Wat is nou een 30 jarig conflict vergeleken met eeuwen samenleven, om maar te zwijgen over dat de PKK en de Turkse staat genoeg commonground hebben gevonden om de wapens neer te leggen en dat PKK niet gelijk staat aan 'Koerd' natuurlijk.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:38 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik betwijfel het, gezien het Turkije-PKK conflict.
ik begrijp je nietquote:
sowiesoquote:Op donderdag 19 maart 2015 19:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat is nou een 30 jarig conflict vergeleken met eeuwen samenleven, om maar te zwijgen over dat de PKK en de Turkse staat genoeg commonground hebben gevonden om de wapens neer te leggen en dat PKK niet gelijk staan 'Koerd' natuurlijk.
Ik bedoelde meer dat Ataturk's assimilatiepolitiek niet echt iets is om trots op te zijn. Met assimilatie/gedwongen verandering kun je elk land 'stabiel' maken. Niet?quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Wat is nou een 30 jarig conflict vergeleken met eeuwen samenleven, om maar te zwijgen over dat de PKK en de Turkse staat genoeg commonground hebben gevonden om de wapens neer te leggen en dat PKK niet gelijk staan 'Koerd' natuurlijk.
Nou ja, men is al meer dan 10 jaar afgestapt van het assimilatiepolitiek, nog gisteren was er op het nieuws dat er een nieuw Koerdisch-kinderzender komt in Turkije. If any, zou het er meer op neerkomen dat men het assimilatiepolitiek ongedaan probeert te maken.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:41 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat het assimilatiepolitiek niet echt iets is om trots op te zijn. Met assimilatie/gedwongen verandering kun je elk land 'stabiel' maken. Niet?
doeltreffend welquote:Op donderdag 19 maart 2015 19:41 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat assimilatiepolitiek niet echt iets is om trots op te zijn. Met assimilatie/gedwongen verandering kun je elk land 'stabiel' maken. Niet?
Klopt, het gaat wel de goede kant op. Maar Turkije is ook mijns inziens een legitiem land, gezien de geschiedenis van 1000 jaar oud.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nou ja, men is al meer dan 10 jaar afgestapt van het assimilatiepolitiek, nog gisteren was er op het nieuws dat er een nieuw Koerdisch-kinderzender komt in Turkije. If any, zou het er meer op neerkomen dat men het assimilatiepolitiek ongedaan probeert te maken.
Ja dat bedoel ik ook, als je transparante pogingen hebt geinspireerd op een Turks model, zou het prima kunnen slagen denk ik.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:45 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Klopt, het gaat wel de goede kant op. Maar Turkije is ook mijns inziens een legitiem land, gezien de geschiedenis van 1000 jaar oud.
Ik had het meer op landen zoals Syrie/Irak/Libanon gericht.
Het heeft ook een countereffect, als ik het weer even op Turkije mag projecteren: Turks nationalisme, heeft Koerdisch nationalisme gecreerd en Koerdische stammen bij elkaar gebracht. Het schiet 2 kanten op.quote:
Daarvoor moet eerst het stammenmodel verdwijnen in veel Arabische landen. Stammen brengen per definitie veel problemen, IMHO.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:46 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ja dat bedoel ik ook, als je transparante pogingen hebt geinspireerd op een Turks model, zou het prima kunnen slagen denk ik.
Hoe zie je dat dan voor je?quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:48 schreef zarGon het volgende:
Maar zonder geinen, als ze over hun geschillen/verschillen heen kunnen komen en hun krachten bundelen... Pfohhh! Ik heb liever niet dat de religie de boventoon gaat voeren, maar in het Midden-Oosten ontkom je er niet aan. Maar alsnog liever een samenwerking tussen Turkije (soennitisch) en Iran (sjiitisch) dan deze dood ende verderf, elke dag weer opnieuw.
Hier geef ik je wel weer gelijk in. Iedereen weet diep van binnen dat de huidige grenzen niet realistisch zijn.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:48 schreef zarGon het volgende:
Het beste is natuurlijk de huidige grenzen (vooral Irak en Syri) opnieuw definiren, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. De volken bij elkaar proppen en 'forceren' dat ze met elkaar moeten leven werkt gewoon niet. Ik weet niet of het beter zal worden met al die nieuwe (kleine) staten na een scheiding, maar het zou in eerste instantie voor minder wrijving moeten zorgen.
Een Arabisch wereld zonder een hierarchisch tribaal model? Denk dat je eerder slaagt om van een zak pepernoten een tijdmachine te bouwen, maar neemt natuurlijk niet weg dat je tribale invloeden in de politiek kunt beperken.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:49 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Daarvoor moet eerst het stammenmodel verdwijnen in veel Arabische landen. Stammen brengen per definitie veel problemen, IMHO.
Sykes, ben jij het?quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:48 schreef zarGon het volgende:
Het beste is natuurlijk de huidige grenzen (vooral Irak en Syri) opnieuw definiren
quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:53 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Een Arabisch wereld zonder een hierarchisch tribaal model? Denk dat je eerder slaagt om van een zak pepernoten een tijdmachine te bouwen, maar neemt natuurlijk niet weg dat je tribale invloeden in de politiek kunt beperken.
In Iran ook wel.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:37 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Even een vraagje he, leven de mensen in Iran ook in stammen? Ik merk dat dat in veel Arabische landen(en ook voor een deel in de Koerdische gebieden) wel zo is. Maar hoe zit dat met Iran?
Jup, het millet-systeem minus de Jizyah zou volgens mij met een referendum morgen al gemplementeerd kunnen worden.quote:Op donderdag 19 maart 2015 19:55 schreef PizzaMizza het volgende:
[..].
Het Ottomaanse rijk nam de verschillende volkeren goed onder de loep. De ''native'' mensen mochten in veel gebieden in het 'bestuur'' van hun eigen gebied deelnemen(iets wat de YPG nu ook doet in Syrie). Zo geef je de bevolking een gevoel van eigenwaarde en zeggenschap.
Ik denk dat het Ottomaanse rijk erg voorliep op veel ''landen'', zelfs op die van 2014.
Turkije steunt de soennitische groeperingen om zo z'n macht uit te breiden. Iran doet hetzelfde, maar dan bij sjiitische groeperingen. Beiden strijden om d regionale macht te worden en werken elkaar dus tegen om dat te bereiken. Effectief betekent dit dat ze energie/tijd/geld insteken in het afbreken van *iets*, terwijl ze dat dus ook kunnen investeren in het opbouwen van *iets*.quote:
Ik ben het wel eens met je idd. Dit zou een mooi scenario zijn voor het middenoosten.quote:
Dat gezicht.quote:Op donderdag 19 maart 2015 20:00 schreef reza1 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zuiden van Tikrit
Hij is diegene die Azerbaijan gaat bevrijdenquote:Op vrijdag 20 maart 2015 12:01 schreef Atak het volgende:
[..]
Dat gezicht.Hij zit zwaar aan de weed.
Qasem Soleimaniquote:Op donderdag 19 maart 2015 20:00 schreef reza1 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zuiden van Tikrit
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |