abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149789959
Ik vroeg me af of tussen al deze kookgoden en -godinnen er ook mensen zijn die met hun gerechten de stap naar een culinair evenement hebben gemaakt. Hoe is het gegaan? Viel het mee of tegen? Had je te veel of te weinig gemaakt? Zou je het nog een keer doen? Was het veel geregel? Moest je dingen registreren (HACCP/omzetbelasting/BTW)?

Waarom vraag ik dit? Omdat mijn vriendin het serieus aan het overwegen is. We hebben verschillende kleine marktjes in de omgeving (010) op het oog om het eens uit te proberen, maar aangezien we geen van beiden ervaring hebben met het 'op een markt/evenement staan', probeer ik wat meer inzicht te krijgen van wat ons te wachten staat. Ik denk dat ik de logistiek redelijk in de smiezen heb (qua apparatuur, bereiding, warmhouden) al snap ik dat er altijd een groot gat zit tussen theorie en praktijk...
Het onmogelijke doen we meteen, voor een wonder hebben we iets langer nodig.
When I am with you, there's no place I'd rather be - K. 17-03-1982 / 21-10-2017
pi_149795220
met wat ga je er staan dan
aandeel Fok! hier te krijgen , pm voor vraagprijs
pi_149817923
Wij hebben met broodproducten gestaan op de polderdag Rhoon en een workshop gegeven op de R'damse Oogstmarkt. Hoeveel mensen op de Polderdag kwamen was voor iedereen een gok, omdat dat nogal weersafhankelijk is. Weer was gunstig, opkomst enorm, om half drie waren we uitverkocht. Oogstmarkt was met inschrijving vooraf, en daar waren meer inschrijvingen dan we als max hadden opgegeven.

Qua regelgeving; als het voor af en toe is, zou ik mij daar -afhankelijk van je product, vlees is natuurlijk een ander verhaal- niet al te veel zorgen over maken. Als het grootschaliger wordt, kan je kijken of er een branchevereniging is met een hygienehandboek, daar staat vaak in wat raadzaam is, maar ook wat verplicht is.

HACCP is niet in alle gevallen verplicht om te hebben. Belastingaangifte laten wij doen, maar tenzij je een BV opricht en je jezelf een salaris geeft, is verkoop minus inkoop je winst, en die wordt bij je overige inkomen opgeteld en daar betaal je belasting over.

Omzetbelasting en BTW zijn hetzelfde. Ook dit hebben we uitbesteed, maar daar moet je per kwartaal aangifte van doen. Bij weinig omzet kan je ook aanvragen dit per jaar te doen.

Het ligt er dus allemaal vooral aan:
Wat voor product ga je verkopen/bereiden?
Hoe vaak en op welke schaal?
pi_149819414
quote:
2s.gif Op donderdag 19 februari 2015 08:09 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
...
Het ligt er dus allemaal vooral aan:
Wat voor product ga je verkopen/bereiden?
Hoe vaak en op welke schaal?
Mijn vriendin komt uit Louisiana en kookt Cajun en Creole: Gumbo, jambalaya, etouffée, po'boys, etc. In de koude maanden zal het dus voornamelijk warme pot zijn (soep of stoofschotel met brood of in een bread bowl) en in de warme maanden meer po'boys, zoetigheid en Sweet Tea.
Dit jaar is puur ter verkenning, twee of drie kleinschalige culinaire marktjes proberen, een keertje bij Fenix. Mocht het aanslaan, dan kunnen we verder gaan investeren, grotere markten en misschien zelfs richting catering en over een paar jaar zelfs een kleine foodtruck. Maar dat uiteraard alleen bij gebleken succes. Het is een hobby, de extra inkomsten zijn altijd welkom, maar ons bestaan hangt er niet van af.
  donderdag 19 februari 2015 @ 10:43:53 #5
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_149820391
Ik heb smoothies verkocht met mijn blenderfiets op twee evenementen vorig jaar. Inkoop was erg moeilijk in te schatten omdat ik nogal afhankelijk was van het weer. Ik heb dat best wel willekeurig gegokt op het verwacht aantal bezoekers, percentage wat ik daarvan dacht dat wel een smoothie zou kopen.... ik had het in ieder geval totaal mis :D Zelf dacht ik liever te veel dan te weinig, maar als je je te veel inkoop niet kunt veroorloven kan je juist misschien beter te weinig kopen, om eerst te kijken hoe het gaat. Dan heb je immers ook niets te verliezen.
Ik deed alles zwart en zonder HACCP papieren overigens. Maar ik ben ermee bezig het iets serieuzer aan te pakken, ook met een busje erbij want ik kan niet overal heen fietsen natuurlijk, dus dat veranderd dan wellicht in de toekomst. Als ik jou was zou ik me nog niet te druk maken om alles volgens de regeltjes te doen totdat je wat meer zicht hebt op hoe het gaat lopen en als je het vaker gaat doen.

Succes ermee. Het is in ieder geval origineel en volgens mij nog relatief onbekend eten. :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_150058403
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 10:43 schreef -Mellow- het volgende:
ik ben ermee bezig het iets serieuzer aan te pakken, ook met een busje erbij want ik kan niet overal heen fietsen natuurlijk,
Busje/foodtruck is voor ons ook nog verre toekomstmuziek, maar ik ben wel benieuwd hoe je je zoektocht aanpakt. Wat heb je in gedachten? Een oude Citroën met je machine in de achterbak? Of een echte truck waar je in kan staan? En waar zoek je? Marktplaats?
pi_150058586
quote:
0s.gif Op donderdag 19 februari 2015 09:53 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Mijn vriendin komt uit Louisiana en kookt Cajun en Creole: Gumbo, jambalaya, etouffée, po'boys, etc. In de koude maanden zal het dus voornamelijk warme pot zijn (soep of stoofschotel met brood of in een bread bowl) en in de warme maanden meer po'boys, zoetigheid en Sweet Tea.
Dit jaar is puur ter verkenning, twee of drie kleinschalige culinaire marktjes proberen, een keertje bij Fenix.
Ooo, laat het even weten als je bij Fenix staat!
Voor authentieke gumbo, jambalaya, etouffée en po'boys kun je me midden in de nacht wakker maken! :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_150058701
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 09:20 schreef minilot het volgende:

[..]

Ooo, laat het even weten als je bij Fenix staat!
Voor authentieke gumbo, jambalaya, etouffée en po'boys kun je me midden in de nacht wakker maken! :9
Will do. Eerst een bedrijfs-WA verzekering afsluiten, staat in hun algemene voorwaarden ;(
pi_150058722
Nou, als jullie het binnenkort al ergens stiekem in een achterafstraatje staan te verkopen kun je me wel een DMmetje sturen. :)
pi_150059859
Oh, New Orleans food, nice!
pi_150060373
pi_150078391
Wat leuk! Hoop geheel uit eigen belang dat het jullie snel gaat lukken :).
pi_150118020
quote:
Dit jaar is puur ter verkenning, twee of drie kleinschalige culinaire marktjes proberen, een keertje bij Fenix. Mocht het aanslaan, dan kunnen we verder gaan investeren, grotere markten en misschien zelfs richting catering en over een paar jaar zelfs een kleine foodtruck. Maar dat uiteraard alleen bij gebleken succes. Het is een hobby, de extra inkomsten zijn altijd welkom, maar ons bestaan hangt er niet van af.
Ik zou bij jullie zeker al wat komen kopen, ik ben gek op de keuken uit de deep south, en maak graag zelf Gumbo, shrimp&grits, of gewoon popcorn chicken.Ook lange bbq sessies doe ik graag
Leuk dat jouw vriendin er vandaan komt, ik ben jaloers op de gerechten die jij op je bord krijgt.
Mocht je ergens gaan staan: laat maar weten, als het in de buurt is kom ik kijken :)
pi_150118051
Haha, hier dus bij voorbaat al een doelgroep die paraat staat! *)
pi_150118107
Grits! Met catfish! O+
pi_150137222
quote:

[..]

O god, TVP!!

Dit lijkt me een goede starter: ik zet em vast in m'n agenda :D
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_150137347
Geen ervaring met pure verkoop, maar ik sta wel 1x per jaar in het openbaar mijn hobby uit te voeren, CUL / Paling à la Manni

Wel interessant om dit topic in de gaten te houden :)

Regels? Wij kregen een velletje papier met de spelregels, dat je schoon moet werken, dat er water en zeep aanwezig moet zijn, veiligheidsgeneuzel... Vraag het gewoon aan de marktmeester wat de regels zijn.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 14:52:28 #18
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_150144701
quote:
0s.gif Op donderdag 26 februari 2015 09:12 schreef robdriessen het volgende:

[..]

Busje/foodtruck is voor ons ook nog verre toekomstmuziek, maar ik ben wel benieuwd hoe je je zoektocht aanpakt. Wat heb je in gedachten? Een oude Citroën met je machine in de achterbak? Of een echte truck waar je in kan staan? En waar zoek je? Marktplaats?
Zo ver ben ik nog niet. De plannen zijn er al heel lang en ik heb nu net eindelijk mijn rijbewijs gehaald. Ik ga binnen een paar weken eerst naar Australie om te werken en te sparen en dan hoop ik met een jaar een busje te kopen. Wat het dan precies wordt weet ik nu nog niet.
Het moet in ieder geval groot genoeg zijn om in te kunnen staan, er moet een bed in, en groot genoeg om vol te stouwen met benodigde apparatuur, een koelkast en evt. vriezer en mijn blenderfiets moet er in z'n geheel in kunnen. Een mercedes 508 zo mooi zijn omdat die supersterk zijn, zo heb ik mij laten vertellen. Maar ik weet niks van auto's verder en zal daar tegen die tijd ook zeker hulp bij vragen aan vrienden.
Deze week koop ik wel al een stel zonnepanelen die ik toevallig goedkoop op de kop kan tikken via een vriend :)
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
  zaterdag 28 februari 2015 @ 16:33:05 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150147367
quote:

[..]

Jum
TVP om mee te krijgen waar jullie komen te staan.
Een foodtruck zou erg leuk zijn, maar vrees dat NL daar te regelzuchtig voor is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_150148311
In de zomer staan er vlakbij ons huis op vrijdag allemaal foodtrucks, bij de Hofbogen.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 17:24:02 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_150149046
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:01 schreef Isegrim het volgende:
In de zomer staan er vlakbij ons huis op vrijdag allemaal foodtrucks, bij de Hofbogen.
Tof!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 28 februari 2015 @ 17:33:05 #22
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_150149386
Hier in Twente staan er op de markt ook een paar. Niks bijzonders verder, een paar Vietnamezen en wat frietkramen, maar wel foodtrucks.
pi_150149581
De verschillende muziekfestivals in nederland zijn ook een goede staplaats. Pinkpop had vorig jaar een hele straat met alleen maar foodtrucks. Fijn als je de pinkpoppatat niet als maaltijd ziet.
pi_150152599
Je hebt ook Food Truck Festival Trek dat een aantal steden aandoet, waar onder Rotterdam. http://www.festival-trek.nl
pi_150152685
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 17:39 schreef Oceanonix het volgende:
De verschillende muziekfestivals in nederland zijn ook een goede staplaats. Pinkpop had vorig jaar een hele straat met alleen maar foodtrucks. Fijn als je de pinkpoppatat niet als maaltijd ziet.
Ik denk dat er grof geld betaald moet worden om met je truck daar te parkeren, dus dat dat voor TS + vriendin niet echt aan de orde is.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')