OCD of Obsessieve-compulsieve stoornis..quote:Op woensdag 4 maart 2015 19:15 schreef roos94 het volgende:
Als er bijvoorbeeld een aantal douchegels op kastje 1 staan, en er staat er nog eentje op kastje 2, zet ik die laatste op kastje 1 omdat ik het anders 'zielig' vindt dat ie alleen staat.
Heb ik ook met bloemen bijvoorbeeld, heb ik meerdere bloemen dan moeten ze naast elkaar want anders is het zielig. Ook bijv. met nagellakjes
Het is echt belachelijk, maar ik vraag me af of iemand dit herkent of dat er een naam voor is oid?Iig bedankt voor het lezen.
Bij mij heeft het weinig met 'orde' te maken. Ik kan wat orde wel waarderen (ben alleen een enorme chaoot) maar dat ik mijn knuffelbeer toestop is niet omdat het er netjes of geordend uit zou zijn. Als ik dat wil, dan gaat ' ie uit bed. Een opgemaakt bed met een toegestopte knuffel ziet er juist niet netjes uit. Ik doe het puur omdat ik het anders 'zielig' vindt. (En de ene periode wat meer dan de ander. Want beren hebben toch ook een vacht, weet ik me soms te bedenkenquote:Op donderdag 5 maart 2015 12:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
OCD of Obsessieve-compulsieve stoornis..
dwangmatig handelen.. overigens in een extreem lichte vorm, ik neem aan dat je er verder geen enkele last van hebt, en dan is het benutten vand e term 'stoornis' erg overdreven en onterecht, maar het gedrag is in basis op dezelfd gevoelens gestoelf vermoedelijk..
een ietwat irrationele drang een bepaalde 'orde' te scheppen in je omgeving.
Vermoedelijk 99% van de mensen heeft zulke drangen, bv ook de neiging je voeten exact 'op' 'stoeptegels te plaatsen, bij zebrapaden enkel op de witte strepen te lopen, of een bepalde routine gebruiken bij het verlaten van je huis (controleren van sleutels en gasfornuis in vaste volgorde) etc. valt hier allemaal onder
wat je nu hooguit doet is een andere terminologie bedenken, en de verklaring 'buiten jezelf' leggen...quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:48 schreef Candaasje het volgende:
Ik doe het puur omdat ik het anders 'zielig' vindt.
Oh my, dat had een paar maanden geleden ook toen ik gevallen was met mijn scooter.quote:Op donderdag 5 maart 2015 11:55 schreef Mieshka het volgende:
Toen ik met mijn Vespa gevallen was, vond ik dat zieliger voor mijn Vespa dan voor mezelf!
Trouwens ik denk dat er wel een verschil zit tussen het toekennen van gevoel aan voorwerpen en het moeten verrichten van dwanghandelingen.
aawwwwquote:Op woensdag 4 maart 2015 19:40 schreef Poesopstokje het volgende:
Ik werd laatst emotioneel bij het zien van die robothond die werd geschopt.
Waarom? Objecten als zielig gaan zien.. Dat gaat echt veel te ver, ook totaal niet boeiend verder.quote:
Had ik toen ik onze Astra weg zag rijden.. Was blij met onze nieuwe auto hoor maar stak toch evenquote:Op donderdag 5 maart 2015 12:37 schreef Candaasje het volgende:
Heel herkenbaar![]()
![]()
Toch fijn te weten dat ik niet de enige ben die haar teddybeer nog toestopt, het knuffeltje in de auto uit de hete zon legt en bijna moest huilen toen de oude Daihatsu naar de sloop zou gaan.
(Met flesjes shampoo/douchegel heb ik dan weer geen medelijden. Maar met champignon's vind ik het altijd sneu om de kleinsten in de pan te gooien. )
blijkbaar wel anders waren er niet zoveel mensen die zich erin herkennenquote:Op donderdag 5 maart 2015 15:37 schreef Druppelss het volgende:
[..]
Waarom? Objecten als zielig gaan zien.. Dat gaat echt veel te ver, ook totaal niet boeiend verder.
Zou het niet ook gewoon met nostalgische waarde te maken kunnen hebben?quote:Op donderdag 5 maart 2015 17:03 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik dacht dat het iets autistisch was. Ik weet dat autisme vaak wordt geroepen bij dingen die ongewoon lijken, maar in dit geval kan een vreemde 'relatie' met objecten daar wel mee te maken hebben. Als het je niet belemmert of echt overstuur maakt zou ik me er geen zorgen over maken.
Dat is wat anders dan medelijden voelen. Bij nostalgie vind je het vervelend voor jezelf als iets kapot gaat. Bij medelijden vind je het vervelend voor de ander, of in dit geval het object.quote:Op donderdag 5 maart 2015 22:56 schreef Trashcanman het volgende:
[..]
Zou het niet ook gewoon met nostalgische waarde te maken kunnen hebben?
Ik moest gelijk aan Bob Ross denken.quote:Op woensdag 4 maart 2015 19:15 schreef roos94 het volgende:
TS is een beetje raar, maar ik heb dus medelijden met objecten, soms.
Het slaat echt helemaal nergens op, maar aub serieuze reacties gewenst.
Als er bijvoorbeeld een aantal douchegels op kastje 1 staan, en er staat er nog eentje op kastje 2, zet ik die laatste op kastje 1 omdat ik het anders 'zielig' vindt dat ie alleen staat.
Heb ik ook met bloemen bijvoorbeeld, heb ik meerdere bloemen dan moeten ze naast elkaar want anders is het zielig. Ook bijv. met nagellakjes
Het is echt belachelijk, maar ik vraag me af of iemand dit herkent of dat er een naam voor is oid?Iig bedankt voor het lezen.
Maar is het bij autisme niet meer een sterke fascinatie voor specifieke objecten? Ik kan me niet heugen dat ik ooit van een autistisch persoon die een emotionele band met een object heb gehoord.quote:Op donderdag 5 maart 2015 23:51 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is wat anders dan medelijden voelen. Bij nostalgie vind je het vervelend voor jezelf als iets kapot gaat. Bij medelijden vind je het vervelend voor de ander, of in dit geval het object.
Ja, net zoals die film met Robin Williams! Waarin hij een gestrande FedEx medewerker speelt en bevriend raakt met een voetbalquote:Op vrijdag 6 maart 2015 21:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Heeft niets met stoornis te maken of iets in die geest.
Maar met empathie.
Mensen projecteren gevoel op anderen maar ook op objecten.
Compleet normaal.
Tom Hanks bedoel je.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 00:29 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ja, net zoals die film met Robin Williams! Waarin hij een gestrande FedEx medewerker speelt en bevriend raakt met een voetbal
Ohja, sorryquote:
Ijskoningin gespotquote:
Gremlins.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:20 schreef Godshand het volgende:
[..]
Ohja, sorry
Hoe heet die film eigenlijk?
Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Als iemand bijvoorbeeld van een huis houdt dat netjes is(Lees geordend) is het niet gelijk een dwangstoornis. Zo ook met dit fenomeen. Het is gewoon iets mensen eigens om in veel dingen gevoel te zoeken. Dat het een bepaalde stoornis zou kunnen zijn als het overdreven gedrag is natuurlijk, maar dat is met alles.quote:Op donderdag 5 maart 2015 13:23 schreef RM-rf het volgende:
[..]
wat je nu hooguit doet is een andere terminologie bedenken, en de verklaring 'buiten jezelf' leggen...
'ordening' is hooguit een rangschikking van objecten, zonder verder een absolute definitie wat de juiste 'rangschikking/volgorde/plaats' zou zijn... het tegendeel is geen 'andere' ordening (dus of dat object in een bedje moet liggen of juist ergens anders) maar het ontbreken ervan.
Het gedrag dat je beschrijft is dat je hooguit de behoefte voelt bepaalde objecten te ordenen, waaravoor je dan zelf een erg emotionele verklaring geeft, omdat je 'gevoelens' voor dat object zou hebben en je het voor dat object zou doen..
Rationeel gezien doe je het echter niet voor dat verder 'dode' object, maar gewoon voor jezelf en je eigen gevoelens van 'orde'Je voelt jezelf beter als die objecten die 'volgorde' of 'plaatsing' hebben.
verder overigens prima en heel normaal gedrag dat de meerderheid der mensen heeft... ook bv het toekennen van 'levende eigenschappen' aan verder dode objecten (vrijwel ieder kind doet dat, nl. het spelen met poppen of speelgoed ).
Ook volwassenen voelen zich vaak beter of hebben meer zelfvertrouwen, als ze bv eerst 'hun bureau opruimen'.
lees gerust mn beide posts in dit topic nogmaal na en je zult merken dat je enkel herhaalt wat ik eerder geschreven heb (vooral in mn eerste post):quote:Op dinsdag 10 maart 2015 03:08 schreef hunterwow het volgende:
[..]
Je hebt werkelijk geen idee waar je over praat. Als iemand bijvoorbeeld van een huis houdt dat netjes is(Lees geordend) is het niet gelijk een dwangstoornis. Zo ook met dit fenomeen. Het is gewoon iets mensen eigens om in veel dingen gevoel te zoeken. Dat het een bepaalde stoornis zou kunnen zijn als het overdreven gedrag is natuurlijk, maar dat is met alles.
quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:37 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dwangmatig handelen.. overigens in een extreem lichte vorm, ik neem aan dat je er verder geen enkele last van hebt, en dan is het benutten van de term 'stoornis' erg overdreven en onterecht, maar het gedrag is in basis op dezelfde gevoelens/drang gestoeld vermoedelijk.
Niks mis met je, het is een natuurlijk iets. Alleen als het doorslaat doordat bijv je dagelijks niet meer kan functioneren en of het belemmerd zou ik ff naar de huisarts gaan ivm dwang gedachte/handelingen.quote:Op woensdag 4 maart 2015 19:15 schreef roos94 het volgende:
TS is een beetje raar, maar ik heb dus medelijden met objecten, soms.
Het slaat echt helemaal nergens op, maar aub serieuze reacties gewenst.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |