Ja sowiesoquote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:39 schreef lol1ishier het volgende:
Havo
AK - 7,1
Combi cijfer - 8
Economie - 7,5
Engels - 6
Geschiedenis - 6,9
M & O - 7,2
NL - 6,7
Wiskunde A - 7,4
Moet te doen zijn toch? $
ja als je dit nog verneukt dan je beter gelijk putjeschepper wordenquote:Op zaterdag 2 mei 2015 14:39 schreef lol1ishier het volgende:
Havo
AK - 7,1
Combi cijfer - 8
Economie - 7,5
Engels - 6
Geschiedenis - 6,9
M & O - 7,2
NL - 6,7
Wiskunde A - 7,4
Moet te doen zijn toch? $
Denk dat het nog behoorlijk moeilijk gaat worden om die twee 8en te halen - zeker met U-normen etc.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:20 schreef Rickertman96 het volgende:
Nu ik er zo over na denk valt die 5,5 regeling eigenlijk best mee. Mijn 2 beste vakken (gesch+maw) zijn eigenlijk gewoon leervakken en daar bikkel ik voor om minimaal voor beide een 8 te halen, dan kan je in principe voor derest een 4,5 halen en je bent binnen.
Klopt hoor, ik zie mezelf totaal geen 8 halen ook al leer ik er weken voorquote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:25 schreef Census het volgende:
[..]
Denk dat het nog behoorlijk moeilijk gaat worden om die twee 8en te halen - zeker met U-normen etc.
Ik doe een NT profiel maar bak niks van beta vakken (thnx geweldige decaan voor advies om NT te doen) en ben dus grotendeels afhankelijk van wat ik haal voor m'n Netl en Entl teksten. Helaas verschillen m'n resultaten voor die teksten nogal behoorlijk. Als het gewoon een normaal onderwerp is, lukt het me goed. Echter wanneer je zo'n bs tekst krijg over historisch besef o.i.d. zou dat zo maar ook opeens een 4.5 kunnen zijn :/.
De ervaring leert mij dat je bij alfa-gamma vakken zelden boven de 7-7.5 haalt ookal denk je het prima te snappen door van die belachelijke antwoordmodellen waarbij je per se bepaalde dingen in je antwoord moet verwerken. Als je dan bijvoorbeeld een 4-punts vraag hebt in je examen, krijg je 1 punt niet omdat je een aspect niet hebt gegeven en ook het laatste punt voor 'completeren van het antwoord, de participant kan dit alleen behalen als het antwoord volledig juist is'. Dat maakt mij altijd zo boos tijdens oefenexamensquote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:27 schreef Rickertman96 het volgende:
[..]
Klopt hoor, ik zie mezelf totaal geen 8 halen ook al leer ik er weken voorMaar ik vind die 2 vakken relatief het makkelijkst (in mijn vakkenpakket) en het zijn eigenlijk 2 leervakken
Voor de talen kan ik namelijk niet echt leren, meer oefenen
Je mag niet meer dan twee onvoldoendes hebben volgens mij.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:20 schreef Rickertman96 het volgende:
Nu ik er zo over na denk valt die 5,5 regeling eigenlijk best mee. Mijn 2 beste vakken (gesch+maw) zijn eigenlijk gewoon leervakken en daar bikkel ik voor om minimaal voor beide een 8 te halen, dan kan je in principe voor derest een 4,5 halen en je bent binnen.
Uiteraard ga ik het niet zo ver laten komen en ga ik gewoon voor alles strijdenMaar ik weet iig wel dat ik sowieso minimaal 2 onvoldoendes haal (Eng+Fr)
Je mag zoveel onvoldoendes halen als je wil, zolang je gemiddeldes maar uiteindelijk voldoende (met evt een 4 & 5 die gecompenseerd worden) zijn (dus incl SE cijfers). Volgens mij is er nog een regeltje dat je niet lager mag halen dan een 3.0 op je CE ookal kan je dat compenseren met SE-cijfers, maar ik denk niet dat iemand die dat überhaupt zou kunnen compenseren ook werkelijk lager dan een 3 haaltquote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:44 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Je mag niet meer dan twee onvoldoendes hebben volgens mij.
Onzinquote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:44 schreef GeorgeArArMartin het volgende:
[..]
Je mag niet meer dan twee onvoldoendes hebben volgens mij.
quote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:50 schreef Census het volgende:
[..]
Je mag zoveel onvoldoendes halen als je wil, zolang je gemiddeldes maar uiteindelijk voldoende (met evt een 4 & 5 die gecompenseerd worden) zijn (dus incl SE cijfers). Volgens mij is er nog een regeltje dat je niet lager mag halen dan een 3.0 op je CE ookal kan je dat compenseren met SE-cijfers, maar ik denk niet dat iemand die dat überhaupt zou kunnen compenseren ook werkelijk lager dan een 3 haalt.
quote:
quote:Cijfers centrale examens
Je bent geslaagd als het gemiddelde cijfer voor de vakken van het centrale examen ten minste een voldoende is. Dat is onafgerond een 5,5. Is dat zo, dan geldt aanvullend 1 van de volgende voorwaarden. Je bent geslaagd als:
alle eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 5 is en alle andere eindcijfers een 6 of meer zijn; of
1 eindcijfer een 4 is en de overige eindcijfers een 6 of hoger zijn en als het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is; of
voor 2 vakken de eindcijfers 4 en 5 of 2 x 5 zijn en het gemiddelde van alle eindcijfers 6.0 of meer is.
Deze eisen gelden ook als je vanuit het voortgezet onderwijs voor 1 of meer vakken naar het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) gaat.
Idd merkte ik ook, en vaak zeiken die 2e correctors dan ookquote:Op zaterdag 2 mei 2015 16:31 schreef Census het volgende:
[..]
De ervaring leert mij dat je bij alfa-gamma vakken zelden boven de 7-7.5 haalt ookal denk je het prima te snappen door van die belachelijke antwoordmodellen waarbij je per se bepaalde dingen in je antwoord moet verwerken. Als je dan bijvoorbeeld een 4-punts vraag hebt in je examen, krijg je 1 punt niet omdat je een aspect niet hebt gegeven en ook het laatste punt voor 'completeren van het antwoord, de participant kan dit alleen behalen als het antwoord volledig juist is'. Dat maakt mij altijd zo boos tijdens oefenexamens.
Klopt, maar dat is toch ook niet per se de bedoeling van het SE? Samenvatten en tekstbegrip (zoals ik dat op het examen kreeg) werden in de 6de bij mij niet voor een cijfer getoetst. Expres gedaan, omdat 50% van je eindcijfer al gebaseerd is op die twee onderdelen. Terwijl het vak Nederlands veel meer inhoudt, waaronder dus mondelingen e.d. Net zoals bij de talen, de één is goed in tekstbegrip en de ander slecht, maar het gaat niet alleen om tekstbegrip, ook om luisteren/schrijven/literatuur, en dat wordt dan weer leuk getoetst op je SE.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:46 schreef Census het volgende:
SE cijfer Nederlands is bij ons trouwens totaal niet representatief voor hoe goed die persoon in Nederlands is/wat hij zal scoren voor z'n CE.
- 25% stijl- en spellingsfouten waarvoor her gemiddelde een 6 is (ik had ook een 6je)
- 25% schrijven beschouwing - kan je thuis voorbereiden->uit je hoofd leren->tijdens pta opschrijven. Gemiddelde was alsnog maar een 7, wat ik best raar vond (ik had zelf een 7)
- 25% presentatie houden waarin je twee boeken met elkaar vergelijkt (eigenlijk het ene boek ophemelen en het andere afkraken). Vervolgens vragen over deze twee boeken beantwoorden van de docent (deels controle of je het boek hebt gelezen, deels zien of je bepaalde verhaallagen begrijpt)
- 25% 1 op 1 mondeling van 30 minuten met je docent over 6 boeken. Heel uiteenlopende cijfers, tussen de 5 en 9,5. De truc is om zelf gewoon onafgebroken aan 't woord te zijn waardoor de docent niks kan vragen. Ik had zelf ter voorbereiding meningen en argumenten van Neerlandici opgezocht en uit m'n hoofd geleerd waardoor ik als 1 van de weinigen ooit een 9.5 haalde (had overigens 2 van de 6 boeken gelezen, wel overal goede samenvattingen/analyses van)
Eigenlijk is een heel groot deel van je Netl cijfer dus gebaseerd hoe goed toevallig je presentatie of mondeling gaat.. is dit bij andere scholen ook zo?
Als je een 8 kunt halen voor het Engels CE en misschien een 6,8 voor wisb zou ik me geen zorgen maken. Over het algemeen zijn de CE's ook wat makkelijker dan de SE's is mijn indruk tot zover. Ik heb op elk oefenexamen tot nu toe (m.u.v. Duits en Nederlands) hoger gescoord dan m'n gemiddelde.quote:Op zaterdag 2 mei 2015 18:56 schreef royvandijk het volgende:
VWO
SE Punten
DU: 5.4
SK: 5.6
BIO: 5.7
NA: 5.9
WIS B: 6.2
NE: 6.3
EN: 7.0
RKT: 6.0
COMBI: 8.0
Moet ik me zorgen maken?