abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150744861
Ik heb een vraagje over supersymmetrie. Ik heb mijn vraag ook al in het Bčta Huiswerk- en Vragentopic gesteld, maar ik denk dat deze vraag hier iets beter op zijn plek is.

Mijn vraag gaat over de constructie van supermultiplets. Ik ben 'A Supersymmetry Primer' van Stephen Martin aan het lezen en daar zegt hij dat de superpartners van de ijkbosonen uit het Standaard Model massaloze spin-1/2 fermionen moeten zijn. Dit is zo omdat de ijkbosonen massaloos zijn voor spontane symmetriebreking. Spin 1/2 zorgt voor 2 vrijheidsgraden, evenveel als de 2 van het massaloze ijkboson. Spin-3/2 werkt blijkbaar niet vanwege renormalizatie. Dit volg ik nog.

Dan zegt hij dat voor de fermionen in het Standaard Model (spin-1/2, dus 2 vrijheidsgraden) de superpartners twee scalaire bosonen moeten zijn. Ik snap dat dit een optie is, maar waarom kan dit geen massaloos vector boson zijn? De fermionen zijn toch ook massaloos voor spontane symmetriebreking?

Alvast bedankt!
pi_150747290
Mijn MSSm is wat roestig, maar moeten alle velden in zo'n supermultiplet dan niet in dezelfde representatie zitten als die van de vector, maw de adjoint? Dit is omdat ijktransformaties en SUSY-transformaties commuteren. Dit is niet mogelijk voor de fermionen zoals quarks en leptonen, die zitten volgens mij in de fundamentele representatie van de ijkgroep. Dus het chirale multiplet, waarin de quarks en leptonen zitten, bevatten alleen scalairen als superpartners (die dan ook in de fundamentele rep. zitten) en geen vectoren. Ik heb toendertijd es het boek van labelle gebruikt, wat ik erg leuk vond, misschien staat daar er nog iets over in.

Als ik nog een ingeving heb dan laat ik het weten :P

Edit zie bv http://people.sissa.it/~bertmat/lect3.pdf
pi_150749131
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 maart 2015 20:30 schreef Haushofer het volgende:
Mijn MSSm is wat roestig, maar moeten alle velden in zo'n supermultiplet dan niet in dezelfde representatie zitten als die van de vector, maw de adjoint? Dit is omdat ijktransformaties en SUSY-transformaties commuteren. Dit is niet mogelijk voor de fermionen zoals quarks en leptonen, die zitten volgens mij in de fundamentele representatie van de ijkgroep. Dus het chirale multiplet, waarin de quarks en leptonen zitten, bevatten alleen scalairen als superpartners (die dan ook in de fundamentele rep. zitten) en geen vectoren. Ik heb toendertijd es het boek van labelle gebruikt, wat ik erg leuk vond, misschien staat daar er nog iets over in.

Als ik nog een ingeving heb dan laat ik het weten :P

Edit zie bv http://people.sissa.it/~bertmat/lect3.pdf
Dat klinkt logisch. Bedankt! ^O^
pi_150762975
Heb het nog even nagekeken, maar b.v. Lambert zijn notes (ook erg goed!) noemt dit ook in sectie 6.3,
http://www.mth.kcl.ac.uk/~lambert/SUSYGaugeTheory.pdf

Dus het argument zal wel kloppen, denk ik :P

Vectoren zullen altijd ijkbosonen (wat anders?) zijn en dus zal ijksymmetrie de superpartner dwingen om in de geadjungeerde representatie van de bijbehorende ijkgroep te zitten. Dit kan wel voor nieuwe chirale "superdeeltjes", maar niet voor materie.
pi_150912833
Daar begreep ik dus helemaal niets van :P Klinkt wel interessant.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')