautist bent, krijg je een aardige indruk van het beeld dat men over de grens heeft van Nederland en de Nederlanders. Wat mij persoonlijk daarbij is opgevallen, is dat de reputatie van onze hoofdstad de laatste jaren veranderd lijkt te zijn. Waar men voorheen de loftrompet stak over de relaxte sfeer en onze beroemde tolerantie, krijg ik tegenwoordig vooral de vraag of Amsterdam echt zo gevaarlijk is als iedereen zegt.
Zo ook nu weer: een collega wil met haar vriendin een paar dagen Amsterdam bezoeken, en vroeg me of er plekken zijn die ze beter kunnen vermijden. Meestal beantwoord ik deze vraag met een gezichtsuitdrukking gelijk de huillachsmiley, maar inmiddels ben ik toch nieuwsgierig geworden; ook omdat ik zelf geen Amsterdammer ben en de stad al lang niet meer bezocht heb.
Daarom de vraag aan de kenners: zijn er inderdaad zulke zgn. 'no-go areas' in Amsterdam, die met name voor een jonge vrouw onaangenaam of zelfs gevaarlijk zijn? En zo ja, waar? Voor alle duidelijkheid: het gaat hier dus om twee buitenlandse dames die naar Amsterdam komen; vandaar dat ik het topic in TRV heb geplaatst.
Tot slot: hoewel ik ook geïnteresseerd ben waarom bepaalde plekken dan onveilig zouden zijn, lijkt het me wenselijk dat dit geen Marokkanen- en/of moslimbashtopic wordt. Uiteraard mag het benoemd worden, maar laten we er geen Frontpage-item van maken.