Op zaterdag 14 februari 2015 21:20 schreef MartijnvanOstfest het volgende:Ik begrijp geloof ik het hele punt van het artikel niet, zeker niet in de naar Nederlands vertaalde versie...
Goed, er is weinig vernieuwing in de headliners die langs de Europese festivals touren, maar dat heeft denk ik een oorzaak waar ik in dit artikel niets over lees. Waar vroeger platenmaatschappijen nieuwe artiesten heel makkelijk via de massamedia konden hypen, gaat dat door de opkomst van het internet nu veel moeilijker. In plaats van dat iedereen dezelfde muziek voorgeschoteld krijgt door TMF, MTV, radiozenders, enkele muziekbladen en de platenzaken, kun je nu heel makkelijk zelf bepalen naar welke muziek je luistert door zelf muziek te downloaden, of door diensten als YouTube en Spotify. Ook is er een enorm aantal blogs over muziek, waardoor een blad als LiveXS het onderspit heeft moeten delven.
Door alle technologische vernieuwingen wordt niet meer zo massaal naar dezelfde nieuwe artiesten geluisterd als vroeger. Er is daardoor een kleiner aantal artiesten dat zo enorm doorbreekt dat ze grote festivals kunnen gaan headlinen. Daar staat tegenover dat je nu wel heel makkelijk naar allerlei obscure acts kunt luisteren waar je zonder het internet nooit van zou hebben gehoord.
Voor festivals is het zaak voldoende bezoekers te trekken om uit de kosten te komen. Kleinere festivals kunnen daarbij nog wel eens met verrassende namen komen, die hebben aan een kleiner aantal bezoekers genoeg, maar grote festivals hebben een groot aantal bezoekers nodig. En die grote aantallen bezoekers komen niet als je nu Jungle of FKA Twigs als headliner neerzet. Misschien dat die acts daar in de toekomst wel goed voor zijn, dat sluit ik niet uit, maar nu is het daarvoor te vroeg.
De grote rock headliners waar veel mensen op af komen en waar daarom veel grote festivals om lopen te vechten, zijn bijna allemaal groot geworden voor de opkomst van het internet. Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Iron Maiden, Green Day, Linkin Park, noem maar op, zijn allemaal uit de tijd van TMF of eerder. Dat ook de meest gewilde dance headliners als Daft Punk, The Prodigy, Faithless, Chemical Brothers uit die tijd stammen, zegt ook wel wat.
Soms komen er nog wel eens nieuwe acts tussen de headliners terecht, maar dat zijn dan meestal wel acts die in een paar jaar tijd een grote fanbase hebben opgebouwd, meestal door veel op te treden. Ik snap dan ook niet dat de schrijver van bovenstaand stuk kritiek uit op het programmeren van The War On Drugs als headliner door DTRH. Op BKS waren ze toch nog geen headliner?! Wat verwacht je dan? Dat DTRH een act vindt die nooit eerder in Nederland heeft opgetreden en die meteen als headliner neerzet?
Ook het noemen van The Libertines in het artikel snap ik totaal niet. Goed, in het Verenigd Koninkrijk zijn ze een goed voorbeeld van een band die vroeger populair was en voor een reünie bij elkaar komt en in de Engelse versie snap ik dat ze worden genoemd. Maar in Nederland zijn ze toch nooit zo groot geweest als ze zijn in het Verenigd Koninkrijk?! The Libertines is hier absoluut nooit groot genoeg geweest om een festival als Lowlands of Pinkpop te headlinen en is dat ook nu nog lang niet. Voor het wat kleinere BKS vind ik het zelfs al behoorlijk gedurfd. Maar aan de andere kant, als het programma dit jaar niet genoeg Nederlandse bezoekers trekt, dan zullen de Britten wel komen. Niet voor niets is er dit jaar een busservice vanuit het Verenigd Koninkrijk.
Met The War On Drugs op DTRH en The Libertines op BKS hebben we het dan nog over twee relatief kleine festivals. Nieuwere acts die het wel schoppen tot headliners op grote festivals zijn er ook wel, maar dit zijn wel steeds vaker mainstream acts, want alleen die trekken tegenwoordig nog een groot publiek. Acts als Disclosure, Stromae, Macklemore & Ryan Lewis, Mumford & Sons, Kanye West, Skrillex, Calvin Harris zijn vaak niet wat de wat meer alternatief georiënteerde festivalbezoekers willen zien, maar aanwas aan alternatieve headliners is zeer gering. Arcade Fire, The Black Keys, en verder? En die acts zijn zelfs nog te klein om op Pinkpop het hoofdpodium te headlinen.
Of er te veel festivals zijn of niet, dat zal de marktwerking moeten uitwijzen. Ongetwijfeld zullen er festivals gaan verdwijnen, met name in het Verenigd Koninkrijk waar je bij veel festivals als bezoeker de hoofdprijs betaalt en als een stuk stront wordt behandeld (dat geldt overigens niet voor alle Britse festivals, maar dat zijn wel de festivals waar de auteur van het Engelse artikel volgens mij op doelde). Niet voor niets hebben in de afgelopen jaren steeds meer Britten hun toevlucht gezocht naar buitenlandse festivals en zijn daardoor veel Britse festivals in de problemen gekomen. Voor de Nederlandse festivals is dit echter niet relevant, die zijn lang zo erg niet als de Britse festivals waar de auteur volgens mij op doelde, en het had denk ik beter uit de vertaling gehaald kunnen worden.
De meeste Nederlandse festivals hoeven zich voorlopig denk ik geen zorgen te maken. Festivals bezoeken is hier, mede door het programmeren van meer mainstream acts, hot geworden en ik zie er nog wel meer festivals bijkomen. Dat neemt niet weg dat de festivals hier hun best moeten blijven doen om waar voor het geld te bieden en goed moeten nadenken over wat hen onderscheid van andere festivals.