quote:Docent krijgt jihadtraining
Docenten krijgen trainingen om radicaliserende leerlingen in de klas te herkennen en te leren hoe in te grijpen in zo'n situatie. De training wordt gegeven door de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV).
De training is een onderdeel van kabinetsmaatregelen, schrijven minister Jet Bussemaker en staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs. Scholen kunnen voortaan ook met acute vragen terecht bij een hotline van het ministerie, meldt het AD.
Onderwijsinstellingen die op dit moment al te kampen hebben met mini-jihadi's, zullen worden bijgestaan door landelijke interventieteams. Op aanvraag kunnen zij vliegende brigades inzetten.
Morgen vindt een Europese top van de 25 onderwijsministers in Parijs plaats over radicalisering in het onderwijs. Bussemaker geeft de openingsspeech. "Meer dan ooit moeten we nu bouwen aan hechte gemeenschappen en manieren vinden om echt samen te leven", zegt Eurocommissaris voor onderwijs en jeugd Tibor Navracsics.
http://www.powned.tv/nieu(...)t_jihadtraining.html
Als docent ingrijpen in zo'n situatie? Wanneer dit verder gaat dan melding maken van, lijkt het mij bepaald geen taak voor een docent.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:29 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En dit zou geen goed idee zijn want?
Juist. Hoe moet zo'n docent ingrijpen?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:33 schreef NotYou het volgende:
[..]
Als docent ingrijpen in zo'n situatie? Wanneer dit verder gaat dan melding maken van, lijkt het mij bepaald geen taak voor een docent.
Wat denk je wat men met ingrijpen bedoelt?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:33 schreef NotYou het volgende:
[..]
Als docent ingrijpen in zo'n situatie? Wanneer dit verder gaat dan melding maken van, lijkt het mij bepaald geen taak voor een docent.
De hotline bellen naar het ministerie?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Wat denk je wat men met ingrijpen bedoelt?
Ik geloof dat TS met ingrijpen en training denkt dat docenten de stormbaan op moeten en dan zo'n leerling in een houdgreep neemt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ik denk de leerling scalperen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:47 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
De hotline bellen naar het ministerie?
Dan wordt een leraar door de vliegende brigades naar het front gebracht.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:52 schreef Hiddendoe het volgende:
Zit ik te denken, wat als zo'n leraar dat nou niet wil?
Kunnen ze dat verplichten?
De zgn. Fighter Jets, aldus mevrouw Bussemaker.quote:Onderwijsinstellingen die op dit moment al te kampen hebben met mini-jihadi's, zullen worden bijgestaan door landelijke interventieteams. Op aanvraag kunnen zij vliegende brigades inzetten.
Ja, echt? Ik dacht dat het meer overdrachtelijk bedoeld was.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:55 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
De zgn. Fighter Jets, aldus mevrouw Bussemaker.
Dit land is compleet van de pot gerukt.
Dat is nog maar de vraag of je zoiets kunt voorkomen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Solstice1 het volgende:
Dit vind ik nou wel een goed idee eigenlijk. Je hebt die leerlingen gewoon 30 uur in de week op school o.i.d. Een enorme hoeveelheid tijd waarin je ze kunt beïnvloeden. Dat brengt m.i. ook een opvoedverplichting met zich mee. Als je hiermee kunt voorkomen dat leerlingen radicaliseren lijkt me dat alleen meer winst.
Oh, het is overdrachtelijk bedoeld? Ik dacht dat ze wilde overgaan tot het droppen van barrel bombs met normatieve gedachtenpatronen boven schoolpleinen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:02 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Ja, echt? Ik dacht dat het meer overdrachtelijk bedoeld was.
Niet zo bijdehant doen, he?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:09 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Oh, het is overdrachtelijk bedoeld? Ik dacht dat ze wilde overgaan tot het droppen van barrel bombs met normatieve gedachtenpatronen boven schoolpleinen.
Nee, dan laat maar...
Als je niet wat probeert zul je het sowieso niet voorkomen natuurlijk.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:07 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Dat is nog maar de vraag of je zoiets kunt voorkomen.
Al te laat. Sommige leerlingen zijn al geradicaliseerd.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:19 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Als je niet wat probeert zul je het sowieso niet voorkomen natuurlijk.
Excuus, ik word nogal sarcastisch van dit soort nieuws.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:13 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Niet zo bijdehant doen, he?![]()
Je beweert zelf dat 'volgens Bussemakers Fighter jets ingezet kunnen worden"
Vliegende brigades kan vanalles betekenen.
Ja en? Die leerlingen die al geradicaliseerd zijn red je niet meer. Zo gauw ze afreizen richting kalifaat mogen ze wat mij betreft ook meteen op een landmijn lopen. Maar beleid maken op preventie van nog meer IS-gangers lijkt me niks mis mee.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:26 schreef Hiddendoe het volgende:
[..]
Al te laat. Sommige leerlingen zijn al geradicaliseerd.
Om dat te voorkomen hadden we jaren geleden al iets moeten ondernemen.
Dat ben ik helemaal met je eens.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:34 schreef Dubbelzuurrr het volgende:
[..]
Excuus, ik word nogal sarcastisch van dit soort nieuws.
Ik begrijp dat de 'vliegende brigades' en 'mini-jihadi's' rechtstreeks uit de GS-doordrenkte pen van Powned komen, maar trainingen en interventieteams om goedbedoeld te speuren naar ongewenste politieke opvattingen op basis- en middelbare scholen zie ik niet echt als een positieve ontwikkeling.
Het lijkt me verstandig als daadwerkelijk strafbaar gedrag aangepakt wordt door het ministerie van Justitie, en dat de maatschappelijke taak van scholen zich blijft richten op de opvoeding van kinderen in den brede, zonder een (impliciete) extra focus op het Islamitische deel. Ik geloof niet dat een preventieve Gedankenpolizei, hoe kneuterig ook, ooit goed uitgepakt heeft. En dat zal op scholen niet veel anders zijn.
In plaats van dom te ridiculiseren zou je natuurlijk ook gewoon om opheldering kunnen vragen. Ik dacht meer aan amateuristisch inpraten op. Deradicalisering laat ik dan toch liever over aan de professionals die ik overigens ook een bijzonder kleine kans van slagen geef.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:48 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik geloof dat TS met ingrijpen en training denkt dat docenten de stormbaan op moeten en dan zo'n leerling in een houdgreep neemt.
Dat zei ik al. Maar dat hadden we jaren geleden al moeten doen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:37 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Ja en? Die leerlingen die al geradicaliseerd zijn red je niet meer. Zo gauw ze afreizen richting kalifaat mogen ze wat mij betreft ook meteen op een landmijn lopen. Maar beleid maken op preventie van nog meer IS-gangers lijkt me niks mis mee.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Solstice1 het volgende:
Dit vind ik nou wel een goed idee eigenlijk. Je hebt die leerlingen gewoon 30 uur in de week op school o.i.d. Een enorme hoeveelheid tijd waarin je ze kunt beïnvloeden. Dat brengt m.i. ook een opvoedverplichting met zich mee. Als je hiermee kunt voorkomen dat leerlingen radicaliseren lijkt me dat alleen meer winst.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:45 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:44 schreef NotYou het volgende:
[..]
Ik dacht meer aan amateuristisch inpraten op. Deradicalisering laat ik dan toch liever over aan de professionals die ik overigens ook een bijzonder kleine kans van slagen geef.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:52 schreef Smack10 het volgende:
Geldt dat ook voor leraren op islamitische scholen?
Dat is natuurlijk de hamvraag.
Denken dat het dit inhoudt is pas dom.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:44 schreef NotYou het volgende:
[..]
In plaats van dom te ridiculiseren zou je natuurlijk ook gewoon om opheldering kunnen vragen. Ik dacht meer aan amateuristisch inpraten op. Deradicalisering laat ik dan toch liever over aan de professionals die ik overigens ook een bijzonder kleine kans van slagen geef.
Je denkt dus werkelijk dat onder "en hoe in te grijpen in zo'n situatie" niets verstaan wordt? En echt weer zo'n stoer voetbaltype hoor: "hurdur je bent domquote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Denken dat het dit inhoudt is pas dom.
Wat is er moeilijk aan de term 'herkennen'?
Ik zal het wel even uitleggen voor je. Dat maakt je dag weer wat minder ingewikkeld.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:00 schreef NotYou het volgende:
[..]
Je denkt dus werkelijk dat onder "en hoe in te grijpen in zo'n situatie" niets verstaan wordt? En echt weer zo'n stoer voetbaltype hoor: "hurdur je bent dom"
Juist ja, het is duur puur melden?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zal het wel even uitleggen voor je. Dat maakt je dag weer wat minder ingewikkeld.![]()
De docent kan een training krijgen hoe radicalisering te herkennen en wat hij er dan daarna mee moet. Dat bestaat dus uit het melden ervan op het moment dat dat gebeurt.
Zo moeilijk is het niet hoor. Jij begon overigens met de term 'dom' te smijten.
Maar goed meneer Feyenoord vond het kennelijk leuker iemand te kakken te zetten als "dom".quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:33 schreef NotYou het volgende:
[..]
Erm. Nee? Ik ridiculiseer je vreemde moord en brand schreeuwen. Maar ga gerust nog een beetje verder.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:05 schreef NotYou het volgende:
Maar goed meneer Feyenoord vond het kennelijk leuker iemand te kakken te zetten als "dom".![]()
Blijkbaar kun je gewoon niet lezen, iets wat je mij vervolgens om onbegrijpelijke redenen lijkt aan te rekenen.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:06 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Erm. Nee? Ik ridiculiseer je vreemde moord en brand schreeuwen. Maar ga gerust nog een beetje verder.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:57 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Denken dat het dit inhoudt is pas dom.
Wat is er moeilijk aan de term 'herkennen'?
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:30 schreef NotYou het volgende:
(en als het tegenzit zelfs soldaat) in de klas.
Als je uit de context van die woorden niet kon opmaken dat het overtrokken beeldspraak was, aangezet eigenlijk enkel omdat het leuk klonk/paste. Een weinig zeggende one-liner.. tja.quote:
Gezien de reacties in dit topic ben ik niet de enige die je ridiculiserende OP en die 'beeldspraak' (uhuh) wel een beetje simpel vindt. Logisch dat je daardoor je rare post ineens anders uitlegt. Geeft niet. Kusje terug.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:11 schreef NotYou het volgende:
[..]
Als je uit de context van die woorden niet kon opmaken dat het overtrokken beeldspraak was, aangezet eigenlijk enkel omdat het leuk klonk/paste. Een weinig zeggende one-liner.. tja.
Dank U.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:48 schreef NotYou het volgende:
[..]Tergend naief. Als docent in het middelbaar onderwijs is het niet jouw taak en ligt het evenmin binnen je vermogen radicalisering aan te pakken. Dat deze mensen mogelijkerwijs toch voor deze taak gesteld zullen worden is even schandalig als absurd.
Juist ja, ik leg het anders uit dan ik het bedoeld heb. Onze feyenoorder is helderziend.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Gezien de reacties in dit topic ben ik niet de enige die je ridiculiserende OP en die 'beeldspraak' (uhuh) wel een beetje simpel vind. Logisch dat je daardoor je rare post ineens anders uitlegt. Geeft niet. Kusje terug.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:48 schreef NotYou het volgende:
[..]Tergend naief. Als docent in het middelbaar onderwijs is het niet jouw taak en ligt het evenmin binnen je vermogen radicalisering aan te pakken. Dat deze mensen mogelijkerwijs toch voor deze taak gesteld zullen worden is even schandalig als absurd.
Nogmaals, er zijn ook islamitische scholen in Nederland, wordt daar ook gekeken naar mogelijke radicalisering en wellicht zien zij dat anders dan niet islamitische scholen/leraren?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:03 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik zal het wel even uitleggen voor je. Dat maakt je dag weer wat minder ingewikkeld.![]()
De docent kan een training krijgen hoe radicalisering te herkennen en wat hij er dan daarna mee moet. Dat bestaat dus uit het melden ervan op het moment dat dat gebeurt.
Zo moeilijk is het niet hoor. Jij begon overigens met de term 'dom' te smijten.
Die zorgen juist voor de radicaliseringquote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:52 schreef Smack10 het volgende:
Geldt dat ook voor leraren op islamitische scholen?
Dat is natuurlijk de hamvraag.
quote:Op dinsdag 17 maart 2015 18:00 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Die zorgen juist voor de radicalisering
School, zeker de middelbare school, is om schoolvakken te onderwijzen. Dat daar in zekere mate ook zaken als burgerschap en het aanleren van bijv. sociale vaardigheden bijkomen, dat snapt iedereen. Waar school niet voor is, is al die andere dingen die de politiek op het bord van de docent/school probeert te schuiven. Daar zijn papa's en mama's voor. Of jeugdzorg, de wijkagent, bureau halt, de leerplicht, ministerie van justitie en AIVD.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:03 schreef Solstice1 het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |