abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149631387
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:58 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Een afsluiter moet toch knallen? :@
Knallen is een relatief begrip, en ik vond Snow Patrol toen ook qua lichtshow en effecten een goeie set neerzetten
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_149631631
Ik vind het maar een raar stukje, snap niet helemaal wat het punt is. Het begint met een verhaal over vernieuwende muziek ervaren, dan een klacht over te weinig headliners (wat volgens het verhaal dus per definitie geen vernieuwende acts zijn) voor te veel festivals. Daarna dat nieuwe artiesten geen kans krijgen als headliner (die zijn dus niet groot genoeg blijkbaar). Het artikel is dan ook duidelijk copy-paste van de UK-editie met wat Nederlandse festivals toegevoegd. En laat het nou wat betreft de aangehaalde voorbeelden in Nederland net wat anders liggen. Down the Rabbit Hole heeft bijvoorbeeld nou juist FKA Twigs groot op het affiche. En BKS programmeert ook de kleinere/andere namen als headliner. Ja, DTRH heeft War on Drugs dit jaar, maar iedereen is het er sowieso over eens dat DTRH een bitch move is van Mojo.

Er zijn misschien te weinig mega rock bands om de grootste festivals mee te vullen. Dat tijdperk loopt ook wel op zijn einde. Die subculturen zijn niet meer zo populair meer. Aan de andere kant komen er wat betreft popartiesten genoeg namen bij die een veld kunnen vullen en een festival kunnen afsluiten. Pinkpop en Werchter moeten zich wellicht opnieuw uit gaan vinden en vaker/meer Pharrells programmeren. Maar tot nu toe gaat het nog wel aardig en heb ik niet het idee dat er per jaar inwisselbare line-ups staan op de verschillende festivals.
pi_149643469
Toevallig net de nieuwe Imagine Dragons geluisterd. En ik vind deze stukken beter dan album 1.
  vrijdag 13 februari 2015 @ 20:14:00 #29
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_149643948
Ik vond die singles die ik tot nu toe heb gehoord juist minder dan nummer van het vorige album; Demons, It's Time etc. Maar ik ga 'm ook maar eens luisteren, wel zin in.

Als Indiaantje zegt dat het goed is heb ik er wel vertrouwen in.
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_149644108
quote:
10s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:14 schreef richolio het volgende:
Ik vond die singles die ik tot nu toe heb gehoord juist minder dan nummer van het vorige album; Demons, It's Time etc. Maar ik ga 'm ook maar eens luisteren, wel zin in.

Als Indiaantje zegt dat het goed is heb ik er wel vertrouwen in.
Als album vind ik deze beter. Op de Deluxe Version staat wel een hoop crap btw. maar dat laat ik even terzijde.
  zaterdag 14 februari 2015 @ 02:52:04 #31
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_149656194
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 20:17 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Als album vind ik deze beter. Op de Deluxe Version staat wel een hoop crap btw. maar dat laat ik even terzijde.
Ik vind 'm goed! Release en I'm So Sorry zijn heel prettig. Die laatste is nog best hard (wat leuk is), beetje Awolnation-achtig. Maar goed album. :)
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_149657442
Ik vond het eerste album vooral goede albumtracks hebben. Amsterdam, Rocks en hear me vooral
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_149675393
Ik begrijp geloof ik het hele punt van het artikel niet, zeker niet in de naar Nederlands vertaalde versie...

Goed, er is weinig vernieuwing in de headliners die langs de Europese festivals touren, maar dat heeft denk ik een oorzaak waar ik in dit artikel niets over lees. Waar vroeger platenmaatschappijen nieuwe artiesten heel makkelijk via de massamedia konden hypen, gaat dat door de opkomst van het internet nu veel moeilijker. In plaats van dat iedereen dezelfde muziek voorgeschoteld krijgt door TMF, MTV, radiozenders, enkele muziekbladen en de platenzaken, kun je nu heel makkelijk zelf bepalen naar welke muziek je luistert door zelf muziek te downloaden, of door diensten als YouTube en Spotify. Ook is er een enorm aantal blogs over muziek, waardoor een blad als LiveXS het onderspit heeft moeten delven.

Door alle technologische vernieuwingen wordt niet meer zo massaal naar dezelfde nieuwe artiesten geluisterd als vroeger. Er is daardoor een kleiner aantal artiesten dat zo enorm doorbreekt dat ze grote festivals kunnen gaan headlinen. Daar staat tegenover dat je nu wel heel makkelijk naar allerlei obscure acts kunt luisteren waar je zonder het internet nooit van zou hebben gehoord.

Voor festivals is het zaak voldoende bezoekers te trekken om uit de kosten te komen. Kleinere festivals kunnen daarbij nog wel eens met verrassende namen komen, die hebben aan een kleiner aantal bezoekers genoeg, maar grote festivals hebben een groot aantal bezoekers nodig. En die grote aantallen bezoekers komen niet als je nu Jungle of FKA Twigs als headliner neerzet. Misschien dat die acts daar in de toekomst wel goed voor zijn, dat sluit ik niet uit, maar nu is het daarvoor te vroeg.

De grote rock headliners waar veel mensen op af komen en waar daarom veel grote festivals om lopen te vechten, zijn bijna allemaal groot geworden voor de opkomst van het internet. Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Iron Maiden, Green Day, Linkin Park, noem maar op, zijn allemaal uit de tijd van TMF of eerder. Dat ook de meest gewilde dance headliners als Daft Punk, The Prodigy, Faithless, Chemical Brothers uit die tijd stammen, zegt ook wel wat.

Soms komen er nog wel eens nieuwe acts tussen de headliners terecht, maar dat zijn dan meestal wel acts die in een paar jaar tijd een grote fanbase hebben opgebouwd, meestal door veel op te treden. Ik snap dan ook niet dat de schrijver van bovenstaand stuk kritiek uit op het programmeren van The War On Drugs als headliner door DTRH. Op BKS waren ze toch nog geen headliner?! Wat verwacht je dan? Dat DTRH een act vindt die nooit eerder in Nederland heeft opgetreden en die meteen als headliner neerzet?

Ook het noemen van The Libertines in het artikel snap ik totaal niet. Goed, in het Verenigd Koninkrijk zijn ze een goed voorbeeld van een band die vroeger populair was en voor een reünie bij elkaar komt en in de Engelse versie snap ik dat ze worden genoemd. Maar in Nederland zijn ze toch nooit zo groot geweest als ze zijn in het Verenigd Koninkrijk?! The Libertines is hier absoluut nooit groot genoeg geweest om een festival als Lowlands of Pinkpop te headlinen en is dat ook nu nog lang niet. Voor het wat kleinere BKS vind ik het zelfs al behoorlijk gedurfd. Maar aan de andere kant, als het programma dit jaar niet genoeg Nederlandse bezoekers trekt, dan zullen de Britten wel komen. Niet voor niets is er dit jaar een busservice vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Met The War On Drugs op DTRH en The Libertines op BKS hebben we het dan nog over twee relatief kleine festivals. Nieuwere acts die het wel schoppen tot headliners op grote festivals zijn er ook wel, maar dit zijn wel steeds vaker mainstream acts, want alleen die trekken tegenwoordig nog een groot publiek. Acts als Disclosure, Stromae, Macklemore & Ryan Lewis, Mumford & Sons, Kanye West, Skrillex, Calvin Harris zijn vaak niet wat de wat meer alternatief georiënteerde festivalbezoekers willen zien, maar aanwas aan alternatieve headliners is zeer gering. Arcade Fire, The Black Keys, en verder? En die acts zijn zelfs nog te klein om op Pinkpop het hoofdpodium te headlinen.

Of er te veel festivals zijn of niet, dat zal de marktwerking moeten uitwijzen. Ongetwijfeld zullen er festivals gaan verdwijnen, met name in het Verenigd Koninkrijk waar je bij veel festivals als bezoeker de hoofdprijs betaalt en als een stuk stront wordt behandeld (dat geldt overigens niet voor alle Britse festivals, maar dat zijn wel de festivals waar de auteur van het Engelse artikel volgens mij op doelde). Niet voor niets hebben in de afgelopen jaren steeds meer Britten hun toevlucht gezocht naar buitenlandse festivals en zijn daardoor veel Britse festivals in de problemen gekomen. Voor de Nederlandse festivals is dit echter niet relevant, die zijn lang zo erg niet als de Britse festivals waar de auteur volgens mij op doelde, en het had denk ik beter uit de vertaling gehaald kunnen worden.

De meeste Nederlandse festivals hoeven zich voorlopig denk ik geen zorgen te maken. Festivals bezoeken is hier, mede door het programmeren van meer mainstream acts, hot geworden en ik zie er nog wel meer festivals bijkomen. Dat neemt niet weg dat de festivals hier hun best moeten blijven doen om waar voor het geld te bieden en goed moeten nadenken over wat hen onderscheid van andere festivals.
pi_149719616
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 februari 2015 21:20 schreef MartijnvanOstfest het volgende:
Ik begrijp geloof ik het hele punt van het artikel niet, zeker niet in de naar Nederlands vertaalde versie...

Goed, er is weinig vernieuwing in de headliners die langs de Europese festivals touren, maar dat heeft denk ik een oorzaak waar ik in dit artikel niets over lees. Waar vroeger platenmaatschappijen nieuwe artiesten heel makkelijk via de massamedia konden hypen, gaat dat door de opkomst van het internet nu veel moeilijker. In plaats van dat iedereen dezelfde muziek voorgeschoteld krijgt door TMF, MTV, radiozenders, enkele muziekbladen en de platenzaken, kun je nu heel makkelijk zelf bepalen naar welke muziek je luistert door zelf muziek te downloaden, of door diensten als YouTube en Spotify. Ook is er een enorm aantal blogs over muziek, waardoor een blad als LiveXS het onderspit heeft moeten delven.

Door alle technologische vernieuwingen wordt niet meer zo massaal naar dezelfde nieuwe artiesten geluisterd als vroeger. Er is daardoor een kleiner aantal artiesten dat zo enorm doorbreekt dat ze grote festivals kunnen gaan headlinen. Daar staat tegenover dat je nu wel heel makkelijk naar allerlei obscure acts kunt luisteren waar je zonder het internet nooit van zou hebben gehoord.

Voor festivals is het zaak voldoende bezoekers te trekken om uit de kosten te komen. Kleinere festivals kunnen daarbij nog wel eens met verrassende namen komen, die hebben aan een kleiner aantal bezoekers genoeg, maar grote festivals hebben een groot aantal bezoekers nodig. En die grote aantallen bezoekers komen niet als je nu Jungle of FKA Twigs als headliner neerzet. Misschien dat die acts daar in de toekomst wel goed voor zijn, dat sluit ik niet uit, maar nu is het daarvoor te vroeg.

De grote rock headliners waar veel mensen op af komen en waar daarom veel grote festivals om lopen te vechten, zijn bijna allemaal groot geworden voor de opkomst van het internet. Metallica, Foo Fighters, Muse, Pearl Jam, Rage Against The Machine, Iron Maiden, Green Day, Linkin Park, noem maar op, zijn allemaal uit de tijd van TMF of eerder. Dat ook de meest gewilde dance headliners als Daft Punk, The Prodigy, Faithless, Chemical Brothers uit die tijd stammen, zegt ook wel wat.

Soms komen er nog wel eens nieuwe acts tussen de headliners terecht, maar dat zijn dan meestal wel acts die in een paar jaar tijd een grote fanbase hebben opgebouwd, meestal door veel op te treden. Ik snap dan ook niet dat de schrijver van bovenstaand stuk kritiek uit op het programmeren van The War On Drugs als headliner door DTRH. Op BKS waren ze toch nog geen headliner?! Wat verwacht je dan? Dat DTRH een act vindt die nooit eerder in Nederland heeft opgetreden en die meteen als headliner neerzet?

Ook het noemen van The Libertines in het artikel snap ik totaal niet. Goed, in het Verenigd Koninkrijk zijn ze een goed voorbeeld van een band die vroeger populair was en voor een reünie bij elkaar komt en in de Engelse versie snap ik dat ze worden genoemd. Maar in Nederland zijn ze toch nooit zo groot geweest als ze zijn in het Verenigd Koninkrijk?! The Libertines is hier absoluut nooit groot genoeg geweest om een festival als Lowlands of Pinkpop te headlinen en is dat ook nu nog lang niet. Voor het wat kleinere BKS vind ik het zelfs al behoorlijk gedurfd. Maar aan de andere kant, als het programma dit jaar niet genoeg Nederlandse bezoekers trekt, dan zullen de Britten wel komen. Niet voor niets is er dit jaar een busservice vanuit het Verenigd Koninkrijk.

Met The War On Drugs op DTRH en The Libertines op BKS hebben we het dan nog over twee relatief kleine festivals. Nieuwere acts die het wel schoppen tot headliners op grote festivals zijn er ook wel, maar dit zijn wel steeds vaker mainstream acts, want alleen die trekken tegenwoordig nog een groot publiek. Acts als Disclosure, Stromae, Macklemore & Ryan Lewis, Mumford & Sons, Kanye West, Skrillex, Calvin Harris zijn vaak niet wat de wat meer alternatief georiënteerde festivalbezoekers willen zien, maar aanwas aan alternatieve headliners is zeer gering. Arcade Fire, The Black Keys, en verder? En die acts zijn zelfs nog te klein om op Pinkpop het hoofdpodium te headlinen.

Of er te veel festivals zijn of niet, dat zal de marktwerking moeten uitwijzen. Ongetwijfeld zullen er festivals gaan verdwijnen, met name in het Verenigd Koninkrijk waar je bij veel festivals als bezoeker de hoofdprijs betaalt en als een stuk stront wordt behandeld (dat geldt overigens niet voor alle Britse festivals, maar dat zijn wel de festivals waar de auteur van het Engelse artikel volgens mij op doelde). Niet voor niets hebben in de afgelopen jaren steeds meer Britten hun toevlucht gezocht naar buitenlandse festivals en zijn daardoor veel Britse festivals in de problemen gekomen. Voor de Nederlandse festivals is dit echter niet relevant, die zijn lang zo erg niet als de Britse festivals waar de auteur volgens mij op doelde, en het had denk ik beter uit de vertaling gehaald kunnen worden.

De meeste Nederlandse festivals hoeven zich voorlopig denk ik geen zorgen te maken. Festivals bezoeken is hier, mede door het programmeren van meer mainstream acts, hot geworden en ik zie er nog wel meer festivals bijkomen. Dat neemt niet weg dat de festivals hier hun best moeten blijven doen om waar voor het geld te bieden en goed moeten nadenken over wat hen onderscheid van andere festivals.
Goed geschreven, en enigzins denk ik wel dat internet ergens onderdeel is van dit verhaal. Maar ook weer niet. Ik vind zeker de laatste 7 á 8 jaar dat er vrij weinig "klassiekers" worden gemaakt. Nummers waarmee je 1x naar de top kan. De laatste die dat is gelukt is in mijn ogen Kings Of Leon met Sex On Fire.

Dan heb je nog wel leuke liedjes al Radioactive van bijvoorbeeld Imagine Dragons, of een Keep Your Head Up van Ben Howard die goed ontvangen is. Maar gaan wij die over 10 jaar nog horen? Ik zie dit niet als klassiekers. Die werden in de jaren 90 namelijk stuk voor stuk gemaakt. Het is muzikaal gezien minder groots dan destijds. En ik heb niet het idee dat zoiets helemaal door het internet komt.
  maandag 16 februari 2015 @ 10:33:28 #35
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_149720335
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 09:50 schreef indiaantje89 het volgende:

[..]

Goed geschreven, en enigzins denk ik wel dat internet ergens onderdeel is van dit verhaal. Maar ook weer niet. Ik vind zeker de laatste 7 á 8 jaar dat er vrij weinig "klassiekers" worden gemaakt. Nummers waarmee je 1x naar de top kan. De laatste die dat is gelukt is in mijn ogen Kings Of Leon met Sex On Fire.

Dan heb je nog wel leuke liedjes al Radioactive van bijvoorbeeld Imagine Dragons, of een Keep Your Head Up van Ben Howard die goed ontvangen is. Maar gaan wij die over 10 jaar nog horen? Ik zie dit niet als klassiekers. Die werden in de jaren 90 namelijk stuk voor stuk gemaakt. Het is muzikaal gezien minder groots dan destijds. En ik heb niet het idee dat zoiets helemaal door het internet komt.
Klassiekers erken je pas na jaren.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_149720515
quote:
0s.gif Op maandag 16 februari 2015 10:33 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Klassiekers erken je pas na jaren.
Niet mee eens, een klassieker moet het gelijk al goed doen bij het grote publiek.
pi_149731177
MUSE is een klassieker _O_
  dinsdag 17 februari 2015 @ 22:41:59 #38
231633 Xummon
of toch niet?
pi_149778701
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:13 schreef indiaantje89 het volgende:
Daarom is het wel vervelend. Als we Metalllica en Green Day op Pinkpop krijgen dan zeggen we "alweer". Krijgen we Imagine Dragons als Pinkpop headliner dan is de stemming weer -O- denk ik.

Kijk maar naar de vrij negatieve reacties nu Pop Icoon Robbie Williams al komt. Wat in mijn optiek dan een meer dan terechte headliner is.

En waarom waagt Nederland zich niet aan headliners als Eminem, Jay-Z, Kanye West, Beyoncé etc. Waarom liet Lowlands Outkast links liggen? Is Taylor Swift headlinerwaardig voor Pinkpop? Of moeten we toch maar een keer Kensginton laten afsluiten in de Alpha? Dat heeft toch ook weer niet mijn voorkeur.

Eigenlijk weet ik dus zelf niet wat ik wil :@
ach er zijn altijd wel mensen die zeiken over de line up
ik heb altijd zoiets van ik vermaak me toch wel, is het niet bij een optreden dan is het wel door met mensen die je ontmoet te praten
Vreuger toen de kratte beer nog van hout ware moste wae nog zoepe um de kachel aan te hoije
pi_150115545
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 februari 2015 11:58 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Een afsluiter moet toch knallen? :@
Vind ik ook. White Lies had ik volgens mij als afsluiter op Sziget een paar jaar geleden. Heb je een festival van vijf dagen, laat je die de laatste dag doen...
Een headliner moet voor mij een combinatie van goede muziek en show ook een bepaalde spanning of sfeer met zich meebrengen. Snow Patrol of White Lies vallen daar voor mij niet onder, hoewel het live prima bands zijn. Zelfs Arctic Monkeys, waar ik best fan van ben, weet ik niet of ik ze headliner waardig genoeg vind.
  vrijdag 27 februari 2015 @ 23:40:40 #40
20403 Komakie
That's Gnarly!
pi_150131775
Er zijn het moment gewoon geen namen die goed genoeg verkopen om de oude bands van een troon te stoten.

De laatste band, die ik mij kan herinneren, die er binnen 2 albums stond was Linkin Park. Daarna heb ik dat niet meer mee gemaakt.
Terje Haakonsen: "Snowboarding is about fresh tracks, carving powder, being yourself and not being judged by others"
Komakie: "Van sneeuwballen gooien komt boemsen!"
Shaun Farmer: "That's gnarly"
  zaterdag 28 februari 2015 @ 11:16:40 #41
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_150139720
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 februari 2015 16:40 schreef Zocalo het volgende:

[..]

Vind ik ook. White Lies had ik volgens mij als afsluiter op Sziget een paar jaar geleden. Heb je een festival van vijf dagen, laat je die de laatste dag doen...
Een headliner moet voor mij een combinatie van goede muziek en show ook een bepaalde spanning of sfeer met zich meebrengen. Snow Patrol of White Lies vallen daar voor mij niet onder, hoewel het live prima bands zijn. Zelfs Arctic Monkeys, waar ik best fan van ben, weet ik niet of ik ze headliner waardig genoeg vind.
Daarom denk ik ook dat the Hives een goede afsluitingsband is :7

Springsteen was trouwens een paar jaar geleden ook een goede afsluiter op Pinkpop ^O^
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
  zondag 1 maart 2015 @ 18:51:30 #42
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_150186457
Ik vind het verschil tussen wat headline-waardig is in Engeland en hier in Nederland best interessant. 'Nieuwe' bands als Arcade Fire, Kasabian, Biffy Clyro, sluiten daar de grote festivals af maar zouden op Pinkpop amper sub-headline waardig zijn
pi_150186740
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:51 schreef JochemP het volgende:
Ik vind het verschil tussen wat headline-waardig is in Engeland en hier in Nederland best interessant. 'Nieuwe' bands als Arcade Fire, Kasabian, Biffy Clyro, sluiten daar de grote festivals af maar zouden op Pinkpop amper sub-headline waardig zijn
Dat is niet zo spectaculair toch? Britten vinden hun eigen muziek standaard 10 keer mooier dan gelijkwaardige muziek uit andere landen. Is zolang ik kan herinneren al zo.
  zondag 1 maart 2015 @ 19:09:43 #44
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_150187117
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 18:59 schreef DavetheNL het volgende:

[..]

Dat is niet zo spectaculair toch? Britten vinden hun eigen muziek standaard 10 keer mooier dan gelijkwaardige muziek uit andere landen. Is zolang ik kan herinneren al zo.
Ja zo heb ik er nog niet over nagedacht eigenlijk :P Toch denk ik dat er genoeg nieuwe bands zijn die groots genoeg uit kunnen pakken om headliner te zijn, maar gewoon nog niet bekend genoeg zijn in Nederland. Laten we in ieder geval hopen dat we geen Racoon of Kensington de festivals in Nederland zien headlinen :')
  zondag 1 maart 2015 @ 19:11:56 #45
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_150187206
Grote festivals moeten gewoon omvallen, zoals al eerder gezegd kunnen die qua headliners eigenlijk nooit meer iets goed doen en qua schaal een stap terug doen gaan organisatoren toch niet doen (of pakt niet zo geweldig uit).

Ik vermoed dat het 'vernieuwende' vooral te vinden is bij feestjes die zich op een specifiek publiek richten en dan voor een dag oid een headliners als curator aanstellen.
pi_150187401
quote:
0s.gif Op zondag 1 maart 2015 19:09 schreef JochemP het volgende:

[..]

Ja zo heb ik er nog niet over nagedacht eigenlijk :P Toch denk ik dat er genoeg nieuwe bands zijn die groots genoeg uit kunnen pakken om headliner te zijn, maar gewoon nog niet bekend genoeg zijn in Nederland. Laten we in ieder geval hopen dat we geen Racoon of Kensington de festivals in Nederland zien headlinen :')
Haha dat is niet te hopen nee.. Al heb ik het idee dat de kwaliteit van Nederlandse bands de goede kant op gaat. Over de Britse bands, daar zitten zeker namen bij die grotere sports verdienen in Nederland. Al zie ik soms ook in GB namen hoog staan met een stage performance van niets, alleen maar omdat het Brits is ;( .

Ik verbaas mij in Nederland vooral om het feit dat de grote pop-namen nog steeds niet doorgedrongen zijn tot de headliner-spots. Is het festivalwereldje daar te conservatief voor?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')