abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150819756
Kan de Belgische minister van Buitenlandse Zaken zich zwart schminken zonder Afrika te choqueren? Dat vraagt een journalist van France 2 zich af na de deelname van Didier Reynders aan de "Noirauds", in Brussel. Vooral in het buitenland is er verontwaardiging, maar Reynders zelf ziet er geen graten in. Of hoe een minister op zijn eentje de zwartepietendiscussie weer nieuw leven inblaast.
France 2 zond een reportage uit over de "Noirauds", een Brusselse traditie die al meer dan 130 jaar bestaat. De journalist die de reportage draaide, uitte zijn verontwaardiging op Twitter: "Folklore, liefdadigheid en ... kolonialisme. De Brusselse notabelen schminken zich als Afrikanen."

Vooral de deelname van minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders leidde tot verontwaardiging. De tweet van François Beaudonnet ging een eigen leven leiden op Twitter en is ook Human Right Watch niet ontgaan. "Kan hij wel aanblijven als minister van Buitenlandse Zaken?", vraagt Andrew Stroehlein van de mensenrechtenorganisatie zich af op Twitter. Ook veel andere twitteraars reageren met afschuw, onder wie actrice Mia Farrow.

"Dit is ongepast en wijst op een totaal gebrek aan empathie voor de gekleurde medemens. Zeker voor een minister van Buitenlandse Zaken, toch ons uithangbord in het buitenland, kan dit niet", zegt Wouter Van Bellingen van het Minderhedenforum in Het Laatste Nieuws.

Is dat normaal?

Didier Reynders is zich van geen kwaad bewust. Op zijn eigen website heeft hij het over een traditie die al sinds 1876 bestaat. "Deze collecte heeft tot doel de financiële en individuele noden van kinderen te lenigen", schrijft. Volgens hem zijn de "Zwarten" of de"Noirauds" vermomd om op te vallen, maar anoniem te blijven. Dat anonieme is uiteraard relatief als je er zelf mee naar buiten komt.

De vereniging van de Zwarten is opgericht in 1876 om een crèche van het bankroet te redden, meldt de website van de Stad Brussel. In de 19e eeuw sprak de ontdekking van de Afrikaanse landen nog tot de verbeelding. Zich verkleden als Afrikaanse edelman was toen niet echt een punt. De geschminkte inzamelaars waren vaak mensen uit de gegoede burgerij en vaste klanten van de restaurants waar ze om geld vroegen. "Een sympathiek initiatief dat een woordje uitleg verdient omdat het anders misschien een beetje verkeerd begrepen wordt!", besluit de website van de Stad Brussel.

(http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2276003)

Hmm, ergens komt deze discussie me bekend voor, alleen kan ik me niet meer herrineren waar me dit aan doet denken ;( :P 8}
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_150819861
quote:
9s.gif Op donderdag 19 maart 2015 18:29 schreef TLC het volgende:
"Dit is ongepast en wijst op een totaal gebrek aan empathie voor de gekleurde medemens. Zeker voor een minister van Buitenlandse Zaken, toch ons uithangbord in het buitenland, kan dit niet", zegt Wouter Van Bellingen van het Minderhedenforum in Het Laatste Nieuws.
Zowel Belgen als ministers als zich zwart schminkende mensen zijn minderheden.

Lekker serieus te nemen, die Wouter en zijn forumpje. :')
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  donderdag 19 maart 2015 @ 18:33:54 #3
440943 Jibberwism
Hekel aan alles.
pi_150819895
Minder choquerend dan zonder.
Walk the streets for moestuin, you don't care if it's wrong or if it's right.
pi_150821515
vieze racist :r
I just had to get that stress off my chest like breast reduction.
pi_150821568
Oh politiek correct Hollywood moet ook even wat roepen. Laten we lekker met zn allen ophef maken over alles. Stel je niet aan man.
  donderdag 19 maart 2015 @ 19:20:21 #6
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_150821672
quote:
9s.gif Op donderdag 19 maart 2015 18:32 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Zowel Belgen als ministers als zich zwart schminkende mensen zijn minderheden.

Lekker serieus te nemen, die Wouter en zijn forumpje. :')

blackface! :o
are we infinite or am I alone
pi_150829845
8} oO/ 8}

Wat een ophef weer, als ze zich in Afrika wit schminken ga ik toch ook niet janken
pi_150829867
Wheheh.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  donderdag 19 maart 2015 @ 22:45:56 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_150830230
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 22:37 schreef Houtenbeen het volgende:
8} oO/ 8}

Wat een ophef weer, als ze zich in Afrika wit schminken ga ik toch ook niet janken
Jij niet, maar een hoop mensen wel. Moet je maar eens op de youtube reacties gaan kijken bij clips van Die Antwoord (de zuid-afrikaanse band). Echt te kansloze reacties daar.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_150830298
Grappig dat human rights watch een traditie van vrijwillige liefdadigheid reden vindt om een minister te ontslaan, terwijl ze pro met geweld afgedwongen liefdadigheid zijn. Iets met je moraal niet helemaal op orde hebben als je schmink als iets ergers ziet dan geweld. Laat staan als je geweld verheerlijkt en mensen die zichzelf verkleden afschildert als barbaren.
pi_150830609
quote:
De Nigeriaanse schrijfster Chika Unigwe, die in België woont, schrijft dat in elk ander fatsoenlijk land iemands politieke carrière voorbij zou zijn. Er is niks veranderd sinds de dagen van Leopold, voegt ze daar nog aan toe.

Unigwe doelt daarmee op de tijd dat België Congo koloniseerde. De jaren onder het bewind van koning Leopold II worden gekenmerkt door slavernij, moord, martelingen en verkrachtingen.
Het gaat in die landen, zoals Nigeria en Congo echt veel beter, nu de "eigen" mensen de macht hebben.
pi_150830620
In Limburg hadden ze deze variant: de chocoprins. :').

I´m back.
  Spellchecker donderdag 19 maart 2015 @ 22:57:26 #13
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_150830817
quote:
Hmm, ergens komt deze discussie dit hoofd me bekend voor
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:10:27 #14
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_150835605
quote:
Het Minderhedenforum. :') Die mensen vinden het nog racistisch als een neger gepasseerd wordt voor een filmrol als Hitler. :')
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:17:12 #15
198365 Morendo
The Real Deal
pi_150835705
Ik kan me nog wat Belgen herinneren die meesmuilend de Nederlandse discussie aangaande Zwarte Piet gadesloegen, en dan toevoegden: 'dergelijke flauwekul gaat de nuchtere Belgen bespaard blijven'. Ik vond dat toen al naïef. Et voila.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_150835724
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:17 schreef Morendo het volgende:
Ik kan me nog wat Belgen herinneren die meesmuilend de Nederlandse discussie aangaande Zwarte Piet gadesloegen, en dan toevoegden: 'dergelijke flauwekul gaat de nuchtere Belgen bespaard blijven'. Ik vond dat toen al naïef. Et voila.
Ja, nuchter en Belgen?
I´m back.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:18:13 #17
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_150835726
Jezelf zwart verven is dus shoquerend en racistisch, ofzo. Ok.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_150835799
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:18 schreef Mani89 het volgende:
Ja, wat dan?
I´m back.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:22:49 #19
236046 NotYou
tigerblood
pi_150835802
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:18 schreef Mani89 het volgende:
Het heeft er in dit geval nogal de schijn van ja. ^O^

quote:
Didier Reynders is zich van geen kwaad bewust. Op zijn eigen website heeft hij het over een traditie die al sinds 1876 bestaat. "Deze collecte heeft tot doel de financiële en individuele noden van kinderen te lenigen", schrijft. Volgens hem zijn de "Zwarten" of de"Noirauds" vermomd om op te vallen, maar anoniem te blijven. Dat anonieme is uiteraard relatief als je er zelf mee naar buiten komt.

De vereniging van de Zwarten is opgericht in 1876 om een crèche van het bankroet te redden, meldt de website van de Stad Brussel. In de 19e eeuw sprak de ontdekking van de Afrikaanse landen nog tot de verbeelding. Zich verkleden als Afrikaanse edelman was toen niet echt een punt. De geschminkte inzamelaars waren vaak mensen uit de gegoede burgerij en vaste klanten van de restaurants waar ze om geld vroegen. "Een sympathiek initiatief dat een woordje uitleg verdient omdat het anders misschien een beetje verkeerd begrepen wordt!", besluit de website van de Stad Brussel.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/politiek/1.2276003
Je suis Charlie Sheen
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:23:48 #20
168304 Mani89
pi_150835817
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:22 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ja, wat dan?
Nou, niks.
pi_150835822
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:23 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Nou, niks.
Ja, okee.
I´m back.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:26:24 #22
168304 Mani89
pi_150835869
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:22 schreef NotYou het volgende:

[..]

Het heeft er in dit geval nogal de schijn van ja. ^O^

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

[..]

Ze schminken zich dus als zwarte edelmannen uit de gegoede bugerij die geld inzamelden om arme kinderen te redden. Walgelijk inderdaad.
pi_150835875
Overigens wisten jullie dat:
Joseph Conrad schreef Into the heart of darkness over de misdaden in feite van de Belgen in de Congo.

en dat:
Dit boek weer werd gebruikt als basis voor de film Apocalyps Now van Francis Ford Coppola waarin weer een aanklacht wordt verwerkt tegen het beleid van de VS tav Vietnam destijds.
I´m back.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:28:49 #24
236046 NotYou
tigerblood
pi_150835908
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 01:26 schreef Mani89 het volgende:

[..]

Ze schminken zich dus als zwarte edelmannen uit de gegoede bugerij die geld inzamelden om arme kinderen te redden. Walgelijk.
Denk je dat het bij aziaten goed zou vallen wanneer je jaarlijks een evenement zou hebben waarbij de gegoeide burgerij zich onder de naam "de geelhuiden", geel verft, wat door de knieën zakt en met de vingers de ogen tot spleetjes trekt?

Ik denk het niet namelijk. :')
Je suis Charlie Sheen
  vrijdag 20 maart 2015 @ 01:31:35 #25
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_150835956
waarom eigenlijk niet? wees trots dat je uiterlijke kenmerken de moeite waard zijn om na te doen.

ik heb de plaatselijke bevolking hier ook niet moord en brand horen roepen toen er een Arabisch getinte carnavalswagen voorbij trok.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')