Volgens mij zijn we nog lang niet uitgepraat.quote:Op woensdag 26 november 2014 11:59 schreef Heerda2 het volgende:
Mattees van Dijk schrijft in zijn boek 'chaos, orde en bewustzijn' (blz. 131) dat er in de filosofie en cognitieve wetenschappen niemand meer is die dualisme zoals omschreven door Descartes voor mogelijk houdt.
Is dat zo?
Akkoord.quote:Met dergelijke vloeibare, veranderlijke kenmerken is het makkelijk om te zien dat de wereld, de realiteit, gebaseerd op Yin en Yang geen statisch of gefixeerd gegeven is. Deze veranderlijke eenheid kan een uitdaging zijn voor westerlingen die over het algemeen een dualistisch wereldbeeld hebben, zoals bijvoorbeeld lichaam en geest, zwart en wit. De Yin-Yang theorie presenteert echter een andere werkelijkheid.
Ook akkoord.quote:Ademhaling, inademen is Yin en uitademen is yang. Lichaam en geest, het lichaam is Yin en de geest is Yang. Het geharmoniseerd zijn van lichaam en geest is ook bekend als “eenheid” (Yi-Yuan) waar de geest waarneemt en het lichaam spontaan reageert. Bij een dergelijke spontaniteit verdwijnt het onderscheid tussen lichaam en geest en smelten de twee samen tot een eenheid. In totale harmonie zijnde staat van lichaam en geest, wat het lichaam is, is de geest en wat de geest is, is het lichaam.
Dit sluit voor mij psychologisch aan, bij de begrippen: Entropie en Neg-entropie. Wij mensen proberen ons bestaan zo "neg-entropisch" mogelijk te krijgen. Dat wil zeggen. In orde. In balans. In evenwicht met ons zelf en onze omgeving.quote:Door voortdurende veranderingen in ons leven zullen wij steeds opnieuw op zoek moeten naar een nieuwe balans, waardoor een verstoorde eenheid hersteld wordt.
Het is natuurlijk mogelijk dat je je niet bewust bent van een wondje dat pijn doet. Volgens mij is iedereen daar wel mee bekend, dat een wondje pas pijn gaat doen na je het wondje ontdekt hebt.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee zo raar ben je vast niet. Je hoeft niet objectief vast te stellen of je pijn hebt of niet. Je weet het gewoon gelijk, direct.
Als je het eerst vast zou moeten stellen, zou dat betekenen dat je je ook kan vergissen. Dat je concludeert dat je pijn hebt maar het niet hebt, of andersom. Dat lijkt me onmogelijk.
Dat is zeker wel mogelijk. Iemand kan best jeuk of pijn aan zijn been hebben dat allang geamputeerd is.quote:Op maandag 2 maart 2015 17:22 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Nee zo raar ben je vast niet. Je hoeft niet objectief vast te stellen of je pijn hebt of niet. Je weet het gewoon gelijk, direct.
Als je het eerst vast zou moeten stellen, zou dat betekenen dat je je ook kan vergissen. Dat je concludeert dat je pijn hebt maar het niet hebt, of andersom. Dat lijkt me onmogelijk.
Er zijn meerdere vormen van iets (al dan niet) bewustzijn.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:37 schreef Gray het volgende:
Het is natuurlijk mogelijk dat je je niet bewust bent van een wondje dat pijn doet. Volgens mij is iedereen daar wel mee bekend, dat een wondje pas pijn gaat doen na je het wondje ontdekt hebt.
Plus wat ook kan is pijn voelen op een plek die de pijn niet veroorzaakt, bijvoorbeeld door uitstraling.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:48 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Dat is zeker wel mogelijk. Iemand kan best jeuk of pijn aan zijn been hebben dat allang geamputeerd is.
Met alle respect maar uw beider reacties getuigen van het zoeken naar verklaringen ipv gewoon ingaan op het ervaren van de pijn zoals JW dat stelde.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 17:47 schreef Gray het volgende:
[..]
Plus wat ook kan is pijn voelen op een plek die de pijn niet veroorzaakt, bijvoorbeeld door uitstraling.
Wat ik simpelweg zeg is dat die ervaring dus ook niet alles is.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:00 schreef Jappie het volgende:
[..]
Met alle respect maar uw beider reacties getuigen van het zoeken naar verklaringen ipv gewoon ingaan op het ervaren van de pijn zoals JW dat stelde.
Zodra je pijn ervaart ga je toch niet kijken of de pijn wel echt is, of je ervaart pijn of je ervaart het niet.
Wat jullie eigenlijk dmv van jullie antwoorden zeggen is dat je pijn pas als ervaring accepteert zodra er een legitieme reden (al dan niet fantoom) voor de pijn is; dat is natuurlijk raar.
Mooi wel dat woorden gegoochel..bewustwording ipv bewustzijn en zoquote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:25 schreef Gray het volgende:
[..]
Wat ik simpelweg zeg is dat die ervaring dus ook niet alles is.
Alles behalve de bewustwording zelf is aanwezig, wat betekent dat die ervaring een incomplete weerspiegeling is van de werkelijkheid. De geportretteerde werkelijkheid is anders dan het lijkt, ofwel een illusie.
Dit is een paradox.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:43 schreef Jappie het volgende:
[..]
Voor jou als mens heeft ervaring of bewustzijn toch echt een hogere werkelijkheidswaarde dan de niet te ervaren objectieve werkelijkheid.
Niets, er is geen andere keuze, behalve de werkelijkheid onderzoeken en daarmee het bewustzijn te verruimen.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:43 schreef Jappie het volgende:
Wat is er mis met leven vanuit de ervaring zelf ?
Het is mogelijk dat je je niet bewust bent van een wondje, maar het is niet mogelijk om je niet bewust te zijn van een wondje dat pijn doet.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:37 schreef Gray het volgende:
[..]
Het is natuurlijk mogelijk dat je je niet bewust bent van een wondje dat pijn doet. Volgens mij is iedereen daar wel mee bekend, dat een wondje pas pijn gaat doen na je het wondje ontdekt hebt.
quote:Op dinsdag 3 maart 2015 15:48 schreef Fir3fly het volgende:
Iemand kan jeuk of pijn aan zijn been hebben dat allang geamputeerd is.
Aan wat is een ervaring gebonden.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 17:47 schreef Gray het volgende:
Wat ook kan is pijn voelen op een plek die de pijn niet veroorzaakt, bijvoorbeeld door uitstraling.
Sluit ik me bij aan. Iets mag onecht zijn (objectief bezien), als jij het als echt ervaart (subjectief bezien), dan is het echt voor jou.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:00 schreef Jappie het volgende:
Zodra je pijn ervaart ga je toch niet kijken of de pijn wel echt is, of je ervaart pijn of je ervaart het niet.
Vreemd. Ik denk dat de ervaring juist alles is. Ook al kan die ervaring (vanuit iemand anders zijn context bezien) misschien fout of onjuist zijn. Dat gegeven op zich, doet wel niets af aan de ervaring van dat subject zelf. Mijn inziens.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:25 schreef Gray het volgende:
Wat ik simpelweg zeg is dat die ervaring dus ook niet alles is.
Ik heb moeite met het woord "bewustwording". Bestaat dat wel ?quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:25 schreef Gray het volgende:
Alles behalve de bewustwording zelf is aanwezig, wat betekent dat die ervaring een incomplete weerspiegeling is van de werkelijkheid. De geportretteerde werkelijkheid is anders dan het lijkt, ofwel een illusie.
Niets. Ik geloof dat dit de mooiste ervaring is. Hoe dichter je met je bewustzijn bij de ervaring zelf kan blijven stilstaan (en niet je denken erover), hoe intenser die ervaring smaken zal: Verrukkelijk. Extatisch. Gelukzalig...quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:43 schreef Jappie het volgende:
Wat is er mis met leven vanuit de ervaring zelf ?
Klopt. Hoe iets ervaren wordt ligt bij de persoon zelf. Objectief bezien kun je daar weinig zinvolle uitspraken over doen. Neem nu dat ik gelukkig ben met hele dagen in het gras te liggen, naar de lucht te staren, de zonnestralen op mijn hoofd te voelen. En jij dergelijke ervaring als onnozel of saai bestempelt. Wat zegt dit dan over de objectieve ervaring zelf ? Niets. Die bestaat niet. Iedere ervaring blijft subjectief.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:43 schreef Jappie het volgende:
De hele wereld staat bol van de voorbeelden van mensen die ogenschijnlijk het mooiste leven hebben wat er te leven valt maar die het als zeer saai of zelfs als pijnlijk ervaren en andersom.
Helemaal correct.quote:Op woensdag 4 maart 2015 09:35 schreef Molurus het volgende:
Iedereen kan zien dat je een wondje hebt. Maar of je er pijn van hebt, dan kun je alleen zelf vaststellen. Het wondje is openbaar, daar waar de pijn een privaat iets is.
Ook correct. Ons bewustzijn kan ons in het ootje nemen. En dat doet het ergens ook voortdurend.quote:Op woensdag 4 maart 2015 09:35 schreef Molurus het volgende:
Je zou je best kunnen vergissen dat je een wondje hebt. Je kunt je niet vergissen dat je daar pijn van hebt.
Ah welkom terug meneer Plato, we hebben u NIET gemist.quote:Op woensdag 4 maart 2015 13:44 schreef JustTalkLove het volgende:
Ik geloof niet dat we ons bewust kunnen worden van onze OMGEVING. Gezien die omgeving (en waarneming) een illusie is. Daarin een mysterie voor ons blijft. Dergelijke bewustwording zal altijd heel fragmentarisch, tijdelijk (in dat moment) zijn. Ergens voortbouwend op een "geloof" (vertrouwen) dat we eerder zo waargenomen wordt, nu ook wel ergens zo zal blijven bestaan. Echt zeker is dat allemaal niet. Het is eerder een soort schijn zekerheid, waarbinnen we functioneren en denken.
Dank voor die ervaring te delenquote:Op woensdag 4 maart 2015 13:51 schreef Fir3fly het volgende:
Ah welkom terug meneer Plato, we hebben u NIET gemist.
Wanneer je pijn definieert als ervaring, dan is de actie het bewust worden van de pijn. Maar wanneer je pijn opvat als prikkel, dan kan de pijn aanwezig zijn, zonder dat je deze bewust ervaart.quote:Op woensdag 4 maart 2015 08:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Het is mogelijk dat je je niet bewust bent van een wondje, maar het is niet mogelijk om je niet bewust te zijn van een wondje dat pijn doet.
Die pijn zit in je bewustzijn, niet in het wondje. Daar zitten alleen beschadigde cellen.
De vraag is niet of je een wondje hebt of niet (daar moet je iets voor doen om het vast te stellen, kijken bijvoorbeeld), de vraag is of je pijn hebt. Daar hoef je geen aparte actie voor te ondernemen, dat weet je 'uit de eerste hand'.
In dit geval ben je je niet meer bewust van die pijn (de pijnstiller remt de prikkel af)quote:Op woensdag 4 maart 2015 17:57 schreef Gray het volgende:
Wanneer je pijn opvat als prikkel, dan kan de pijn aanwezig zijn, zonder dat je deze bewust ervaart.
Pijnstillers werken volgens het principe de pijnprikkel te remmen, wat maakt dat de pijn niet verdwijnt, maar de prikkel slechts wordt weerhouden tot het bewustzijn door te dringen.
Nee (als je die pijn niet -meer- ervaart)quote:Op woensdag 4 maart 2015 17:57 schreef Gray het volgende:
Wanneer je een wond hebt waar je je niet bewust van bent, is er dan pijn?
Je haalt nog steeds het mentale en het fyische door elkaar. Wat jij 'pijnprikkel' noemt is beeldspraak, het heeft niets met pijn te maken, en ook niets met prikkel. Het is electrische aktiviteit in het zenuwstelsel. Signaaltjes. Het zouden enen en nullen kunnen zijn, zoals bij een robot. Er is nergens sprake van pijn. Hetzelfde geldt voor de aktiviteit in je brein. Het brein is zelfs compleet gevoelloos. Pijn zit alleen in je bewustzijn.quote:Op woensdag 4 maart 2015 17:57 schreef Gray het volgende:
[..]
Wanneer je pijn definieert als ervaring, dan is de actie het bewust worden van de pijn. Maar wanneer je pijn opvat als prikkel, dan kan de pijn aanwezig zijn, zonder dat je deze bewust ervaart.
Pijnstillers werken volgens het principe de pijnprikkel te remmen, wat maakt dat de pijn niet verdwijnt, maar de prikkel slechts wordt weerhouden tot het bewustzijn door te dringen.
Het lijkt op de kwestie "If a tree falls in a forest and no one is around to hear it, does it make a sound?"; wanneer je een wond hebt waar je je niet bewust van bent, is er dan pijn?
Overigens ontstaat die pijnprikkel wel in het wondje, via signaaltransmitters.
En daar spreek je jezelf tegen, in mijn ogen dan.quote:Op woensdag 4 maart 2015 21:11 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Je haalt nog steeds het mentale en het fyische door elkaar. Wat jij 'pijnprikkel' noemt is beeldspraak, het heeft niets met pijn te maken, en ook niets met prikkel. Het is electrische aktiviteit in het zenuwstelsel. Signaaltjes. Het zouden enen en nullen kunnen zijn, zoals bij een robot. Er is nergens sprake van pijn. Hetzelfde geldt voor de aktiviteit in je brein. Het brein is zelfs compleet gevoelloos. Pijn zit alleen in je bewustzijn.
Hoe dan?quote:Op woensdag 4 maart 2015 21:12 schreef Gray het volgende:
[..]
En daar spreek je jezelf tegen, in mijn ogen dan.
Hoe kan electriciteit pijn hebben?quote:Op woensdag 4 maart 2015 22:28 schreef Gray het volgende:
[..]
Dat bewustzijn is ook niets meer dan elektrische activiteit in de hersenen.
Precies.quote:Op woensdag 4 maart 2015 22:56 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe kan electriciteit pijn hebben?
Dat we daarop geen antwoord hebben betekent natuurlijk niet dat er geen antwoord mogelijk is.quote:Op woensdag 4 maart 2015 22:56 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Hoe kan electriciteit pijn hebben?
Wat mij betreft is het gewoon ook geen geldige vraag.quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat we daarop geen antwoord hebben betekent natuurlijk niet dat er geen antwoord mogelijk is.
Pijn is een subjectieve ervaring. Maar goed, in jouw geval wordt de vraag dan gewoon: hoe kan electriciteit een subjectieve ervaring hebben. Fysicalisme leidt tot panpsychisme. Of je moet zoals Dennett de subjectieve ervaring helemaal ontkennen. Beide zijn zeer problematisch.quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:35 schreef Fir3fly het volgende:
[..]
Wat mij betreft is het gewoon ook geen geldige vraag.
Iets conceptueels toepassen op iets materiaal is zijn hele trucje. Trap er niet in.
Pijn is simpelweg een menselijk (dus hersenlijk) concept dat een brug maakt tussen de subjectieve ervaring en de objectieve werkelijkheid.
Overigens, waarom voel ik geen pijn als ik een hete pan aanraak en mijn hand in reflex terugtrek?
Klopt, maar binnen het fysicalistisch verklaringsmodel zullen we dat antwoord denk ik niet vinden. We hebben een veel ruimer verklaringsmodel nodig.quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat we daarop geen antwoord hebben betekent natuurlijk niet dat er geen antwoord mogelijk is.
Dat denk jij, en zover ik kan zien is die gedachte op helemaal niets gebaseerd.quote:Op donderdag 5 maart 2015 08:09 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Klopt, maar binnen het fysicalistisch verklaringsmodel zullen we dat antwoord denk ik niet vinden. We hebben een veel ruimer verklaringsmodel nodig.
Nee, je verdraait nu (expres?) waar het om gaat. Electriciteit vormt de subjectieve ervaring, maar "heeft" hem zelf natuurlijk niet. Dat de ervaring "pijn" een emergent verschijnsel is van onderliggende electrische signalen betekent niet dat deze signalen zelf ook die pijn ervaren.quote:Op donderdag 5 maart 2015 08:06 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
hoe kan electriciteit een subjectieve ervaring hebben.
Dat ook inderdaad.quote:Op donderdag 5 maart 2015 08:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Nee, je verdraait nu (expres?) waar het om gaat. Electriciteit vormt de subjectieve ervaring, maar "heeft" hem zelf natuurlijk niet. Dat de ervaring "pijn" een emergent verschijnsel is van onderliggende electrische signalen betekent niet dat deze signalen zelf ook die pijn ervaren.
Goed opgemerkt.quote:Op woensdag 4 maart 2015 21:11 schreef JerryWesterby het volgende:
Je haalt nog steeds het mentale en het fyische door elkaar. Wat jij 'pijnprikkel' noemt is beeldspraak, het heeft niets met pijn te maken, en ook niets met prikkel. Het is electrische aktiviteit in het zenuwstelsel. Signaaltjes. Het zouden enen en nullen kunnen zijn, zoals bij een robot. Er is nergens sprake van pijn. Hetzelfde geldt voor de aktiviteit in je brein. Het brein is zelfs compleet gevoelloos. Pijn zit alleen in je bewustzijn.
Vreemde uitspraak. Jij kijkt vanop afstand naar het "bewustzijn" als een soort 'ding'. Een "object" (dat o.a. elektrische activiteit in de hersenen vertoont).quote:Op woensdag 4 maart 2015 22:28 schreef Gray het volgende:
Dat bewustzijn is ook niets meer dan elektrische activiteit in de hersenen.
Akkoord. Maar via dergelijke gedachtegang blijven we ergens maar rond die DUALE pot heen draaien. Ons bewustzijn ZELF vs. wat ons bewustzijn (de ONDERDELEN ervan) mogelijk maakt. Ik blijf dat ergens een wat vreemde discussie vinden.quote:Op donderdag 5 maart 2015 08:38 schreef Tijn het volgende:
Nee, je verdraait nu (expres?) waar het om gaat. Electriciteit vormt de subjectieve ervaring, maar "heeft" hem zelf natuurlijk niet. Dat de ervaring "pijn" een emergent verschijnsel is van onderliggende electrische signalen betekent niet dat deze signalen zelf ook die pijn ervaren.
Het bewustzijn is geen OBJECT (een bepaald ding). Dat het een zelfstandig naamwoord is (in onze menselijke taal) is dan ook heel verwarrend. Want ons bewustzijn is niet echt iets, dat je kan bepalen (of aanduiden). Het is geen object. Het is zowel NIETS als IETS. Het is DAT wat de ervaring mogelijk maakt. Zonder daarmee iets te zeggen over de ervaring zelf. Want die komt (als geheel bezien) zowel vanuit ons zelf als de omgeving tevoorschijn.quote:De mens met zijn menselijke bewustzijn verschilt in deze zin ook wezenlijk van de andere objecten in de wereld. Een boom is een boom en is niet van zichzelf bewust. De boom is niet van zichzelf bewust omdat hij volledig met zichzelf samenvalt, hij is wat hij is. Sartre noemt dit een être en-soi. Tegenover dit être en-soi staat het être pour-soi, de mens. De mens valt niet volledig met zichzelf samen, maar is net door deze fundamentele vrijheid en onbepaaldheid altijd iets dat niet met zichzelf samenvalt. Het bewustzijn is niet in eerste plaats identiek aan bepaalde karaktereigenschappen of bepaalde omstandigheden, die worden net vrij gekozen door het bewustzijn. De mens is niet, maar existeert: hij staat naar buiten, richt zich intentioneel op de objecten rondom zich, maar is zelf niets en heeft geen inhoud.
Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Bewustzijn is gewoon een onbegrepen en onverklaard verschijnsel. En bij gebrek aan een verklaring kan elke nieuwe fysica die je postuleert via het scheermes van Ockham de prullebak in.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:19 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Akkoord. Maar via dergelijke gedachtegang blijven we ergens maar rond die DUALE pot heen draaien. Ons bewustzijn ZELF vs. wat ons bewustzijn (de ONDERDELEN ervan) mogelijk maakt. Ik blijf dat ergens een wat vreemde discussie vinden.
Helemaal mee eens. Aan de andere kant: dat zal de fanatieke dualist er niet van weerhouden om het 1 een onbewuste zombie-robot te noemen, en het ander 'echt bewustzijn'.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:27 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat verder onderzoek naar kunstmatige intelligentie de beste manier is om meer te leren over hoe bewustzijn werkt. Als het lukt om met software een echt bewuste entiteit te maken, is er geen reden om niet te denken dat onze eigen hersenen een vergelijkbaar proces bevatten.
Het punt is dat we dit alles niet kunnen verklaren (noch weten).quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:27 schreef Molurus het volgende:
Zo ingewikkeld is het allemaal niet. Bewustzijn is gewoon een onbegrepen en onverklaard verschijnsel. En bij gebrek aan een verklaring kan elke nieuwe fysica die je postuleert via het scheermes van Ockham de prullebak in. Dat is voor bewustzijn niet anders dan voor bliksem.
Toen we nog niet wisten wat bliksem was had je dit kunnen zeggen:quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:49 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Het punt is dat we dit alles niet kunnen verklaren (noch weten).
Wie weet heeft een steen ook een bepaalde vorm van bewustzijn ? Of een dier ? Of een boom ? Weten wij veel. Wat bewustzijn precies is. Hoe moeten wij daar nu over oordelen ?
Of het voldoende echt is voor mensen is een interessante vraag. Die vraag heeft echter an sich niets te maken met de vraag 'wat verklaart bewustzijn?' Dat zit meer in de hoek van de sociale psychologie.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:49 schreef JustTalkLove het volgende:
Stel dat een robot "bewustzijn" krijgt, in welke mate is zijn bewustzijn dan voldoende echt voor ons ? Of blijven we hem als een object (machine die bestaat uit verschillende onderdelen) aanzien ?
Dat we nu niet begrijpen hoe bewustzijn werkt, betekent niet dat we dat nooit kunnen begrijpen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:49 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Het punt is dat we dit alles niet kunnen verklaren (noch weten).
Als we het verschil niet kunnen aanwijzen tussen ons bewustzijn en machinaal bewustzijn, dan is machinaal bewustzijn net zo echt als dat van ons. De aard van de onderliggende onderdelen is niet heel relevant als het resultaat hetzelfde is.quote:Stel dat een robot "bewustzijn" krijgt, in welke mate is zijn bewustzijn dan voldoende echt voor ons ? Of blijven we hem als een object (machine die bestaat uit verschillende onderdelen) aanzien ?
2) Is non-duaal bewustzijn een truukje?quote:'Het verwijst naar een zijnservaring waarin niets gescheiden is van jezelf. Deze ervaring treedt gemakkelijk op bij ontspanning. Dan verdwijnen de scheidingen tussen jezelf en het andere en de anderen. Iedereen blijkt die ervaring te kennen. Het kan een vaag besef zijn, maar ook een duidelijke visie op de werkelijkheid zonder tweeheid.'
3) Een voorbeeldquote:'Nee het is allereerst een manier van kijken, van zien. De eerste stap op de weg van het non-duale bewustzijn is dat je leert kijken naar je eigen situaties zónder daarover vooraf ideeën over die werkelijkheid in te vullen. Zo kun je kijken naar je materiële zaken, maar ook naar je eigen lichaam. Je gaat dan merken dat je naar jezelf zit te kijken en dat je als observator (deels) samenvalt met het object van je waarneming. Na een tijdje ga je ervaren dat jezelf als observator of waarnemer een ruimer bewust-zijn bent dan alleen wat je ziet en ervaart.'
Daarnaast, wat we in deze discussie best voor ogen blijven houden is:quote:'Kijk maar 's naar je hand en word je bewust van je situatie. Er is dan een scheiding tussen mijzelf en de hand. De hand is een object, een 'ding' dat ik zie. "Ik zie mijn hand". In deze uitspraak is "ik" het onderwerp en is "mijn hand" het lijdend voorwerp. Met deze instelling kan ik, bijvoorbeeld, een splinter uit mijn hand halen. Er is een scheiding tussen mezelf en de hand en tussen de verschillende delen van de hand. Maar ga nu eens intern je hand ervaren. Ga maar eens tasten met je hand terwijl je je ogen dicht houdt. Stel vast hoe je hand is van binnenuit. Zoek eens naar scheidingen. Zijn er scheidingen? Zit ín je hand een scheiding? Je kunt verschillende plekken onderscheiden, maar je ervaart geen kloof. Zo ervaar je je hele lichaam als één geheel. In je lichamelijke zelf-zijn zit geen scheiding. Dat is een opstap naar de constatering dat het leven één sfeer is van zelf-zijn en waarin geen scheidingen zijn.'
We zullen dit nooit begrijpen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:56 schreef Tijn het volgende:
Dat we nu niet begrijpen hoe bewustzijn werkt, betekent niet dat we dat nooit kunnen begrijpen.
Goed opgemerkt. Waarbij je het woordje BEWIJZEN gebruikt. Maar wat als er geen verschil is, maar we dit (nog) niet kunnen bewijzen. En misschien nooit zullen kunnen bewijzen. Omdat we de ervaring van die ander niet kunnen delen. We niet in zijn "bewustzijn" kunnen kruipen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:56 schreef Tijn het volgende:
Als we het verschil niet kunnen aanwijzen tussen ons bewustzijn en machinaal bewustzijn, dan is machinaal bewustzijn net zo echt als dat van ons. De aard van de onderliggende onderdelen is niet heel relevant als het resultaat hetzelfde is.
Helemaal mee akkoord. Dergelijke discussies vind ik wat onwezenlijk.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:10 schreef Discombobulate het volgende:
Je kan je natuurlijk ook afvragen of bewustzijn uberhaupt kenbaar is voor ons, wie weet kunnen we het wel nooit weten.
Idd. Goed opgemerkt.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:10 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe verklaar je met een bewustzijn datzelfde bewustzijn, of hoe kijk je met een oog naar hetzelfde oog.
Het bewustzijn is niets. Is die "leegte", waarbinnen je ervaren kan. En wat je ervaart is veranderlijk. In zekere zin ook een illusie, die (voor ons) als "echt" aanvoelt. Waarmee je (in zekere zin) terug op René Descartes uitkomt. Met dit verschil dat hij zijn 'twijfelend denken' niet losliet. Wat zeer begrijpelijk is, hij was tenslotte ook een filosoof ;-)quote:Het echte vertrekpunt van het bewustzijn is net iets geheel onbepaalds: de mens is geheel onbepaald. Alles wat het Ik zou kunnen typeren, zoals zijn karakter, beroep, uiterlijk, gedrag, enzovoort vindt men enkel als iets externs, als intentioneel object. Wat er dus overblijft van het echte bewustzijn is net het niets.
Op ons zelf bestaan we niet. We zijn altijd (onder)deel van onze omgeving (staan binnen een bepaalde context, leven binnen een bepaald verband). Daarom vind ik het begrip "dualiteit" (alsook objectiviteit) ergens een illusie. Een waanbeeld.quote:Hieruit volgt Sartres radicale stelling dat de mens fundamenteel, in alles wat hij doet, vrij is. De vrijheid moet hier verstaan worden als de weigering om zich eender welke identiteit aan te meten. Zichzelf als bepaald zien door opvoeding, omgeving of omstandigheden is voor Sartre zelfbedrog. Het Ik is in wezen onbepaald en alle inhoud die zij zichzelf toe-eigent komt voort uit de vrije keuze zich hiermee te identificeren. Het is echter ook altijd een waanbeeld omdat het Ik nu eenmaal nooit echt samenvalt met die externe elementen; het Ik blijft vrij en kan niets anders zijn dan vrijheid.
Het is een leuke vraag, maar ik denk niet dat dat onderscheid ooit kan worden gemaakt.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:10 schreef Discombobulate het volgende:
Je kan je natuurlijk ook afvragen of bewustzijn uberhaupt kenbaar is voor ons, wie weet kunnen we het wel nooit weten.
Dat laatste is helemaal niet zo lastig hoor. Je zou, als je dat wilt, met je eigen ogen je eigen ogen in groot detail kunnen bekijken.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:10 schreef Discombobulate het volgende:
Hoe verklaar je met een bewustzijn datzelfde bewustzijn, of hoe kijk je met een oog naar hetzelfde oog.
En onderzoek naar intelligentie bij biologische schepsels.quote:Op donderdag 5 maart 2015 09:27 schreef Tijn het volgende:
Ik denk dat verder onderzoek naar kunstmatige intelligentie de beste manier is om meer te leren over hoe bewustzijn werkt. Als het lukt om met software een echt bewuste entiteit te maken, is er geen reden om niet te denken dat onze eigen hersenen een vergelijkbaar proces bevat.
Ik verdraai niets, ook niet expres. Gray zei:quote:Op donderdag 5 maart 2015 08:38 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dus vraag ik terecht hoe elektrische aktiviteit bewust kan zijn, bijvoorbeeld pijn hebben.quote:Dat bewustzijn is ook niets meer dan elektrische activiteit in de hersenen.
Je hebt altijd een hulpmiddel nodig, zoals een spiegel, anders lukt het niet.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat laatste is helemaal niet zo lastig hoor. Je zou, als je dat wilt, met je eigen ogen je eigen ogen in groot detail kunnen bekijken.
Dat vragen we ons allemaal af, aangezien niemand nog weet hoe bewustzijn precies werkt. Net zoals bliksem ooit onbegrepen was en als magisch werd beschouwd, denk ik dat we bewustzijn op termijn ook zullen doorgronden als we meer kennis hebben van hoe het brein werkt.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik verdraai niets, ook niet expres. Gray zei:
[..]
Dus vraag ik terecht hoe elektrische aktiviteit bewust kan zijn, bijvoorbeeld pijn hebben.
Jij vat die vraag op alsof ik zeg 'wat een onzin'. Maar zo is het niet eens bedoeld. Misschien heeft Gray gelijk, maar dan vraag ik me af hoe het kan.
Het is helemaal niet nodig dat de bestanddelen eigenschappen missen die in een emergent systeem wel aanwezig zijn. Een bit of een transistor hebben niets met video of het internet te maken en toch is een computer met software in staat om YouTube te gebruiken. Dat is ook geen magie.quote:Maar je kan emergentie niet zomaar als toverwoord gebruiken, dat in staat is uit fysische systemen iets tevoorschijn te laten komen dat op geen enkele manier aanwezig is in zijn bestanddelen. Anders is het niet te onderscheiden van magie.
Onzin is een aardige omschrijving, aangezien je woorden verdraait. Zo doel ik op dat elektrische activiteit bewustzijn tot stand brengt, niet dat elektrische activiteit bewust is. Zie je het verschil?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:59 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik verdraai niets, ook niet expres. Gray zei:
[..]
Dus vraag ik terecht hoe elektrische aktiviteit bewust kan zijn, bijvoorbeeld pijn hebben.
Jij vat die vraag op alsof ik zeg 'wat een onzin'. Maar zo is het niet eens bedoeld. Misschien heeft Gray gelijk, maar dan vraag ik me af hoe het kan.
Dat is niet mijn ding; mij te zweverig.quote:De theorie heet panpsychisme: alles waar de werkelijkheid uit bestaat heeft zowel fysische als mentale eigenschappen. Het volgt in feite regelrecht uit fysicalisme, en het feit dat bewustzijn bestaat plus de aanname dat het net zoals alles volgt uit en opgebouwd is uit bestanddelen op lager niveau. Ik geloof dat Bertrand Russell in die richting dacht. En tegenwoordig Galen Strawson, die zich een echte fysicalist noemt, niet omdat hij bewustzijn wil reduceren tot niet-bewuste dingen (zoals de meesten doen die zich fysicalist noemen), maar juist omdat hij bewustzijn beschouwt als onderdeel van de werkelijkheid, en het daarom fysisch is.
Ik zie het persoonlijk niet als dualisme, wanneer het emergente verschijnsel niet een op zichzelf staand ding is, maar eerder als projectie bestaat. Gedachten in het bewustzijn tov de hersenen is als een film op het witte doek tov de projector. Een metafoor van een (zweverige) goeroe die bij mij in goede aarde ligt.quote:Hier een heel kort filmpje:
Wat jij stelt is het tegenovergestelde: emergentie. Dat wil zeggen dat bewustzijn als nieuwe eigenschap tevoorschijn komt uit fysische processen. Maar je kan emergentie niet zomaar als toverwoord gebruiken, dat in staat is uit fysische systemen iets tevoorschijn te laten komen dat op geen enkele manier aanwezig is in zijn bestanddelen. Anders is het niet te onderscheiden van magie.
Ook leidt emergentie tot dualisme: er zijn fysische dingen en een nieuw, emergent ding: bewustzijn.
Of je moet emergentie afzwakken tot de emergente verschijnselen die we kennen, zoals het vloeibaar worden van H2O, de patronen van vliegende spreeuwen etc. Maar die zijn niet te vergelijken met bewustzijn. Het zijn allemaal zelf ook gewoon fysische verschijnselen, die alleen niet precies uit te rekenen zijn. Het is geen ontologische maar epistemologische emergentie. Zo'n zwakke emergentie doet lang niet voldoende om een verklaring van bewustzijn te kunnen zijn.
Fysicalisten die dat beseffen proberen soms nog een verder verschijnsel te geven als resultaat van emergentie, maar komen dan uit bij bewustzijn. Kijkertje gaf daarvan een mooi voorbeeld m.b.t. H2O: niet het vloeibaar worden, maar de natheid van water. Maar dat is geen emergente eigenschap van water, het is bewustzijn. Het is juist datgene wat we bedoelen als we vragen wat bewustzijn is.
Dat is wel een echte oplossing, aangezien het probleem vrij letterlijk oplost. Jij kan je er niet in vinden, maar dat is eerder jouw probleem.quote:Een andere optie voor een fysicalist is het eliminatief materialisme van mensen als Dennett en Hofstadter, die beweren dat niemand bewust is. Maar dat is een al te rigoureuze oplossing van het mind-body probleem, gewoon beweren dat het probleem niet bestaat. Dat is natuurlijk geen echte oplossing.
Hoe definieert men rudimentair bewustzijn in deze context?quote:Uiteraard heeft panpsychisme zijn eigen problemen, zoals dat nergens uit blijkt dat bijvoorbeeld electronen e.d. iets van rudimentair bewustzijn bezitten. Het wordt puur geopperd om een aannemelijke verklaring van bewustzijn te kunnen geven. Ook is het niet duidelijk hoe het bewustzijn van talloze elementaire deeltjes uiteindelijk iets als ons bewustzijn kan vormen, dat duidelijk niet bestaat uit elementen maar één geheel is.
En ook panpsychisme is natuurlijk dualistisch, omdat het fysische en mentale eigenschappen onderscheidt. Niet dat er iets mis is met dualisme, mits niet karikaturaal geformuleerd, maar dat heeft ook weer zijn eigen problemen.
Wat mij betreft sluit ik me aan bij Thomas Nagel, die in zijn essay over panpsychisme op hem typerende wijze concludeert:
'I therefore believe that panpsychism should be added to the current list of mutually incompatible and hopelessly unacceptable solutions to the mind-body problem.
Ik geloof daar niet in.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:53 schreef Tijn het volgende:
Dat vragen we ons allemaal af, aangezien niemand nog weet hoe bewustzijn precies werkt. Net zoals bliksem ooit onbegrepen was en als magisch werd beschouwd, denk ik dat we bewustzijn op termijn ook zullen doorgronden als we meer kennis hebben van hoe het brein werkt.
Leuk idee, maar terug een sprookje, denk ik. Zolang we zelf niet weten hoe bewustzijn werkt, kunnen we dat een computer nooit aanleren. Immers moeten wij die intelligentie (code) in zijn bewustzijn programmeren. Het is moeilijk iets te programmeren, waarvan je zelf niet weet hoe het in elkaar zit.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:53 schreef Tijn het volgende:
Mijns inziens is de beste manier om bewustzijn beter te begrijpen meer onderzoek te doen naar kunstmatige intelligentie en daarmee zelf een echt bewuste entiteit proberen te creëren. Als het lukt om een computersysteem bewust te maken, is er geen reden om aan te nemen dat het brein niet een vergelijkbaar proces bevat.
Magie is wat niet begrepen wordt of begrepen kan worden. Dat is magie.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:53 schreef Tijn het volgende:
Het is helemaal niet nodig dat de bestanddelen eigenschappen missen die in een emergent systeem wel aanwezig zijn. Een bit of een transistor hebben niets met video of het internet te maken en toch is een computer met software in staat om YouTube te gebruiken. Dat is ook geen magie.
Omdat je met die instelling nooit een auto uitvindt.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:23 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat ik eveneens niet begrijp, is waarom we dat bewustzijn zouden moeten begrijpen. Waarom moet alles begrepen worden. Waarom niet leven vanuit het zijn. Met wat er is.
Zo kun je bv perfect met de auto rijden, zonder te begrijpen hoe zo een auto technisch in elkaar zit. Dat laatste hoef je toch niet te weten. Noch achterhaald of begrepen te worden. Ik begrijp die reflex niet zo goed.
En wat is de naam van die (zweverige) goeroe, die bij jou in goede aarde ligt ?quote:Op zondag 8 maart 2015 09:38 schreef Gray het volgende:
Gedachten in het bewustzijn tov de hersenen is als een film op het witte doek tov de projector. Een metafoor van een (zweverige) goeroe die bij mij in goede aarde ligt.
En is dat nodig, zo een auto ? Niet iedere uitvinding is wenselijk.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:26 schreef Tijn het volgende:
Omdat je met die instelling nooit een auto uitvindt.
Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen).quote:Op zondag 8 maart 2015 21:26 schreef Tijn het volgende:
Zodra we onze nieuwsgierigheid verliezen, is het leven niets dan wachten tot we doodgaan.
Wie moet zo'n gerecht dan bereiden als niemand weet hoe het gemaakt wordt?quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Nogmaals je hoeft niet te weten hoe een gerecht gemaakt wordt (welke ingrediënten, bereiding, etc) om van zo een gerecht te kunnen smaken, proeven.
Zo kun je alles blijven verdraaien met je "denken"quote:Op zondag 8 maart 2015 21:40 schreef Tijn het volgende:
Wie moet zo'n gerecht dan bereiden als niemand weet hoe het gemaakt wordt?
Dan is er dus iemand nodig die weet hoe het werkt. Dat is het belang van kennis vergaren.quote:Op zondag 8 maart 2015 22:31 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
a) JIJ kan van het gerecht 'onwetend' genieten, dat iemand anders 'al wetend' voor je kan maken.
Daar kan ik me niet in vinden. Ik neem aan dat jij ook gewoon blij bent met de medische wetenschap wanneer je je been breekt en niet denkt "ach ja, zo is de natuur nou eenmaal".quote:b) Daarnaast beschouw ik heel de natuur als één gerecht, waar we allen van kunnen genieten, zonder (hoeven) te weten hoe dit gemaakt is. We zijn zelf immers ook een stuk van die 'onbegrijpeljke' natuur.
Wauw, werkelijk? Zeg je dit nu echt...? Hoe thefuck denk je dat al onze huidige techniek is gevormd? Doordat iedereen dacht 'whatever.. ik hoef het niet te weten'? Bijzonder simpele uitspraak.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:23 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Wat ik eveneens niet begrijp, is waarom we dat bewustzijn zouden moeten begrijpen. Waarom moet alles begrepen worden. Waarom niet leven vanuit het zijn. Met wat er is.
Zo kun je bv perfect met de auto rijden, zonder te begrijpen hoe zo een auto technisch in elkaar zit. Dat laatste hoef je toch niet te weten. Noch achterhaald of begrepen te worden. Ik begrijp die reflex niet zo goed.
Zal misschien iets met onze hersenen te maken hebben. Onze dopamine shot. Onze zucht naar avontuur. De wereld te verkennen. (?)
Prima. Blijf jij onwetend over je wereld en jezelf puur zodat je de smaak/genot van een gerecht niet verliest.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
En is dat nodig, zo een auto ? Niet iedere uitvinding is wenselijk.
Je kan daarin ook te ver gaan (cf ethiek en wetenschap, bv klonen, genetische manipulatie, etc)
[..]
Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen).
Die laatste stap ontgaat me. Niet alles hoeft begrepen en/of verklaard te worden. Maakt overigens dergelijke verklaring niet eerder het leven er SCHRALER en ARMER, ja zelfs DOODSER op ? Wat denk je zelf.
Ik geloof (en vind) dat de nectar juist in die verwondering zelf zit. In dat mysterie. Die verder niet echt verklaard noch begrepen moet worden. Maar zeker wel gesmaakt.
Nogmaals je hoeft niet te weten hoe een gerecht gemaakt wordt (welke ingrediënten, bereiding, etc) om van zo een gerecht te kunnen smaken, proeven.
Beter gesteld, het bestaan van de geest is een subjectieve kwestie, een mening, geen feit. Je kan het voelen, je emoties uiten, niet meten. Zo is er dualisme van feit en mening, materie en geest.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:23 schreef JustTalkLove het volgende:
Gezien onze menselijke waarneming over de werkelijkheid beperkt is (we kunnen niet alles waarnemen, sommige zaken zijn niet waarneembaar voor ons) zal het leven altijd magie en mysterie voor ons blijven. Die magie zal nooit verdwijnen. Dit MYSTERIE is inherent aan ons leven en bewustzijn.
Absoluut het tegenovergestelde. Er is wat mij betreft weinig mooiers dan weten hoe iets werkt. Je ergens over verwonderen is mooi, maar als die verwondering vervolgens leidt tot begrip is dat alleen maar mooier. Je hebt gelijk als je zegt dat iets niet weten mooi is. Maar dan vooral omdat dat betekent dat er nog iets te ontdekken valt.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
[..]
Die laatste stap ontgaat me. Niet alles hoeft begrepen en/of verklaard te worden. Maakt overigens dergelijke verklaring niet eerder het leven er SCHRALER en ARMER, ja zelfs DOODSER op ? Wat denk je zelf.
Ondanks alle hulp van de "medische wetenschap" blijven we beperkt door onze natuur. Die vergankelijk is. Dat is de realiteit (stroming). Waarin alles komt en terug gaat.quote:Op zondag 8 maart 2015 23:45 schreef Tijn het volgende:
Daar kan ik me niet in vinden. Ik neem aan dat jij ook gewoon blij bent met de medische wetenschap wanneer je je been breekt en niet denkt "ach ja, zo is de natuur nou eenmaal".
Ik vind daar zelf niets "raar" aan. Er schuilt een enorm "genot" in onwetendheid. In het PURE zijn, niet in al dat DENKEN over. Maar ook dit is terug een visie. Een andere kijk op de zaken. Waarbij ik niet het één ten koste van het andere verkies. Wel zo goed als mogelijk beide DUALITEITEN in evenwicht (balans) probeer te houden. Zodat die dualiteit (ook eens) verdwijnen kan. Ik hou van iets, maar ik hou evenveel van niets.quote:
Goede comment.quote:Op maandag 9 maart 2015 01:19 schreef Syamsu het volgende:
Beter gesteld, het bestaan van de geest is een subjectieve kwestie, een mening, geen feit. Je kan het voelen, je emoties uiten, niet meten. Zo is er dualisme van feit en mening, materie en geest.
Hierover valt niet te discussiëren. Omdat dit een kwestie van "persoonlijke smaak" is. Dit is een SUBJECTIEVE waarheid, JOUW waarheid. Daar is verder niets objectief aan.quote:Op maandag 9 maart 2015 01:33 schreef Fir3fly het volgende:
Absoluut het tegenovergestelde. Er is wat mij betreft weinig mooiers dan weten hoe iets werkt.
"Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen)."quote:
Dat is niet wat ik schreef.quote:Op maandag 9 maart 2015 11:56 schreef MrGuma het volgende:
Je vindt nieuwsgierigheid zelf niks mis mee, behalve als je nieuwsgierig bent over die nieuwsgierigheid zelf. Ja, dat vind ik een rare redenatie.
Ik wens de focus daarmee meer op het ZIJN (non dualiteit) te leggen. In de zin van: "Kijken naar, luisteren naar, proeven van, etc, kortom: één worden met..." (non duaal). Ipv DENKEN en oordelen over, ontleden in, begrijpen van, etc. (duaal)quote:Op zondag 8 maart 2015 21:39 schreef JustTalkLove het volgende:
Vreemd dat je dit zo formuleert. We kunnen onze nieuwsgierigheid (alias verwondering) toch behouden, zonder diezelfde nieuwsgierigheid (alias verwondering) te moeten VERKLAREN (begrijpen).
Ook bij een reflex voel je pijn, al komt die later dan de reflex zelf. Dat is omdat de pijnprikkel naar de hersenen er langer over doet dan de prikkel naar de ruggegraat.quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:35 schreef Fir3fly het volgende:
Overigens, waarom voel ik geen pijn als ik een hete pan aanraak en mijn hand in reflex terugtrek?
Als jij docent filosofie was en je moest aan deze mededeling een cijfer geven wat zou dat dan zijn?quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Ik heb net uitvoerig gelezen over dualisme in verband met vrije will en agent-causation (libertarianism), en ik moet zeggen dat ik dualisme echt niets vind. Allemaal speculatie en totaal geen bewijs voor.
En zie ik het nou goed en is Hume's oproep tot boekverbranding je persoonlijke boodschap geworden?quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Ik heb net uitvoerig gelezen over dualisme in verband met vrije will en agent-causation (libertarianism), en ik moet zeggen dat ik dualisme echt niets vind. Allemaal speculatie en totaal geen bewijs voor.
Kan je iets meer uitvoerig zijn bij het onderbouwen van je stelling?quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Ik sluit me bij deze uitspraak aan. Dualisme is meer een illusie (spook) vanuit ons denken. Dan dat het op enig realiteitsbesef berust.quote:Op maandag 9 maart 2015 15:41 schreef laforest het volgende:
Tussen deze twee te willen kiezen, lijkt mij een vergissing. Ze vullen elkaar aan.quote:Op dinsdag 3 maart 2015 19:43 schreef Jappie het volgende:
Voor jou als mens heeft ervaring of bewustzijn toch echt een hogere werkelijkheidswaarde dan de niet te ervaren objectieve werkelijkheid.
Iets dat onmogelijk is is per definitie niet waar. Dat is overigens puur semantiek, en heeft niets met wijsheid of dualisme te maken.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:20 schreef Heerda2 het volgende:
Omdat het getuigt van wijsheid om het onmogelijke niet uit te sluiten...
Filosofen zijn geen alwetende goden. Ze zaten er regelmatig naast, dus dat zegt allemaal niet zo heel veel.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 19:20 schreef Heerda2 het volgende:
omdat van Socrates tot heden vele getuigenissen daar blijk van geven. Het zijn waarachtig niet de minste filosofen die daarvan overtuigd zijn.
Er is ook niet echt sprake van een keuze..iemand die knettergek is of een compleet vertekend beeld van wat wij de werkelijkheid of "(norm)aal" noemen heeft totaal geen last van de so called objectieve werkelijkheid. Zijn objectieve werkelijkheid is simpelweg een andere dan die van ons en ondanks dat hij of zij ongetwijfeld her en der in botsing zal komen met die andere objectieve wereld maakt dat voor hem/haar weinig tot niets uit op het gebied van ervaren.quote:Op zondag 22 maart 2015 17:42 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Tussen deze twee te willen kiezen, lijkt mij een vergissing. Ze vullen elkaar aan.
Die zaken zouden inderdaad serieuzer genomen moeten worden als mogelijke kenwijze van de werkelijkheid, naast de wetenschappelijke methode. Dat geldt ook voor de hogere kunst en religieuze en mystieke ervaringen.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 12:28 schreef Heerda2 het volgende:
lees het boek 'wilde beesten in een filosofische woestijn'.
Als je daarna nog zeker weet dat het bestaan van dualisme uitgesloten is, ben je niet ongelovig maar onwetend.
Wat heeft dit met dualisme te maken?quote:Op vrijdag 27 maart 2015 12:20 schreef JustTalkLove het volgende:
Zo kan ik ervoor kiezen om de hand van iemand anders te schudden (in vrede, verbinding, non-duaal). Alsook om diezelfde hand eraf te hakken (in oorlog, conflict, duaal).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |