Meer ervaring dan al die experts die in die werkgroepjes zitten toch? Dat jij daarbij misschien ook nog een wolvenshirt draagt maakt het dat jij er inderdaad véél meer van weet dan al die andere experts die daadwerkelijk onderzoek hebben verricht.quote:
Als je dat artikel hebt gelezen zijn ze juist bang voor de mens. Het is gevaarlijk voor die Wolf om over industrie terreinen te wandelen vol met auto's en vrachtwagens.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:16 schreef Elisabeth92 het volgende:
Tja en dan woon je in drenthe willen ze dat beest verdoven en over de grens doen zou "gevaarlijk" zijn. Donder toch op kut nederland... leven en laten leven de natuur lost het zelf wel op
Alle landen in Europa kennen dat fenomeen. Het enige oerbos in Europa dat nog over is, is het bos op de grens tussen Polen en Wit-Rusland.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 10:57 schreef raptorix het volgende:
Wat men vergeet is dat Nederland 1 van de weinige landen is waar vrijwel onze hele natuur door mensen ingericht is, voorbeeld zijn de bossen, de meeste bosgebieden in Nederland had je gewoon niet 200 jaar terug.
Ik heb inderdaad geen vertrouwen in groepjes die er puur op gericht zijn per definitie een dier ergens te introduceren.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:41 schreef Smeich het volgende:
[..]
Meer ervaring dan al die experts die in die werkgroepjes zitten toch? Dat jij daarbij misschien ook nog een wolvenshirt draagt maakt het dat jij er inderdaad véél meer van weet dan al die andere experts die daadwerkelijk onderzoek hebben verricht.
Even lachen allemaal!quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:46 schreef qajariaq het volgende:
[..]
En je ervaring daar is anders dan koffie zetten? :-)
Als je dat artikel hebt gelezen lees je dat men het niet wenselijk vind dat de wolf is gesignaleerd in de bebouwde kom met oog op kinderen en huisdierenquote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:45 schreef JDx het volgende:
[..]
Als je dat artikel hebt gelezen zijn ze juist bang voor de mens. Het is gevaarlijk voor die Wolf om over industrie terreinen te wandelen vol met auto's en vrachtwagens.
Niet erg correct. Zuidelijk en zeker zuidoostelijk Europa hebben nog veel 'oerbossen'.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Alle landen in Europa kennen dat fenomeen. Het enige oerbos in Europa dat nog over is, is het bos op de grens tussen Polen en Wit-Rusland.
Wel een beetje wensdenken zit er wel bij, maar die rapporten die ik gister heb geschreven zijn door ecologen opgesteld. Zij geven gewoon de maximum populatiegrootte aan, zonder daarbij te stellen dat die ook wordt behaald. In Zweden zouden waarschijnlijk nog wel twintig keer zoveel wolven kunnen leven bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:29 schreef Dven het volgende:
[..]
IIG geen tientallen roedels. Zeker omdat ze geen vast terrein beslaan. Dat gaat echt niet werken in Nederland. Hoe mooi al die werkgroepjes het ook presenteren.
Ik zal iets duidelijker zijn. De meeste reageerders nemen niet de moeite om even te googlen op de naam van dat instituut. Als je dat wel doet zie je dus onmiddellijk dat Dven vrijwel zeker beter in de materie zit dan alle werkgroepjes in NL bij elkaar.quote:
Ehm, ja en nee, in Nederland hebben we de natuur echt compleet naar ons hand gezet, met name door de inpoldering en zeewering.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:51 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Alle landen in Europa kennen dat fenomeen. Het enige oerbos in Europa dat nog over is, is het bos op de grens tussen Polen en Wit-Rusland.
okquote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:54 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Ik zal iets duidelijker zijn. De meeste reageerders nemen niet de moeite om even te googlen op de naam van dat instituut. Als je dat wel doet zie je dus onmiddellijk dat Dven vrijwel zeker beter in de materie zit dan alle werkgroepjes in NL bij elkaar.
Wel, ik vergeleek het met Nederland en wij kennen alleen laagland. Het is het enige min of meer authenthieke laaglandbos. In berggebieden heb je nog wel "oerbos" ja. Maar ook niet in alle berglanden. Scandinavische bijvoorbeeld vrijwel niet, Kroatië ook niet.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:53 schreef Dven het volgende:
[..]
Niet erg correct. Zuidelijk en zeker zuidoostelijk Europa hebben nog veel 'oerbossen'.
Doh. Dat is mijn vakgebied. Maar Nederland kent al jaren, net als veel Europese landen, netto bosgroei. Er zouden hier best wel wat wolven kunnen leven, we moeten alleen de EHS afbouwen om het allemaal levensvatbaar te houden.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:56 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ehm, ja en nee, in Nederland hebben we de natuur echt compleet naar ons hand gezet, met name door de inpoldering en zeewering.
Tsja, inderdaad. Als je alle plekken in Nederland waar er mogelijkheden zijn met elkaar verbindt en alle voorwaarden optimaal zijn, dan is dat inderdaad mogelijk ja. Maar verder alles behalve realistisch, omdat zelfs een paar roedels praktisch gezien al erg lastig wordt in het dichtbevolkte Nederland.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:54 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wel een beetje wensdenken zit er wel bij, maar die rapporten die ik gister heb geschreven zijn door ecologen opgesteld. Zij geven gewoon de maximum populatiegrootte aan, zonder daarbij te stellen dat die ook wordt behaald. In Zweden zouden waarschijnlijk nog wel twintig keer zoveel wolven kunnen leven bijvoorbeeld.
Ander artikel dan.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 11:52 schreef Elisabeth92 het volgende:
[..]
Als je dat artikel hebt gelezen lees je dat men het niet wenselijk vind dat de wolf is gesignaleerd in de bebouwde kom met oog op kinderen en huisdierenbij kolham ofzo meen ik
Terwijl ze volgens mij juist veel minder in de EHS willen investeren. Veel proefprojecten werken ook niet. Helaas trouwens. Ik zou niets liever zien dan veel flora en fauna in Nederland. Maar zeker op het gebied van fauna wordt het gewoon lastig met bepaalde diersoorten. Zeker voor 'zwervers' als wolven.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Doh. Dat is mijn vakgebied. Maar Nederland kent al jaren, net als veel Europese landen, netto bosgroei. Er zouden hier best wel wat wolven kunnen leven, we moeten alleen de EHS afbouwen om het allemaal levensvatbaar te houden.
Het komt een beetje dom over inderdaad. In het conservatieve scenario 16 roedels en het optimale scenario tussen de 36 en de 44. Alsof dat ooit gebeurtquote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:04 schreef Dven het volgende:
[..]
Tsja, inderdaad. Als je alle plekken in Nederland waar er mogelijkheden zijn met elkaar verbindt en alle voorwaarden optimaal zijn, dan is dat inderdaad mogelijk ja. Maar verder alles behalve realistisch, omdat zelfs een paar roedels praktisch gezien al erg lastig wordt in het dichtbevolkte Nederland.
Erg vervelend dat ze het zo plaatsen want dat geeft veel mensen het idee dat het wel degelijk haalbaar is.
Een roedel bestaat zo tussen de 6 en 30 dieren, over het algemeen meer dan 10. Conservatief gesproken zijn dat dus al minstens 160 wolven. Kan je het je voorstellen in Nederland?quote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:09 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het komt een beetje dom over inderdaad. In het conservatieve scenario 16 roedels en het optimale scenario tussen de 36 en de 44. Alsof dat ooit gebeurtMaar wensdenken t.a.v. natuur is ecologen in Nederland sowieso niet vreemd.
Gister nog een rapport gelezen dat stelde dat er op de Veluwe maar 25 lynxen zouden kunnen leven, te klein voor een vatbare populatie. Zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat lynxen geen roedeldieren zijn en allemaal eigen territoria hebben i.t.t. wolven. Maar het geeft wel de trieste staat van de "natuur" in NL aan.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:09 schreef Dven het volgende:
[..]
Terwijl ze volgens mij juist veel minder in de EHS willen investeren. Veel proefprojecten werken ook niet. Helaas trouwens. Ik zou niets liever zien dan veel flora en fauna in Nederland. Maar zeker op het gebied van fauna wordt het gewoon lastig met bepaalde diersoorten.
Jep. Zij gaan er waarschijnlijk ook vanuit op basis van de huidige wildstand in NL. Maar zodra de wolven komen in die hoeveelheid, slinkt het wildbestand ook. Ik vraag me af of ze hebben gesimuleerd met wat predator prey modellen of dat ze gewoon simpelweg hebben berekend dat een roedel zoveel km2 beslaat en dat er zoveel natuur is en oh ja in dit bos loopt wel wat wild rond voor zequote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:14 schreef Dven het volgende:
[..]
Een roedel bestaat zo tussen de 6 en 30 dieren, over het algemeen meer dan 10. Conservatief gesproken zijn dat dus al minstens 160 wolven. Kan je het je voorstellen in Nederland?
Hier in de provincie hebben we er ongeveer 160. Terwijl de provincie niet veel kleiner is dan Nederland en maar 300.000 inwoners heeft en beschikt over gigantisch veel bergen, bossen, rivieren en meren en veel mogelijke prooidieren.
Ah okquote:Op dinsdag 10 maart 2015 12:01 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Doh. Dat is mijn vakgebied. Maar Nederland kent al jaren, net als veel Europese landen, netto bosgroei. Er zouden hier best wel wat wolven kunnen leven, we moeten alleen de EHS afbouwen om het allemaal levensvatbaar te houden.
Klopt, dat is ook goed hoor. Alleen hij wordt overal heengedreven door al die mensen. Dus ook richting woonwijken. Is hij daar eenmaal dan moet ie daar snel weg. Is zowel voor wolf als voor de mens niet goed.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 08:59 schreef kawa4 het volgende:
als een wolf in een woonwijk rond loopt moet hij daar gewoon weg,
dat doen ze met een ree of hert ook, die verdoven ze dan en zetten ze weer uit.
Ja precies, dat beest wordt echt alle kanten op gedreven. Opgejaagd.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:26 schreef Tommeke het volgende:
Ja. Ze houden zo in stand dat er hele horden mensen richting Eemshaven gaan om die wolf te spotten.
Geeft ook wel het niveau van RTV Noord aan, dat ze zich daar mee bezighouden
Ze hebben ook elke donderdag een liveblog over boer Geert
Dat vindt denk ik helemaal niemand hoor. Zo’n dier hoort niet in een woonwijk.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 09:58 schreef Dven het volgende:
Inderdaad, fanboys die vinden dat je dat gewoon rond moet laten lopenGevaarlijk voor mens en dier. Kansloos om dat dan zo te willen houden.
Nou is ons arrogantje ineens stil… Identificeer jezelf dan. Ben jij een grote wolf en natuurdeskundige? Als dat zo is heb je nog een beetje recht van spreken. Nou roep je alleen maar arrogant dat al die rapporten van deskundigen totaal niet kloppen. En als je op die rapporten gewezen wordt dan is alles wat je zegt ‘’oke, doei’’. Beetje misplaatste arrogantie lijkt dit.quote:
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |