abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_157321093
registreer om deze reclame te verbergen
Wat is het voor een grap dat als het 15 graden in een kamer is, en ik stel in dat hij moet verwarmen naar 20 graden, hij meteen een halve graad verspringt (alsof het 15.5 graden is)
pi_157332485
Dat heb ik eens nagevraagd bij Honeywell met het volgende antwoord:

quote:
Via de trainer bij Honeywell over het evohome systeem hebben we ook van dit "afrondingsverschijnsel" vernomen.
Dit blijkt bij meerdere Honeywell thermostaten ook te gebeuren, het is dus als het ware "ingebakken" in de diverse software.
Voor de temperatuurregeling zelf is dit uiteraard niet nadelig.

Dit wordt ook bedoeld met de 'fuzzy logic techniek' die in de thermostaten/evohome zit. Moeilijk uit te leggen, maar de regeling komt waar hij wezen moet.
Het duurde overigens wel 1,5 maand voordat ze op dit antwoord kwamen.

[ Bericht 5% gewijzigd door zerox123 op 05-11-2015 12:31:03 ]
pi_157333558
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 12:05 schreef zerox123 het volgende:
Dat heb ik eens nagevraagd bij Honeywell met het volgende antwoord:

[..]

Het duurde overigens wel 1,5 maand voordat ze op dit antwoord kwamen.
Ik vind de temperatuur meting sowieso vrij zorgelijk.... de woonkamer schommelt soms behoorlijk, terwijl de metingen via bijvoorbeeld een Netamo nagenoeg stabiel zijn.

Maar wat ik echt mis zijn overzichten en grafieken, wanneer wordt er wat opgewarmd... dat is nu volslagen onduidelijk.
pi_157335383
'afrondingsverschijnsel' is in hun geval een mooi woord voor 'liegen'. Het lijkt door hun 'afronding' altijd alsof de temperatuur dichter bij je setpoint ligt dan in werkelijkheid het geval is. Echte afronding kan 2 kanten op werken. Die van Evohome werkt alleen ten gunste van Evohome. Het heeft ook niks te maken met fuzzy logic.

[ Bericht 36% gewijzigd door woekele op 05-11-2015 14:36:40 ]
pi_157336486
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 14:30 schreef woekele het volgende:
'afrondingsverschijnsel' is in hun geval een mooi woord voor 'liegen'. Het lijkt door hun 'afronding' altijd alsof de temperatuur dichter bij je setpoint ligt dan in werkelijkheid het geval is. Echte afronding kan 2 kanten op werken. Die van Evohome werkt alleen ten gunste van Evohome. Het heeft ook niks te maken met fuzzy logic.
En hoe weet je dat het bij Evohome zo werkt als je het systeem zelf niet eens hebt?
Aannames aannames....
pi_157336636
Ik heb een Evohome en het lijkt er toch echt op dat dat is om de indruk te wekken dat het de temperatuur goed regelt.
Kun jij een goede reden geven om niet de werkelijke temperatuur aan te geven?
pi_157337354
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 15:26 schreef zerox123 het volgende:
Ik heb een Evohome en het lijkt er toch echt op dat dat is om de indruk te wekken dat het de temperatuur goed regelt.
Kun jij een goede reden geven om niet de werkelijke temperatuur aan te geven?
Woekele begint een beetje de oude zeur van dit topic te worden....
pi_157349677
vooral niet ingaan op de inhoud ;) Geef die goede reden eens.

Als een producent de boel probeert te verhullen met mooie woorden mogen we daar best kritisch op zijn. En hoe ik weet dat het zo werkt? Omdat ik het een jaar of 2 heb mogen gebruiken/monitoren/testen.

[ Bericht 12% gewijzigd door woekele op 05-11-2015 23:03:52 ]
pi_157353915
quote:
0s.gif Op donderdag 5 november 2015 22:56 schreef woekele het volgende:
vooral niet ingaan op de inhoud ;) Geef die goede reden eens.

Als een producent de boel probeert te verhullen met mooie woorden mogen we daar best kritisch op zijn. En hoe ik weet dat het zo werkt? Omdat ik het een jaar of 2 heb mogen gebruiken/monitoren/testen.
De enige manier om het te staven is om er een geijkte thermometer naast te zetten... wat ik nu ga doen. Maar na wat vergelijken met mijn Netatmo lijkt het erop dat de verschillen in meting na 3 dagen gebruik steeds kleiner worden. Ik heb dus niet perse de indruk dat de Evohome moedwillig afwijkingen vertoont om zichzelf mooier voor te doen.... zo'n stelling vind ik ook best naief eerlijk gezegd.
pi_157354899
het is heel simpel. Voorbeeld: Je setpoint staat op 15. Evohome zegt dat het 18 graden is. Vervolgens zet je het setpoint naar 19. Ineens zegt Evohome dat het 18.5 is. Zet je je setpoint weer op 15, springt hij gelijk weer naar 18. Vaak genoeg gezien.
pi_157356760
Woekele heeft gelijk. Hij rond altijd af richting de setpoint. Dat geeft Honeywell ook gewoon toe, ze kunnen alleen de reden niet noemen.

Wat betreft dat Woekele een oude zeur begint te worden, dat is volkomen te begrijpen als je ooit contact hebt gehad met de helpdesk...
Het bovenstaand probleem heeft 1,5 maand geduurd voordat ik hier op een antwoord kreeg. Hoewel ik aangegeven had dat het ook gebeurde op de smartphone gaven ze toch aan dat het kwam om dat de thermostaat opwarmde door mijn hand...
Toen de servers van evohome er uit lagen(iedereen hier kon niet meer z'n smartphone gebruiken om de temperatuur aan te passen) gaven ze aan dat het probleem waarschijnlijk bij mijn router zit.
Ik krijg altijd het idee dat ze daar de evohome nooit zelf gezien hebben, laat staan dat ze er ooit mee gewerkt hebben.
pi_157364554
Systeem heeft inderdaad z''n kuren , ik gebruik het systeem nu ruim 2 jaar , en kan zeggen dat ik een uitgebreid systeem heb.
1 evohome
7 radiator knoppen
1 vl verw. Regelaar
11 thermostaten
Aan/uit regeling

En dit werkt allemaal naar behoren,
Sta ook niet elke dag op de evohome te loeren , maar het comfort en de besparing zijn duidelijk aanwezig.

Ook de cursus gevolgd , en boel documentatie en gegevens hier op het forum gedeeld..

En waar ik mij aan stoor is dat er een groep met evohome om de tafel heeft gezeten , en dezen is het zwijgplicht opgelegd en er wordt niks meer gedeeld.

En ja, Honeywell wil niks met de particulier te maken hebben.
En ja , de modulerende regeling is bagger en ze raden het af ( ook zelf ondervonden)

En woekele is misschien een zeur , maar ook weer kritisch , en terecht , systeem kost n boel stuivers.

Ik vind het een mooi systeem en neem de minpuntjes voor lief , en kan het iedereen aanraden die een beetje technisch en handig is .
Anders niet aan beginnen , het is geen systeem van installeren en het werkt jaren feilloos .

Dit wou ik even kwijt .
pi_157365108
Nou, dan zal ik eens iets positiefs posten :P De mensen van Honeywell die hier over de vloer zijn geweest waren heel vriendelijk. Zo :)
pi_157367555
Mee eens , de mensen van Honeywell die je in de PRAKTIJK spreekt is prima en eerlijk ( eigen ervaring)
pi_157377217
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 november 2015 18:18 schreef simonmo het volgende:

En ja , de modulerende regeling is bagger en ze raden het af ( ook zelf ondervonden)

Ik vind het een mooi systeem en neem de minpuntjes voor lief , en kan het iedereen aanraden die een beetje technisch en handig is .
Anders niet aan beginnen , het is geen systeem van installeren en het werkt jaren feilloos .

Dit wou ik even kwijt .
Vraagje over het moduleren, ik heb ook een uitgebreid systeem:
Ketel Remeha Calenta 40c,
ATC928G2000 Evotouch kleur bedieningspaneel, RFG 100 gateway,
1x HCE80 zone- en vloerverwarmingsregelaar incl uitbreidingsmodule, HRA80 antenne,
Honeywell Draadloos Ketelrelais aan/uit,
12 x Honeywell MT4 230nc Thermische servomotor,
3x HR80 + 1x HR92 Draadloze radiatorregelaar,
7x DTS92 draadloze thermostaat tbv Evo (DTS92A1011).

Nu het buiten nog warm is heb ik de keteltemperatuur op 450 staan, zodra het buiten kouder wordt zetten we de ketel weer wat hoger. Volgens mij moduleert de ketel zelf ook dus kan ik nog weinig verbeteringen toevoegen aan het systeem. Klopt dit ?

Wat jammer is, maar dat heeft niets met Honeywell te maken, is het gegeven dat we, voordat het regelsysteem werkte we tijdelijk een Isense thermostaat aan de ketel hadden hangen en middels deze Isense kon je heel mooi uitlezen wat de ketel heeft gedaan, bijvoorbeeld aantal malen dat de ketel aansloeg, diverse temperaturen etc. Dit stukje aan informatie mis ik nu maar ben het verder met je eens, een redelijk complex product maar als het eenmaal werkt bevalt het goed.
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_157379943
Hier draait het ook op een calenta 40 cw6
Ik heb de calenta in het begin gemonitord met remeha software . En ook vergeleken met een isense. Bij de modulerende uitvoering van evohome , werden er geen juiste waarden aan de ketel doorgegeven waar door deze ging pendelen op zijn aanvoer/retour water

Ketel moduleerd zelf ook , wel je installatie inregelen en bypass plaatsen.

Isense en de calenta is de beste combinatie , maar we willen dus luxe en comfort , dat lukt niet met de isense

Hier staat de ketel het hele jaar door op 45 graden , vloerverwarming heeft niet meer nodig , en de radiatoren op de slp kamers hoeven niet zowarm te worden .

[ Bericht 7% gewijzigd door simonmo op 07-11-2015 13:42:33 ]
pi_157382891
quote:
1s.gif Op zaterdag 7 november 2015 13:25 schreef simonmo het volgende:

Ketel moduleerd zelf ook , wel je installatie inregelen en bypass plaatsen.

Hier staat de ketel het hele jaar door op 45 graden , vloerverwarming heeft niet meer nodig , en de radiatoren op de slp kamers hoeven niet zowarm te worden .

Dank voor je reactie en leuk te lezen dat jij je uitgebreide systeem ook min of meer op dezelfde wijze gebruikt. Bypass zit er bij ons op, wat moet/kan er verder nog ingeregeld worden ?
Na m'n bancaire "meedenk" periode nu levensgenieter als ondernemer
pi_157384553
Je kunt het volgende nog inregelen , de verschillende vloerverwarming groepen , vooral als er kortere lussen inzitten. En de radiatoren zodat het water er niet doorheen vliegt , want dan geeft ie geen goede warmte af.
pi_157391298
Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem in combinatie met een Atag Blauwe engel 2 met een Brain thermostaat. Deze thermostaat geeft ook keteldruk, storingsmeldingen en nog wat andere mogelijkheden om de ketel op afstand te bedienen. (CV aan/uit warmwater aan/uit etc)
Is het mogelijk deze thermostaat te handhaven naast de Evohome?
Is het mogelijk die functies in de Evohome te bedienen/in te zien?
Tot op heden heeft niemand mij het antwoord kunnen geven, Honeywell niet maar ook Atag en alle dealers van de ketel en Evohome niet.
Ik heb zo'n beetje het hele forum doorgelezen en er niets over kunnen vinden.
pi_157418874
Deze functies inzien/bedienen op Evohome kan niet.

En je huidige thermostaat handhaven NAAST Evohome: lijkt me ook lastig, tenzij het via een gescheiden aansluiting gaat.
pi_157443956
Ik lees al ongeveer een half jaartje mee en heb denk ik bijna alle delen teruggelezen, dus ben redelijk op de hoogte van de bekende problemen/uitdagingen met het Evohome systeem.

Waar wij tegenaan lopen zie ik niet veel beschreven worden (of ik heb het gemist), dus zal even onze situatie schetsen.

Sins een half jaar hebben wij het Evohome systeem in ons nieuwe (jaren 70) huis. Tijdens de verbouwing is de ketel vervangen, een aantal radiatoren zijn vernieuwd en het Evohome systeem is geplaatst.

De installatie bestaat nu uit:

- Remeha Calenta 40c CW5
- Evohome met OpenTherm ketelmodule en Gateway
- 8 radiatoren en 1 convector verdeeld over 7 zones, allen voorzien van HR92 koppen
- Heimeier A-exact kranen op alle radiatoren en convector op 1 na (het 'klimrek' in de badkamer)

Op zich zijn we tevreden over het systeem (comfort en gemak), ook al hebben ook wij last van overshoots en het stelselmatig liegen rondom de weergegeven temperatuur.

Waar wij niet tevreden over zijn, zijn zeer vreemde bijgeluiden tijdens het openen van enkele zones. In eerste instantie had de installateur geen bypass aangebracht. Recent heeft hij dit alsnog gedaan, echter direct bij de ketel. Hij erkende dat dit niet de optimale plaats was, maar had geen gereedschappen bij zich om het in de dikwandige leidingen te doen verder verwijderd van de ketel.

Het plaatsen van de bypass heeft niets uitgehaald voor wat betreft de bijgeluiden.

Heeft iemand een idee hoe deze geluiden worden veroorzaakt, en belangrijker nog, wat we er aan kunnen doen? Ik heb een filmpje gemaakt van toen het geluid optrad, ik zal deze even op YouTube zetten en later toevoegen.

Edit: filmpje Dit soort geluiden horen we dus soms ook om 6:15, enige uren voor we van plan waren wakker te worden ;-)

Alvast bedankt voor jullie gedachten!

[ Bericht 10% gewijzigd door TonD op 10-11-2015 10:52:52 ]
pi_157444196
Je kunt in elk geval alvast uitsluiten of het aan de bypass ligt of niet door minimaal 1 radiator volledig open te zetten.

Maar heel raar geluid. Dit is als je de gewenste temperatuur voor die zone net hoger hebt gezet en de kraan open gezet wordt? Pompt de ketel op dat moment al? (ik zit te denken aan aanvoer/afvoer verkeerd om op de radiator wellicht...)
pi_157444447
Inderdaad had ik de afgelopen dagen bij de radiator in de gang (degene in het filmpje) de HR92 even er af gehaald en deze met de hand helemaal open gezet. Het geluid bleef weg, maar de test is nog vrij kort van duur. Inmiddels had ik de kraan half open (of half dicht...) gezet en vanmorgen kwam er weer een vergelijkbaar geluid.

Normaal gesproken treed het inderdaad op bij een schakelpunt waarbij de radiator (of meerdere) open gaan vanuit rust. Volgens mijn installateur treed het al op als de ketel nog niet pompt. Ik weet dit niet zeker, ik weet alleen dat de ketel nog moest beginnen met het opstarten van de brander. Weet niet of er misschien daarvoor al gepompt wordt?

Overigens had ik bij alle HR92's parameter 6 nog op 0 staan, deze nu op basis van wat ik hier gelezen heb in dit topic allemaal op 1 gezet.
pi_157444602
pompen start al 15 seconden voor ontsteken bij mij (en draait erna nog 5 minuten na). Misschien ketel eens uitschakelen (stekker eruit) en dan opnieuw proberen. Dan weet je zeker of het geluid ook optreedt zonder pomp.

[ Bericht 4% gewijzigd door woekele op 10-11-2015 14:11:14 ]
pi_157446230
Lijkt idd op aanvoer retour probleem , voor jezelf even nalopen of alle aanvoeren en retouren goed zitten , je hebt ook kans dat ie begint te klapperen.

[ Bericht 0% gewijzigd door simonmo op 10-11-2015 19:05:25 ]
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')