SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
Een macro hoeft niet per se, in mijn financiële overzicht maak ik automatisch een witregel na de zondag, en stop ik na 31 december.quote:Op donderdag 16 april 2015 08:24 schreef Janneke141 het volgende:
Maak even een hulpkolom (A) met 'gewone' getallen waarvan de eerste overeenkomt met de eerste datum in de lijst. In de kolom voor de datums komt
=ALS(REST(A1;7)<2;"";A1)
En stel je de celeigenschappen van de datumkolom in op het juiste datumformat. Zou goed moeten gaan.
-Edit- even herlezend: dit levert een lijst met datums met weekdagen en witregels voor de weekenddagen. Maar als je elke zesde en zevende regel helemaal leeg wil hebben, dan moet je een macro gaan gebruiken. Daar ben ik niet zo goed in, dus daar moet dan maar even iemand anders bij helpen.
Volgens mij houdt Excel niet bij wanneer je wat doet, dit zal je hem dus zelf moeten vertellen.. Je zou het met een macro kunnen proberen, maar zelf de datum invullen lijkt mij makkelijker..quote:Op zondag 19 april 2015 14:44 schreef Crimineel87 het volgende:
Vraagje,
Als ik in Tabblad-1 een V zet in een cel, wil ik graag dat ik in Tabblad-2 een verwijzing kan maken naar die cel met de V. Dat kan in nog wel, maar eigenlijk moet die V dan veranderen in de datum dat ik die V daar neer heb gezet in Tabblad-1.
Dus op 29-3-15 zet ik een V in Cel-A1 op Tabblad-1, dan moet op Tabblad 2 in cel huppeldepup de datum 29-3-15 en dat moet ook die datum blijven.
Enig idee?
Sub vandaag()quote:Op zondag 19 april 2015 16:09 schreef qu63 het volgende:
[..]
Volgens mij houdt Excel niet bij wanneer je wat doet, dit zal je hem dus zelf moeten vertellen.. Je zou het met een macro kunnen proberen, maar zelf de datum invullen lijkt mij makkelijker..
En dat dan ook nog naar sheet 2quote:Op maandag 20 april 2015 10:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Sub vandaag()
'
' vandaag Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+q
'
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"
Selection.Copy
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
End Sub
Dat zou met een macro kunnen, de standaard formules doen alleen wat jij hierboven al beschreven hebt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 16:24 schreef Anatomy01 het volgende:
Beste Forumleden,
Ik wil in excel een optie toevoegen waarbij als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, XFC4 met 1 waarde omhoog gaat. Ik heb het volgende gedaan:
1. Bij XFC5 heb ik waarde 0 ingevoerd (hier begin ik mee)
2. Bij XFC4 heb ik de volgende formule ingevoerd: =IF(XFC1>=C5;XFC5+1;XFC5)
Ik krijg inderdaad dat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald dat XFC4, 1 wordt. Het probleem is alleen dat XFC4 steeds 1 wordt elke keer als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, terwijl ik juist wil dat XFC4 elke keer met 1 omhoog gaat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald.
Dat zal dan een formulier of een macroknop geweest kunnen zijnquote:Daarnaast vraag ik mij ook af hoe ik in excel voor elkaar krijg dat als ik dubbelklik op een cel de waarde 1 wordt en als ik er weer op dubbelklik het 0 wordt en omgekeerd. Deze functie zat namelijk in een standaard format wat ik heb gebruikt, maar heb ik perongeluk weggehaald en ik kan niet meer vinden hoe ik dit terug krijg.
Zou iemand mij kunnen helpen?
Ik heb excel 2013 (Engels)
Macro's zijn helaas niet mijn sterkste kant, maar het zou iets moeten als:quote:Op dinsdag 28 april 2015 18:10 schreef Anatomy01 het volgende:
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het.
Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
quote:Op dinsdag 28 april 2015 18:10 schreef Anatomy01 het volgende:
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het.
Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.quote:Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'Hier plaats ik code zodat alleen wijzigingen
'plaatsvinden bij het veranderen van de cel XFC1 of C5.
'Dit om te voorkomen dat je macro op hol slaat bij elke wijziging.
'Let op, mochten de getallen in C5 of XFC1 dus afhankelijk zijn van
'andere cellen moet je dit wel toevoegen
'Target is hier de cel die wijzigt! Dit kan dus elke cel in je werkblad zijn
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Then
'deze code wordt alleen uitgevoerd wanneer de gewijzigde cel XFC1 of C5 is.
'de dollar tekens zijn verplicht!
If Range("XFC1").Value >= Range("C5").Value Then
Range("XFC4").Value = Range("XFC4").Value + 1
End If
End If
End Sub
En dat doe je door met je rechtermuistoets op de tab onderaan te klikken en uit het menu programma code weergeven te kiezen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 22:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
[..]
Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
ALT+F11quote:Op woensdag 29 april 2015 08:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dat doe je door met je rechtermuistoets op de tab onderaan te klikken en uit het menu programma code weergeven te kiezen.
Heel erg bedankt voor het schrijven van de code! Door de uitleg die je erbij hebt gezet, snap ik ook wat je doetquote:Op dinsdag 28 april 2015 22:48 schreef snabbi het volgende:
[..]
[..]
Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
Werkt "If Target.Address = "$XFC$1" Then" dan niet zonder de overige or regels erbij?quote:Op donderdag 30 april 2015 00:24 schreef Anatomy01 het volgende:
Hoe kan ik dat aangeven in de code?
PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
Nee, er gebeurt dan niks.quote:Op donderdag 30 april 2015 15:36 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Werkt "If Target.Address = "$XFC$1" Then" dan niet zonder de overige or regels erbij?
De standaard filter van excel gebruiken zodat men in de bovenste rij deze zoek regels kan ingeven?quote:
Hiermee? http://blog.contextures.c(...)cel-index-and-match/quote:Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:
- Win7-Excel 2013/Engelstalig
Ik ben bezig met het identificeren van toeleveringen van artikelen en loop tegen wat problemen.
Een uniek item (heeft gelukkig een unieke barcode) komt binnen en ik wil graag de datum van dat ding hebben wanneer die voor het eerst binnenkomt.
Doordat we die dingen laten repareren komt hetzelfde artikel uiteindelijk weer opnieuw binnen met dezelfde boekingscode.
Dus komt hij 2x binnen.
Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in wanneer die voor de tweede keer binnenkomt (of zelfs 3 of 4de keer wanneer er iets mis is gegaan) maar wanneer die voor het eerst is binnen gekomen.
Nu kan ik filteren op oudste bovenaan (als ik het via een VLookUp doe) maar wil het dummy-proof maken want voor het geval die sortering vergeten wordt dan moet het nog blijven werken.
Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.
De formule doet wat ie moet doen maar sumproduct is met 180.000 records erg traag.
Iemand anders een idee?
De sub Worksheet_Change werkt helaas niet met formules in cellenquote:
1 2 3 4 5 6 | Private Sub Worksheet_Calculate() If Range("de veranderde cel met formule").Value <> PrevVal Then je vergelijking maken en dan je teller doen End If End Sub |
De oorzaak is inderdaad dat de verandering van de cel in die andere kolommen zit.quote:Op donderdag 30 april 2015 00:24 schreef Anatomy01 het volgende:
[..]
Heel erg bedankt voor het schrijven van de code! Door de uitleg die je erbij hebt gezet, snap ik ook wat je doet. Ik heb het in de VB editor van het betreffende werkblad gezet en hij werkt inderdaad als cel C5 veranderd, maar niet als XFC1 veranderd en dit is nu juist wat ik heel graag wil. Ik denk dat ik ook snap wat er fout gaat, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet oplossen. In XFC1 staat namelijk een formule (=SUMIFS(G:G;B:B;"="&1;H:H;"="&TODAY()) en hier wordt dus de waarde mee berekent. In het stukje zeg je dat als de waarde XFC1 (of C5) afhankelijk is van andere cellen, je dit moet toevoegen, maar het gaat hier om kolommen.
Hoe kan ik dat aangeven in de code?
PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
Dat is een goede oplossing voor wanneer het ptobleem te groot gaat worden met het identificeren van welke cellen ja. Wel denk ik dat die iets moeilijker op te zetten is voor iemand die minder ervaring heeft met VBAquote:Op donderdag 30 april 2015 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
De sub Worksheet_Change werkt helaas niet met formules in cellen
Hier staat de oplossing:
http://stackoverflow.com/(...)changed-by-a-formula
En in de code zou het dan ongeveer er zo uitzien:
[ code verwijderd ]
Waarbij in de module dan nog het volgende staat.
Public PrevVal As Variant
In mijn ogen gaat dat niet helpen. Het is zo traag vanwege de array formule op elke regel wordt toegepast. Daar moet je vanaf. .quote:Op donderdag 30 april 2015 16:25 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hiermee? http://blog.contextures.c(...)cel-index-and-match/
Je tekst klopt volgens mij niet helemaal of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen. In kolom G staat niet je unique ID, want er staat wel een ID maar die komt op meerdere keren voor volgens mij. En in M staat dan je datum waarin die ID gebruikt is.quote:Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:
Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.
Dan moet je alles op 1 en hetzelfde jaar zetten (2000 bv, want 29 feb moet ook een plaats krijgen). Stel je hebt een datumveld op K24, dan zet je op L24 de volgende formule: =DATUM(2000;MAAND(K24);DAG(K24)). Dan zullen de dag en maand van ongeacht welk jaar op K24 worden overgezet op dag-maand-2000.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:51 schreef fetss het volgende:
[ afbeelding ]
Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk
Alvast bedankt!
Hij doet het nuquote:Op donderdag 30 april 2015 23:45 schreef snabbi het volgende:
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or _
Target.Column = 3 Or Target.Column = 8 Then
Ja klopt een ID die wel meer keer in de lijst voorkomt, ik ga het eens proberen.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 00:13 schreef snabbi het volgende:
[..]
In mijn ogen gaat dat niet helpen. Het is zo traag vanwege de array formule op elke regel wordt toegepast. Daar moet je vanaf. .
[..]
Je tekst klopt volgens mij niet helemaal of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen. In kolom G staat niet je unique ID, want er staat wel een ID maar die komt op meerdere keren voor volgens mij. En in M staat dan je datum waarin die ID gebruikt is.
Dus gegeven het feit dat in G je IDs staan en in M je datums, moet je een lijstje maken waarin elke ID inderdaad maar 1 keer voorkomt. Alleen voor dit lijstje moet je array formules toepassen, niet als hulpkolom in je hele dataset.
De formule moet zijn per unique ID:
=MIN(G:G="je unique product ID",M:M)
Dit is je eindresultaat. Wel als array formule invullen natuurlijk.
(uitleg volgt als dit is wat je zoekt en mooi maken doe je via
=IFERROR(MIN(G:G="je unique product ID",M:M),"")
)
Wanneer je wilt kunnen rekenen met een datum, dan heeft Excel een jaartal nodig. Dus wanneer je in je grafiek de slimheid tussen 1-jan 2-jan (lege ruimte) 4-jan wil gebruiken, dan ontkom je niet aan een jaartal.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 11:51 schreef fetss het volgende:
[ afbeelding ]
Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk
Alvast bedankt!
Ik was wat snel in mijn post en heb nu ook een voorbeeld online gezet:quote:Op vrijdag 1 mei 2015 17:24 schreef nils7 het volgende:
[..]
Ja klopt een ID die wel meer keer in de lijst voorkomt, ik ga het eens proberen.
Ongetwijfeld. Moet blad 2 op basis van blad 1 gegenereerd worden, of is dat handmatige invoer?quote:Op dinsdag 12 mei 2015 12:52 schreef Arnold_fan het volgende:
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?
Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
blad 2
bb
blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
Blad 2 bouwt langzaam op, handmatig.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 14:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Moet blad 2 op basis van blad 1 gegenereerd worden, of is dat handmatige invoer?
In blad3 zet je bijvoorbeeld in cel A2 de volgende formule neer:quote:Op dinsdag 12 mei 2015 12:52 schreef Arnold_fan het volgende:
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?
Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
blad 2
bb
blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
Wat tips:quote:Op woensdag 13 mei 2015 11:03 schreef Crientj het volgende:
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.
Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.
Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.
Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.
Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen?
Alles staat per grafiek op een ander tabblad. Vervolgens per naam en per land. Het is teveel data om in 1 tabblad te doen.quote:Op woensdag 13 mei 2015 11:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Wat tips:
Gebruik altijd 1 tabblad en maak een degelijke database, die alle gegevens bevat.
En verdiep je in de wereld van draaitabellen.
De omschrijving die jij nu geeft, vind ik te verwarrend.
Dat lijkt me sterk..quote:Op woensdag 13 mei 2015 11:44 schreef Crientj het volgende:
[..]
Alles staat per grafiek op een ander tabblad. Vervolgens per naam en per land. Het is teveel data om in 1 tabblad te doen.
Nee, dit is hoe het aangeleverd is. Kan/mag daar verder niets aan veranderen. Het zou best wel kunnen werken op de een of andere manier, ik heb alleen geen idee hoe.quote:Op woensdag 13 mei 2015 11:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Dat lijkt me sterk..
2^20 rijen (= 1.048.576 rijen)
2^14 kolommen (=16.384 kolommen)
te weinig???
Ik neem toch wel aan dat je niet dezelfde gegevens meerdere keren moet invoeren.
Waarom wil je meerdere gegevens in 1 veld proppen?quote:Op woensdag 13 mei 2015 12:09 schreef Crientj het volgende:
Grootste probleem is dat ik niet zie hoe je meerdere gegevens in 1 veld gaat proppen.
Ja weet ik niet. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee verder moet denk ikquote:Op woensdag 13 mei 2015 12:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom wil je meerdere gegevens in 1 veld proppen?
In dit geval niet.quote:Op woensdag 13 mei 2015 00:41 schreef Piger het volgende:
Ik gebruik altijd Als.fout(). Zelfde resultaat?
Welke versie van Excel gebruik je.quote:Op woensdag 13 mei 2015 11:03 schreef Crientj het volgende:
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.
Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.
Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.
Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.
Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen?
eh nee. als fout geeft een resultaat wanneer verticaal zoeken niets vindt. Dus dan zou dit hetzelfde zijn.quote:Op woensdag 13 mei 2015 23:25 schreef snabbi het volgende:
[..]
In dit geval niet.
Als.fout toont het resultaat wanneer hij wel gevonden is, terwijl je juist wil dat hij niets toont wanneer hij in Blad2 staat. Dus als je een soort inverse van een als.fout zou kunnen maken, dan zou het wel werken. (als.nietfout?)
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR);")quote:Op donderdag 14 mei 2015 00:56 schreef Piger het volgende:
[..]
eh nee. als fout geeft een resultaat wanneer verticaal zoeken niets vindt. Dus dan zou dit hetzelfde zijn.
Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.quote:Op dinsdag 12 mei 2015 23:40 schreef snabbi het volgende:
[..]
In blad3 zet je bijvoorbeeld in cel A2 de volgende formule neer:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR));Blad1!A2;"")
In B2 wordt het iets als: =ALS(ISLEEG($A2);"";Blad1!B2) <-- dit kan je naar rechts kopieren.
Vervolgens kan je alles naar beneden kopieren.
Wat doet het:
Je kijkt in A2 of de waarde van Blad1!A2 voorkomt in de kolom A in blad2. Wanneer dit WEL zo is, dan geeft deze VERT.ZOEKEN functie een goed resultaat. Wanneer het NIET zo is, dan geeft de VERT.ZOEKEN formule een ERROR. De ISFOUT functie vangt zo'n ERROR op. Is er een fout (dus komt niet voor in blad2), dan moet hij de waarde van blad1 weergeven. Staat hij er wel op dan een lege cel.
Het enige "lelijke" effect is dat je krijgt:
- Je krijgt tussendoor lege regels te zien. Dus op de plek van je "bb" zie je nu dus een lege regel.
- Je krijgt een 0 te zien wanneer je in Blad3 wel een formule hebt staan, maar in Blad1 staat op die regel geen waarde.
Uiteraard kunnen we beide cosmetisch oplossen, maar eerst checken of dit is wat je zoekt.
Regels deleten gaat alleen met een macro lukken.quote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:08 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.
Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.
Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
1 | = VERSCHUIVING('2. Twee'!B1; Input!P2; P1;) |
Jaquote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:32 schreef Crientj het volgende:
Kan ik een verschuiving met een als formule combineren?
Waarbij in de volgende formule
[ code verwijderd ]
P1 vervangen wordt door een als formule die checkt of de waarde in P1 groter is dan 1?
En dat als het waar is, er twee kolommen naar rechts wordt geschoven?
Thanksquote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:37 schreef qu63 het volgende:
[..]
Ja.
Gewoon ALS(P1>1;2;0) bij de kolomparameters invullen
misschien werkt =ALS($A2="";"";Blad1!B2) beterquote:Op vrijdag 15 mei 2015 13:08 schreef Arnold_fan het volgende:
[..]
Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.
Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.
Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
Eerst formules uitwerken waarbij je de totale jaarkosten uitrekent, o.b.v. 1 cel waar het aantal dagen in staat. Vervolgens kan je met doelzoeken het aantal dagen bepalen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?
Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.
Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?
Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.
Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
Zoek eens op Break Even Pointquote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?
Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.
Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
Heb deze functie bekeken maar kom er niet mee uit, kun je wat concreter zijn? De totale jaarkosten zijn overigens te berekenen door het maandbedrag x 12 te doen.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:07 schreef Piger het volgende:
[..]
Eerst formules uitwerken waarbij je de totale jaarkosten uitrekent, o.b.v. 1 cel waar het aantal dagen in staat. Vervolgens kan je met doelzoeken het aantal dagen bepalen.
Ander vraagje:
Weet iemand hoe de sneltoetsen werken in office online?
Normaal kan je met alt naar het lint, maar dat werkt nu dus niet.
Deze optie had ik ook bedacht, maar dan blijft het 'handmatig' werk. Mooier is het om het met een formule te doen welke precies aangeeft dat het omslagpunt op dag 24 ligt. Moet lukken lijkt me?quote:
Goeie, ga ik induiken. Ben benieuwd of ik dan weer uitkom op doelzoeken :-)quote:
Basiskennis wiskundequote:Op zaterdag 16 mei 2015 13:31 schreef Erik het volgende:
[..]
Heb deze functie bekeken maar kom er niet mee uit, kun je wat concreter zijn? De totale jaarkosten zijn overigens te berekenen door het maandbedrag x 12 te doen.
[..]
Deze optie had ik ook bedacht, maar dan blijft het 'handmatig' werk. Mooier is het om het met een formule te doen welke precies aangeeft dat het omslagpunt op dag 24 ligt. Moet lukken lijkt me?
[..]
Goeie, ga ik induiken. Ben benieuwd of ik dan weer uitkom op doelzoeken :-)
Als de knop in een userform zit kan het volgens mij heel makkelijk, maar als het in de ribbon zit zou ik het niet weten.quote:Op dinsdag 19 mei 2015 10:55 schreef Klabusterbeere het volgende:
Ik ben bang dat 't niet kan, maar is het mogelijk voorwaardelijke opmaak toe te passen op besturingselementen (knop)?
Ik wil een knop pas zichtbaar maken als er een naam in een bepaalde cel staat.
kan alleen met een macro, lijkt mequote:Op dinsdag 19 mei 2015 11:21 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als de knop in een userform zit kan het volgens mij heel makkelijk, maar als het in de ribbon zit zou ik het niet weten.
Dat kan idd alleen met wat code, maar daar ga ik dan sowieso al vanuit dat klabusterbeere het daar over heeft.quote:
Gewoon wat kolommen toevoegen:quote:Op woensdag 20 mei 2015 10:59 schreef Kopsterk het volgende:
Goedendag,
Ik heb een vraag (ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands). Ik heb een bestand met serienummers en bij elk serienummer staat een datum. Op tabblad 1 staat elk serienummer één keer (met in een andere kolom dus een datum). Verspreid over vier andere tabbladen komt datzelfde serienummer meerdere keren voor met daarbij in een andere kolom ook weer een datum. Nu wil ik het aantal keren dat dit serienummer voorkomt op de andere tabbladen weten, maar alleen als de datum die bij het serienummer hoort hoger is dan de datum die op tabblad 1 bij dat serienummer staat. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Met VERT.ZOEKEN vind je alleen de eerste hit op een bepaald tabblad en met INDEX VERGELIJKEN is het ook lastig om meedere zoekresultaten te krijgen. Is het anders handiger als ik een screenshot o.i.d. van een simpele versie van het bestand maak om het te verduidelijken?
Of een sumproduct()quote:Op woensdag 20 mei 2015 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Gewoon wat kolommen toevoegen:
Stel: eenvoudig voorbeeld
Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)
Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat
B3 t/m B5:
datums in datumopmaak
C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.
D3
=ALS(B3>C3;"later";"")
E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.
C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5
Weer in Blad 1:
C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")
C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.
Inderdaad qu24. somproduct()quote:
quote:(ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands)
Bij aangepaste koptekst:quote:Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord
*nutteloos voelt
63quote:Op donderdag 21 mei 2015 05:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Inderdaad qu24. somproduct()
[..]
Hoe kan ik Excel af laten sluiten en opslaan door een extern programma na een inactitiviteit van X minuten?quote:Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord
*nutteloos voelt
Even snel tussendoor : telt Windows scheduler ook? En dan een macro op workbook.close?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:13 schreef qu63 het volgende:
[..]
Hoe kan ik Excel af laten sluiten en opslaan door een extern programma na een inactitiviteit van X minuten?
Koptekst? Waar? Wanneer? Snap er niks van :pquote:Op donderdag 21 mei 2015 08:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Bij aangepaste koptekst:
Als je met de cursor over een icoon gaat staat er bijvoorbeeld "Datum invoegen" (lichtgrijs).
Klik dit aan en je ziet in het linkerblok:
&[Datum]
Achter die code "&[Datum]" zet ik zelf een spatie, of een " / ".
Maar dan ineens gebeurt er iets vreemds:
Als ik dan met de cursor over een icoon ga, bv "Tabblad" zie je niet een lichtgrijs blokje met "Tabblad"
Hoe komt dit?
Echter als ik in het blok "midden" of "rechts" heb aangeklikt, zie ik het wel weer.
Kun jij dit oplossen.
Dan heb je weer wat te doen.
Pagina indelingquote:Op donderdag 21 mei 2015 11:30 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Koptekst? Waar? Wanneer? Snap er niks van :p
Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijkquote:Op donderdag 21 mei 2015 11:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Pagina indeling
F10 PPK Alt A
[ afbeelding ]
http://www.excellerend.nl/afdrukmogelijkheden.html
Maar een workbook.close slaat het niet automatisch op, toch?quote:Op donderdag 21 mei 2015 11:17 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Even snel tussendoor : telt Windows scheduler ook? En dan een macro op workbook.close?
Oh wacht. Na inactief. Niet fixed tijd
Moet het trouwens per se met een extern programma? Kan volgens mij ook prima intern.
Maar als je toch extern wilt: misschien bij een aantal events een timestamp in een register key (bijvoorbeeld) weg laten schrijven door excel? Het externe programma vervolgens laten kijken naar die key en als die die te lang geleden Is het excel programma sluiten waarna de workbook.close zijn werk moet doen?
wel als je een thisworkbook.save in de workbook.close zet?quote:Op donderdag 21 mei 2015 12:41 schreef qu63 het volgende:
[..]
Maar een workbook.close slaat het niet automatisch op, toch?
Een macro is ook intern te doen, daar had ik al stukken code voor gevonden..
Het is wel handig. Met name als het totale pad staat genoteerd met tabblad datum en tijd.quote:Op donderdag 21 mei 2015 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
Maar excel zou je primair ook voor rekenbladen moeten gebruiken dat sommige mensen hierin hun facturen gaan opmaken cellen samen voegen en dan opeens gaan zeuren dat formules niet meer werken.quote:Op donderdag 21 mei 2015 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
Excel is geen tekstverwerkprogramma.quote:Op donderdag 21 mei 2015 13:32 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar excel zou je primair ook voor rekenbladen moeten gebruiken dat sommige mensen hierin hun facturen gaan opmaken cellen samen voegen en dan opeens gaan zeuren dat formules niet meer werken.
Met tekst terugloop gaan werken en dan hele teksten in de bovenste regel in moeten typen en niet normaal kunnen editten.![]()
In principe zou men dan een soort printblad met verwijzingen naar de sheet moeten maken.
Hartelijk dank voor de hulpquote:Op woensdag 20 mei 2015 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:
[..]
Gewoon wat kolommen toevoegen:
Stel: eenvoudig voorbeeld
Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)
Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat
B3 t/m B5:
datums in datumopmaak
C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.
D3
=ALS(B3>C3;"later";"")
E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.
C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5
Weer in Blad 1:
C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")
C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.
Dat zou dan wel moeten werken jaquote:Op donderdag 21 mei 2015 13:09 schreef Holy_Goat het volgende:
[..]
wel als je een thisworkbook.save in de workbook.close zet?
Nope.quote:Op donderdag 21 mei 2015 16:40 schreef Kopsterk het volgende:
Nog een vraagje,
Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
Wel een makkelijkere manier voor hoor. Even snel uit mijn hoofd via een sum(sumproduct()) en wat ifs. Niet per se makkelijker maar wel handiger als je bv alles wil tellen uit een lijst wat in een lijst staatquote:
Een handigere methodequote:Op donderdag 21 mei 2015 16:40 schreef Kopsterk het volgende:
Nog een vraagje,
Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
Wil je als F28 'c' is deze uitkomst vermenigvuldigen met H28? En dat ook voor alle regels daar onder tot en met regel 88 en daar het totaal van weten?quote:Op maandag 1 juni 2015 15:36 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi allen,
Ik ben bezig een excelbestand met gewerkte uren te maken. Hier zitten verschillende diensten in. Zo is c 37,50, maar v 56,25. Ook kan c een eenheid hebben van 1,5 of 1.
Ik heb nu deze formule ingevuld =AANTAL.ALS(F28:F88; "c")*37,5, maar in H28 tm H88 staan de eenheden. Kan ik de eenheden, dus kolom H ook koppelen aan de formule die ik aan F heb gezet? Of moet ik per regel de formule invoeren?
F H Gquote:Op maandag 1 juni 2015 15:59 schreef qu63 het volgende:
[..]
Wil je als F28 'c' is deze uitkomst vermenigvuldigen met H28? En dat ook voor alle regels daar onder tot en met regel 88 en daar het totaal van weten?
Als c altijd 37,50 is en h altijd 40 is, kan je deze ook in apart deel van je werkblad zetten en van kolom F een drop down menu (uitleg). Naast 'c', 'h' en welke andere lettercodes je wil gebruiken zet je dan 37,5, 40 en de rest.quote:Op maandag 1 juni 2015 16:06 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
F H G
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1,5 37,5
c 0,33 37,5
c 1 37,5
h 1 40
c 1 37,5
Ik wil een formule die weet dat de letter c voor 37,50 staat en de letter h voor 40. Hij moet dat de eenheden in kolom H vermenigvuldigen met het bedrag waar het voor staat. Dus ik heb nu wel een waarde aan de letter gegeven, maar ik wil dat hij deze meteen vermenigvuldigd met de eenheden. En er kunnen dus verschillende letters met verschillende waardes voorkomen. Ik heb er nu eentje in de formule ingevoegd. Kunnen dit er meer zijn?
Ik heb nu de som van de eenheden keer de som van g gedaan. Maar hoe doe ik dit als de eenheden niet dezelfde waardes hebben?
Het dropdown menu is gelukt! Dank daarvoor! Maar de formule 28: =vert.zoeken(F28;B17:B22)*H28 lukt mij helaas niet...quote:Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef qu63 het volgende:
[..]
Als c altijd 37,50 is en h altijd 40 is, kan je deze ook in apart deel van je werkblad zetten en van kolom F een drop down menu (uitleg). Naast 'c', 'h' en welke andere lettercodes je wil gebruiken zet je dan 37,5, 40 en de rest.
De formule om per regel de uitkomst te hebben is als volgt:
In kolom i (of ergens anders) 28: =vert.zoeken(F28;de matrix waarin je 'c', 'h', etc hebt staan)*H28
Deze formule kan je dan doortrekken naar beneden en onderaan een =SOM() doen voor het totaal.
Als je alleen het totaal wilt weten zou dit moeten kunnen met SOMPRODUCT(), maar de juiste formule heb ik nog niet voor je.
"28: " moet je weglatenquote:Op maandag 1 juni 2015 16:51 schreef larry_flynt het volgende:
[..]
Het dropdown menu is gelukt! Dank daarvoor! Maar de formule 28: =vert.zoeken(F28;B17:B22)*H28 lukt mij helaas niet...
Je kan in A1 'c' invullen, in B1 37,5.quote:Op maandag 1 juni 2015 17:19 schreef larry_flynt het volgende:
Waar vul ik in dat C = 37,50? Heb dit nu zo staan, maar dan gaat het fout omdat hij niet weet wat hij met c aanmoet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |