Er zijn ook nog 9 geborgde zetels. Maar binnen de ingezetenen-categorie wel, dat klopt.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 11:57 schreef DestroyerPiet het volgende:
het CDA heeft daar dus een absolute meerderheid?
en op hoeveel van die geborgde zetels zitten mensen van het CDA ZLTO?quote:Op vrijdag 20 maart 2015 12:00 schreef freako het volgende:
[..]
Er zijn ook nog 9 geborgde zetels. Maar binnen de ingezetenen-categorie wel, dat klopt.
In Limburg is dat de LLTB, de Limburgse Land- en Tuinbouwbond. Die heeft 4 zetels in Peel- en Maasvallei. De KvK heeft er 3, de natuurbeheerders 2.quote:Op vrijdag 20 maart 2015 13:03 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
en op hoeveel van die geborgde zetels zitten mensen van het CDA ZLTO?
dus onofficieel heeft het CDA en LLTB (wat waarschijnlijk ook CDA'ers zijn) een absolute meerderheidquote:Op vrijdag 20 maart 2015 13:06 schreef freako het volgende:
[..]
In Limburg is dat de LLTB, de Limburgse Land- en Tuinbouwbond. Die heeft 4 zetels in Peel- en Maasvallei. De KvK heeft er 3, de natuurbeheerders 2.
Bijna helemaal mee eens, maar kennelijk heeft het niet uitgemaakt en gaan de zetels vooral naar de politieke partijen die vertegenwoordigd zijn in de landelijke politiek (en waren onze 2 stemmen voor niets?).quote:Op donderdag 19 maart 2015 11:48 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb uitdrukkelijk op een waterschapspartij gestemd ipv op een politieke partij. Het bevalt mij helemaal niks dat de politieke partijen zich de waterschappen proberen toe te eigenen, zowel door op de baantjes te jagen, als daardoor de inlijving in de rijksbegroting mogelijk te maken. De reden dat we al een eeuw of 5 droge voeten hebben is nou juist dat die verantwoordelijkheid is afgeschermd van politici.
Ik vind het ook niet zo boeiend, tot de boel hier onder water staat of de een of andere groente niet meer wil groeien. Ik weet alleen wel dat de eerste keer dat ik een stemformulier voor het waterschap zag, daar geen politieke partij op te bekennen was en toen waren er ook nog politici die zich de begroting van het waterschap wilde toeeigenen.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:14 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Bijna helemaal mee eens, maar kennelijk heeft het niet uitgemaakt en gaan de zetels vooral naar de politieke partijen die vertegenwoordigd zijn in de landelijke politiek (en waren onze 2 stemmen voor niets?).
Maar ik vind het stemmen op waterschappen niet echt boeiend. We stemmen toch ook niet op de leiding van politie en brandweer? Alsof we ons op een sociale of liberale manier moeten weren tegen het water. Wanneer je niet meer kan stemmen op de waterschappen, blijven de politieke partijen er misschien ver vandaan? Of denk je van niet?
Zo bedoelde ik het niet. Ik vind het niet boeiend genoeg om er verkiezingen voor te houden.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik vind het ook niet zo boeiend, tot de boel hier onder water staat of de een of andere groente niet meer wil groeien.
Mee eens.quote:Ik weet alleen wel dat de eerste keer dat ik een stemformulier voor het waterschap zag, daar geen politieke partij op te bekennen was en toen waren er ook nog politici die zich de begroting van het waterschap wilde toeeigenen.
Die waterschappen werden gedomineerd door mensen die er veel meer mee te maken hadden zoals boeren. Dat vind ik prima, die hebben er ook meer verstand van.
Ja dat geld uitgeven is de politiek goed in.quote:Wat de politiek natuurlijk eerst wil is zich de waterschapsbelasting toeeigenen, en dat geld uitgeven aan hun stokpaardjes of de waan van de dag. Daar gaan de echt belangrijke dingen natuurlijk bij inschieten.
Ik wel, maar ik vind boeiend ook niet het criterium. Wat ik belangrijk vind is dat het waterbeheer, waarvan het belang enorm is, zelfstandig is. Dus niet uitgeleverd aan de koehandel van politieke wensen, het bijbehorende kortetermijndenken en bezuinigingsrondes. Dat waterbeheer gaat daarom namelijk al eeuwen goed, het is een gemeenschappelijk belang en het overstijgt ideologie en dergelijke.quote:Op zondag 22 maart 2015 20:33 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Zo bedoelde ik het niet. Ik vind het niet boeiend genoeg om er verkiezingen voor te houden.
Ware het niet dat die democratische controle ondanks die verkiezingen gewoon totaal afwezig is. Ze hebben dat allemaal zo laten verleppen dat van enige rechtvaardiging van een aparte politieke bestuurslaag wat mij betreft is vervallen.quote:Op zondag 22 maart 2015 21:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dus dan moeten die waterschappen zelf belastingheffen en zelf doen wat nodig is. Maar als je belasting heft moet je ook democratisch gecontroleerd worden. En dus moet je af en toe verkiezingen organiseren. Dat is ook weer niet zo'n punt.
Hoezo? Het leeft niet, maar dat hoeft ook niet.quote:Op zondag 22 maart 2015 21:24 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ware het niet dat die democratische controle ondanks die verkiezingen gewoon totaal afwezig is.
Het is geen bestuurslaag. Hij behoeft ook geen rechtvaardiging als zodanig.quote:Ze hebben dat allemaal zo laten verleppen dat van enige rechtvaardiging van een aparte politieke bestuurslaag wat mij betreft is vervallen.
Zie maar eens hoe goed de vergaderingen van het waterschapsbestuur gevolgd worden. Er is geen pers aanwezig, een waterschap krijgt eigenlijk geen tegenspraak als ze de tarieven verhogen is er amper tegenspraak. Gaan ze fuseren dan is daar geen discussie over etc etc.quote:Op zondag 22 maart 2015 22:01 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Het leeft niet, maar dat hoeft ook niet.
[..]
Je maakt zeker wel een punt waardoor ik mijn eerdere stellingname/visie deels wankelt (en dat heb ik niet vaakquote:Op zondag 22 maart 2015 21:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik wel, maar ik vind boeiend ook niet het criterium. Wat ik belangrijk vind is dat het waterbeheer, waarvan het belang enorm is, zelfstandig is. Dus niet uitgeleverd aan de koehandel van politieke wensen, het bijbehorende kortetermijndenken en bezuinigingsrondes. Dat waterbeheer gaat daarom namelijk al eeuwen goed, het is een gemeenschappelijk belang en het overstijgt ideologie en dergelijke.
Dus dan moeten die waterschappen zelf belastingheffen en zelf doen wat nodig is. Maar als je belasting heft moet je ook democratisch gecontroleerd worden. En dus moet je af en toe verkiezingen organiseren. Dat is ook weer niet zo'n punt.
Ik heb eigenlijk niet zo'n goed beeld van hoe het voor de jaren 90 ging. Het hoeft van mij ook geen parel van transparantie te zijn, of democratisch in de zin van 'je mag je mening geven'. Waar het mij om gaat is dat het zelfstandige belang zelfstandig wordt behartigd door de belanghebbenden.quote:Op maandag 23 maart 2015 15:18 schreef CynicusRomanticusRob het volgende:
[..]
Je maakt zeker wel een punt waardoor ik mijn eerdere stellingname/visie deels wankelt (en dat heb ik niet vaak). Vandaar dat ik doorvraag.
Ik zie de waterschapbelasting als een soort electriciteits/gas/water-rekening ipv als een specifieke belasting. WaterNet + de Nuons/enecos/Essents/etc geef ik geld ipv de staat. En door enkel mijn rekenigen aan die bedrijven te betalen, kan ik nog niet bepalen/stemmen wie de directeur mag worden van WaterNet/etc. Ik dacht dat de Waterschappen op die wijze juist eeuwenlang goed hebben gepresteerd. Doordat het een openbare bestuurslaag moet zijn, wordt het pas interessant voor de politici met hun koehandel.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |