Ik ben benieuwd naar jullie menig/ ervaring.
Wij hebben dinsdag een gesprek met N's juffen gehad en het lijkt hen het beste wanneer hij volgend jaar in groep 2 blijft. Hij is van midden oktober 2009, dus een 'bespreekgeval'. Hij is erg gevoelig, te kritisch en perfectionistisch en ontwikkelt zich asynchroon: hij zit heel erg in zijn hoofd. Motorisch presteert hij gemiddeld (behalve met balvaardigheid), maar het kost hem allemaal veel moeite, omdat hij de coördinatie nog niet geautomatiseerd heeft en veel te veel nadenkt.
Hij laat op school niet zien wat hij kan, vertoont vlucht- en clowneskgedrag als hij denkt dat hij iets niet kan en gaat "werkjes" zoveel mogelijk uit de weg. Ook doet hij niet mee in de kring, dan hangt hij onderuit gezakt op zijn stoeltje. De juffen denken dat hij sterker in zijn schoenen zal komen te staan als hij een van de oudsten mag zijn.
Zijn school is erg terughoudend in het doorsturen van herfstleerlingen naar groep 3. Alle andere herfstkleuters (stuk of 6) blijven ook in groep 2 zitten, waaronder ook zijn vriendje dat zelfs een maand ouder is dan N. Het voordeel hiervan is wel dat hij bij zijn vriendje zou blijven en dat hij niet in zijn eentje de oudste van de klas is. Als hij naar groep 3 gaat, zal hij altijd de jongste zijn.
Toch twijfelen wij heel erg of het wel slim is om hem nog een jaar te laten kleuteren. Het kan namelijk ook zijn dat hij zich verveelt in de klas, dat hij onderpresteert. De kleuterdingen sluiten niet aan bij zijn interesses. Hij is heel erg geïnteresseerd in techniek, het menselijk lichaam en in de wereld en hoe alles ontstaan is. Hij vraagt en praat de hele dag door over deze onderwerpen en wil het echt begrijpen. Ze hadden laatst in zijn klas als project onderwerp het menselijk lichaam en dan gaat het niet dieper dan het omtrekken van je eigen hand, de vingers invullen met propjes papier en bij de vingers de cijfers 1-5 stempelen. Terwijl hij graag wil weten en begrijpen hoe alles werkt in je lichaam en waarom het werkt en eruit ziet zoals het doet.
Hij speelt thuis door 'uitvindingen' te knutselen en te bouwen van o.a Lego en maakt knikkerbanen. Hij maakt van de hele tuin een uitvinding, vol met touwen en takels, als je niet uitkijkt
Fantasiespel speelt hij niet zo vaak (meer), maar als hij dat wel doet dan speelt hij dat hij de lava niet aan mag raken of dat hij in de raket zit.
N loopt op sociaal gebied voor, dit werd ook genoemd door zijn juffen. Hij speelt (op uitzonderingen na) het best met kinderen die rond de 7 jaar zijn, omdat hij met hen kan overleggen. In de klas probeert hij te overleggen, maar daar zijn de meeste andere kinderen nog niet aan toe.
Hij probeert zich aan te passen aan de anderen door ook mee te doen met poep- en plasgrapjes (zegt letterlijk tegen mij dat hij denkt dat ze hem dan wel lief zullen vinden) en neemt autootjes mee naar school op speelgoeddagen, want dat doen de andere jongens ook (hij speelt thuis nooit met auto's. volgens de juf zou hij dat wel moeten doen, want dat is goed).
Als hij door volwassenen, ook door de juffen, jong behandeld wordt, reageert hij door ze niet aan te kijken. te negeren en klein-/ clowneskgedrag te vertonen. Wat werkt is hem serieus nemen en veel uitleggen waarom er iets gedaan moet worden (maar helaas gebeurt dit niet in de klas).
N is dus heel erg gevoelig en ontwikkelt hij zich asynchroon, dit uit zich vooral ook in sensomotorische problemen: hij heeft vooral last van tactiele overgevoeligheid en van geluidsprikkels. Dus herrie en chaos in de klas en kleuters die hem aanraken, over hem heen reiken, hem knuffelen of duwen, dat is vreselijk voor hem. In eerste instantie reageert hij daarop door aan de kinderen te vertellen dat hij het niet leuk vindt en dat ze moeten ophouden, maar als de prikkels te heftig worden sluit hij zich af in zijn eigen wereld, waardoor hij dan ook niet kan reageren op zijn omgeving.
In groep 3 heerst meer rust en duidelijkheid, wellicht dat hij daarvan profiteert.
Cognitief zit hij wel op het niveau om over te gaan naar groep 3. Hij hoofdrekent voor de lol tot ongeveer 25 en leest woorden en korte zinnen, als hij daar zin in heeft. Geen leesboekjes voor beginners, wel de makkelijkste stripverhaaltjes in Donald Duck jr, en bijvoorbeeld borden en verpakkingen. Schrijven doet hij ook als hij het nuttig vindt: 'verboden' op de schutting bijvoorbeeld. Hij leert dit zich allemaal zelf aan, vraagt alleen af en toe hoe je bepaalde letters schrijft.
Vorig jaar hebben we ook al een gesprekken gehad op school, samen met een psychologe, de IB-er de RT-er en zijn juffen en toen is afgesproken dat ze hem zouden stimuleren om werkjes te beginnen en af te maken, om hem daarna ook meer uitdaging aan te bieden. Dit op advies van de psychologe, want werken in de naaste zone van ontwikkeling zorgt ervoor de perfectionisme en faalangst vermindert.
Ze hebben even geprobeerd hem meer uitdaging aan te bieden, maar omdat hij dingen alleen doet als hij 100% zeker weet dat hij het kan werkte dit niet direct (wat te verwachten was, want hij is bang) Hij heeft een leerkracht nodig die uitstraalt vertrouwen in zijn kunnen te hebben en het niet toestaat dat hij weer wegloopt ervoor, die het proces van doorzetten en oefenen benadrukt en niet het resultaat. Helaas zijn ze al heel snel weer terug gegaan naar het alleen aanbieden van de werkjes die alle kinderen uit de middengroep maken.
Wij hoorden dinsdag pas dat het dus helemaal niet beter gaat op school, terwijl ze steeds aangaven dat het beter ging.
We weten niet goed wat we nu moeten. Naar groep 3 en de jongste zijn, omdat de school dus alle andere jonge leerlingen in groep 2 houdt en er dus ook kinderen van 7 jaar in groep 3 terecht komen, klinkt zo heftig voor hem, zijn hele basisschooltijd lang. Groep 2 zonder extra uitdaging, want we vertrouwen er niet op dat het ze nu wel lukt om creatief om te gaan met zijn interesses en faalangstige gedrag, lijkt ons ook schadelijk voor zijn ontwikkeling.
<a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank">Niels</a> en <a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank">Sam</a>