Een kat "kalm" te wassen is alleen mogelijk als de kat van kitten af dit geleerd heeft en het ervaart als een positieve ervaring. Dus geleerd met heel veel beloningen/ positieve ervaringen. En zelfs dan vinden veel katten het helaas niet leuk.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:40 schreef mrLycan het volgende:
Hallo DigitaleDierenArts,
Ik heb een katje van ongv 1.5 ~ jaar. Ze is een europees korthaar volgens mij.
Nida (haar naam) is een binnenkat.
Als Nida de kattenbak heeft gebruikt dan graaft ze flink in het rond en gooit al het grit door de bak heen en begraaft soms haar ontlasting maar half.
nou vindt ik het niet zo'n probleem dat er afentoe wat grit naast die bak komt maar tijdens het graaf-proces stuift er nog wel eens wat op en dat komt op haar vacht.
Geeft een vieze muffe lucht en ze kan op sommige plekken zich zelf niet schoonmaken. Nida slaapt op het bed en ligt soms ook onder de dekens. Heb hier geen enkel probleem mee zolang het maar schoon is.
Ik doe haar om de week in bad. Ik vul de wasbak met lauw water en masseer de shampoo goed in. Het enige probleem is om de shampoo eruit te krijgen. Mevrouwtje vindt het verschrikkelijk als ik de kraan of douche kop aanzet en raakt volledig in paniek.
Is er een truc/manier om haar wat kalmer te houden tijdens het wassen/spoelen?
Ik kijk uit naar uw reactie
Mvg,
in asiel gebruiken ze houtkorrels omdat het niet stuiftquote:Op maandag 30 maart 2015 09:55 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
. Plantaardig kattengrit is volgens mij, meest milieu en katvriendelijk en ik neem ook aan dat het niet stoffig is.
Katten kunnen en moeten hun rug kunnen wassenquote:Op zondag 29 maart 2015 12:57 schreef Amarantha het volgende:
katten kunnen alleen niet bij hun rug komen dacht ik.
quote:Op maandag 30 maart 2015 10:00 schreef computergirl het volgende:
[..]
in asiel gebruiken ze houtkorrels omdat het niet stuift
Puberpup klinkt idd schijndrachtig. Als de melkklieren erg gezwollen zijn en zij melk produceert, dan is het toch verstandig om de analoge dierenarts te raadplegen. Mogelijk heeft zij medicatie nodig.quote:Op zondag 29 maart 2015 13:37 schreef littledrummergirl het volgende:
Hoi dda![]()
Ik denk dat onze puberpup schijnzwanger is. Ze sleept vanalles door het huis mee naar haar mandje, heeft tetten waar lolo ferrari jaloers op zou zijn geweest en ze jengelt en piept de hele tijd. Moeten we daar verder nog iets mee, of gewoon afwachten tot het over gaat? Over n maandje staat de sterilisatie op de planning trouwens, zou dit er nog effect op kunnen hebben?
Vandaag even geen foto trouwens, uploaden doet stom
Zielig voor Gato inderdaadquote:Op zondag 29 maart 2015 19:57 schreef Ole het volgende:
Lieve dierenarts.
Ik heb twee broertjes (katers) Max en Gato. Vanaf kitten al hier. Bij Max was al meteen duidelijk dat hij een kater was. Zijn balletjes waren duidelijk aanwezig. Al snel begon hij zijn broertje te bespringen. De dierenarts wilde toch wachten tot minimaal 6 maanden. Na 8 maanden zijn ze uiteindelijk geholpen.
Nu bespringt (verkracht bijna) Max elke dag zijn broertje wel een paar keer. Ik vind het best zielig voor Gato
Heb je misschien een tip voor me? Knuffel met de geur van een krolse dame wellicht? Vriend van me heeft nog een poes die regelmatig krols is..
Best wel rare post zo. Maar vind het echt zielig soms voor Gato.
Op de foto's zie ik inderdaad niet zo veelquote:Op zondag 29 maart 2015 20:01 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Beste DDA,
Mijn inmiddels (hoog)bejaarde cavia krijgt kale plekken. Het begon een paar weken geleden met een enkel dunharig plekje op haar flank. Inmiddels zijn de plekken groter en zitten ze op haar flanken, rug en buik. Op haar kop is er niets van te zien. Foto's maken is lastig want ze beweegt nogal veel en ik heb geen goede camera, naar hieronder staan twee pogingen. De huid ziet er voor mij normaal uit. Er zijn geen schilfers te zien, geen verkleuring of wondjes, en het haar groeit ook weer terug. De andere cavia's hebben niets. Ik ga er uiteraard mee naar de dierenarts, maar heb jij in de tussentijd een idee wat het kan zijn?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Overdag zo actief mogelijk houden, dan gaat zij s nachts vanzelf slapenquote:Op zondag 29 maart 2015 20:13 schreef Koettie het volgende:
Vorige week de katten eens op de weegschaal gegooid. Mijn dikke Dame is even dik als mijn (veeeeel grotere) kater. Oeeps. Ze werd sowieso al een propje dus inmiddels wordt eten afgewogen en krijg 't ze eten via een eettoren zodat ze niet zo kan vreten. Inmiddels is ze 100 gram kwijt en speel ik nog meer dus beweging krijgt ze genoeg, ze rent ook veel buiten. Maar ze is zooooooo irritant en opstandig nu.Ons exht wakker houden/maken, nog meer aandacht willen, dingen van de kast meppen, miauwen. Wordt een beetje gek. Lijkt of ze genoeg eten heeft en gewoon geen after Dinner dips meer heeft ofzo. Vannacht maar opsluiten in de huiskamer want was om 6 uur in de ochtend weer prijs. Maar slaap minder goed als ze niet in bed ligt. Dus vind 't helemaal niet leuk! Iemand nog tips om haar wat te kalmeren?
Dank voor je reactie!quote:Op maandag 30 maart 2015 10:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zielig voor Gato inderdaad![]()
Helaas (of gelukkig, hoe je het bekijkt...) is het seksuele gedrag voor een deel bepaald door de hormonen maar voor een deel door de hersenen. Gelukkig werk de castratie wel positief op een ongewenst seksueel gedrag bij de meeste mannelijke katten, maar je heb altijd een paar "moeilijke" exemplaren. Bij kittens is het normaal om elkaar te bespringen en het is een onderdeel van normaal spelgedrag.
Eigenlijk is het verstandig om eerst een gedragstherapeut bij je thuis te laten komen en het gedrag van beide katten goed te observeren. Dit gedrag hoeft niet per se seksueel te zijn, het kan ook spel zijn, of agressie of redirectie agressie omdat Max geïrriteerd is door iets anders en het op Gato afreageert.
Een knuffel met een krolse poes geur kan misschien een oplossing zijn, maar kan ook de situatie alleen doen escaleren, omdat Max het alsnog op Gato kan afreageren.
Het is het beste om Max af te leiden met een spel net voordat hij op Gato afstormt. Dat is lastig en vergt dus nogal wat inspanning en tijd. Nooit straffen, dat werkt alleen maar averechts.
http://www.ifness.com/ben(...)vity_turn_around.jpgquote:Op maandag 30 maart 2015 11:02 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Overdag zo actief mogelijk houden, dan gaat zij s nachts vanzelf slapen![]()
Heel goed dat je je kat wil laten afvallen![]()
Als je droog voer voert dan kan je het beste doen met een voerpuzzel (maar dat doe je al, lees ik) dan moet de kat veel meer moeite doen om aan haar eten te komen. Het kost haar dus meer energie en is zij langer met het voer bezig. Als je natvoer of KVV voert, dan kan je het stoppen in een Kong, dan is zij ook even zoet mee.
En tja, de kat die afvalt heeft meer energie om te bewegenJe moet alleen proberen haar bewegingspieken overdag plaats laten vinden en niet 's avonds. "Kalmeren" is geen optie want de kat moet zo veel mogelijk bewegen. Hopelijk kan je ervoor zorgen dat zij overdag heel erg moe wordt, dan heeft zij s nachts geen zin meer om je te plagen.
Het beestje is een paar maanden geleden geopereerd vanwege onder meer een baarmoedertumor en eierstokcysten, de hele zwik is er dus al uitquote:Op maandag 30 maart 2015 10:51 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Op de foto's zie ik inderdaad niet zo veelZijn de kale plekken symmetrisch op beide flanken?
Is het een hoogbejaarde vrouwelijke cavia? Dan is het verstandig om eierstokken na te laten kijken ivm grote kans op cystes (de dierenarts kan het voelen of een echo maken).
Zit zij met andere cavia's? Andere, dominante cavia's, kunnen haar mogelijk "kaalplukken". Een cavia die alleen zit kan zichzelf ook kaalplukken vanwege de verveling.
Schimmel of een mijtinfectie is ook niet uitgesloten, maar minder waarschijnlijk vanwege de intacte huid. Hebben de andere cavia's (als jij die heb) geen klachten?
Ok, als het erger was toen de oude kat nog leefde (gecondoleerd!quote:Op maandag 30 maart 2015 11:23 schreef Ole het volgende:
[..]
Dank voor je reactie!
Meestal gaat het gewoon goed hoor. Maar zoals gister met dat slechte weer kon Max waarschijnlijk zijn energie niet kwijt. Ga het even goed in de gaten houden!
Het is juist alleen maar rustiger geworden omdat de oude kat overleden isen de buurkat is verhuisd.
Maar Max houdt sowieso wel van veel aandacht. dat zal er best ook mee te maken hebben.
quote:Op maandag 30 maart 2015 12:33 schreef Koettie het volgende:
[..]
http://www.ifness.com/ben(...)vity_turn_around.jpg
Heb nu deze inderdaad. Ze is ook de enige van de drie die snapt hoe het werkt. Denk dat ik ook nog zo'n vertonen haal voor de afwisseling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |