abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_153956021
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:36 schreef Slaro het volgende:

[..]

Het alternatief is minder pensioen en stijgende kosten, beide scenario's zijn niet rooskleurig voor hen die afhankelijk zijn van overheidsuitgaven, daar kunnen we kort over zijn.

Correct waarbij het "Grexit"-scenario er naar verwachting nog beroerder uitspringt omdat ze het dan helemaal alleen moeten zien te rooien.

quote:
Dit is erg makkelijk gesteld, alle initiatieven die de Grieken hebben aangevoerd zijn afgewezen door de EU, die zogenaamde vrijheid betreft wel binnen door de EU begrensde voorwaarden en die zijn niet heel soepel. Hierbij wordt nog steeds blind vastgehouden aan bijvoorbeeld de 3%-norm en dat Griekenland voornamelijk moet hervormen door bezuinigen en privatiseren. Ik zie niet in, als menig economoon en in dit geval de Griekse regering van mening is dat een andere benadering beter werkt, dat de Grieken daadwerkelijk de vrijheid hebben gehad om op eigen initatief te hervormen.

Tja, dat er door de geldschieters voorwaarden worden gesteld aan de voorstellen vind ik niet zo vreemd. Ook de financiers na een Grexit zullen voorwaarden stellen. Als dat de markt zal zijn, dan is het met gigantische rentes en als de steun van China of Rusland moet komen dan gaat dat ook over keuzes die je liever niet onder die druk maakt.

quote:
De Griekse economie groeide ten koste van wat, decennialange economische teloorgang voor de meerderheid van de bevolking, als de economie groeit maar de samenleving daar niks of weinig van werkt, zoals in het geval van Griekenland, wat is een dergelijke groei dan waard? Ik ben van mening dat de enige gezonde economische groei een opwaartse beweging betreft vanuit de samenleving!

Het recept wat jij nu prijst als beter alternatief is een model waarbij bovendien een groot deel van die nieuwe inkomsten, van die groei, consequent weer moet worden afbetaald aan de schuldeisers. De enige groep, samen met een groep belanghebbenden, die daadwerkelijk profiteert van de 'hervormingen' in Griekenland. De daadwerkelijke stand van zaken binnen de Griekse samenleving negeer je maar die was feitelijk al in chaos en heeft te maken met langdurige ellende onder het huidige EU-beleid bijvoorbeeld.
Tja en jij negeert het feit dat de kans op meer neergang en ellende na een "Grexit" nog veel groter is. Hervormen is vervelend en pijnlijk maar volgens mij wel noodzakelijk. En ik vrees dat de Grieken dat op eigen houtje toch echt niet gaan redden, ze hebben dus steun nodig.
pi_153956089
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:45 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Ik kan me goed vinden in deze analyse, vandaar ook dat ik het onwaarschijnlijk acht dat men niet onmiddelijk naar de geldpers grijpt. Al helemaal omdat zo'n groot deel van de kiezers sterk afhankelijk is van de geldpers.
Dit lijkt me ook. En die grote inflatie gaat de burgers uiteindelijk heel veel geld en welvaart kosten.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 17:53:06 #153
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_153957201
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:56 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit lijkt me ook. En die grote inflatie gaat de burgers uiteindelijk heel veel geld en welvaart kosten.
Ik hoor van jou altijd hoe inflatie welvaart brengt en groei.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_153957642
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 17:53 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Ik hoor van jou altijd hoe inflatie welvaart brengt en groei.
Huh? Ik denk dat je me verward met iemand anders. Ik stel wel dat deflatie risico's met zich meebrengt. Maar dat gaat net zo goed op voor inflatie, zeker als die groot is.
pi_153958358
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2015 16:53 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Correct waarbij het "Grexit"-scenario er naar verwachting nog beroerder uitspringt omdat ze het dan helemaal alleen moeten zien te rooien.
Dat laatste is natuurlijk nog maar zeer de vraag.

[..]

quote:
Tja, dat er door de geldschieters voorwaarden worden gesteld aan de voorstellen vind ik niet zo vreemd. Ook de financiers na een Grexit zullen voorwaarden stellen. Als dat de markt zal zijn, dan is het met gigantische rentes en als de steun van China of Rusland moet komen dan gaat dat ook over keuzes die je liever niet onder die druk maakt.
We weten toch al decennialang dat de voorwaarden van geldschieters slechts gericht zijn op het terugkrijgen van hun geld, niet het daadwerkelijk verbeteren of sterker maken van het desbetreffende land, we geven daarbij consequent te veel invloed aan neoliberale belanghebbenden. In welk geval heeft de Europese Unie of het IMF een land daadwerkelijk sterker gemaakt met de voorstellen die nu bijvoorbeeld aan Griekenland worden voorgelegd, en gezien de antikapitalistische en vrij sociaal progressieve regering in Griekenland verwacht ik niet dat hun voorkeur daadwerkelijk naar China en Rusland uitgaat, mocht het toch zover komen dan heeft Europa zichzelf flink wat achter de oren te krabben en die jeuk voelen ze nu al in de Verenigde Staten die de druk op Brussel opvoeren.

[..]

quote:
Tja en jij negeert het feit dat de kans op meer neergang en ellende na een "Grexit" nog veel groter is. Hervormen is vervelend en pijnlijk maar volgens mij wel noodzakelijk. En ik vrees dat de Grieken dat op eigen houtje toch echt niet gaan redden, ze hebben dus steun nodig.
Ik vraag me oprecht af of de neergang en ellende na een "Grexit" daadwerkelijk zoveel groter is, wat heb je te verliezen als je al bijna niets hebt, nogmaals 'hervormen' is niet noodzakelijk als het alleen maar bezuinigingen betreft, dan is het eigenlijk niet eens meer hervormen te noemen maar simpelweg je land in de verkoop zetten om je schulden te kunnen betalen dat heeft weinig met het helpen van Griekenland te maken.
  dinsdag 30 juni 2015 @ 19:33:04 #156
312994 deelnemer
ff meedenken
pi_153959509
The view from nowhere.
  donderdag 2 juli 2015 @ 08:02:32 #157
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_153997014
quote:
Niet alleen Grieken zijn grote oplichters

Door: Wolter Buikema, belastingadviseur in Groningen 2 juli 2015, 02:00

Volgens Arnon Grunberg is het evident dat de Griekse regering incompetent is en volgens Hans Wansink zullen, na de 'valse beloften' van Tsipras en zijn 'halsoverkop'-referendum, de Grieken eindelijk inzien dat de toekomst van hun land op het spel staat. Bij beide, sterk op elkaar lijken-de standpunten, is enige nuancering op haar plaats. Daartoe dienen de volgende recente herinneringen.

Het indertijd door en door corrupte Griekenland moest en zou tot de euro worden toegelaten ook al was het daarvoor niet gekwalificeerd. Nog maar net (per 1 januari 2001) tot de euro toegelaten, werd Goldman Sachs van stal gehaald om met een geheime en dubieuze constructie de Griekse staatsbalans op te schonen zodat aan de EU-normen voor verdere kredietverlening werd voldaan. Let wel, alle betrokken spelers, ook de EU-toezichthouders, kenden dit onoorbare spelletje en lieten dat toe.'

'Too big to fail'

Vooral de Duitse en Franse banken zagen hun kans schoon om veel geld te verdienen met het aan Griekenland verkopen van nog meer kredieten dan het land al had toen het lid werd van de euro. Die banken, zo hebben we inmiddels geleerd, waren 'too big to fail'. De bankiers wisten dat maar al te goed, maar zagen er geen moreel bezwaar in om voor zichzelf, met toekomstig belastinggeld, ons geld dus, een uitgebreide 'free lunch' te organiseren. Inclusief stevige bonustoetjes.

Dat de Griekse elite, die namens het volk de verplichtingen aanging en dus ook schuldig is, naast het landsbelang ook uitgebreid voor zichzelf heeft gezorgd, bewees een lange namenlijst van corrupte ondernemers en politici die uiteindelijk ook in het Griekse parlement en de openbaarheid opdook, waarbij bleek hoeveel geld er naar belastingparadijzen is gesluisd. Al deze zaken speelden zich af onder conservatieve en sociaal-democratische regeringen en onder het toeziend oog van Europese publieke instituties en niet onder de huidige 'incompetente' Syriza-regering van Tsipras.

Via staatsbegrotingen

Toen kwam de bankencrisis en waren er in Europa miljarden aan belastinggeld nodig om de 'too big to fail'-banken te redden van de ondergang. Een deel van dat geld liep via de staatsbegrotingen van de Zuid-Europese landen. Naar Griekenland ging 240 miljard aan Europees belastinggeld en misschien is er een Griek geweest die het langs zag komen, want het ging bijna allemaal in een flits, als aflossing en rente, naar de 'too big to fail'-banken. Die hun 'free lunch' toen al lang achter de kiezen hadden.

Zijn die bankiers niet net zulke grote oplichters als die corrupte Grieken? Waarom kennen we de lijst van die bankiersnamen eigenlijk niet die gemene zaken met de corrupte Griek-se elite hebben gemaakt? En waarom staan we op Europees grondgebied nog steeds belastingparadijzen toe?

Als de huidige Griekse regering het predicaat 'incompetent' zou verdienen dan, naar rato van hun aandeel in het Europese bnp, toch niet meer dan 2 procent van de totale Europese incompetentie, lijkt mij.

http://www.volkskrant.nl/(...)oplichters~a4092528/

donderdag 2 juli 2015 @ 08:23:41 #158
275286 Bondsrepubliek
Weltmeister 2014
pi_153997223
quote:
Waarom het DDR-model de Grieken kan helpen, en nog 6 tips

Een 'Grexit' is rampzalig voor Griekenland en stort de eurozone in grote onzekerheid. Welke andere mogelijkheden zijn er? Zeven plannen die verdergaan dan wat de beleidsmakers nu voorstellen.

Door: Peter de Waard 2 juli 2015, 02:00 1
1 Voorwaardelijke kwijtschelding
Plan gesteund door: European Shadow Financial Regulatory Committee, onder wie de Tilburgse hoogleraar Harald Benink

Griekenland kan kwijtschelding krijgen van schulden, maar alleen nadat bepaalde hervormingen zijn doorgevoerd. Dit plan gaat ervan uit dat de Griekse staat, zoals iedereen verwacht, zijn schulden van in totaal 320 miljard euro nooit zal afbetalen. De crediteuren - de Griekse banken, de Europese instituten (EU-noodfondsen en ECB) en private schuldeisers zoals pensioenfondsen - kunnen daardoor beter nu al eieren voor hun geld kiezen. Elk jaar wordt vastgesteld of de Griekse regering aan bepaalde eisen heeft voldaan, waarna een deel van de schulden wordt kwijtgescholden. De Europese instituten moeten daarbij de beslissende rol spelen. Zij hebben nog 240 miljard tegoed van de Griekse staat.

2 Transferunie zoals bij DDR-model
Deutsches Institut für Wirtschaftsforschung (DIW)

Deze week was het 25 jaar geleden dat de DDR - het voormalige Oost-Duitsland - verenigd werd met de Bondsrepubliek. Dat leidde tot een enorme inkomensoverdracht waarbij 1,5 biljoen euro van het Westen naar het Oosten vloeide. Net als de DDR is Griekenland een verouderde en een niet-concurrerende economie die moet worden hervormd, schrijft directeur Marcel Fratzscher van DIW. Zonder een transferunie met West-Duitsland zou de DDR nooit van de schuldenlast zijn verlost. Zoiets zou ook voor Griekenland moeten gelden. Dus Griekenland als deel van het grote Europese rijk.

3 Alle schulden bij het noodfonds ESM
Citibank-hoofdeconoom Willem Buiter

De Griekse staatsobligaties die de Europese Centrale Bank in onderpand heeft gekregen voor liquiditeitssteun aan de Griekse banken moeten worden overgedragen aan het noodfonds Europees Systeem Mechanisme (ESM). Griekse banken worden eenmalig geherkapitaliseerd, maar mogen in ruil daarvoor geen geld meer steken in obligaties of schatkistpapier van de eigen staat. Hierdoor wordt de automatische correlatie tussen een bankroet van de staat en bankruns verbroken. De Griekse staat moet zichzelf weer zien te bedruipen op de kapitaalmarkt. De regering kan de wensen van het eigen volk uitvoeren en de banken kunnen worden gered zonder de regering te redden. De enige kosten zijn de herkapitalisatie van de banken, maar dat is een kleine prijs.

4 Alle schulden bij IMF
OK-Rating Institute van Willem Okkerse MBA

Beleggingsconsultant Okkerse wil dat de Europese Centrale Bank alle Griekse schulden overneemt van het noodfonds en die voor 60 procent van de waarde doorplaatst bij het IMF. Die laatste maakt daarvoor een herstructureringsplan, waarbij Griekenland over een periode van 60 jaar deze resterende schulden aflost tegen een laag rentepercentage. Griekenland moet wel uit de eurozone en de EU treden en de drachme invoeren. De voordelen zijn dat Griekenland onder de autoriteit van het IMF blijft, Europa nog 60 procent van de schuld terugkrijgt en dat de Griekse economie langzaam uit het dal kan kruipen en het land zichzelf weer kan besturen. De nieuwe drachme zal naar verwachting zo'n 50 procent devalueren ten opzichte van de euro. Dat betekent een verdubbeling van de schuld in drachmes. Maar dat is te verhapstukken als in 60 jaar 2 procent per jaar wordt afgelost. Door de inflatoire werking zal de Griekse economie een flinke impuls krijgen.

5 Nieuwe leningen aan Griekenland
Nobelprijswinnaars Paul Krugman en Joseph Stiglitz, gesteund door onder anderen de Nederlandse econoom Steven Brakman

In Griekenland is een sociaal-maatschappelijk drama gecreëerd, omdat in ruil voor nieuwe leningen een extreem pijnlijke bezuinigingsprogramma moest worden doorgevoerd. Hierdoor is de koopkracht met 25 procent verminderd en is het land in een neerwaartse spiraal terechtgekomen. Die bezuinigingen moeten worden beëindigd, want het nationaal inkomen neemt erdoor af en daarmee ook de kans om schulden af te betalen. De huidige gigaschuld moet worden geherstructureerd door oude schulden kwijt te schelden en nieuwe leningen te geven voor investeringen in de verbetering van de economische infrastructuur, waardoor de economie daadwerkelijk concurrerend wordt.

6 Invoering parallelmunt zoals de bitcoin
Diverse instituten, tevens gepropageerd door de Nederlander André van Dam met zijn Matheo Solution

Griekenland blijft in de euro, maar voert in de binnenlandse economie een nieuwe munt in om de economische groei aan te zwengelen met nieuwe kredietvormen. Dat kan een IOU (I owe you) zijn - een schuldbekentenis zoals Amerikaanse staten die wel hebben, maar ook een digitale munt. De Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis schreef er eerder dit jaar iets over. Behalve dat er goederen en diensten in eigen land voor kunnen worden gekocht, kunnen er ook belastingen mee worden betaald. Het plan voor een parallelmunt is ook tot in detail uitgewerkt door de Nederlander André van Dam in wat hij de Matheo Solution (TMS) noemt. De euro blijft het enige betaalmiddel, maar als calculatie-eenheid voor prijzen en lonen kunnen landen zogenoemde NCU's (National Currency Units) als de eurogulden of de eurodrachme gaan invoeren.

7 Eurovakantie
IFO, onder wie Hans Werner Sinn

De bekende Duitse econoom Hans Werner Sinn - baas van de denktank IFO, Institut für Wirtschaftsforschung - pleit voor een zogenoemde eurovakantie voor Griekenland. Deze eurovakantie zou moeten samengaan met een schuldreductie en EU-ondersteuningsprogramma waarmee Griekenland onder meer goedkope medicijnen zou kunnen importeren. Sinn krijgt onder anderen steun van de Franse ex-president Valéry Giscard d'Estaing. In zijn plan verlaat Griekenland tijdelijk de euro en voert een eigen munt in, waarvan de waarde 50 procent zou zijn van de huidige euro. Als de economie weer concurrerend is geworden, moet Griekenland de mogelijkheid hebben terug te keren in de muntunie. Volgens Sinn zijn de schulden van Griekenland ondanks de bezuinigingen de afgelopen vijf jaar met 50 miljard gestegen tot 320 miljard euro en is de werkloosheid opgelopen van 11 naar 26 procent. Voorzetten van dat beleid heeft geen zin. Dat kost Duitsland 87 miljard euro, maar dat zal ook gebeuren als Griekenland binnen de muntunie blijft.

http://www.volkskrant.nl/(...)nog-6-tips~a4092581/
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')