Op maandag 6 april 2015 16:06 schreef Mr.Pomtip het volgende:De schrijfsels van GTST, deel 2: Personages in hokjesVervolg op deel 1: Het schrijven van eindesNee, ik ben niet veeleisend. Al jaren typen de schrijvers van GTST de meest bespottelijke verhaallijnen neer, voor de kijker om zich mee te amuseren. Meestal lukte het om daar in ieder geval nog iets van voldoening of spanning uit te halen, maar dat is ver te zoeken momenteel.
Geen eindes is een groot probleem, maar geen karakterontwikkeling is mogelijk nog erger. Je introduceert of herintroduceert een personage, maar hoe en waarom? Hoe zorg je ervoor dat een personage enige vorm van sympathie heeft bij de kijker? Je kijkt immers deels naar een soap, omdat je benieuwd bent hoe het met een personage verder gaat.
De slechtste manier is om een personage te introduceren als het liefje van een bestaand personage. Dit zie je nu vooral bij Sasha. Wat is haar rol? De aanzet was zwak, waardoor het personage geen karakter of achtergrond heeft. Ze valt nogal weg in de cast, als een grijze muis. Zelfs tijdens haar introductie met Deryl was zij meer een achtergrondpersonage, achter Deryl en later Noud. Ze is nu een jas aan de kapstok genaamd Noud, die zelf al helemaal niks meer meemaakt. Zo komt ze behoorlijk saai en zoutloos over, wat nooit de bedoeling kan zijn geweest. De manier waarop het personage wordt neergezet is hierbij geen pluspunt. Kan me niet voorstellen dat zij iemands favoriete personage in de reeks is.
De herintroductie van Tim dan. Van de oorspronkelijke 'wijze' Tim is niks meer over. Hij zeurt, dramt en vindt zichzelf zo vreselijk onbegrepen in alles. Dit zat altijd al in het personage, maar is alleen erger geworden. Zelfs een schaars geklede Sjors is niet genoeg om zijn koppigheid bij te sturen. De halve wereld wil wel met Sjors op huwelijksreis, maar kom niet aan Tim zijn vergezochte ideetjes. Daar wordt hij heel vervelend van. Waarom zou je ook met je toekomstige vrouw gaan samenwonen of niet alles in de steek laten voor een wereldreis, toch? Tim heeft eigen ideeën (worden verzonnen als het schrijversteam koffiepauze heeft) en daar mag je niet tegenin gaan. Of is hij gewoon zeer egoïstisch? Zoals Rikki? Zoals Thijs? Zoals Bing? Zoals Nina?
Hoe wil je daarmee de sympathie van de kijker winnen? Zelfde geldt voor Nina, die terugvalt in een patroon van klagen, zeuren en zichzelf zielig vinden. Is dat spannend? Is dat een succesformule? Personages laten klagen na een storende afwezigheid van maanden? Laat ze terugkomen met een nieuwe karakterontwikkeling of in ieder geval blij dat ze het overleefd hebben. Je zou nu haast gaan denken dat de serie beter af was geweest zonder terugkeer van deze personages (al krijg je dan weer teveel nieuwe gezichten in te weinig tijd, waardoor wennen aan de personages moeilijker wordt: nog meer Sasha's). Overduidelijk dat het gewoon een manier is om het personage op pauze te zetten. Met een sisser (niemand schrijft een spannend einde hier) wordt het personage teruggebracht in de reeks en het lijkt alsof er niks veranderd is. 0,0% karaktergroei. Waarom is dit ook alweer een personage om sympathie voor te hebben?
Dat brengt ons op Aysen. Ooit was ze dik, nu is ze chagrijnig. Ze heeft een zus die nooit belt en een broer die ineens bestaat. Best treurig, maar na al die jaren is dat de volledige karakteromschrijving. Intussen had het personage al vele malen verder uitgebouwd kunnen worden. Dan was de rol van Ardil mogelijk ook niet zo uit de lucht komen vallen. Sommige personages worden eerder typetjes dan personages. In dit geval een boze agente.
Uiteraard, het is een soap dus ga niet uit van erg diepe karakterontwikkeling. Je moet ergens beginnen met een personage en de eerste aanzet is belangrijk. Het probleem is alleen dat veel personages na deze eerste aanzet meteen daarin blijven hangen of meteen 180 graden draaien en daar in vast blijven zitten, terwijl het oorspronkelijke personage boeiender was. Tuurlijk maken zij dingen mee (of continu hetzelfde), maar uiteindelijk wordt daarover nooit meer gesproken. Als een personage na zoveel jaar nog zo weinig is geëvolueerd, dan is er toch iets mis. Dit speelt bij veel personages een rol, maar bij niemand is het zo duidelijk als bij Aysen.
Ik zie het zo: een personage wordt gevormd door de dingen die hij/zij meemaakt. Maakt een personage steeds hetzelfde mee of helemaal niks, dan is het moeilijker sympathie voor dit personage te hebben of interesse in zijn/haar verhaal te hebben. Voorbeeld: de grootste schurken kunnen vreselijke dingen doen, maar zolang zij interessant zijn wil je toch weten hoe het verder gaat. Zo is slechte Ludo interessanter dan brave Ludo. Er gebeurd tenminste iets en het komt niet zo uit het niets aanwaaien. Vindt iemand het interessant hoe Nina klaagt dat Vincent haar niet wil of hoe het huwelijk van Tim en Sjors niks voorstelt? Kan er mij niks bij voorstellen, want de personages zijn momenteel te saai.
Als je wilt dat zoiets werkt, laat het dan door iets spannends komen. Daar zit het probleem: dreigt het spannend te worden, dan krijgen we een sisser. De afgelopen jaren waren er enkele prima aanzetten voor een goede, spannende verhaallijn. De conclusie of het resultaat wordt echter steeds afgekapt, alsof de schrijvers er na de introductie van het verhaal al geen zin meer in hebben. Op naar het volgende zoutloze verhaaltje. Een spannend moment gebruiken om een personage te laten groeien? Hoe moet dat? Nou, daar heb je dus die missende eindes voor nodig...