![13411045_635597781000807548.jpg]()
PURMEREND - De beruchte Oehoe heeft het de laatste dagen voornamelijk gemunt op de werknemers en cliënten van de Prinsenstichting op het Kwadijkerpark in Purmerend. Begeleiders luiden de noodklok: 'Op deze manier kunnen we de veiligheid van onze cliënten niet meer garanderen.'
Is het een tamme of een wilde uil? Valt hij aan omdat hij zich bedreigd voelt, omdat het de broedperiode is of alleen omdat hij een plek zoekt om te landen? De beruchte oehoe die sinds een kleine week weer is teruggekeerd in Kwadijk en Purmerend, houdt de gemoederen flink bezig. Het dier lijkt het de laatste tijd met name voorzien te hebben op de medewerkers en cliënten van de Prinsenstichting op het Kwadijkerpark. Sinds zaterdagavond heeft de oehoe op het binnenterrein van de stichting al 7 keer mensen aangevallen.
HonkbalknuppelCliëntenbegeleider Kimberley Stadegaard is één van de slachtoffers van het dier. Toen ze zaterdagavond het gebouw van de Prinsenstichting uit liep met een cliënt, dacht ze dat ze veilig het terrein op kon: ze hoorde de oehoe niet. 'Ik had nog maar 2 stappen gezet, en voordat ik het wist, lag ik op de grond', vertelt ze. De oehoe was haar van achteren aangevlogen en zette zijn poten in haar hoofd. 'Het voelt alsof je met een honkbalknuppel tegen de grond wordt gemept. Ik heb dik haar, dus ik kwam er gelukkig nog goed vanaf. Maar ik was niet de enige. Zondag- en maandagavond nog 6 mensen aangevallen, waaronder een kale man die nu diepe sneeën in zijn hoofd heeft.' Haar cliënt bleef ongedeerd.
BeschermingDe meeste mensen durven geen stap meer buiten te zetten zonder beschermende sjaals, mutsen of paraplu's. Zo ook Prinsenstichting-medewerker Anna Overmars. 'Waar je ook bent, met name in de nachtdiensten: het is altijd uitkijken geblazen. Als hij je in het vizier heeft, volgt hij je over het hele terrein. Ik zelf raak wel gewend aan dat beest, maar ik vind het gevaarlijk voor onze cliënten. De buitenwandelingen zijn erg belangrijk voor hen; daar kunnen we ook echt niet zomaar mee ophouden.
Er moet iets gebeuren.' Ontheffing aanvragenEen woordvoerder van de gemeente Purmerend meldt dat Purmerend zich in samenspraak met de gemeente Zeevang nog steeds beraadt op maatregelen. 'We zien dat de veiligheid van de mensen in gevaar komt, en dat willen we absoluut niet. We kijken nu of we een ontheffing kunnen aanvragen voor het vangen van de oehoe. Het is een beschermd dier dat we absoluut niet willen doden, maar we moeten wel actie ondernemen.' Pas als het dier gevangen is kan worden bekeken of de uil geringd is en of hij dus ooit in gevangenschap heeft geleefd. De gemeente laat zich tot die tijd adviseren door verschillende valkeniers.
BronVangen lijkt mij..