stufi bestaat toch gewoon nogquote:Op maandag 16 februari 2015 16:11 schreef Zolder het volgende:
[..]
En nu bestaat dat laatste niet meer. Dan werk je én 40 uur, én je betaald collegegeld ook al loop je stage.
Dan moet je het 'rechtstreeks' lenen ipv stufi toch? Wat ik begrijp om me heen (don't shootquote:
In 1986 wordt de basisbeurs ingevoerd. Iedere student die ouder is dan 18 krijgt 600 gulden per maand. De aanvullende beurs en eventuele lening blijven gewoon bestaan. Studenten zijn niet blij: ze vinden het onterecht dat studenten met rijke ouders evenveel krijgen als studenten uit een arm milieu.quote:Op maandag 16 februari 2015 16:59 schreef BrandX het volgende:
[..]
Dan moet je het 'rechtstreeks' lenen ipv stufi toch? Wat ik begrijp om me heen (don't shoot) scheelt niet zo heel veel.
Wij kregen toendertijd iig een inwonende (60! gulden) of uitwonende beurs (200 gulden geloof ik) en daar moest je ook alles van doen, collegegeld etc. Dus dat kwam ook toen neer op bijlenen en een bijbaantje.Met pijn en moeite had je dan een kleine 1000 gulden in de maand (incl bijbaan dus) en daar moest je alles voor doen als uitwonende. En aangezien ik geen bijdragende ouders had was dat niet mucho geld
Nee, want je vond het lekker. Was dus geen uitbuiting.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:02 schreef fathank het volgende:
Ik moest 3 maal daags onder het bureau van de CEO, telt dat ook?
Het een sluit het ander niet uit.quote:Op maandag 16 februari 2015 17:41 schreef MrSalazar het volgende:
[..]
Nee, want je vond het lekker. Was dus geen uitbuiting.
An sich niet, maar voor jouw gevoel welquote:Op maandag 16 februari 2015 19:51 schreef fathank het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit.
Wat een aperte onzin.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:08 schreef Tanja1234 het volgende:
Een stagiair voert dezelfde taken uit als een werknemer, maar krijgt daar niet altijd dezelfde beloning voor. Zeker de groep van net-afgestudeerden grijpen alles aan voor werkervaring
Ik heb daar ook wel eens iets over gehoord maar dan werd de stage vergoeding verdeeld over alle stagiairs van dat studiejaar en richting. Tussen verschillende stage bedrijven kunnen nogal grote verschillen in vergoedingen zitten. 20 jaar geleden kreeg ik bij mijn eerste half jaar stage 6* zoveel vergoeding als bij het 2e half jaar. Er waren ook studenten die bij bedrijven kwamen waar men niets kreeg.quote:Op woensdag 18 februari 2015 17:15 schreef Tanja1234 het volgende:
Klopt! Heb inmiddels een aantal studenten gesproken. Verhalen gehoord als hele dagen afwassen als stagiaire marketing en een stagiaire verpleegkunde die het pas gerenoveerde tehuis moest helpen verven. Alle verhalen zijn welkom.
Op een wat ouder forum las ik dat stagiaires soms hun stagevergoeding moeten afstaan aan school.
Herkenbaar?
Probeer er achter te komen waar deze proleet werkt, een potentieel bedrijf om eens langs te gaan tanja.quote:Op maandag 16 februari 2015 22:42 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat een aperte onzin.
Verder bijzonder tendentieus ingestoken, bijna om van te janken. Ga je schamen in een hoekje.
dit is een uitermate valide klacht.quote:Op maandag 16 februari 2015 15:42 schreef Ryon het volgende:
Het gaat ook niet om studenten die een vak willen leren maar om net of bijna afgestudeerden die opzoek zijn naar een startersbaan maar alleen stage's aangeboden krijgen terwijl zij wel als volwaardig werknemer worden ingezet.
Deze bedrijven hoeven zich niet te houden aan stageafspraken met onderwijsinstellingen (m.b.t begeleiding) maar zijn opzoek naar goedkope arbeid. Doordat er een scheve machtsverhouding is (stage is altijd beter dan geen werk) kunnen werkgevers bizarre eisen en verwachtingen stelllen. en doen dat ook. Deze vorm van uitbuiting vindt zowel plaats om mbo als hbo/wo niveau.
Ja leukquote:Op dinsdag 24 februari 2015 11:04 schreef pietkanarie het volgende:
Wat is er zo erg aan meehelpen met verven van het tehuis? Het is toch leuk om iets te betekenen voor de instelling waar je stage loopt? Naast je vaste werkzaamheden. Als je verplicht wordt dit in je vrije tijd te doen terwijl je andere plannen hebt, vind ik het anders trouwens.
Dat een stagiaire een beetje 'vliegende keep' is, lijkt me geen uitbuiting.
Ik zie stage als een onderdeel van je studie, dus niet alsof je in loondienst bent. Je hebt nog niet eens je diploma. Natuurlijk moet je dan wel begeleiding krijgen en relevante werkervaring. Anders is de balans inderdaad zoek.
Naja, verschilt misschien per stage. Maar in dit geval doe je de mensen die er wonen toch een plezier mee?quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |