Het is best vermakelijk op sommige momenten maar echt ook frustrerend af en toe qua potjes met pubs. Speel je Evacuation bijvoorbeeld met de map "Rescue" normaal gesproken met een 2x2 spelers spreiden en survivors oppikken binnen korte tijd moet goed te doen zijn, maar ik heb gewoon potjes mee gemaakt dat ze gewoon op dat monster aan het jagen zijn (in Stage 2 geëvolueerd) en je maar 10 min. hebt om alle survivors the evacueren. Op dat soort momenten merk je gewoon echt dat je minimaal 3/4 mensen moeten hebben met hetzelfde doel. Zodra die samenhang weg is sta je als team gewoon machteloos.
Het spel dwingt je gewoon bepaalde strategieën aan te houden, dat ligt o.a. de samenstelling van je team van Hunters maar sommige spelers moeten ook echt begrijpen wat hun rol is binnen het team. Teveel CoD gasten die als een stel YOLO-mongolen 1 vs Monster gaan opnemen (Als een medic vooruit sprinten en zodra je het monster ziet aanvallen zonder op de rest te wachten
). Dat werkt gewoon met dit spel niet. Het is frustrerend om die run & gun hippies in je groep te hebben, die het concept "team" niet begrijpen. Dat spel is zo verfijnd daarop gebalanceerd. Iedere hunter heeft een aparte rol en daar moet je aan wennen om de rol te vervullen.
Als monster heb je echt alle vrijheid om te doen en laten en ben je van niemand afhankelijk. Dan is het eigenlijk alleen maar hilarisch om te zien hoe een stel ongeorganiseerde jocks de jungles afstruinen en maar in het wilde weg op wild blijven schieten. Als monster hoef je dan echt minimale moeite te doen...
Misschien ligt dit ook een beetje aan de dubieuze RNGesus die het in spel zit als je een voorkeur moet ingeven voor welk type hunter of monster je speelt, vaak komt het gewoon voor dat je een rol toebedeeld krijgt die je niet zint. Monster staat bij mij bijvoorbeeld op plaats van 5 in het lijstje en toch presteert het spel om me in Hunt-mode gewoon 3x achter elkaar monster te laten zijn. Waarom niet één keer één van de andere spelers is me een raadsel
Nog een schijtirritant dingetje is dat er wat schijtachievements (om je volgende karakter te unlocken) inzitten voor special Hunter abilities. Als voorbeeld nemen we de Orbital Barrage Ability voor Hank als support class. Daarmee voer je in feite een artillery-bombardement uit op een plek die je aanwijst. Die kun je tot 3 sterren upgraden als je een bepaalde aantal damage punten gehaald hebt.
In theorie klinkt dat leuk en aardig maar in de praktijk kun je die ability eigenlijk alleen maar gebruiken als het monster stil staat. De radius is niet zo groot en heel veel hebben niet door dat het gewoon Friendly-Fire is als je team op dat monster staat in te schieten en jij er een bom boven op gooit. Of je lanceert dat ding terwijl dat monster allang 50 meter verder staat. Enige manier is eigenlijk dat monster vastpinnen met harpoenhaken en dan pas die Barrage los te laten (Er zit sowieso een vertraging van 5 sec in). Zo vaak gebeurd dat helaas niet. Of mensen moeten echt goed kunnen anticiperen waar het monster heen gaat.
Desalniettemin is de voldoening weer groot als je goede trapper hebt die een Stage 3 monster kan vertragen/vastzetten op het juiste moment een Dome lanceert. De support class je kan assisteren met aanval of bescherming van je team en de medic je team op de been houdt terwijl het monster op je aan het inhakken is..
Met vrienden is het best wel leuk, na een aantal uurtjes heb je dan wel ongeveer door wat je wel en niet moet doen met een karakter. En eerlijk gezegd de A.I. voor de monsters vind ik echt best sterk (op een paar exploit bugjes na dan). Zeker in je eentje met bots tegen monster is nog best pittig.
Concluderend, los van alle DLC-heisa vind ik het wel een vermakelijk spel maar de full retail prijs die ze ervoor vragen niet waard. ¤30,- vind ik dan wel schappelijk. Het is gewoon een rare maar unieke game wat dat betreft. Geen FPS of welk spelt lijkt hierop en geeft me dit gemixte gevoel qua beleving. Ik merk vooral dat potjes echt ontzettend intens kunnen zijn, maar ook mega frustrerend of saai. Er is gewoon geen middenweg qua beleving. Verder mis ik gewoon nog een goede single-player experience. Evacuation is leuk en gevarieerd, maar het is echt poep qua verhaalopbouw zover dat erin zit. Waar komen die monsters vandaan en waarom moeten wij er persé op jagen? Is het niet gewoon een slechte introductie van Avatar? Ik heb er nogal gemixt gevoel over betreft single-player. En na 2 uur op een dag ben ik er eigenlijk wel klaar mee zeker als je met pubs speelt.
Verder gewoon bizar om te zien dat de
playerbase gewoon in een maand tijd inkakt van 32.400 spelers tot 5.000 op een dag.
Spel mag wat goedkoper en een beetje nieuwe lichting qua playerbase is ook wel welkom. Geen CoD spelers want die zijn rete irritant.
En TRS, fix die FPS drops [ Bericht 0% gewijzigd door Mr.Noodle op 03-03-2015 23:59:55 ]
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...