Zegt ie op donderdagquote:Op donderdag 13 augustus 2015 16:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Voor woensdag storten, vrijdag wordt er dan belegd en maandag zie je het op je account.
2% aankoopkosten is echt wel niet weinig hoor. Bij verkoop nog eens 2%, dus dan heb je bij een stijging van 4% op je ETF; breakeven gedraaidquote:[
Op dit moment zit ik bij Binck. De aankoopkosten zijn hoger dan bij DeGiro, maar ik betaal geen bewaarloon. Aankopen doe ik in stapjes van ongeveer 500 euro, dan vallen de aankoopkosten wel mee (circa 2%).
Heeft je onderbuik je ook verteld dat je bij een custody account degiro extra kosten aanrekent voor dividenduitkeringen?quote:Op donderdag 13 augustus 2015 15:44 schreef JortK het volgende:
Vandaag bij DeGiro ingeschreven. Wel met een custody account, omdat me onderbuik zegt dat ik een standaard account niet moet nemen vanwege het extra risico
4,17%quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 17:33 schreef nicolasvermeersch het volgende:
[..]
2% aankoopkosten is echt wel niet weinig hoor. Bij verkoop nog eens 2%, dus dan heb je bij een stijging van 4% op je ETF; breakeven gedraaid
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.we don't let bygones be bygones we buy guns and squeeze like a python until the night come typical flow to keep you n*ggas on the tip of your toes lo and behold make your temple explode
quote:Op vrijdag 28 augustus 2015 18:20 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Heeft je onderbuik je ook verteld dat je bij een custody account degiro extra kosten aanrekent voor dividenduitkeringen?
Valutarisico snijdt aan 2 kanten. Als de EUR nog verder wegzakt dek je dat af met enige USD exposure. Daarnaast heeft de MSCI world natuurlijk ook EUR aandelen, waarover je geen direct valutarisico loopt.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:22 schreef McNulty het volgende:
Ik vroeg me af in welke situatie er sprake is van minder risico? Mijn gevoel zegt dat de geografische spreiding en het grotere aantal aandelen niet opweegt tegen het valutarisico.
Wat is jullie mening hierover?
ETF 1: iShares EURO STOXX 50 UCITS ETF
- Valuta in euro
- Enkel Europese aandelen
- Spreiding 600 aandelen (50% UK)
- Ter 0,2
- Fysieke aandelen
ETF 2: iShares Core MSCI World UCITS ETF
- Valuta in USD
- 57,54% US + 20% a 26% EU + overig
- Spreiding 1649 aandelen
- Ter 0,2
- Fysieke aandelen
Maar als je dat valuta-risico echt niet wilt lopen, dan kun je ook de versie van die ETF kopen die wel tegen de euro wordt gehedged. Deze bedoel ik: iShares MSCI World EUR Hedged UCITS ETFquote:Op zondag 30 augustus 2015 13:14 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Valutarisico snijdt aan 2 kanten. Als de EUR nog verder wegzakt dek je dat af met enige USD exposure. Daarnaast heeft de MSCI world natuurlijk ook EUR aandelen, waarover je geen direct valutarisico loopt.
Valuta risico kan ook positief uitpakken.quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:22 schreef McNulty het volgende:
Ik vroeg me af in welke situatie er sprake is van minder risico? Mijn gevoel zegt dat de geografische spreiding en het grotere aantal aandelen niet opweegt tegen het valutarisico.
ETF 1: iShares EURO STOXX 600 UCITS ETF
- Valuta in euro
- Ter 0,2
- Fysieke aandelen
- Valuta in USD
- Ter 0,2
- Fysieke aandelen
De schommelingen zijn wel groter.quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Valuta risico kan ook positief uitpakken.
Wel tegen een TER van 0,55.quote:Op zondag 30 augustus 2015 14:45 schreef Groepfunder het volgende:
iShares MSCI World EUR Hedged UCITS ETF
Ik weet ook niet in hoe verre ik mij hierover moet bekommeren tbh. Het brengt wel een stukje complixiteit mee. Stel dat de S&P het goed doet maar de dollar omlaag gaat, dan valt het allemaal alsnog tegen.quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Valuta risico kan ook positief uitpakken.
Ik denk dat dit document vanaf pagina 17 tot en met 27 wel interessant is voor jou. Ze geven aan dat investeren in wereldwijde aandelen tot minder volatiliteit leidt:quote:Op zaterdag 29 augustus 2015 16:22 schreef McNulty het volgende:
ETF 1: iShares EURO STOXX 600 UCITS ETF
- Valuta in euro
- Ter 0,2
- Fysieke aandelen
- Valuta in USD
- Ter 0,2
- Fysieke aandelen
Verder hangt de vraag of je valutarisico wilt afdekken of ontlopen af van je beleggingshorizon. Je ziet bijvoorbeeld in figuur 10 dat de afname van de volatiliteit voor aandelen sterk afneemt, maar dat als je de positie maar een jaar zou aanhouden, het dan wel aantrekkelijk kan zijn. Op lange termijn zouden de wisselkoersen naar koopkrachtpariteit gaan, ik dek mijn wereldwijde portefeuille dan ook niet afquote:The risk reduction from hedging equities is less that half of that obtainable from global diversification
Stel dat de S&P500 het slecht doet maar de dollar omhoog gaat, dan valt het allemaal mee.quote:Op zondag 30 augustus 2015 15:30 schreef McNulty het volgende:
Ik weet ook niet in hoe verre ik mij hierover moet bekommeren tbh. Het brengt wel een stukje complixiteit mee. Stel dat de S&P het goed doet maar de dollar omlaag gaat, dan valt het allemaal alsnog tegen.
Ik heb het gelezen. Blijkt toch mee te vallen het valutarisico, vooral op de lange termijn.quote:Op zondag 30 augustus 2015 18:31 schreef MickTB het volgende:
[..]
Ik denk dat dit document vanaf pagina 17 tot en met 27 wel interessant is voor jou. Ze geven aan dat investeren in wereldwijde aandelen tot minder volatiliteit leidt:
[..]
Verder hangt de vraag of je valutarisico wilt afdekken of ontlopen af van je beleggingshorizon. Je ziet bijvoorbeeld in figuur 10 dat de afname van de volatiliteit voor aandelen sterk afneemt, maar dat als je de positie maar een jaar zou aanhouden, het dan wel aantrekkelijk kan zijn. Op lange termijn zouden de wisselkoersen naar koopkrachtpariteit gaan, ik dek mijn wereldwijde portefeuille dan ook niet af
En wat is de conclusie? Wel of niet doen?quote:Op zondag 30 augustus 2015 20:30 schreef McNulty het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen. Blijkt toch mee te vallen het valutarisico, vooral op de lange termijn.
Edit: Ze zeggen wel dat het risico met 6 procent toeneemt, maar dat zijn de procentpunten. Het risico neemt met 25% toe in figuur 8 (middelste set linker staaf )over een periode van 112 jaar en met 10% in de periode die 40 jaar bestrijkt. (% verschil tussen grijze staaf en de blauwe staaf)
Klopt inderdaad, dat zijn eenjarige cijfers (gebaseerd op de jaarlijkse rendementen over de 112 jaar in de dataset). Als je op die termijn belegt, kan het dus interessant zijn om je valutablootstelling af te dekken. Je ziet verder ook in de rechter staaf dat het valutarisico sinds 1972 sterk is gedaald (net zoals aandelenmarkten meer gelijklopen sinds de afgelopen decennia, bijvoorbeeld door hogere mate van globalisatie.quote:Op zondag 30 augustus 2015 20:30 schreef McNulty het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen. Blijkt toch mee te vallen het valutarisico, vooral op de lange termijn.
Edit: Ze zeggen wel dat het risico met 6 procent toeneemt, maar dat zijn de procentpunten. Het risico neemt met 25% toe in figuur 8 (middelste set linker staaf )over een periode van 112 jaar en met 10% in de periode die 40 jaar bestrijkt. (% verschil tussen grijze staaf en de blauwe staaf)
Ze zeggen dat op lange termijn de valuta naar het niveau van inflatie gaan, waarbij je er dus geen voordeel uit zou halen wanneer je valutarisico afdekt. Hedgen zou aantrekkelijk kunnen zijn voor beleggers die op korte termijn beleggen in aandelen en/of obligaties.quote:Op zondag 30 augustus 2015 22:52 schreef leolinedance het volgende:
[..]
En wat is de conclusie? Wel of niet doen?
Hedgen tegen valutarisico wordt idd duidelijk onderbouwt afgeraden voor de lange termijn belegger.quote:Op zondag 30 augustus 2015 23:15 schreef MickTB het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, dat zijn eenjarige cijfers (gebaseerd op de jaarlijkse rendementen over de 112 jaar in de dataset). Als je op die termijn belegt, kan het dus interessant zijn om je valutablootstelling af te dekken. Je ziet verder ook in de rechter staaf dat het valutarisico sinds 1972 sterk is gedaald (net zoals aandelenmarkten meer gelijklopen sinds de afgelopen decennia, bijvoorbeeld door hogere mate van globalisatie.
Ze geven je in ieder geval aan dat het investeren in wereldwijde aandelen het valutarisico overschaduwt. Het is maar de vraag of het valutarisico op de belangrijke momenten ook goed gehedged wordt en komen er bovendien vrij stevige kosten bij kijken. Van de kosten weet je zeker dat deze je resultaat negatief beïnvloeden.
[..]
Ze zeggen dat op lange termijn de valuta naar het niveau van inflatie gaan, waarbij je er dus geen voordeel uit zou halen wanneer je valutarisico afdekt. Hedgen zou aantrekkelijk kunnen zijn voor beleggers die op korte termijn beleggen in aandelen en/of obligaties.
Zelf zie ik aandelen als het risicovolle deel van de portefeuille (met bijbehorend rendement) en zorgen vast renderende effecten voor stabiliteit (ook tijdens beurscrashes). Bij de laatstgenoemde groep zou ik dus wel hedgen of mij beperken tot de eurozone.
Ik denk eigenlijk dat figuur 10 een beter beeld geeft dan figuur 8, welke als uitgangspunt een Amerikaan neemt. Voor ons in de eurozone kan de volatiliteitsafname/toename nog best flink anders zijn geweest. Figuur 10 geeft de volatiliteitsafname voor het gemiddelde van de valuta's. Daar zie je dat het tot acht jaar stevig daalt en over de tijdsspanne groter dan dat zeggen ze het volgende bovenaan p.25:quote:Op maandag 31 augustus 2015 00:08 schreef McNulty het volgende:
[..]
Hedgen tegen valutarisico wordt idd duidelijk onderbouwt afgeraden voor de lange termijn belegger.
De beleggingen lopen in de tabel dus 1 jaar met datapunten verkregen over 112 en 41 jaar. Op 1-jaars termijn is de toegevoegde risico 6% of 2,8% punten. Dit twee getallen zouden kleiner moeten worden op de lange termijn, dankzij PPP. Jammer, dat ze de lange beleggingstermijn niet hebben onderzocht. Ik had wel willen weten tot welk percentage het valutarisico dan was gekrompen. Helaas.
Ik denk het erop neerkomt dat als je geen valutarisico wil lopen, je gewoon voor een ETF in EUR moet gaan. Ga je toch voor een ETF in bijv. USD, dat je dan het best kan kiezen voor een die een wereld index volgt en ga long want dan loop je op de lange termijn steeds minder valutarisico.
Als je het toch compleet wilt vermijden, zul je inderdaad een ETF moeten kiezen die genoteerd is in euro's en alleen investeert in eurozone aandelen. Al heeft een wereldwijde portefeuille ook zijn voordelen die naar mijn mening het valutarisico sterk overtreffen.quote:Typically, the benefits fall the longer the horizon, and rapidly turn negative. Rather than lowering risk, hedging by longer term investors raises risk
http://www.beursbox.nl/ni(...)ken-tom-lassing.htmlquote:ETF crash blijft in media vrijwel onbesproken
In de BeursAccent Nieuwsbrief van 1 september is een beurscrash besproken die ik pas gisteren in een andere nieuwsbrief besproken zag worden.
Op 24 augustus dook de beurs enkele procenten omlaag. Tot nu toe geen probleem, kan immers gebeuren. Het op één na grootste ETF fonds en enkele andere ETF fondsen daalden daarop echter in enkele seconden tijd tot wel 30% in waarde. Dát is wel een probleem!
Waarom is dat een probleem en belangrijk?
Nu, de onderliggende waarde van die ETF’s die daalde slechts enkele procenten. De beurskoers van de ETF’s zelf waren het probleem. De computerprogramma’s veroorzaakten een mini crash van ongekende omvang. De reden dat u er nog niets van hoorde was dat de crash al na enkele minuten voorbij was. De handel werd namelijk beperkt en de computerprogramma’s werden weer in het gareel gebracht.
Bijna was de financiële wereld door geautomatiseerde handel compleet naar de verdommenis geholpen!
bearishe grafiek
En dat feit is nu in feite bijna staatsgeheim geworden.
24 augustus 2015 gingen we door het oog van de naald en bijna niemand heeft het doorgehad.
De ETF IVV verloor 26% van haar waarde!
De ETF’s VIG en SDY verloren 38% van hun waarde. In enkele seconden werd er tientallen miljarden aan waarde verloren. Dit was echt kiele kiele.
Zoals gezegd werd de handel automatisch stopgezet door een beursmaatregel en dat voorkwam dat we failliet gingen als westelijke samenlevingen. Met de crash van de ETF’s waren namelijk pensioenfondsen omgevallen en hadden ook banken en verzekeraars hun deuren kunnen sluiten. Dat terwijl de onderliggende waarde in feite niet veranderd was. Slechts de ‘vrije’ handel in de ETF’s zelf was volledig van slag en computers kwamen in een tailspin terecht. Als er geen beursmaatregel was gekomen, dan waren de computers doorgegaan met omlaag bieden tot de nul was bereikt. Men trok er bijna letterlijk de stekker uit om dat te voorkomen.
Wat is er duidelijk geworden…
We zijn volledig afhankelijk geworden van de juiste werking van geautomatiseerde handelssystemen. Helaas is het 100% zeker dat die systemen niet foutloos zijn. De vraag is slechts wanneer de volgende fout zich toont en hoe snel we de handel dan kunnen stoppen door de stekker er uit te trekken. Ik vrees dat het daar bijna letterlijk op aan gaat komen.
Wie waren nu het slechtoffer?
Alleen houders van de ETF’s die in het systeem een stoploss hadden inliggen zijn nu geschoren. Enkele minuten daarna ging na de beursstop de koers weer omhoog en leek er niets meer aan de hand te zijn…
Zou de beurs nu de handel van die minuten niet terug moeten draaien? Het was immers geen eerlijke beurshandel, want ze kwam voort uit computerfouten.
Ik in ieder geval niet. Zijn er mensen die stoploss hebben op ETFs? In principe is het advies buy&holdquote:Op woensdag 9 september 2015 13:24 schreef -jos- het volgende:
[..]
http://www.beursbox.nl/ni(...)ken-tom-lassing.html
Zijn er hier mensen die hier last van gehad hebben?
Al eens bij Vanguard gekeken? Die hebben ook veel ETF's tegen erg lage kosten.quote:Op woensdag 9 september 2015 19:25 schreef ratatat het volgende:
Ben aan het kijken naar ETFs voor obligaties met het liefst alleen staatspapier. Aandelenkant is vrijwel geheel in USD maar op de een of andere manier lijkt me dat bij obligaties niet helemaal handig omdat je dan toch weer wat extra valuta risico hebt. Heb het idee dat ik dan al gauw uit kom bij iShares IEGA (Core Euro Government Bond) of anders de think variant daarop. Maar mis je dan niet een beetje spreiding omdat je dan bijvoorbeeld helemaal geen VS hebt. En zijn er uberhaupt ETFs met VS obligaties die EUR gehedged zijn (liever niet synthetisch)? Of maakt die wisselkoers eigenlijk niet zoveel uit en kan ik daarvoor gewoon een VS fonds (USD) zoeken.
Zag trouwens ook vandaag dat Meesman bij 1 van hun fondsen gewoon alles in een Dimensional fonds stoppen om daar zelf lekker 0.5% op te pakken. Is er toevallig ook een aanbieder die dit doet voor DFSVX? Zou namelijk wel leuk zijn
Edit: Zie dat db-x ook een fonds heeft met wereldwijd staatspapier in EUR gehedged (Global Sovereign UCITS ETF 1C (EUR hedged)). Echter kost deze wel 0.25% per jaar en is het volume bedroevend laag. Beetje jammer.
Jazeker, voor aandelen is het vooral VTI en VXUS met daarnaast wat andere fondsen voor wat small cap value tilts. Zou ze ook wel graag willen gebruiken voor obligaties maar zit nog een beetje in m'n maag met die wisselkoers exposure die je dan hebt en ben er nog niet uit of je dat wel of niet wilt hebben.quote:Op woensdag 9 september 2015 22:26 schreef bascross het volgende:
[..]
Al eens bij Vanguard gekeken? Die hebben ook veel ETF's tegen erg lage kosten.
Koersrisico is inderdaad een afweging die je moet maken. Zelf heb ik gekozen voor ETF's die genoteerd zijn in euro's, omdat ik geen zin had in dat extra risico.quote:Op woensdag 9 september 2015 22:31 schreef ratatat het volgende:
[..]
Jazeker, voor aandelen is het vooral VTI en VXUS met daarnaast wat andere fondsen voor wat small cap value tilts. Zou ze ook wel graag willen gebruiken voor obligaties maar zit nog een beetje in m'n maag met die wisselkoers exposure die je dan hebt en ben er nog niet uit of je dat wel of niet wilt hebben.
Raar verhaal waarom zou dit de pensioenfondsen treffen?quote:Op woensdag 9 september 2015 13:24 schreef -jos- het volgende:
[..]
http://www.beursbox.nl/ni(...)ken-tom-lassing.html
Zijn er hier mensen die hier last van gehad hebben?
Hier hebben ze nog een stuk of 200:quote:Op donderdag 10 september 2015 15:59 schreef McNulty het volgende:
Kan iemand dit lijstje aanvullen met andere ETF's die geen dividend uitkeren a.u.b.?
iShares Core S&P 500 UCITS ETF (EUR) | CSPX TER 0,07
iShares Core MSCI World UCITS ETF / SWDA TER 0,20
iShares Core EURO STOXX 50 UCITS ETF CSSX5 TER 0,10
iShares MSCI Europe UCITS ETF (Acc) SMEA TER 0,33
iShares FTSE 100 UCITS ETF (Acc) (EUR) | CUKX TER 0,07
Dit is de enige interessante imo.quote:Op donderdag 10 september 2015 16:22 schreef ratatat het volgende:
[..]
Hier hebben ze nog een stuk of 200:
https://etf.deutscheawm.com/NLD/NLD/Productoverzicht
Een herbeleggend fonds dat fysiek aandelen aankoopt, heeft ook te maken met belasting op de dividenden die het ontvangt (afhankelijk van het land waar de bedrijven gevestigd zijn hoe hoog die belasting is). Zowel herbeleggende als uitkerende fondsen kunnen helaas dividendlekkage hebben.quote:Op donderdag 10 september 2015 17:34 schreef McNulty het volgende:
[..]
De Index wordt berekend op netto totaalrendementsbasis, wat betekent dat alle dividenden en uitkeringen door de ondernemingen na aftrek van belastingen worden herbelegd in de aandelen.
Dat probeer je juist toch te voorkomen met een herbeleggend fonds?
Wat zegt jouw strategie? Is dat de markt volgen, dan hoef je niet te herbalanceren. Is jouw strategie om World en BRIC in die 75-25 verhouding aan te houden omdat dat bij de gewenste risico-rendementsverhouding past, dan zou je inderdaad kunnen herbalanceren om niet minder risico te lopen dan je wilde.quote:Op donderdag 10 september 2015 18:15 schreef Underdoggy het volgende:
Guys, ik heb een redelijke pot ETFs in het pensioenpotje van mijn vrouw zitten (ZZP), inleg is 75% world en 25% BRIC. Nu is door de recente ontwikkelingen de verhouding veranderd tot 80-20. Mijn "adviseur" raadde aan om te gaan herbalanceren om weer dezelfde verhouding te krijgen. Zelf voel ik hier gelet op mijn buy-and-hold strategie weinig voor maar we bleken blijkbaar een uitzondering te zijn. Wat is jullie kijk hierop?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |