Mwoah oké, eventueel. Een blanco stemmer laat zien dat het de moeite heeft genomen om het stemlokaal in te gaan en blanco te stemmen. Die geef ik je dan wel. Maar dat doet niet stemmen ook eigenlijk, het stempercentage laat wel zien in hoeverre de politiek nog speelt bij de burger. Alleen jammer dat het bezoedelt wordt door de mensen die alleen stemmen als het lekker weer is.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Blanco stemmen is een signaal, het is iets laten horen. Niet stemmen is helemaal niets. Dat het in de praktijk op hetzelfde neerkomt tenzij er een substantieel aantal blanco-stemmers is is waar.
Nee, dat is niet waar. Blanco stemmen hebben geen invloed op de kiesdeler of de zetelverdeling.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:43 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Als de kiesdeler hoger wordt dan vervalt je stem naar restzetels en die gaan dus onevenredig veel naar grotere partijen. Het totaal aantal zetels is inderdaad gelijk.
Omdat je kans hebt je te laten horen. Net als dat je een eigen politieke partij mag beginnen om jouw idealen aan de man te brengen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:41 schreef Insomnia_ het volgende:
Iedere ingezetene van een land heeft recht op een mening over "de politiek".
Zeker als je gewoon netjes je belastingen betaald zie ik niet in waarom je niet mag zeiken als je niet stemt omdat geen een partij jouw kan bekoren.
Dat doe ik alleen op basis van argumentatie maar ieder zijn eigen manier van filteren natuurlijk. En verder is het ook totaal oninteressant wanneer iemand zonder enige macht/invloed daadwerkelijk luistert naar iemands klaagzang.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:44 schreef Tha_Duck het volgende:
Van mij mag je best een mening hebben en niet stemmen, maar ik luister er niet naar en hecht er geen enkele waarde aan.
Ik ben dan ook voor een stemplicht, alhoewel ik niet zo van het verplichten ben eigenlijk. Maar het zou een veel beter beeld geven van de mening van de Nederlanders. En uiteraard is er dan ook de mogelijkheid om blanco te stemmen als je geen passende stemkeuze kunt bepalen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:45 schreef jogy het volgende:
praktijk op hetzelfde neerkomt tenzij er een substantieel aantal blanco-stemmers is is waar.
Mwoah oké, eventueel. Een blanco stemmer laat zien dat het de moeite heeft genomen om het stemlokaal in te gaan en blanco te stemmen. Die geef ik je dan wel. Maar dat doet niet stemmen ook eigenlijk, het stempercentage laat wel zien in hoeverre de politiek nog speelt bij de burger. Alleen jammer dat het bezoedelt wordt door de mensen die alleen stemmen als het lekker weer is.
Voor mij boeien de argumenten niet, want als ze zo boeiend waren had je wel de moeite genomen naar het stembureau te gaan.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:47 schreef jogy het volgende:
[..]
Dat doe ik alleen op basis van argumentatie maar ieder zijn eigen manier van filteren natuurlijk. En verder is het ook totaal oninteressant wanneer iemand zonder enige macht/invloed daadwerkelijk luistert naar iemands klaagzang.
Niet dat ik ooit een stemronde heb gemist verder maar dat terzijde.
Tja ik ben het verder wel met je eens dat iedereen die in democratie gelooft zou moeten stemmen. Maar er zijn mensen die fundamenteel tegen het systeem wat we hebben zijn (communisten op revleft bijvoorbeeld, of de nazis op stormfront), die hebben m.i. net zo veel recht om te klagen terwijl ze niet stemmen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:47 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Omdat je kans hebt je te laten horen. Net als dat je een eigen politieke partij mag beginnen om jouw idealen aan de man te brengen.
Niet stemmen betekent voor mij dat het je niet interesseert. En dan hoeft er niet naar je geluisterd te worden. Als je geen passende partij kan vinden dan stem je maar blanco of richt je een passende partij op.
Niet stemmen is iets heel anders dan blanco stemmen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:49 schreef muscleboy het volgende:
Niet stemmen zou blanco stemmen moeten zijn.
Ik zou alleen voor een stemplicht zijn als de blanco stem ook een uitwerking heeft buiten die van irrelevante graadmeter omdat de stoeltjes toch wel gevuld blijven met politici.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:48 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ik ben dan ook voor een stemplicht, alhoewel ik niet zo van het verplichten ben eigenlijk. Maar het zou een veel beter beeld geven van de mening van de Nederlanders. En uiteraard is er dan ook de mogelijkheid om blanco te stemmen als je geen passende stemkeuze kunt bepalen.
Voor de meeste mensen niet.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:50 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Niet stemmen is iets heel anders dan blanco stemmen.
Ze zouden hun energie ook in een partij kunnen steken die hun idealen verwoord. Zolang ze dat niet doen zijn ze niet interessant.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:50 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Tja ik ben het verder wel met je eens dat iedereen die in democratie gelooft zou moeten stemmen. Maar er zijn mensen die fundamenteel tegen het systeem wat we hebben zijn (communisten op revleft bijvoorbeeld, of de nazis op stormfront), die hebben m.i. net zo veel recht om te klagen terwijl ze niet stemmen.
Nee, dat is het niet. Als jouw stem ging naar een partij die in het programma dingen heeft staan die ze niet nakomen, wat is de zin van stemmen dan als er geen alternatief voor je is?quote:Op maandag 2 maart 2015 15:40 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk mag je wel een mening hebben als je niet stemt. Het is alleen vrij dom.
Zou best een interessant experiment zijn om blanco stemmen een lege stoel in de kamer te geven.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:50 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zou alleen voor een stemplicht zijn als de blanco stem ook een uitwerking heeft buiten die van irrelevante graadmeter omdat de stoeltjes toch wel gevuld blijven met politici.
Welke functie zou je er dan aan willen verbinden?quote:Op maandag 2 maart 2015 15:50 schreef jogy het volgende:
[..]
Ik zou alleen voor een stemplicht zijn als de blanco stem ook een uitwerking heeft buiten die van irrelevante graadmeter omdat de stoeltjes toch wel gevuld blijven met politici.
Ik vind ze verder ook niet zo interessant verder hoor, maar (soms ten spijtenquote:Op maandag 2 maart 2015 15:51 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ze zouden hun energie ook in een partij kunnen steken die hun idealen verwoord. Zolang ze dat niet doen zijn ze niet interessant.
Maar je noemt wel wat onderlagen uit de samenleving nu.
quote:Op maandag 2 maart 2015 15:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zou best een interessant experiment zijn om blanco stemmen een lege stoel in de kamer te geven.
Probleem is dat je dan vastloopt, stel dat 76 zetels leeg blijven bijvoorbeeld. Dan kan je simpelweg geen meerderheid meer halen. Omdat 76 van de 150 zetels voor een voorstel moeten stemmen om de meerderheid van stemmen te halen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Zou best een interessant experiment zijn om blanco stemmen een lege stoel in de kamer te geven.
Eens: POL / Een blanco stem zou meer gevolgen moeten hebben!quote:Op maandag 2 maart 2015 15:52 schreef Tchock het volgende:
[..]
Laat ze die maar lekker op SBS6 houden dan, die zender heb ik niet voor niets uit mijn lijsten geschraptquote:Op maandag 2 maart 2015 15:52 schreef Insomnia_ het volgende:
[..]
Ik vind ze verder ook niet zo interessant verder hoor, maar (soms ten spijten) heeft ook de onderlaag van de samenleving een recht op een meninkje.
Was een grapje. Daarnaast is het nog nooit gebeurd voor zover ik weet dat de blanco-stemmers de kiesdeler haalden.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Probleem is dat je dan vastloopt, stel dat 76 zetels leeg blijven bijvoorbeeld. Dan kan je simpelweg geen meerderheid meer halen. Omdat 76 van de 150 zetels voor een voorstel moeten stemmen om de meerderheid van stemmen te halen.
Dat gaat echt totaal in tegen ons hele Staatsrecht en het idee van de Tweede Kamer.quote:Wat veel interessanter zou zijn is dat mensen die opstappen uit de kamer hun zetel terug moeten geven aan hun partij en niet een of andere nutteloze eenmansfractie kunnen vormen zonder bestaansrecht.
Verander je de grondwet dat het geen absoluut getal meer is maar een getal op basis van de gevulde stoelen. Zou wel nasty zijn als er nog maar 3 mensen in de kamer zitten maar dan is de politiek al zover weggezakt dat je deze net zo goed af kan schaffen.quote:Op maandag 2 maart 2015 15:54 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Probleem is dat je dan vastloopt, stel dat 76 zetels leeg blijven bijvoorbeeld. Dan kan je simpelweg geen meerderheid meer halen. Omdat 76 van de 150 zetels voor een voorstel moeten stemmen om de meerderheid van stemmen te halen.
Wat veel interessanter zou zijn is dat mensen die opstappen uit de kamer hun zetel terug moeten geven aan hun partij en niet een of andere nutteloze eenmansfractie kunnen vormen zonder bestaansrecht.
Waarom?quote:Op maandag 2 maart 2015 15:55 schreef Tchock het volgende:
Dat gaat echt totaal in tegen ons hele Staatsrecht en het idee van de Tweede Kamer.
Dat zou kunnen inderdaad, wordt het een gezellig groepjequote:Op maandag 2 maart 2015 15:56 schreef jogy het volgende:
[..]
Verander je de grondwet dat het geen absoluut getal meer is maar een getal op basis van de gevulde stoelen. Zou wel nasty zijn als er nog maar 3 mensen in de kamer zitten maar dan is de politiek al zover weggezakt dat je deze net zo goed af kan schaffen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |