quote:
Als de communisten moslim waren geweest en de nazi's streng gereformeerd hadden ze precies hetzelfde gedaan. Het is hun ideologie die hen er toe dreef. Hitler was ook religieus.
on topic:
Zonder religie was vooral de intermenselijke cultuur volgens mij anders geweest. Een ander niet aandoen wat je zelf niet aangedaan wil krijgen is een vrij universele evolutionair bepaalde waarde die ook zonder Gij Zult Niet Doden gebod nageleefd zou zijn. Samenlevingen die een beetje lief naar elkaar zijn zijn nu eenmaal de meest succesvolle. Zodra grondgebied en voedsel een schaars goed zou zijn geworden omdat samenlevingen zich uitbreidden waren ongetwijfeld dezelfde oorlogen gevoerd als nu. Qua vooruitgang denk ik wel dat we even ver zouden zijn geweest. Kerkelijke dogma's die vooruitgang tegenhielden zouden dan plaatselijke culturele dogma's kunnen zijn geweest. Ontdekkingsreizen en wapenwedlopen hadden ook geen religieuze drijfveer, dus die zouden ook hebben plaatsgevonden.
Nee, ik denk dat vooral culturele fenomenen zoals schaamte over naakt zijn en preutsheid afwezig zijn, dat is toch wel typisch een gevolg van een paar duizend jaar Christendom/Jodendom/Islam. We zullen wat minder lief omspringen met dieren denk ik. Verder kan ik zo gauw niets verzinnen. Misschien iets minder kinderen, dus een lagere wereldbevolking? Gaat heen en vermenigvuldig u is lang toch wel vrij dwangmatig geweest, ook als het niet nodig is. In de Westerse wereld zie je dat alleen streng gereformeerde gezinnen nog fokken als konijnen.
Vrouwen zullen wat sneller hun rechten hebben verworven denk ik. Ook daar zie je dat dit veel langer onderdrukt is door de dwang van de heilige boeken. Er is een natuurlijk equilibrium waarop bijv. vrouwenrechten een ding worden, een bepaalde mate van welvaart e.d. De kerk heeft toch wel enigszins dit punt verschoven. Zonder religie was de druk dit tegen te gaan wellicht wat minder geweest.
[ Bericht 15% gewijzigd door Knipoogje op 14-03-2015 20:58:39 ]