abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 16 april 2015 @ 08:19:21 #101
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_151732629
Ik heb een spreadsheet waar ik datums onder elkaar invul met daarachter een aantal kolommen met data relevant voor die dag.
Nu zou ik graag alleen de weekdagen er in hebben en dan vervolgens 2 witregels (zaterdag/zondag) en na dan weer gewoon verder gaan. Het is namelijk zo dat ik een deel van de data in dit formaat aangeleverd krijg en anders iedere keer als ik nieuwe data aanmaak handmatig iedere 6e en 7e rij moet wissen.

Mijn vraag is dus eigenlijk: Kan ik automatisch elke 6e en 7e rij wissen met een standaard functie? Ik heb de witregels namelijk nodig voor overzicht en om handmatig een optelsommetje ergens te kunnen maken van de week.

Voorbeeld van de spreadsheet in de spoiler, kolommen heb ik even bij elkaar getrokken om de informatie te wissen:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  donderdag 16 april 2015 @ 08:24:55 #102
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_151732681
Maak even een hulpkolom (A) met 'gewone' getallen waarvan de eerste overeenkomt met de eerste datum in de lijst. In de kolom voor de datums komt

=ALS(REST(A1;7)<2;"";A1)

En stel je de celeigenschappen van de datumkolom in op het juiste datumformat. Zou goed moeten gaan.

-Edit- even herlezend: dit levert een lijst met datums met weekdagen en witregels voor de weekenddagen. Maar als je elke zesde en zevende regel helemaal leeg wil hebben, dan moet je een macro gaan gebruiken. Daar ben ik niet zo goed in, dus daar moet dan maar even iemand anders bij helpen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  donderdag 16 april 2015 @ 10:51:05 #103
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151735799
quote:
0s.gif Op donderdag 16 april 2015 08:24 schreef Janneke141 het volgende:
Maak even een hulpkolom (A) met 'gewone' getallen waarvan de eerste overeenkomt met de eerste datum in de lijst. In de kolom voor de datums komt

=ALS(REST(A1;7)<2;"";A1)

En stel je de celeigenschappen van de datumkolom in op het juiste datumformat. Zou goed moeten gaan.

-Edit- even herlezend: dit levert een lijst met datums met weekdagen en witregels voor de weekenddagen. Maar als je elke zesde en zevende regel helemaal leeg wil hebben, dan moet je een macro gaan gebruiken. Daar ben ik niet zo goed in, dus daar moet dan maar even iemand anders bij helpen.
Een macro hoeft niet per se, in mijn financiële overzicht maak ik automatisch een witregel na de zondag, en stop ik na 31 december.
Mijn datums beginnen in A3 met 1 januari
Daarna in A4: =ALS(WEEKDAG(A3+1;2)=1;"";A3+1)
A5 en verder (doortrekken naar beneden): =ALS(OF(A4=DATUM(JAAR($A$3);12;31);A4=" ");" ";ALS(A4="";A3+1;ALS(WEEKDAG(A4;2)=7;"";A4+1)))

Met wat aanpassingen kan je volgens mij wel bereiken wat Barcaconia wil :)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151824638
Vraagje,

Als ik in Tabblad-1 een V zet in een cel, wil ik graag dat ik in Tabblad-2 een verwijzing kan maken naar die cel met de V. Dat kan in nog wel, maar eigenlijk moet die V dan veranderen in de datum dat ik die V daar neer heb gezet in Tabblad-1.

Dus op 29-3-15 zet ik een V in Cel-A1 op Tabblad-1, dan moet op Tabblad 2 in cel huppeldepup de datum 29-3-15 en dat moet ook die datum blijven.

Enig idee?
  zondag 19 april 2015 @ 16:09:13 #105
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151827705
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 14:44 schreef Crimineel87 het volgende:
Vraagje,

Als ik in Tabblad-1 een V zet in een cel, wil ik graag dat ik in Tabblad-2 een verwijzing kan maken naar die cel met de V. Dat kan in nog wel, maar eigenlijk moet die V dan veranderen in de datum dat ik die V daar neer heb gezet in Tabblad-1.

Dus op 29-3-15 zet ik een V in Cel-A1 op Tabblad-1, dan moet op Tabblad 2 in cel huppeldepup de datum 29-3-15 en dat moet ook die datum blijven.

Enig idee?
Volgens mij houdt Excel niet bij wanneer je wat doet, dit zal je hem dus zelf moeten vertellen.. Je zou het met een macro kunnen proberen, maar zelf de datum invullen lijkt mij makkelijker..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_151851734
quote:
0s.gif Op zondag 19 april 2015 16:09 schreef qu63 het volgende:

[..]

Volgens mij houdt Excel niet bij wanneer je wat doet, dit zal je hem dus zelf moeten vertellen.. Je zou het met een macro kunnen proberen, maar zelf de datum invullen lijkt mij makkelijker..
Sub vandaag()
'
' vandaag Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+q
'
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"
Selection.Copy
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
End Sub
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  maandag 20 april 2015 @ 12:15:32 #107
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_151855008
quote:
0s.gif Op maandag 20 april 2015 10:14 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Sub vandaag()
'
' vandaag Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+q
'
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"
Selection.Copy
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks _
:=False, Transpose:=False
End Sub
En dat dan ook nog naar sheet 2 ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 26 april 2015 @ 18:12:23 #108
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152046835
Ik ben in mijn chronologische lijst op zoek naar de waarden die horen bij iedere eerste dag van het jaar. Voor 2010 is dat 15 augustus, voor 2011, 2 februari, etc. Hetzelfde voor de laatste dag van het jaar. VERGELIJKEN() met de -1 of 1 parameter aan het einde geeft een #N/B of ik krijg de laatste cel uit mn range. Als ik dan eenmaal de juiste dag heb hoef ik alleen nog maar een paar cellen naar rechts op te schuiven voor de juiste waarde, maar dat lukt me wel ;)

Iemand enig idee hoe ik verder kan?

-edit-
Laatste dag van het jaar is me ondertussen gelukt:
VERT.ZOEKEN(INDEX(A3:A999;VERGELIJKEN(DATUM(U15;12;31);A3:A999;1));A3:E999;4;WAAR)

-edit2-
d'oh!
Als ik de laatste kan vinden dan is de volgende natuurlijk de eerste:
=VERT.ZOEKEN(INDEX(A3:A999;VERGELIJKEN(DATUM(U15;1;1);A3:A999;1)+1);A3:E999;4;WAAR)

-edit3-
Fuck it, het werkt toch niet :X

[ Bericht 10% gewijzigd door qu63 op 26-04-2015 19:47:51 ]
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zondag 26 april 2015 @ 21:03:25 #109
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152052332
Ok, nu wel: VERT.ZOEKEN(INDEX($A$3:$A$999;SOMPRODUCT(VERGELIJKEN(1;--($A$3:$A$999>DATUM(U$15;1;1));0));1);$A$3:$E$999;5;WAAR) voor de eerste datum in een jaar en VERT.ZOEKEN(INDEX($A$3:$A$999;SOMPRODUCT(VERGELIJKEN(1;--($A$3:$A$999>DATUM(U$15+1;1;1));0))-1;1);$A$3:$E$999;4;WAAR) voor de laatste.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152098213
Beste Forumleden,

Ik wil in excel een optie toevoegen waarbij als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, XFC4 met 1 waarde omhoog gaat. Ik heb het volgende gedaan:
1. Bij XFC5 heb ik waarde 0 ingevoerd (hier begin ik mee)
2. Bij XFC4 heb ik de volgende formule ingevoerd: =IF(XFC1>=C5;XFC5+1;XFC5)

Ik krijg inderdaad dat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald dat XFC4, 1 wordt. Het probleem is alleen dat XFC4 steeds 1 wordt elke keer als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, terwijl ik juist wil dat XFC4 elke keer met 1 omhoog gaat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald.

Daarnaast vraag ik mij ook af hoe ik in excel voor elkaar krijg dat als ik dubbelklik op een cel de waarde 1 wordt en als ik er weer op dubbelklik het 0 wordt en omgekeerd. Deze functie zat namelijk in een standaard format wat ik heb gebruikt, maar heb ik perongeluk weggehaald en ik kan niet meer vinden hoe ik dit terug krijg.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb excel 2013 (Engels)
  dinsdag 28 april 2015 @ 16:31:43 #111
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152098376
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 16:24 schreef Anatomy01 het volgende:
Beste Forumleden,

Ik wil in excel een optie toevoegen waarbij als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, XFC4 met 1 waarde omhoog gaat. Ik heb het volgende gedaan:
1. Bij XFC5 heb ik waarde 0 ingevoerd (hier begin ik mee)
2. Bij XFC4 heb ik de volgende formule ingevoerd: =IF(XFC1>=C5;XFC5+1;XFC5)

Ik krijg inderdaad dat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald dat XFC4, 1 wordt. Het probleem is alleen dat XFC4 steeds 1 wordt elke keer als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald, terwijl ik juist wil dat XFC4 elke keer met 1 omhoog gaat als XFC1 de waarde van cel C5 of hoger behaald.
Dat zou met een macro kunnen, de standaard formules doen alleen wat jij hierboven al beschreven hebt.
quote:
Daarnaast vraag ik mij ook af hoe ik in excel voor elkaar krijg dat als ik dubbelklik op een cel de waarde 1 wordt en als ik er weer op dubbelklik het 0 wordt en omgekeerd. Deze functie zat namelijk in een standaard format wat ik heb gebruikt, maar heb ik perongeluk weggehaald en ik kan niet meer vinden hoe ik dit terug krijg.

Zou iemand mij kunnen helpen?

Ik heb excel 2013 (Engels)
Dat zal dan een formulier of een macroknop geweest kunnen zijn
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152100624
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het :D.

Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
  dinsdag 28 april 2015 @ 21:04:09 #113
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152106417
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:10 schreef Anatomy01 het volgende:
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het :D.

Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
Macro's zijn helaas niet mijn sterkste kant, maar het zou iets moeten als:
wanneer XFC1 veranderd én hoger is dan C5, dan de huidige waarde van XFC4, +1.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152110301
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 18:10 schreef Anatomy01 het volgende:
@qu63 De optie met dubbelklikken was inderdaad een macro. Deze heb ik gekopieerd uit het format en nu werkt het :D.

Ik ben zelf niet zo bekend met macro's. Hoe kan ik mijn andere vraag met een macro voor elkaar krijgen?
quote:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
'Hier plaats ik code zodat alleen wijzigingen
'plaatsvinden bij het veranderen van de cel XFC1 of C5.
'Dit om te voorkomen dat je macro op hol slaat bij elke wijziging.

'Let op, mochten de getallen in C5 of XFC1 dus afhankelijk zijn van
'andere cellen moet je dit wel toevoegen

'Target is hier de cel die wijzigt! Dit kan dus elke cel in je werkblad zijn
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Then
'deze code wordt alleen uitgevoerd wanneer de gewijzigde cel XFC1 of C5 is.
'de dollar tekens zijn verplicht!
If Range("XFC1").Value >= Range("C5").Value Then
Range("XFC4").Value = Range("XFC4").Value + 1
End If
End If

End Sub
Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
pi_152115216
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 22:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

[..]

Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
En dat doe je door met je rechtermuistoets op de tab onderaan te klikken en uit het menu programma code weergeven te kiezen.
pi_152115568
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2015 08:44 schreef Basp1 het volgende:

[..]

En dat doe je door met je rechtermuistoets op de tab onderaan te klikken en uit het menu programma code weergeven te kiezen.
ALT+F11 :P
pi_152142076
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 april 2015 22:48 schreef snabbi het volgende:

[..]

[..]

Plaats de code wel in de VB editor van je betreffende werkblad! Geen aparte modules oid aanmaken.
Heel erg bedankt voor het schrijven van de code! Door de uitleg die je erbij hebt gezet, snap ik ook wat je doet :D. Ik heb het in de VB editor van het betreffende werkblad gezet en hij werkt inderdaad als cel C5 veranderd, maar niet als XFC1 veranderd en dit is nu juist wat ik heel graag wil. Ik denk dat ik ook snap wat er fout gaat, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet oplossen. In XFC1 staat namelijk een formule (=SUMIFS(G:G;B:B;"="&1;H:H;"="&TODAY()) en hier wordt dus de waarde mee berekent. In het stukje zeg je dat als de waarde XFC1 (of C5) afhankelijk is van andere cellen, je dit moet toevoegen, maar het gaat hier om kolommen.
Hoe kan ik dat aangeven in de code?

PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
  donderdag 30 april 2015 @ 14:23:24 #118
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152152040
- Win7-Excel 2013/Engelstalig

Ik ben bezig met het identificeren van toeleveringen van artikelen en loop tegen wat problemen.
Een uniek item (heeft gelukkig een unieke barcode) komt binnen en ik wil graag de datum van dat ding hebben wanneer die voor het eerst binnenkomt.
Doordat we die dingen laten repareren komt hetzelfde artikel uiteindelijk weer opnieuw binnen met dezelfde boekingscode.
Dus komt hij 2x binnen.
Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in wanneer die voor de tweede keer binnenkomt (of zelfs 3 of 4de keer wanneer er iets mis is gegaan) maar wanneer die voor het eerst is binnen gekomen.

Nu kan ik filteren op oudste bovenaan (als ik het via een VLookUp doe) maar wil het dummy-proof maken want voor het geval die sortering vergeten wordt dan moet het nog blijven werken.

Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.

De formule doet wat ie moet doen maar sumproduct is met 180.000 records erg traag.

Iemand anders een idee?
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_152153724
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 00:24 schreef Anatomy01 het volgende:

Hoe kan ik dat aangeven in de code?

PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
Werkt "If Target.Address = "$XFC$1" Then" dan niet zonder de overige or regels erbij?
pi_152153893
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 15:36 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Werkt "If Target.Address = "$XFC$1" Then" dan niet zonder de overige or regels erbij?
Nee, er gebeurt dan niks.
pi_152154837
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:

Iemand anders een idee?
De standaard filter van excel gebruiken zodat men in de bovenste rij deze zoek regels kan ingeven?
  donderdag 30 april 2015 @ 16:25:32 #122
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152154920
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:
- Win7-Excel 2013/Engelstalig

Ik ben bezig met het identificeren van toeleveringen van artikelen en loop tegen wat problemen.
Een uniek item (heeft gelukkig een unieke barcode) komt binnen en ik wil graag de datum van dat ding hebben wanneer die voor het eerst binnenkomt.
Doordat we die dingen laten repareren komt hetzelfde artikel uiteindelijk weer opnieuw binnen met dezelfde boekingscode.
Dus komt hij 2x binnen.
Ik ben op dit moment niet geïnteresseerd in wanneer die voor de tweede keer binnenkomt (of zelfs 3 of 4de keer wanneer er iets mis is gegaan) maar wanneer die voor het eerst is binnen gekomen.

Nu kan ik filteren op oudste bovenaan (als ik het via een VLookUp doe) maar wil het dummy-proof maken want voor het geval die sortering vergeten wordt dan moet het nog blijven werken.

Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.

De formule doet wat ie moet doen maar sumproduct is met 180.000 records erg traag.

Iemand anders een idee?
Hiermee? http://blog.contextures.c(...)cel-index-and-match/
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152155157
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 15:44 schreef Anatomy01 het volgende:

[..]

Nee, er gebeurt dan niks.
De sub Worksheet_Change werkt helaas niet met formules in cellen

Hier staat de oplossing:
http://stackoverflow.com/(...)changed-by-a-formula

En in de code zou het dan ongeveer er zo uitzien:

1
2
3
4
5
6
Private Sub Worksheet_Calculate()
    If Range("de veranderde cel met formule").Value <> PrevVal Then
      je vergelijking maken en dan je teller doen
    End If
 
End Sub

Waarbij in de module dan nog het volgende staat.

Public PrevVal As Variant
pi_152168609
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 00:24 schreef Anatomy01 het volgende:

[..]

Heel erg bedankt voor het schrijven van de code! Door de uitleg die je erbij hebt gezet, snap ik ook wat je doet :D. Ik heb het in de VB editor van het betreffende werkblad gezet en hij werkt inderdaad als cel C5 veranderd, maar niet als XFC1 veranderd en dit is nu juist wat ik heel graag wil. Ik denk dat ik ook snap wat er fout gaat, maar ik weet niet precies hoe ik dit moet oplossen. In XFC1 staat namelijk een formule (=SUMIFS(G:G;B:B;"="&1;H:H;"="&TODAY()) en hier wordt dus de waarde mee berekent. In het stukje zeg je dat als de waarde XFC1 (of C5) afhankelijk is van andere cellen, je dit moet toevoegen, maar het gaat hier om kolommen.
Hoe kan ik dat aangeven in de code?

PS: (ik heb het volgende geprobeerd, maar toen kreeg ik een error: If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or Target.Address = "$C:$C" Or Target.Adress = "$H:$H" Then )
De oorzaak is inderdaad dat de verandering van de cel in die andere kolommen zit.

We moeten heel nauwkeurig zijn in het bepalen van welke kolommen en rijen wel moeten meetellen en welke niet. Wanneer we dit niet nauwkeurig doen gaat je tellertje immers ook lopen wanneer je iets in kolom A verandert. En dat wil je niet.

De oplossing is zo simpel als complex. De Target.Address verwijst naar 1 enkele cel en niet naar een kolom. Daarvoor gebruiken we Target.Column. Column werkt hier alleen met getallen niet met letters. Kolom C is dus Column 3 en H is 8.

Voor deze cellen geldt natuurlijk wel hetzelfde. Als je berekening in C weer afhankelijk is van B, dan worden die weer niet meegenomen.

Als je overigens gewoon bij elke cel wijziging een verandering in je teller wil, dan laten we die if - then gewoon weg natuurlijk:

Oplossing de volgende 2 regels:
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or _
Target.Column = 3 Or Target.Column = 8 Then

PS:
In VBA kan je de _ gebruiken om je code over meerdere regels te schrijven. Het is dus een soort enter maar dat hij wel moet doorlezen op de volgende regel. Zo voorkom je een hele lange regel naar rechts die niet meer te lezen is.

[ Bericht 0% gewijzigd door snabbi op 30-04-2015 23:52:01 ]
pi_152168827
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 16:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]

De sub Worksheet_Change werkt helaas niet met formules in cellen

Hier staat de oplossing:
http://stackoverflow.com/(...)changed-by-a-formula

En in de code zou het dan ongeveer er zo uitzien:
[ code verwijderd ]

Waarbij in de module dan nog het volgende staat.

Public PrevVal As Variant
Dat is een goede oplossing voor wanneer het ptobleem te groot gaat worden met het identificeren van welke cellen ja. Wel denk ik dat die iets moeilijker op te zetten is voor iemand die minder ervaring heeft met VBA
pi_152169392
quote:
In mijn ogen gaat dat niet helpen. Het is zo traag vanwege de array formule op elke regel wordt toegepast. Daar moet je vanaf. .

quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 14:23 schreef nils7 het volgende:
Nu heb ik een sumproduct formule gevonden die voor mij per unieke ID een sorteringsnummer zet qua datum.
Dit is de formule die ik heb
=IF(G2="","",SUMPRODUCT(--(G:G=G2)*(M2>M:M))+1)
Met in kolom G de unieke ID's en in kolom M de datums.
Je tekst klopt volgens mij niet helemaal of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen. In kolom G staat niet je unique ID, want er staat wel een ID maar die komt op meerdere keren voor volgens mij. En in M staat dan je datum waarin die ID gebruikt is.

Dus gegeven het feit dat in G je IDs staan en in M je datums, moet je een lijstje maken waarin elke ID inderdaad maar 1 keer voorkomt. Alleen voor dit lijstje moet je array formules toepassen, niet als hulpkolom in je hele dataset.

De formule moet zijn per unique ID:
=MIN(G:G="je unique product ID",M:M)
Dit is je eindresultaat. Wel als array formule invullen natuurlijk.

(uitleg volgt als dit is wat je zoekt en mooi maken doe je via
=IFERROR(MIN(G:G="je unique product ID",M:M),"")
)

[ Bericht 1% gewijzigd door snabbi op 01-05-2015 00:21:22 ]
pi_152176343


Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk

Alvast bedankt! ^O^
pi_152178850
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 11:51 schreef fetss het volgende:
[ afbeelding ]

Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk

Alvast bedankt! ^O^
Dan moet je alles op 1 en hetzelfde jaar zetten (2000 bv, want 29 feb moet ook een plaats krijgen). Stel je hebt een datumveld op K24, dan zet je op L24 de volgende formule: =DATUM(2000;MAAND(K24);DAG(K24)). Dan zullen de dag en maand van ongeacht welk jaar op K24 worden overgezet op dag-maand-2000.

[ Bericht 3% gewijzigd door Twentsche_Ros op 01-05-2015 13:37:58 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152181549
quote:
0s.gif Op donderdag 30 april 2015 23:45 schreef snabbi het volgende:
If Target.Address = "$XFC$1" Or Target.Address = "$C$5" Or _
Target.Column = 3 Or Target.Column = 8 Then

Hij doet het nu :D. Heel erg bedankt voor de hulp!
  vrijdag 1 mei 2015 @ 17:24:41 #130
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_152185129
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 00:13 schreef snabbi het volgende:

[..]

In mijn ogen gaat dat niet helpen. Het is zo traag vanwege de array formule op elke regel wordt toegepast. Daar moet je vanaf. .

[..]

Je tekst klopt volgens mij niet helemaal of ik moet het helemaal verkeerd begrijpen. In kolom G staat niet je unique ID, want er staat wel een ID maar die komt op meerdere keren voor volgens mij. En in M staat dan je datum waarin die ID gebruikt is.

Dus gegeven het feit dat in G je IDs staan en in M je datums, moet je een lijstje maken waarin elke ID inderdaad maar 1 keer voorkomt. Alleen voor dit lijstje moet je array formules toepassen, niet als hulpkolom in je hele dataset.

De formule moet zijn per unique ID:
=MIN(G:G="je unique product ID",M:M)
Dit is je eindresultaat. Wel als array formule invullen natuurlijk.

(uitleg volgt als dit is wat je zoekt en mooi maken doe je via
=IFERROR(MIN(G:G="je unique product ID",M:M),"")
)
Ja klopt een ID die wel meer keer in de lijst voorkomt, ik ga het eens proberen.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_152193831
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 11:51 schreef fetss het volgende:
[ afbeelding ]

Weet iemand hoe ik de 2015 uit de formulebalk verwijder?
Wil uiteindelijk een grafiek maken op datums over verschillende jaren, dus het jaartal moet uit de formulebalk

Alvast bedankt! ^O^
Wanneer je wilt kunnen rekenen met een datum, dan heeft Excel een jaartal nodig. Dus wanneer je in je grafiek de slimheid tussen 1-jan 2-jan (lege ruimte) 4-jan wil gebruiken, dan ontkom je niet aan een jaartal.

Is het slechts een tekstuele weergave, gebruik dan '1-mei
pi_152194858
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 mei 2015 17:24 schreef nils7 het volgende:

[..]

Ja klopt een ID die wel meer keer in de lijst voorkomt, ik ga het eens proberen.
Ik was wat snel in mijn post en heb nu ook een voorbeeld online gezet:
http://s000.tinyupload.com/?file_id=53690208357538775507

=IFERROR(MIN(IF(G:G=G2,M:M)),"")

Het bestand heeft twee tabbladen. De slechte manier waarbij je voor elke regel opnieuw gaat bepalen wat de eerste datum is. De slimme manier waarbij je dit 1 keer doet.

De enige manier om echt significant tijdwinst te halen is om het aantal array formules te beperken. Vandaar deze oplossing.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 12:52:24 #133
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152520513
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?

Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

blad 2
bb

blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

[ Bericht 18% gewijzigd door Arnold_fan op 12-05-2015 13:05:04 ]
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  dinsdag 12 mei 2015 @ 14:11:37 #134
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_152523179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 12:52 schreef Arnold_fan het volgende:
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?

Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

blad 2
bb

blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
Ongetwijfeld. Moet blad 2 op basis van blad 1 gegenereerd worden, of is dat handmatige invoer?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 12 mei 2015 @ 15:22:34 #135
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152525569
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 14:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ongetwijfeld. Moet blad 2 op basis van blad 1 gegenereerd worden, of is dat handmatige invoer?
Blad 2 bouwt langzaam op, handmatig.

Blad 1 komt elke week binnen vanaf een externe bron, ook in Excel, maar omdat steeds dezelfde zaken hierin voorkomen wil ik na een check dit op blad 2 toevoegen zodat ik dit later in blad 3 niet meer ga tegenkomen in de weken erna. Op die manier blijft er een klein blad 3 over waar alleen zaken opstaan die ik wel wil zien.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_152547203
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 12:52 schreef Arnold_fan het volgende:
Is het mogelijk om in Excel in blad 1 een enorme lijst met namen te gooien die meerdere keren voorkomen, in blad 2 een lijst met een lijst met namen, en dan in blad 3 een kopie van blad 1 min alle regels die een naam hebben die in blad 2 voorkomt?

Dus bijvoorbeeld
blad 1
aa______zeist________oranje
bb______Rotterdam___geel
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze

blad 2
bb

blad 3
aa______zeist________oranje
aa______zeist________geel
cc______Gouda_______roze
In blad3 zet je bijvoorbeeld in cel A2 de volgende formule neer:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR));Blad1!A2;"")
In B2 wordt het iets als: =ALS(ISLEEG($A2);"";Blad1!B2) <-- dit kan je naar rechts kopieren.
Vervolgens kan je alles naar beneden kopieren.

Wat doet het:
Je kijkt in A2 of de waarde van Blad1!A2 voorkomt in de kolom A in blad2. Wanneer dit WEL zo is, dan geeft deze VERT.ZOEKEN functie een goed resultaat. Wanneer het NIET zo is, dan geeft de VERT.ZOEKEN formule een ERROR. De ISFOUT functie vangt zo'n ERROR op. Is er een fout (dus komt niet voor in blad2), dan moet hij de waarde van blad1 weergeven. Staat hij er wel op dan een lege cel.

Het enige "lelijke" effect is dat je krijgt:
- Je krijgt tussendoor lege regels te zien. Dus op de plek van je "bb" zie je nu dus een lege regel.
- Je krijgt een 0 te zien wanneer je in Blad3 wel een formule hebt staan, maar in Blad1 staat op die regel geen waarde.

Uiteraard kunnen we beide cosmetisch oplossen, maar eerst checken of dit is wat je zoekt.
pi_152548606
Ik gebruik altijd Als.fout(). Zelfde resultaat?
Eerst denken, dan typen
pi_152553767
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.

Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.

Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.

Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.

Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen? :')
pi_152554573
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:03 schreef Crientj het volgende:
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.

Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.

Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.

Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.

Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen? :')
Wat tips:
Gebruik altijd 1 tabblad en maak een degelijke database, die alle gegevens bevat.
En verdiep je in de wereld van draaitabellen.
De omschrijving die jij nu geeft, vind ik te verwarrend.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152554647
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:41 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Wat tips:
Gebruik altijd 1 tabblad en maak een degelijke database, die alle gegevens bevat.
En verdiep je in de wereld van draaitabellen.
De omschrijving die jij nu geeft, vind ik te verwarrend.
Alles staat per grafiek op een ander tabblad. Vervolgens per naam en per land. Het is teveel data om in 1 tabblad te doen.
pi_152554857
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:44 schreef Crientj het volgende:

[..]

Alles staat per grafiek op een ander tabblad. Vervolgens per naam en per land. Het is teveel data om in 1 tabblad te doen.
Dat lijkt me sterk..

2^20 rijen (= 1.048.576 rijen)
2^14 kolommen (=16.384 kolommen)

te weinig???

Ik neem toch wel aan dat je niet dezelfde gegevens meerdere keren moet invoeren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152555305
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:51 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Dat lijkt me sterk..

2^20 rijen (= 1.048.576 rijen)
2^14 kolommen (=16.384 kolommen)

te weinig???

Ik neem toch wel aan dat je niet dezelfde gegevens meerdere keren moet invoeren.
Nee, dit is hoe het aangeleverd is. Kan/mag daar verder niets aan veranderen. Het zou best wel kunnen werken op de een of andere manier, ik heb alleen geen idee hoe.
Zou het iets uithalen als ik de knop per land iedere keer opnieuw moet verwijzen naar welke tabel ie nodig heeft? Dat je eh, iets krijgt als;

Land 1 - Grafiek1 - Grafiek2
Land 2 - Grafiek1 - Grafiek2

Grootste probleem is dat ik niet zie hoe je meerdere gegevens in 1 veld gaat proppen.
pi_152556031
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 12:09 schreef Crientj het volgende:
Grootste probleem is dat ik niet zie hoe je meerdere gegevens in 1 veld gaat proppen.
Waarom wil je meerdere gegevens in 1 veld proppen?
pi_152557331
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 12:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Waarom wil je meerdere gegevens in 1 veld proppen?
Ja weet ik niet. Ik weet niet zo goed hoe ik hiermee verder moet denk ik :').
pi_152579577
quote:
7s.gif Op woensdag 13 mei 2015 00:41 schreef Piger het volgende:
Ik gebruik altijd Als.fout(). Zelfde resultaat?
In dit geval niet.
Als.fout toont het resultaat wanneer hij wel gevonden is, terwijl je juist wil dat hij niets toont wanneer hij in Blad2 staat. Dus als je een soort inverse van een als.fout zou kunnen maken, dan zou het wel werken. (als.nietfout?) :P
pi_152579729
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 11:03 schreef Crientj het volgende:
Meh. Iemand hier toevallig ervaring met het maken van Dashboards? Ik zit vast, en niet zo'n beetje ook. (Al moet ik wel toegeven dat ik nooit gebruik heb gemaakt van formules in excel en ik mezelf in het diepe heb gegooid). Ik doe mijn best om even uit te leggen wat ik nu heb staan.

Ik heb een enorme lijst met namen, een datasheet met meerdere tabbladen en de data die daarin staat is gefilterd op 4 landen.
De bedoeling is uiteindelijk dat ik kan selecteren per naam en vervolgens per land de data kan inzien. Binnen het dashboard verspringt dan de data mooi in een diagram enzovoort.

Die lijst met namen staan weergegeven in een controle tabblad, samen met een getal. In een dummy tabel geeft dit getal aan hoeveel regels hij naar beneden moet voor de juiste data bij de juiste naam.

Maar dan moet het nog worden weergegeven per land en ieder land moet aan te klikken zijn via een button. Het idee was om per land een aparte verschuiving te maken en zo weer te geven, maar dit schijnt niet te werken. Een ander idee was om dan twee aparte invul velden te gebruiken en dan die te verwijzen - 1 voor de verwijzing naar de hoeveelheid rijen, en 1 voor de hoeveelheid kolommen. Ik heb alleen geen idee hoe dit verder in elkaar zit.

Kortom, hoe link ik alles netjes aan elkaar zodat ik kan inzien wat iedere naam per land aan data heeft liggen? :')
Welke versie van Excel gebruik je.
Eigenlijk is een pivot table met een Slicer heel geschikt voorzoiets
pi_152582326
quote:
0s.gif Op woensdag 13 mei 2015 23:25 schreef snabbi het volgende:

[..]

In dit geval niet.
Als.fout toont het resultaat wanneer hij wel gevonden is, terwijl je juist wil dat hij niets toont wanneer hij in Blad2 staat. Dus als je een soort inverse van een als.fout zou kunnen maken, dan zou het wel werken. (als.nietfout?) :P
eh nee. als fout geeft een resultaat wanneer verticaal zoeken niets vindt. Dus dan zou dit hetzelfde zijn.
Eerst denken, dan typen
pi_152584327
quote:
7s.gif Op donderdag 14 mei 2015 00:56 schreef Piger het volgende:

[..]

eh nee. als fout geeft een resultaat wanneer verticaal zoeken niets vindt. Dus dan zou dit hetzelfde zijn.
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR);")
In de geschetste casus moet in Blad3 bb NIET getoond worden wanneer deze WEL in Blad2 staat.

Wanneer bb in Blad2 staat (en ook op Blad1!A2) dan levert de vertikaal zoeken een positief resultaat op, namelijk bb. Hij gaat hem dan WEL tonen. Dit wil ik niet. Wanneer hij op Blad2 staat moet hij juist niets tonen.

Op het moment dat bb niet in Blad2 staat en wel op Blad1!A2 dan gaat vertikaal zoeken hem niet vinden en dus komt die ERROR en zal hij de "" tonen. Dit wil ik niet. Wanneer hij niet op Blad2 staat moet hij hem juist wel tonen.
  donderdag 14 mei 2015 @ 12:19:02 #149
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152588466
Ik ga de uitgebreide formule proberen. Bij de andere manier krijg ik dus een true or false achter de regel? Daar zou ik ook op kunnen filteren natuurlijk .... Niet exact wat ik bedoelde maar met hetzelfde resultaat. Dank beiden!
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:08:14 #150
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_152619179
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 mei 2015 23:40 schreef snabbi het volgende:

[..]

In blad3 zet je bijvoorbeeld in cel A2 de volgende formule neer:
=ALS(ISFOUT(VERT.ZOEKEN(Blad1!A2;Blad2!A:A;1;ONWAAR));Blad1!A2;"")
In B2 wordt het iets als: =ALS(ISLEEG($A2);"";Blad1!B2) <-- dit kan je naar rechts kopieren.
Vervolgens kan je alles naar beneden kopieren.

Wat doet het:
Je kijkt in A2 of de waarde van Blad1!A2 voorkomt in de kolom A in blad2. Wanneer dit WEL zo is, dan geeft deze VERT.ZOEKEN functie een goed resultaat. Wanneer het NIET zo is, dan geeft de VERT.ZOEKEN formule een ERROR. De ISFOUT functie vangt zo'n ERROR op. Is er een fout (dus komt niet voor in blad2), dan moet hij de waarde van blad1 weergeven. Staat hij er wel op dan een lege cel.

Het enige "lelijke" effect is dat je krijgt:
- Je krijgt tussendoor lege regels te zien. Dus op de plek van je "bb" zie je nu dus een lege regel.
- Je krijgt een 0 te zien wanneer je in Blad3 wel een formule hebt staan, maar in Blad1 staat op die regel geen waarde.

Uiteraard kunnen we beide cosmetisch oplossen, maar eerst checken of dit is wat je zoekt.
Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.

Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.

Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:30:32 #151
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152619748
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:08 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.

Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.

Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
Regels deleten gaat alleen met een macro lukken.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152619815
Kan ik een verschuiving met een als formule combineren?
Waarbij in de volgende formule
1= VERSCHUIVING('2. Twee'!B1; Input!P2; P1;)

P1 vervangen wordt door een als formule die checkt of de waarde in P1 groter is dan 1?
En dat als het waar is, er twee kolommen naar rechts wordt geschoven?
  vrijdag 15 mei 2015 @ 13:37:51 #153
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152619933
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:32 schreef Crientj het volgende:
Kan ik een verschuiving met een als formule combineren?
Waarbij in de volgende formule
[ code verwijderd ]

P1 vervangen wordt door een als formule die checkt of de waarde in P1 groter is dan 1?
En dat als het waar is, er twee kolommen naar rechts wordt geschoven?
Ja :).

Gewoon ALS(P1>1;2;0) bij de kolomparameters invullen
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152620820
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:37 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja :).

Gewoon ALS(P1>1;2;0) bij de kolomparameters invullen
Thanks :).
pi_152632145
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2015 13:08 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Ik heb het ingevoerd, het eerste werkt inderdaad prima, dus ik krijg witte velden in de A kolom. De B en verder blijven gevuld, klaarblijkelijk ziet Excel deze velden niet als leeg waardoor hij overal de rest van de regels blijft weergeven.

Als de witregels automatisch zouden kunnen verdwijnen zou ik dat echt heel mooi vinden, ik heb nu deze AAAAAAA genoemd en een filter toegevoegd dat hierop werkt, alleen moet ik nu af en toe het filter opnieuw toepassen omdat hij de nieuwe AAAAAAA niet automatisch gaat filteren.

Maar nogmaals, als het automatisch kan zou dat echt top zijn, dan kan dat ook nooit vergeten worden.
misschien werkt =ALS($A2="";"";Blad1!B2) beter
Het kan best zijn dat hij hem niet als LEEG wil zien maar als "".

Zoals hierboven gemeld, regels deleten gaat niet werken. Enige wat je wel kan doen is sorteren. Dan komen je lege regels automatisch onderaan te staan.Let wel op dat je ze nooit echt verwijdert! Immers als je een nieuwe data-set gaat inladen bij Blad1, moeten die formules van regel 3 met bb nog steeds bestaan. Als je de regel verwijdert gaat hij nooit meer regel 3 tonen. Ook niet wanneer er nu een andere tekst gaat staan.
Hou het dus bij gewoon niet tonen dat er iets staat, dan gaat er nooit wat verloren.
pi_152648050
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
pi_152648130
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
Eerst formules uitwerken waarbij je de totale jaarkosten uitrekent, o.b.v. 1 cel waar het aantal dagen in staat. Vervolgens kan je met doelzoeken het aantal dagen bepalen.

Ander vraagje:
Weet iemand hoe de sneltoetsen werken in office online?
Normaal kan je met alt naar het lint, maar dat werkt nu dus niet.
Eerst denken, dan typen
pi_152648620
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...

Een maand heeft gemiddeld 30,44 dagen. (146097 dagen in 4800 maanden volgens de Gregoriaanse kalender)
Dus lamp A verbruikt 6,94 / 30,44 euro per dag aan stroom.
En lamp B 0,56 / 30,44 euro per dag aan stroom.

En verder wijst het zich volgens mij vanzelf....
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  zaterdag 16 mei 2015 @ 13:31:09 #159
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152648625
quote:
3s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:04 schreef Erik het volgende:
Ik ben bezig met het doorlopen van m'n huis en hierbij in kaart brengen waar het omslagpunt ligt van vervangen van lampen. Ik heb graag hulp bij een (volgens mij) simpele rekensom, maar ik kom er niet uit... Wie helpt?

Lamp A verbruikt voor 6,94 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)
Lamp B verbruikt voor 0,56 euro per maand aan stroom (op basis van 4 aantal uur per dag aan)

Lamp A is al in gebruik, lamp B moet worden aangeschaft voor 4,95 euro.

Na hoeveel dagen liggen de kosten gelijk en wordt vanaf dat punt lamp B goedkoper in gebruik? Hierbij hoeft alleen rekening worden gehouden met de aanschafkosten van lamp B en de maandelijkse kosten van de lampen. Ik kom er niet uit met m'n excelformules...
Zoek eens op Break Even Point
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152648628
quote:
7s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:07 schreef Piger het volgende:

[..]

Eerst formules uitwerken waarbij je de totale jaarkosten uitrekent, o.b.v. 1 cel waar het aantal dagen in staat. Vervolgens kan je met doelzoeken het aantal dagen bepalen.

Ander vraagje:
Weet iemand hoe de sneltoetsen werken in office online?
Normaal kan je met alt naar het lint, maar dat werkt nu dus niet.
Heb deze functie bekeken maar kom er niet mee uit, kun je wat concreter zijn? De totale jaarkosten zijn overigens te berekenen door het maandbedrag x 12 te doen.

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:30 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Deze optie had ik ook bedacht, maar dan blijft het 'handmatig' werk. Mooier is het om het met een formule te doen welke precies aangeeft dat het omslagpunt op dag 24 ligt. Moet lukken lijkt me?

quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:31 schreef qu63 het volgende:

[..]

Zoek eens op Break Even Point
Goeie, ga ik induiken. Ben benieuwd of ik dan weer uitkom op doelzoeken :-)
pi_152648908
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 mei 2015 13:31 schreef Erik het volgende:

[..]

Heb deze functie bekeken maar kom er niet mee uit, kun je wat concreter zijn? De totale jaarkosten zijn overigens te berekenen door het maandbedrag x 12 te doen.

[..]

Deze optie had ik ook bedacht, maar dan blijft het 'handmatig' werk. Mooier is het om het met een formule te doen welke precies aangeeft dat het omslagpunt op dag 24 ligt. Moet lukken lijkt me?

[..]

Goeie, ga ik induiken. Ben benieuwd of ik dan weer uitkom op doelzoeken :-)

Basiskennis wiskunde
d=aantal dagen
oud = dagelijkse lampkosten oude lamp
nieuw = dagelijkse lampkosten nieuwe lamp

oud = 0,228
nieuw = 0,0184

+0,228*d = 4,95+0,0184*d
+(0,228 - 0,0184)*d = 4,95
0,2096*d = 4,95

d=4,95 / 0,2096

d=23,61

Inderdaad: break even omzet.
Bij welke omzet worden de constante kosten volledig gedekt door de marge (cq verschil tussen verkoopprijs en variabele kosten).
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152649240
vb:

cel a1 = aantal dagen
cel a2 = (lamp1) a1 * prijs/dag + aanschafkosten
cel a3 = (lamp1) a1 * prijs/dag + aanschafkosten
cel a4 = a2-a3

Nu doelzoeken:
stel a4 in op waarde 0, door cel a1 te wijzigen.
a1 zal nu het aantal dagen nu aanpassen.
Eerst denken, dan typen
pi_152650751
Dank beide voor de hulp, mijn basiskennis wiskunde is nogal verroest..

Jammer dat Goal Seek / Doelzoeken niet automatisch update overigens.
pi_152742062
Ik ben bang dat 't niet kan, maar is het mogelijk voorwaardelijke opmaak toe te passen op besturingselementen (knop)?
Ik wil een knop pas zichtbaar maken als er een naam in een bepaalde cel staat.
Intentionally left blank
pi_152742792
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 10:55 schreef Klabusterbeere het volgende:
Ik ben bang dat 't niet kan, maar is het mogelijk voorwaardelijke opmaak toe te passen op besturingselementen (knop)?
Ik wil een knop pas zichtbaar maken als er een naam in een bepaalde cel staat.
Als de knop in een userform zit kan het volgens mij heel makkelijk, maar als het in de ribbon zit zou ik het niet weten.
  dinsdag 19 mei 2015 @ 11:46:22 #166
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152743503
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:21 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Als de knop in een userform zit kan het volgens mij heel makkelijk, maar als het in de ribbon zit zou ik het niet weten.
kan alleen met een macro, lijkt me
pi_152743890
quote:
2s.gif Op dinsdag 19 mei 2015 11:46 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

kan alleen met een macro, lijkt me
Dat kan idd alleen met wat code, maar daar ga ik dan sowieso al vanuit dat klabusterbeere het daar over heeft.
pi_152783646
Goedendag,

Ik heb een vraag (ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands). Ik heb een bestand met serienummers en bij elk serienummer staat een datum. Op tabblad 1 staat elk serienummer één keer (met in een andere kolom dus een datum). Verspreid over vier andere tabbladen komt datzelfde serienummer meerdere keren voor met daarbij in een andere kolom ook weer een datum. Nu wil ik het aantal keren dat dit serienummer voorkomt op de andere tabbladen weten, maar alleen als de datum die bij het serienummer hoort hoger is dan de datum die op tabblad 1 bij dat serienummer staat. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Met VERT.ZOEKEN vind je alleen de eerste hit op een bepaald tabblad en met INDEX VERGELIJKEN is het ook lastig om meedere zoekresultaten te krijgen. Is het anders handiger als ik een screenshot o.i.d. van een simpele versie van het bestand maak om het te verduidelijken?
pi_152785406
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 10:59 schreef Kopsterk het volgende:
Goedendag,

Ik heb een vraag (ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands). Ik heb een bestand met serienummers en bij elk serienummer staat een datum. Op tabblad 1 staat elk serienummer één keer (met in een andere kolom dus een datum). Verspreid over vier andere tabbladen komt datzelfde serienummer meerdere keren voor met daarbij in een andere kolom ook weer een datum. Nu wil ik het aantal keren dat dit serienummer voorkomt op de andere tabbladen weten, maar alleen als de datum die bij het serienummer hoort hoger is dan de datum die op tabblad 1 bij dat serienummer staat. Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Met VERT.ZOEKEN vind je alleen de eerste hit op een bepaald tabblad en met INDEX VERGELIJKEN is het ook lastig om meedere zoekresultaten te krijgen. Is het anders handiger als ik een screenshot o.i.d. van een simpele versie van het bestand maak om het te verduidelijken?
Gewoon wat kolommen toevoegen:

Stel: eenvoudig voorbeeld

Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)


Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat

B3 t/m B5:
datums in datumopmaak

C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.


D3
=ALS(B3>C3;"later";"")


E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.


C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5

Weer in Blad 1:

C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")

C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.

[ Bericht 4% gewijzigd door Twentsche_Ros op 20-05-2015 13:33:42 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  woensdag 20 mei 2015 @ 17:22:53 #170
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152794703
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Gewoon wat kolommen toevoegen:

Stel: eenvoudig voorbeeld

Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)


Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat

B3 t/m B5:
datums in datumopmaak

C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.


D3
=ALS(B3>C3;"later";"")


E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.


C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5

Weer in Blad 1:

C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")

C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.
Of een sumproduct() *O*
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152811561
quote:
1s.gif Op woensdag 20 mei 2015 17:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

Of een sumproduct() *O*
Inderdaad qu24. somproduct()
quote:
(ik gebruik EXCEL 2010 in het Nederlands)


[ Bericht 6% gewijzigd door Twentsche_Ros op 21-05-2015 07:01:07 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 mei 2015 @ 07:17:26 #172
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152811819
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord :'(

*nutteloos voelt
pi_152812444
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord :'(

*nutteloos voelt
Bij aangepaste koptekst:

Als je met de cursor over een icoon gaat staat er bijvoorbeeld "Datum invoegen" (lichtgrijs).
Klik dit aan en je ziet in het linkerblok:
&[Datum]
Achter die code "&[Datum]" zet ik zelf een spatie, of een " / ".
Maar dan ineens gebeurt er iets vreemds:
Als ik dan met de cursor over een icoon ga, bv "Tabblad" zie je niet een lichtgrijs blokje met "Tabblad"
Hoe komt dit?
Echter als ik in het blok "midden" of "rechts" heb aangeklikt, zie ik het wel weer.
Kun jij dit oplossen.
Dan heb je weer wat te doen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:12:22 #174
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152815616
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 05:48 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Inderdaad qu24. somproduct()

[..]

63 :{w
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:13:55 #175
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152815649
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 07:17 schreef Holy_Goat het volgende:
Elke keer als ik dit topic check om te kijken of er nog vragen beantwoord moeten worden...... Is alles al beantwoord :'(

*nutteloos voelt
Hoe kan ik Excel af laten sluiten en opslaan door een extern programma na een inactitiviteit van X minuten?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:17:06 #176
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152815719
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:13 schreef qu63 het volgende:

[..]

Hoe kan ik Excel af laten sluiten en opslaan door een extern programma na een inactitiviteit van X minuten?
Even snel tussendoor : telt Windows scheduler ook? En dan een macro op workbook.close?

Oh wacht. Na inactief. Niet fixed tijd

Moet het trouwens per se met een extern programma? Kan volgens mij ook prima intern.

Maar als je toch extern wilt: misschien bij een aantal events een timestamp in een register key (bijvoorbeeld) weg laten schrijven door excel? Het externe programma vervolgens laten kijken naar die key en als die die te lang geleden Is het excel programma sluiten waarna de workbook.close zijn werk moet doen?

[ Bericht 13% gewijzigd door Holy_Goat op 21-05-2015 11:29:34 ]
  donderdag 21 mei 2015 @ 11:30:19 #177
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152816117
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 08:32 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bij aangepaste koptekst:

Als je met de cursor over een icoon gaat staat er bijvoorbeeld "Datum invoegen" (lichtgrijs).
Klik dit aan en je ziet in het linkerblok:
&[Datum]
Achter die code "&[Datum]" zet ik zelf een spatie, of een " / ".
Maar dan ineens gebeurt er iets vreemds:
Als ik dan met de cursor over een icoon ga, bv "Tabblad" zie je niet een lichtgrijs blokje met "Tabblad"
Hoe komt dit?
Echter als ik in het blok "midden" of "rechts" heb aangeklikt, zie ik het wel weer.
Kun jij dit oplossen.
Dan heb je weer wat te doen.
Koptekst? Waar? Wanneer? Snap er niks van :p
pi_152816228
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:30 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Koptekst? Waar? Wanneer? Snap er niks van :p
Pagina indeling
F10 PPK Alt A



http://www.excellerend.nl/afdrukmogelijkheden.html
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:25:43 #179
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152817821
quote:
Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
  donderdag 21 mei 2015 @ 12:41:46 #180
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152818349
quote:
1s.gif Op donderdag 21 mei 2015 11:17 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Even snel tussendoor : telt Windows scheduler ook? En dan een macro op workbook.close?

Oh wacht. Na inactief. Niet fixed tijd

Moet het trouwens per se met een extern programma? Kan volgens mij ook prima intern.

Maar als je toch extern wilt: misschien bij een aantal events een timestamp in een register key (bijvoorbeeld) weg laten schrijven door excel? Het externe programma vervolgens laten kijken naar die key en als die die te lang geleden Is het excel programma sluiten waarna de workbook.close zijn werk moet doen?
Maar een workbook.close slaat het niet automatisch op, toch?

Een macro is ook intern te doen, daar had ik al stukken code voor gevonden..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152819011
Iemand nog enig idee hoe sneltoetsen werken in office online. Het gebruikelijke (alt om door je lint te navigeren) werkt niet.
Eerst denken, dan typen
  donderdag 21 mei 2015 @ 13:09:41 #182
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152819168
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:41 schreef qu63 het volgende:

[..]

Maar een workbook.close slaat het niet automatisch op, toch?

Een macro is ook intern te doen, daar had ik al stukken code voor gevonden..
wel als je een thisworkbook.save in de workbook.close zet?
pi_152819274
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
Het is wel handig. Met name als het totale pad staat genoteerd met tabblad datum en tijd.
Als je dan een formulier uitdraait weet je precies waar het bestand te vinden is. En ook wanneer het gemaakt is.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152819837
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 12:25 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Oh zo. Sorry, daar weet ik zeer weinig vanaf. Ik vind dat dat stukje Excel ook een zwaar onder-developed stukje is wat ze er maar een beetje aan hebben laten bungelen. Eigenlijk het hele print opties page setting gebeuren hoor, for that matter. Niet bepaald gebruiksvriendelijk
Maar excel zou je primair ook voor rekenbladen moeten gebruiken dat sommige mensen hierin hun facturen gaan opmaken cellen samen voegen en dan opeens gaan zeuren dat formules niet meer werken.

Met tekst terugloop gaan werken en dan hele teksten in de bovenste regel in moeten typen en niet normaal kunnen editten. :')

In principe zou men dan een soort printblad met verwijzingen naar de sheet moeten maken.
pi_152820123
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:32 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Maar excel zou je primair ook voor rekenbladen moeten gebruiken dat sommige mensen hierin hun facturen gaan opmaken cellen samen voegen en dan opeens gaan zeuren dat formules niet meer werken.

Met tekst terugloop gaan werken en dan hele teksten in de bovenste regel in moeten typen en niet normaal kunnen editten. :')

In principe zou men dan een soort printblad met verwijzingen naar de sheet moeten maken.
Excel is geen tekstverwerkprogramma.
Maar een koptekst met datum en bestandverwijzing (incl pad) is wel handig.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_152820217
quote:
0s.gif Op woensdag 20 mei 2015 12:02 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Gewoon wat kolommen toevoegen:

Stel: eenvoudig voorbeeld

Blad1: A3: een serienummer (voor het gemak doen we er één)
Blad1: B3: een datum in datumopmaak (de richtdatum)

Blad 2:
A3 t/m A5
serienummers, waaronder 1 of meer die op Blad1 A3 staat

B3 t/m B5:
datums in datumopmaak

C3
=VERT.ZOEKEN(A3;Blad1!A:B;2;ONWAAR),
hierdoor komt de richtdatum tevoorschijn die bij dit serienummer hoort.

D3
=ALS(B3>C3;"later";"")

E3
=+A3&D3
Als de datum in dit geval later is, komt er een code "Serienummer&later", bv 1325302later, zoniet dan verschijnt: 1325302.

C3 t/m E3 copieren naar rij 4 /tm 5

Weer in Blad 1:

C3:
=AANTAL.ALS(Blad2!E:E;Blad1!A3&"later")

C3 kun je met de "+" ook meerdere tabbladen optellen.
Hartelijk dank voor de hulp :)
  donderdag 21 mei 2015 @ 14:03:44 #187
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152820955
quote:
2s.gif Op donderdag 21 mei 2015 13:09 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

wel als je een thisworkbook.save in de workbook.close zet?
Dat zou dan wel moeten werken ja ;)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_152825687
Nog een vraagje,

Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
  donderdag 21 mei 2015 @ 17:00:24 #189
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_152826263
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:40 schreef Kopsterk het volgende:
Nog een vraagje,

Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
Nope.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 22 mei 2015 @ 10:56:59 #190
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_152848473
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 17:00 schreef qu63 het volgende:

[..]

Nope.
Wel een makkelijkere manier voor hoor. Even snel uit mijn hoofd via een sum(sumproduct()) en wat ifs. Niet per se makkelijker maar wel handiger als je bv alles wil tellen uit een lijst wat in een lijst staat

[ Bericht 10% gewijzigd door Holy_Goat op 22-05-2015 11:03:20 ]
pi_152848931
quote:
0s.gif Op donderdag 21 mei 2015 16:40 schreef Kopsterk het volgende:
Nog een vraagje,

Ale je het het aantal cellen wilt tellen waarin a,b óf c staat, hoe werkt dit dan? M.a.w. wat zet je in je criterium bij AANTAL.ALS? Hier is toch wel een makkelijkere manier voor dan AANTAL.ALS(bereik;"a")+AANTAL.ALS(bereik;"b")+AANTAL.ALS(bereik;"c")?
Een handigere methode
Maak een nieuw tabblad aan.
Zet op A1: te selecteren artikelnummers
Zet op a2: "a"
Zet op a3: "b"
Zet op a4: "c"

Zet op B1: Gevonden aantal
Zet op B2: +aantal.als("bereik";+a2)

Copieer naar beneden.
Dan heb je in ieder geval een lijst die je elk moment kunt veranderen of verlengen.
Maar ik raad je ook aan om je te verdiepen in draaitabellen (pivot-tables). Als je wil grasduinen in je gegevens.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_153157671
Hoi allen,

Ik ben bezig een excelbestand met gewerkte uren te maken. Hier zitten verschillende diensten in. Zo is c 37,50, maar v 56,25. Ook kan c een eenheid hebben van 1,5 of 1.
Ik heb nu deze formule ingevuld =AANTAL.ALS(F28:F88; "c")*37,5, maar in H28 tm H88 staan de eenheden. Kan ik de eenheden, dus kolom H ook koppelen aan de formule die ik aan F heb gezet? Of moet ik per regel de formule invoeren?
  maandag 1 juni 2015 @ 15:59:31 #193
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153158366
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 15:36 schreef larry_flynt het volgende:
Hoi allen,

Ik ben bezig een excelbestand met gewerkte uren te maken. Hier zitten verschillende diensten in. Zo is c 37,50, maar v 56,25. Ook kan c een eenheid hebben van 1,5 of 1.
Ik heb nu deze formule ingevuld =AANTAL.ALS(F28:F88; "c")*37,5, maar in H28 tm H88 staan de eenheden. Kan ik de eenheden, dus kolom H ook koppelen aan de formule die ik aan F heb gezet? Of moet ik per regel de formule invoeren?
Wil je als F28 'c' is deze uitkomst vermenigvuldigen met H28? En dat ook voor alle regels daar onder tot en met regel 88 en daar het totaal van weten?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153158634
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 15:59 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wil je als F28 'c' is deze uitkomst vermenigvuldigen met H28? En dat ook voor alle regels daar onder tot en met regel 88 en daar het totaal van weten?
F H G
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1,5 37,5
c 0,33 37,5
c 1 37,5
h 1 40
c 1 37,5

Ik wil een formule die weet dat de letter c voor 37,50 staat en de letter h voor 40. Hij moet dat de eenheden in kolom H vermenigvuldigen met het bedrag waar het voor staat. Dus ik heb nu wel een waarde aan de letter gegeven, maar ik wil dat hij deze meteen vermenigvuldigd met de eenheden. En er kunnen dus verschillende letters met verschillende waardes voorkomen. Ik heb er nu eentje in de formule ingevoegd. Kunnen dit er meer zijn?
Ik heb nu de som van de eenheden keer de som van g gedaan. Maar hoe doe ik dit als de eenheden niet dezelfde waardes hebben?
  maandag 1 juni 2015 @ 16:30:27 #195
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153159423
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 16:06 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

F H G
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1 37,5
c 1,5 37,5
c 0,33 37,5
c 1 37,5
h 1 40
c 1 37,5

Ik wil een formule die weet dat de letter c voor 37,50 staat en de letter h voor 40. Hij moet dat de eenheden in kolom H vermenigvuldigen met het bedrag waar het voor staat. Dus ik heb nu wel een waarde aan de letter gegeven, maar ik wil dat hij deze meteen vermenigvuldigd met de eenheden. En er kunnen dus verschillende letters met verschillende waardes voorkomen. Ik heb er nu eentje in de formule ingevoegd. Kunnen dit er meer zijn?
Ik heb nu de som van de eenheden keer de som van g gedaan. Maar hoe doe ik dit als de eenheden niet dezelfde waardes hebben?
Als c altijd 37,50 is en h altijd 40 is, kan je deze ook in apart deel van je werkblad zetten en van kolom F een drop down menu (uitleg). Naast 'c', 'h' en welke andere lettercodes je wil gebruiken zet je dan 37,5, 40 en de rest.

De formule om per regel de uitkomst te hebben is als volgt:
In kolom i (of ergens anders) 28: =vert.zoeken(F28;de matrix waarin je 'c', 'h', etc hebt staan)*H28
Deze formule kan je dan doortrekken naar beneden en onderaan een =SOM() doen voor het totaal.

Als je alleen het totaal wilt weten zou dit moeten kunnen met SOMPRODUCT(), maar de juiste formule heb ik nog niet voor je.
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153160132
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 16:30 schreef qu63 het volgende:

[..]

Als c altijd 37,50 is en h altijd 40 is, kan je deze ook in apart deel van je werkblad zetten en van kolom F een drop down menu (uitleg). Naast 'c', 'h' en welke andere lettercodes je wil gebruiken zet je dan 37,5, 40 en de rest.

De formule om per regel de uitkomst te hebben is als volgt:
In kolom i (of ergens anders) 28: =vert.zoeken(F28;de matrix waarin je 'c', 'h', etc hebt staan)*H28
Deze formule kan je dan doortrekken naar beneden en onderaan een =SOM() doen voor het totaal.

Als je alleen het totaal wilt weten zou dit moeten kunnen met SOMPRODUCT(), maar de juiste formule heb ik nog niet voor je.
Het dropdown menu is gelukt! Dank daarvoor! Maar de formule 28: =vert.zoeken(F28;B17:B22)*H28 lukt mij helaas niet...
  maandag 1 juni 2015 @ 17:12:01 #197
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153160728
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 16:51 schreef larry_flynt het volgende:

[..]

Het dropdown menu is gelukt! Dank daarvoor! Maar de formule 28: =vert.zoeken(F28;B17:B22)*H28 lukt mij helaas niet...
"28: " moet je weglaten ;)

En als je de formule naar beneden doortrekt moet je $B$17:$B$22 gebruiken.(uitleg)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153160932
Waar vul ik in dat C = 37,50? Heb dit nu zo staan, maar dan gaat het fout omdat hij niet weet wat hij met c aanmoet.
  maandag 1 juni 2015 @ 17:56:17 #199
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_153161694
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2015 17:19 schreef larry_flynt het volgende:
Waar vul ik in dat C = 37,50? Heb dit nu zo staan, maar dan gaat het fout omdat hij niet weet wat hij met c aanmoet.
Je kan in A1 'c' invullen, in B1 37,5.
In A2 'h', in B2 40.

Etc.

Naar die matrix (A1:B2 in dit geval) verwijs je in de formule
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_153194164
Vraag

Is het mogelijk om elke cel met data in een worksheet te exporteren naar een individueel txt bestand? Ik heb er al wat online over lopen zoeken, maar helaas zonder succes. Ik gebruik Excel 2013.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')