Ja, dat idee had ik zelf ook, maar hun kwamen ermee dat ze liever hun idee willen proberen. Misschien is het voor de andere kinderen verwarrend ofzo? Als er een moeder blijft.quote:Op dinsdag 7 april 2015 19:32 schreef laziness het volgende:
Is het niet een idee om er bij te blijven en dat af te bouwen ipv het andersom willen opbouwen?
Kijk, als ik wegga en mijn zoontje is al zo overstuur dan ga je sowieso al niet lekker weg. Maar ik ben wel zo dat ik wegga en dat ik niet wil dat mijn zoontje nu iedere keer gaat huilen zodat ik hem op kom halen, want de juffen bellen mij of ik hem op wil halen. Die willen niet dat hij een afgunst krijgt van de psz, maar nu krijg je ook een bepaald effect. Huilen=naar huis. Hij is 2,5 jaar.quote:Op dinsdag 7 april 2015 20:14 schreef Troeta het volgende:
Moet je hem van de psz ophalen of wil je dat zelf? En is hij net pas 2 of 2,5 jaar?
Hij is 2,5 jaar. Mijn zoontje heeft nooit moeite gehad bij de gastouder. Wel eens periodes dat hij even jengelde, maar altijd lekker spelen. Sowieso is hij nooit moeilijk geweest met oppas als wij even weg moesten. Dit is totaal nieuw voor mij, dat hij zo reageert. Het is daar wel heel druk en chaotisch en ik weet van mijn zoontje dat hij dat vaak wel overweldigend vind. Als er een bepaald kindje bij de gastouder kwam, die nogal luidruchtig en heel druk was, dan ging mijn zoontje liever even alleen spelen en daar was ook de ruimte voorquote:Op dinsdag 7 april 2015 20:43 schreef Goitske het volgende:
Hoe oud is hij? Net 2? Bijna 3?
Ik heb wel dat Jan veel eng vindt op het moment. Ook naar de gastouder geeft ik hem mijn hand, moet ik zijn jas uit doen en zeg dan laat eens zien zijn hier ook autootjes? Binnen no time is hij er door en nog voordat ik weg ga ben ik of niet boeiend meer of hij zwaait mij uit.
Ik ga er niet mee in wat eng is, dan zeg ik nee I. Is toch lief?
Vervelend zeg, voor je zoontje en ook voor jou.quote:Op dinsdag 7 april 2015 21:53 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Ja, dat idee had ik zelf ook, maar hun kwamen ermee dat ze liever hun idee willen proberen. Misschien is het voor de andere kinderen verwarrend ofzo? Als er een moeder blijft.
[..]
Kijk, als ik wegga en mijn zoontje is al zo overstuur dan ga je sowieso al niet lekker weg. Maar ik ben wel zo dat ik wegga en dat ik niet wil dat mijn zoontje nu iedere keer gaat huilen zodat ik hem op kom halen, want de juffen bellen mij of ik hem op wil halen. Die willen niet dat hij een afgunst krijgt van de psz, maar nu krijg je ook een bepaald effect. Huilen=naar huis. Hij is 2,5 jaar.
[..]
Hij is 2,5 jaar. Mijn zoontje heeft nooit moeite gehad bij de gastouder. Wel eens periodes dat hij even jengelde, maar altijd lekker spelen. Sowieso is hij nooit moeilijk geweest met oppas als wij even weg moesten. Dit is totaal nieuw voor mij, dat hij zo reageert. Het is daar wel heel druk en chaotisch en ik weet van mijn zoontje dat hij dat vaak wel overweldigend vind. Als er een bepaald kindje bij de gastouder kwam, die nogal luidruchtig en heel druk was, dan ging mijn zoontje liever even alleen spelen en daar was ook de ruimte voorHier is daar geen ruimte voor.
Er is ook wel structuur, want ze hebben een bepaalde dagindeling, alleen ik bedoel meer te zeggen dat het voor mijn zoontje misschien wat te druk is in de ochtend. Als hij binnenkomt stormen de juffen op hem af en dan trekt hij zich direct al terug. Als dan de kindjes met ouders binnenkomen dan weet hij helemaal niet meer wat hij moet. Ik zal eens kijken of ik daar iets in kan betekenen.quote:Op dinsdag 7 april 2015 23:08 schreef TimeJumper het volgende:
[..]
Vervelend zeg, voor je zoontje en ook voor jou.
Ik vind het wel een slechte zet van de leidsters om dan jou te bellen om hem op te halen. Wat je inderdaad zelf al zegt, huilen = is dus ophalen, dat leert hij ervan.
Ik loop zelf 1 ochtend mee als vrijwilliger op de peuterspeelzaal van mijn zoontje. En kinderen die huilen worden gewoon in de groep gehouden. Het wordt wel verteld aan ouders natuurlijk maar er word niet gebeld om op te halen.
Na een aantal keer is het huilen over. Maar het is wel hartverscheurend. Zelfs een kindje wat altijd moest overgeven van het vele huilen.
Maar volgens mij is dat wel de manier, al is dat makkelijk typen omdat ik dat zelf niet ervaren heb natuurlijk.
En omdat je zegt het is nogal druk en chaotisch . Verbaasd me een beetje, bij mijn zoontje is het juist tamelijk gestructureerd met vaste dingen die op de ochtend gebeuren.
Van eerst samen in de kring zitten, dan vrij spelen, daarna in de kring een koekje eten en drinken. Met de nodige liedjes.
Dan buiten spelen enz.
Misschien moet je eens een proefochtendje naar een andere peuterspeelzaal gaan? Dat ze daar misschien meer structuur bieden?
Ik roep maar wat....
Dat is best lastig. Mijn zoontje was rond de 3 jaar toen hij opeens wekenlang niet meer naar de PSZ wou en elke keer heel hard ging huilen, terwijl hij al één jaar lang zonder problemen ging. Volgens mij was het een combinatie van verschillende dingen, er was een bladblazer geweest die heel veel herrie maakte, later een verbouwing op de PSZ, zindelijk worden, overgaan naar een groot bed en misschien werd hij zich ineens bewuster dat mama even weg gaat.quote:Op dinsdag 7 april 2015 18:44 schreef c-u-t-e het volgende:
Ik kom even inbreken![]()
Iemand misschien ervaring met een 2 jarige die niet naar de peuterspeelzaal wil/wou??
Mijn zoontje zet het namelijk al een paar weken op een huilen, tot ze me na een uur bellen om hem op te halen. We proberen het op te bouwen, van 1 uurtje en dan langzaam steeds langer. Maar als ik hem steeds moet ophalen als hij huilt dan heb ik meer het idee dat hij gewoon blijft huilen, omdat hij weet dat mama hem dan weer ophaaltWat kan ik doen? Of voorstellen aan de juffen?
Hopelijk heeft iemand tips! Die mogen ook wel via DM of PB
Wat royaal van zequote:Op dinsdag 7 april 2015 16:59 schreef danic het volgende:
Nog vanuit de psz. Dus ik mag aaneen dat ze nu 2 vliegen/kinderen in 1 klap in gedachten hebben. Niet dat ik hem einde van de maand nog een keer heb voor Rosalie![]()
quote:Op woensdag 8 april 2015 10:03 schreef Zana het volgende:
[..]
Dat is best lastig. Mijn zoontje was rond de 3 jaar toen hij opeens wekenlang niet meer naar de PSZ wou en elke keer heel hard ging huilen, terwijl hij al één jaar lang zonder problemen ging. Volgens mij was het een combinatie van verschillende dingen, er was een bladblazer geweest die heel veel herrie maakte, later een verbouwing op de PSZ, zindelijk worden, overgaan naar een groot bed en misschien werd hij zich ineens bewuster dat mama even weg gaat.
Normaal zeggen ze als je uit het zicht bent, het kind snel gaat stoppen met huilen en ik hoefde hem ook nooit op te halen, maar als hij echt ontroostbaar is, tja wat moet je dan... heb je vertrouwen in de juffen? Zijn er veel wisselingen in de groep? Hoe vaak gaat hij? Het lastige is dat kindjes op die leeftijd zich vaak nog niet zo goed kunnen uiten, waarom ze bang of angstig zijn. En als ze het al doen, je als volwassene dat geen "legitieme" reden kunt vinden, omdat je van je eigen belevingswereld uitgaat.
Wat mijn zoontje altijd helpt is dat hij weet wat er gaat gebeuren, dus ik geef vaak aan wat wij wanneer gaan doen. En goed benadrukken dat hij even gaat spelen met andere kinderen en je hem dan weer ophaalt. Ook zwaait hij mij bijna altijd uit.
quote:Op woensdag 8 april 2015 10:03 schreef Sonnetje85 het volgende:
Ik zou dan aan de juffen vragen hem even met rust te laten. Dat ie dan rustig kan wennen.
Bij mijn dochter kunnen de kinderen in verschillende hoeken spelen als ze binnen komen. Ik speel even met haar en dan ga ik weg (en dat vertel ik haar ook).
Ik zou het wel ook niet handig vinden als ik haar steeds op zou moeten halen. Ik neem aan dat de juffen dit wel vaker meemaken.
Bij mijn dochter was een jongetje dat ook veel huilde in het begin. Hij kwam eerst wat later (om 9 uur ipv het inlopen tussen 8.30 en 8.45), nu gaat het gewoon goed en komt ie op de normale tijd.
quote:Op woensdag 8 april 2015 10:21 schreef Mineola het volgende:
[..]
Wat royaal van zeSucces ermee, hahahaha
C-u-t-e, je zoontje gaat nu voor het eerst naar de psz en is alleen een gastouder gewend? Ik zou het zelf heel zielig vinden dat hij zo huilt dat de leidsters geen andere oplossing zien dan jou bellen. Psz zou leuk moeten zijn voor hem (bij een kdv ligt dat mi net iets anders, daar breng je je kind heen omdat jij aan het werk bent, dus dat is meer noodzaak zeg maar. Hoewel het daar uiteraard ook heel belangrijk is dat je kind het leuk heeft natuurlijk).
Huilen bij wegbrengen hebben wij ook gehad, maar dat had te maken met moeite met afscheid nemen, en dat is vanzelf weer over gegaan. Het duurde wel behoorlijk lang en het is niet leuk als ouder om je kind steeds huilend achter te moeten laten. Maar ik wist dat dat na max vijf minuten over was. De leidsters gingen daar heel goed mee om: persoonlijke aandacht, op schoot, vasthouden, samen uitzwaaien.
Het komt een beetje over of je zoontje enorm moet wennen aan de grotere drukte en het enthousiasme van de leidsters, en ze dat op de psz dat niet helemaal door lijken te hebben. Ik vind het eerlijk gezegd ook wel een makkelijke oplossing van de leidsters om steeds jou te bellen. Wat hierboven al werd gezegd, je zoon zal niet de eerste zijn met dit probleem. Ik zou het nog eens bespreken met de leidsters adhv de ideeën hier: brengen op een rustiger moment, niet meteen op hem afrennen, zelf eerst even rustig met hem spelen, heel langzaam de uren opbouwen. En evt een andere psz proberen als het niet verbetert?
Succes!
quote:Op woensdag 8 april 2015 10:26 schreef Cathmar het volgende:
Van 11 tot 12? Dan is de rest van de groep al volop bezig? Is dat handig, of juist niet? Ik zit daar even over na te denken...
Ik zal hier even antwoord proberen te geven in 1 keerquote:Op woensdag 8 april 2015 12:54 schreef Phaidra het volgende:
Sinds mijnes 2,5 is vindt hij ook alles spannend. Als een ander kindje (+ mama) komt spelen, zegt hij ook direct op een half huilend toontje "Ik vind dat spannend". Dan benoem ik dat dat mag, dat iedereen wel eens iets spannend en eng vindt, maar dat het vaak toch ook erg leuk is. Weet je nog toen... <insert ervaring van paar dagen geleden>. Het is een leeftijd waarin fantasie zich ontwikkelt en veel kinderen dingen eng vinden. Ik kan me voorstellen dat een drukke psz ook erg eng is, zeker als hij zo'n ervaring nog niet eerder heeft gehad. Ik vind dat de leidsters er niet heel prettig op inspringen eigenlijk. Het zou voor ze pleiten als ze zouden inzien dat hij iets meer rust en afstand nodig heeft om te wennen. Persoonlijk zou ik een ander psz zoeken, of iig andere afspraken maken met de leidsters.
Omen wat doe je leuke dingen met Riley!
Loj, tof is dat hè, als je merkt dat ze zoveel onthouden! Rond kerst kwam bij ons een vriendin met kindje langs. Ik vroeg aan I. of hij nog wist wie T. was. Hij denkt even na en zegt dan: Ja, T. wilde niet in het badje! Dat klopte idd, dat was eind juni, toen was het 30 graden en hadden we het badje buiten opgezet. T. was echter niet lekker wilde er niet in. Ik stond echt![]()
![]()
!!
Ja, ik ben ook zeker een voorstander van een gastouder. Tenminste, degene waar mijn zoontje kwam en soms nog komt. Veel 1 op 1 contact, samen kunnen spelen met kinderen en toch een soort rust en regelmaat. Daarbij is die band zo fijn tussen kind en gastouder.quote:Op woensdag 8 april 2015 13:47 schreef Goitske het volgende:
Cute ik hoop dat hij een beetje kan wennen! Vaste juf is hrel fijn daarom ben ik zocn voorstander dat onze jongens naar een gastouder gaan waar ook meerdere kinderen zijn. Ze hebben echt een band met haar + ze woont in de straat jan zou er zelfs alleen heen kunnen lopen zo goed weet hij de weg al
hee dat klinkt goed! Fijn dat hij zich beter op zijn gemak lijkt te gaan voelen en een begripvolle leidster heeft!quote:
Hier heb ik ook overna zitten denken inderdaad. Dat schuiven van dagen is misschien moeilijk, omdat ze op de andere dagen nogal vol zitten. Toch ga ik dat voorstellen.quote:Op woensdag 8 april 2015 14:42 schreef Mineola het volgende:
[..]
hee dat klinkt goed! Fijn dat hij zich beter op zijn gemak lijkt te gaan voelen en een begripvolle leidster heeft!
Is zij er toevallig nog een andere dag, dat je de psz-dagen van je zoontje op haar kan afstemmen? Of zou je in overleg met het CB voor twee dagen psz kunnen gaan als hij toch een grote sprong heeft gemaakt?
Dat is wel bijzonder om te zien ja! Dat ze op deze leeftijd al echt vriendjes hebben.quote:Op woensdag 8 april 2015 14:44 schreef Goitske het volgende:
Ze kwamen laatst thuis met een paastak met zelf betekende eieren, handem afdrukken, kleuren, knip en knusel plak werken echt super! Door de kleinere groep zie je ook echt band tussem de kinderen laatst op mn vrije dag met haar, gast kindje en jan wezen zwemmen de jongens zijn echt vriendjes
Hij gaat en naar een gastouder en naar een PSZ?quote:Op woensdag 8 april 2015 14:47 schreef c-u-t-e het volgende:
[..]
Dat is wel bijzonder om te zien ja! Dat ze op deze leeftijd al echt vriendjes hebben.
Mikai is erg op zichzelf, maar hij heeft wel een paar kindjes waar hij graag mee speelde bij de gastouder.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |