abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150822550
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:38 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik betwijfel het, gezien het Turkije-PKK conflict.

Wat is nou een 30 jarig conflict vergeleken met eeuwen samenleven, om maar te zwijgen over dat de PKK en de Turkse staat genoeg commonground hebben gevonden om de wapens neer te leggen en dat PKK niet gelijk staat aan 'Koerd' natuurlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2015 19:41:33 ]
pi_150822561
quote:
99s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:40 schreef Slayage het volgende:

[..]

wut?
?
#freefrederike
pi_150822580
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:40 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

?
ik begrijp je niet
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_150822590
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat is nou een 30 jarig conflict vergeleken met eeuwen samenleven, om maar te zwijgen over dat de PKK en de Turkse staat genoeg commonground hebben gevonden om de wapens neer te leggen en dat PKK niet gelijk staan 'Koerd' natuurlijk.
sowieso
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_150822621
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:40 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Wat is nou een 30 jarig conflict vergeleken met eeuwen samenleven, om maar te zwijgen over dat de PKK en de Turkse staat genoeg commonground hebben gevonden om de wapens neer te leggen en dat PKK niet gelijk staan 'Koerd' natuurlijk.
Ik bedoelde meer dat Ataturk's assimilatiepolitiek niet echt iets is om trots op te zijn. Met assimilatie/gedwongen verandering kun je elk land 'stabiel' maken. Niet?
#freefrederike
pi_150822678
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:41 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat het assimilatiepolitiek niet echt iets is om trots op te zijn. Met assimilatie/gedwongen verandering kun je elk land 'stabiel' maken. Niet?
Nou ja, men is al meer dan 10 jaar afgestapt van het assimilatiepolitiek, nog gisteren was er op het nieuws dat er een nieuw Koerdisch-kinderzender komt in Turkije. If any, zou het er meer op neerkomen dat men het assimilatiepolitiek ongedaan probeert te maken.
pi_150822694
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:41 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Ik bedoelde meer dat assimilatiepolitiek niet echt iets is om trots op te zijn. Met assimilatie/gedwongen verandering kun je elk land 'stabiel' maken. Niet?
doeltreffend wel
-Rabia Al-Basri
pi_150822775
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nou ja, men is al meer dan 10 jaar afgestapt van het assimilatiepolitiek, nog gisteren was er op het nieuws dat er een nieuw Koerdisch-kinderzender komt in Turkije. If any, zou het er meer op neerkomen dat men het assimilatiepolitiek ongedaan probeert te maken.
Klopt, het gaat wel de goede kant op. Maar Turkije is ook mijns inziens een legitiem land, gezien de geschiedenis van 1000 jaar oud.

Ik had het meer op landen zoals Syrie/Irak/Libanon gericht.
#freefrederike
pi_150822820
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:45 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Klopt, het gaat wel de goede kant op. Maar Turkije is ook mijns inziens een legitiem land, gezien de geschiedenis van 1000 jaar oud.

Ik had het meer op landen zoals Syrie/Irak/Libanon gericht.
Ja dat bedoel ik ook, als je transparante pogingen hebt geinspireerd op een Turks model, zou het prima kunnen slagen denk ik.
pi_150822911
Ik snap dat (constante) bekvechten tussen pro-Turkije en pro-Iran users hier niet zo. Zoals ik het zie zijn die twee landen de Duitsland en Frankrijk van het Midden-Oosten.

Als die twee nou de handen in elkaar zouden slaan en zouden samenwerken (i.p.v. tegenwerken of wat dan ook), zouden zij het gebied daar stabiel kunnen krijgen. Natuurlijk weet ik ook het zal botsen; ieder denkt de grootste piemel te hebben en dan heb je de religie nog... Niet makkelijk, maar moet te doen zijn.

Maar zonder geinen, als ze over hun geschillen/verschillen heen kunnen komen en hun krachten bundelen... Pfohhh! Ik heb liever niet dat de religie de boventoon gaat voeren, maar in het Midden-Oosten ontkom je er niet aan. Maar alsnog liever een samenwerking tussen Turkije (soennitisch) en Iran (sjiitisch) dan deze dood ende verderf, elke dag weer opnieuw.

Het beste is natuurlijk de huidige grenzen (vooral Irak en Syri) opnieuw definiren, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. De volken bij elkaar proppen en 'forceren' dat ze met elkaar moeten leven werkt gewoon niet. Ik weet niet of het beter zal worden met al die nieuwe (kleine) staten na een scheiding, maar het zou in eerste instantie voor minder wrijving moeten zorgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2015 19:49:12 ]
pi_150822918
quote:
99s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:43 schreef Slayage het volgende:

[..]

doeltreffend wel
Het heeft ook een countereffect, als ik het weer even op Turkije mag projecteren: Turks nationalisme, heeft Koerdisch nationalisme gecreerd en Koerdische stammen bij elkaar gebracht. Het schiet 2 kanten op.
#freefrederike
pi_150822950
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:46 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ja dat bedoel ik ook, als je transparante pogingen hebt geinspireerd op een Turks model, zou het prima kunnen slagen denk ik.
Daarvoor moet eerst het stammenmodel verdwijnen in veel Arabische landen. Stammen brengen per definitie veel problemen, IMHO.
#freefrederike
pi_150822993
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:48 schreef zarGon het volgende:
Maar zonder geinen, als ze over hun geschillen/verschillen heen kunnen komen en hun krachten bundelen... Pfohhh! Ik heb liever niet dat de religie de boventoon gaat voeren, maar in het Midden-Oosten ontkom je er niet aan. Maar alsnog liever een samenwerking tussen Turkije (soennitisch) en Iran (sjiitisch) dan deze dood ende verderf, elke dag weer opnieuw.
Hoe zie je dat dan voor je?
quote:
Het beste is natuurlijk de huidige grenzen (vooral Irak en Syri) opnieuw definiren, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. De volken bij elkaar proppen en 'forceren' dat ze met elkaar moeten leven werkt gewoon niet. Ik weet niet of het beter zal worden met al die nieuwe (kleine) staten na een scheiding, maar het zou in eerste instantie voor minder wrijving moeten zorgen.
Hier geef ik je wel weer gelijk in. Iedereen weet diep van binnen dat de huidige grenzen niet realistisch zijn.
#freefrederike
pi_150823073
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:49 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Daarvoor moet eerst het stammenmodel verdwijnen in veel Arabische landen. Stammen brengen per definitie veel problemen, IMHO.
Een Arabisch wereld zonder een hierarchisch tribaal model? Denk dat je eerder slaagt om van een zak pepernoten een tijdmachine te bouwen, maar neemt natuurlijk niet weg dat je tribale invloeden in de politiek kunt beperken.
pi_150823112
quote:
Het beste is natuurlijk de huidige grenzen (vooral Irak en Syri) opnieuw definiren
Sykes, ben jij het?
pi_150823154
quote:
11s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:53 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Een Arabisch wereld zonder een hierarchisch tribaal model? Denk dat je eerder slaagt om van een zak pepernoten een tijdmachine te bouwen, maar neemt natuurlijk niet weg dat je tribale invloeden in de politiek kunt beperken.
:D .

Het Ottomaanse rijk nam de verschillende volkeren goed onder de loep. De ''native'' mensen mochten in veel gebieden in het 'bestuur'' van hun eigen gebied deelnemen(iets wat de YPG nu ook doet in Syrie). Zo geef je de bevolking een gevoel van eigenwaarde en zeggenschap.

Ik denk dat het Ottomaanse rijk erg voorliep op veel ''landen'', zelfs op die van 2014.
#freefrederike
pi_150823194
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:37 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Even een vraagje he, leven de mensen in Iran ook in stammen? Ik merk dat dat in veel Arabische landen(en ook voor een deel in de Koerdische gebieden) wel zo is. Maar hoe zit dat met Iran?
In Iran ook wel.
pi_150823210
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:55 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

:D .

Het Ottomaanse rijk nam de verschillende volkeren goed onder de loep. De ''native'' mensen mochten in veel gebieden in het 'bestuur'' van hun eigen gebied deelnemen(iets wat de YPG nu ook doet in Syrie). Zo geef je de bevolking een gevoel van eigenwaarde en zeggenschap.

Ik denk dat het Ottomaanse rijk erg voorliep op veel ''landen'', zelfs op die van 2014.
Jup, het millet-systeem minus de Jizyah zou volgens mij met een referendum morgen al gemplementeerd kunnen worden.
pi_150823334

Zuiden van Tikrit
pi_150823911
quote:
4s.gif Op donderdag 19 maart 2015 19:50 schreef PizzaMizza het volgende:

[..]

Hoe zie je dat dan voor je?
Turkije steunt de soennitische groeperingen om zo z'n macht uit te breiden. Iran doet hetzelfde, maar dan bij sjiitische groeperingen. Beiden strijden om d regionale macht te worden en werken elkaar dus tegen om dat te bereiken. Effectief betekent dit dat ze energie/tijd/geld insteken in het afbreken van *iets*, terwijl ze dat dus ook kunnen investeren in het opbouwen van *iets*.

In eerste instantie betekent het dus dat de moslims elkaar accepteren ongeacht de stroming. Ik snap simpelweg niet in waarom al die moslimlanden -en leiders niet inzien dat ze het makkelijk maken voor de 'vijand' (EU/USA/Isral/whatnot). Elkaar niet haten en afmaken, maar juist tolereren en accepteren.

De economie van Turkije en Iran zijn zowat even groot en de bevolkingen zijn jong. Ik heb liever dat Turkije zijn blik richt op het 'oosten' dan op het westen (EU). In tweede instantie zouden de economische banden dus aangehaald moeten worden zodat de handel tussen de twee landen stijgt. Maar stel je eens voor dat ze het gebroken Irak samen weer opbouwen, zou dat niet in het belang van alletwee zijn? Om maar iets te noemen. Rekening houdend dat ze niet gaan discrimineren en de Koerden bijvoorbeeld gaan tegenwerken. Bedoeling is dat het gebied in zijn geheel erop vooruitgaat, en niet alleen Turkije en Iran.

Ten derde hebben beide landen een sterk leger. Ik heb liever dat deze twee landen ervoor zorgen dat de conflicten in het Midden-Oosten minder worden en hopelijk zelfs stoppen. Het liefst zou ik willen dat bijvoorbeeld IS door de regio zelf wordt vernietigd, door het actieve ingrijpen van Turkije en Iran. Het is echt tijd dat deze regio zijn rotzooi zelf opruimt. Dat is veel vruchtbaarder dan een westers land dat ingrijpt.

Zorg ervoor dat het veilig wordt en zorg voor een acceptabel inkomen. De hervormingen (allerlei vrijheden die we hier kennen) komen dan vervolgens vanzelf wel.

Natuurlijk zal het niet zo makkelijk gaan, zullen er nieuwe problemen ontstaan en zal elk land aan eigen belang denken... In de langere termijn denk ik dit veel meer vruchten afwerpt dan constant maar nieuwe conflicten opzoeken om wat voor reden dan ook.

Als het Midden-Oosten een beetje kon samenwerken, waren zij de koning van deze wereld. Alles is er, maar 'we' kunnen niet toekomstgericht denken en doen, zoals ze dat hier in het westen wel kunnen.

Maar goed... Dit was even een brainfart van mij, het zal toch niet gebeuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-03-2015 20:20:12 ]
pi_150824125
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 20:19 schreef zarGon het volgende:

[..]

Ik ben het wel eens met je idd. Dit zou een mooi scenario zijn voor het middenoosten.
#freefrederike
pi_150842905
Iranshahr's schatje
#freefrederike
  vrijdag 20 maart 2015 @ 11:33:34 #293
343860 UpsideDown
Baas Boven Baas
pi_150843124
Ondertussen in Kirkuk, een ISIS shariaschooltje, alsof de ISF en Peshmerga niet naderen

Say what?
pi_150843939

[ Bericht 100% gewijzigd door Atak op 20-03-2015 12:02:14 ]
pi_150844039
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 20:00 schreef reza1 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zuiden van Tikrit
Dat gezicht. :') Hij zit zwaar aan de weed. _O-
pi_150846367
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 12:01 schreef Atak het volgende:

[..]

Dat gezicht. :') Hij zit zwaar aan de weed. _O-
Hij is diegene die Azerbaijan gaat bevrijden ;)
#freefrederike
pi_150851235
quote:
0s.gif Op donderdag 19 maart 2015 20:00 schreef reza1 het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zuiden van Tikrit
Qasem Soleimani _O_ _O_ _O_ _O_
Corporate translator
pi_150851247
4