Pino112 | zaterdag 7 februari 2015 @ 14:51 |
![]() ![]() ![]() Alles begint in 1810 wanneer Jean-Pierre en Jean-Frédéric Peugeot een fabriek in Sous-Cratets beginnen waar staal wordt geproduceerd en bewerkt. Tot 1885 kent de Société Peugeot Frères Aînés een grote ontwikkeling en maakt een naam als fabrikant van allerlei gereedschappen op diverse Europese markten, maar ook in Amerika, Turkije en Egypte. In 1885 maakt Peugeot zijn entree op de vervoermiddelenmarkt: Armand Peugeot neemt dan het initiatief rijwielen te gaan bouwen. Vier jaar later wordt een driewieler met een Serpolet stoommachine op de wereldtentoonstelling van Parijs gepresenteerd. Deze driewieler is geschikt voor het vervoer van twee personen. De eerste Peugeot-auto wordt in 1890 gebouwd. Hij heeft vier wielen, een carrosserie van Peugeot en een Daimler motor. In 1891 komt de productie van Peugeotauto's op gang en het aantal modellen wordt uitgebreid. Armand Peugeot krijgt geen steun van zijn familie en moet het auto-avontuur zelf bekostigen. In 1896 zet hij de Société Anonyme des Automobiles Peugeot op. In 1892 begint de lange geschiedenis van het merk in de autosport. In 1892 wint Peugeot ex aequo met Panhard de toen zeer bekende race Parijs - Rouen, terwijl in 1913 de Grand-Prix van Amerika, die gereden wordt over 500 miles in Indianapolis Motor Speedway door Jules Goux met een Peugeot L 76 wordt gewonnen. In 1910 neemt de Société Anonyme des Automobiles Peugeot het oudere Les Fils de Peugeot Frères over. Deze firma produceerde sinds 1905 ook auto's, onder de merknaam Lion-Peugeot. De merknaam Lion-Peugeot blijft tot 1916 gehandhaafd. In 1911 wordt de nieuwe fabriek van Sochaux bij Montbéliard gebouwd. Deze fabriek bestaat nog steeds en wordt als de bakermat van Peugeot beschouwd wat de autoproductie betreft. De leeuw zoals we die thans kennen als symbool van Peugeot vindt zijn oorsprong ook in Montbéliard. Het eerste ontwerp is in opdracht van Société Peugeot Frères Aînés gemaakt door Justin Blazer, een juwelier en graveerder uit Montbéliard, en dateerd van 1850. Het is dezelfde leeuw uit het wapen van het Comte Montbéliard welke afbeelding nog steeds te zien is in de buitenmuur van het kasteel van Montbéliard, of kasteel van de hertogen van Württemberg. Het ontwerp stond alleen op de topproducten van Société Peugeot Frères Aînés. Voor de mindere producten waren nog twee andere emblemen ontworpen. Na de Tweede Wereldoorlog maakt het bedrijf snel naam met de bouw van luxe personenauto's zoals de 203, 403, 404 en 504. Dit is ook de periode waarin Peugeot actief meedoet in de rallysport. Met name in safarirally's weet Peugeot goed te scoren. Daardoor weten de laatste twee modellen uit te groeien tot bekende modellen uit de automobielhistorie. Na de 504 heeft Peugeot zich met modellen als de 604, 305, 505 steeds verder ontwikkeld. De grote aanzet tot commercieel succes blijkt echter niet de luxe Franse limousine, maar de 205. De 205 was Peugeots laatste strohalm, qua financiën zat de autofabrikant behoorlijk aan de grond. Deze compacte auto wordt in 1983 geïntroduceerd en blijkt een succesnummer te zijn, de slagzin van de 205 is niet voor niets 205, een sterk nummer geworden. Het succes van dit type heeft ervoor gezorgd dat Peugeot zich nog verder is gaan richten op de groeiende markt voor compacte auto's. Er kan rustig gesteld worden dat de 205 het begin is van Peugeots zegetocht. De 205 is uiteindelijk geproduceerd tot 1998 (!). De Peugeot 405 (1987 - 1996) is in 1988 auto van het jaar geworden én goed verkocht. Opvolger 406 is ook een goed gewaardeerde auto, net als het huidige model in het hogere middenklassesegment, de 407. De opvolger van de 205, de 206, is enige jaren de best verkochte auto van Nederland en van Europa geweest. Inmiddels is ook dit model weer opgevolgd, door de 207, die op dit moment hoog in de ranglijsten staat. De Peugeot 307 is in 2002 aan de haal gegaan met de titel Europees auto van het jaar, deze auto is ook een verkooptopper gebleken. Sinds september 2007 staat de opvolger van de 307 in de showroom met de naam (hoe kan het ook anders) 308. Peugeot produceert ook nog steeds pepermolens. Dit is nog een overblijfsel uit de beginperiode van Peugeot toen zij allerlei producten op de markt hadden. De Peugeot-pepermolens staan hoog aangeschreven en staan op tafel in veel toprestaurants. ![]() ![]() Mstr Model: Peugeot 206 Motor: 1.4 Bouwjaar: 2000 Kleur: Lichtblauw Carrosserie: 3-deurs Aantal Kilometer: 93.000 km Foto's: ![]() ![]() ![]() Impry Model: Peugeot 206 GTi Motor: 2.0 16V (137pk/1025kg) Bouwjaar: 2000 Kleur: Iceland-grey Carrosserie: 3 deurs Aantal Kilometer: 171.000 km Overig: Sparco Kuipstoelen Verbruik: gem. 1 op 10 Foto's: ![]() ![]() ![]() automatic_ Model: Peugeot 207 Motor: 1.4; benzine Bouwjaar: 2008 Kleur: Rood Carrosserie: 5 deurs Aantal Kilometer: 46.000 km Foto: http://img641.imageshack.us/img641/9604/auto4m.jpg (copy/paste deze link) ![]() Lucifer_Doosje Model: Peugeot 206 Motor: 1.4; benzine Bouwjaar: 2006 Kleur: Rouge Lucifer Carrosserie: 3 deurs Aantal Kilometer: 80.000 km ![]() djayzz Model: Peugeot 306 Motor: 2.0 16v; benzine (132PK/1245kg) Bouwjaar: 1999 Kleur: Groen Carrosserie: Cabriolet Aantal Kilometer: 135.000 Overig: Eigenaar sinds april 2010 Foto's: ![]() ![]() Mano_ Model: Peugeot 406 Coupé Motor: 3.0 24v; benzine (194PK/1433kg) Bouwjaar: 1998 Kleur: Groen Carrosserie: Coupé Aantal Kilometer: 258.000 Overig: Eigenaar sinds juli 2012 ![]() ![]() www.peugeot.nl http://nl.wikipedia.org/wiki/Peugeot ![]() ![]() PTA / Peugeot liefhebbers verenigd [deeltje 1] PTA / Peugeot Liefhebbers Verenigd [Deeltje 2] PTA / Peugeot Liefhebbers - Deel 3 PTA / Peugeot Liefhebbers - Deel 4 PTA / Peugeot Liefhebbers - Deel 5 PTA / Peugeot Liefhebbers - Deel 6 PTA / Peugeot Liefhebbers - Deel 7 - Wassen die handel! PTA / Peugeot Liefhebbers #8 ![]() ![]() De OP is hier te vinden: Klik [ Bericht 1% gewijzigd door Pino112 op 07-02-2015 16:49:39 ] | |
Pino112 | zaterdag 7 februari 2015 @ 14:53 |
Na jaren een nieuw deel ![]() Ik heb een vraag: Ik kan van een kennis een Peugeot 307 2.0 HDI XS (diesel, 90pk) uit 2002 overnemen voor 3000 euro. Staat 208k op de teller en de distributieriem is bij 160k vervangen. Onderhoud is altijd bij een familielid met garage geweest. Rijdt 1 op 17 gemiddeld. Het zijn iets oudere mensen dus de staat is wat ik gehoord heb prima. Is deze week nog naar de poetser geweest om hem te poetsen. Weet zo niet welke opties er allemaal aanwezig zijn, heb nog niet de tijd gevonden om hem te bekijken. Naar werk rijd ik ongeveer 17k per jaar, maar ik weet niet hoelang nog ivm toekomstig verhuizen waardoor ik veel dichter bij werk kom te wonen. Het kan dus zijn dat over 1.5 a 2 jaar diesel niet meer uit kan. Momenteel heb ik nog geen eigen auto, maar kan ik die van m'n moeder gebruiken (betaal wel gewoon de belasting, verzekering en benzine). Is dit een goede prijs voor een 307 of kan ik beter kijken voor een andere (benzine)-auto? | |
Koepert | zaterdag 7 februari 2015 @ 15:36 |
Ow dit topic bestond nog??![]() Inmiddels, na de 306 uit de OP een 2006 P 307 1.6 gehad, en inmiddels overgestapt naar een Avensis Wagon uit 2010. Toyota rijder dus inmiddels.. | |
Droathoah | zaterdag 7 februari 2015 @ 15:48 |
Ik ben mijn Peugeot inmiddels kwijt. ![]() | |
Mano_ | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:29 |
Voor 3000 euro heb je er eentje die een jaar of 2 jonger is, maar wel met meer kilometers op de klok. En de staat van onderhoud is dan ook maar de vraag, dus op zich lijkt het me een aardige deal. Geen idee hoeveel je privé rijdt, maar met 17k per jaar is benzine of gas mogelijk voordeliger dan diesel. Even rekenen dus ![]() | |
Mano_ | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:37 |
Oh mijn bolide staat niet in de op ![]() Model: Peugeot 406 Coupé Motor: 3.0 24v; benzine (194PK/1433kg) Bouwjaar: 1998 Kleur: Groen Carrosserie: Coupé Aantal Kilometer: 258.000 Overig: Eigenaar sinds juli 2012 | |
Pino112 | zaterdag 7 februari 2015 @ 16:59 |
Inclusief zomervakantie naar Frankrijk zal dat in totaliteit wel boven de 20k komen. Toegevoegd ![]() | |
xaban06 | zaterdag 7 februari 2015 @ 21:49 |
Hoi Peugeot liefhebbers. Wij willen de 207 van mijn vrouw weg doen. Wat is een redelijke prijs? 2010, 1.4 VTi, 3-deurs 120.000km Onderhoud is ok, komende 2 jaar geldige APK. Airco, cruise control, verder redelijk kaal. | |
Koepert | zaterdag 7 februari 2015 @ 22:37 |
Dit model ![]() ![]() | |
mjh487 | maandag 23 maart 2015 @ 12:17 |
Hoi allemaal, ik mag binnenkort een niewe leasewagen bestellen. Ik kan alleen niet kiezen tussen de 308 Blue Lease Executive 14% en de 308 GT-Line 20%. Scheelt netto zo'n 89 euro per maand. Er zijn bakken met redenen om de een of om de ander te kiezen, misschien dat een van de Peugeot-liefhebbers hier er nog een ander licht op kan schijnen? | |
Mano_ | maandag 23 maart 2015 @ 13:10 |
Voor het zelfde geld een 208 GTI ![]() | |
mjh487 | maandag 23 maart 2015 @ 13:13 |
Klopt, alleen moet het een diesel zijn ![]() | |
freak1 | dinsdag 24 maart 2015 @ 06:51 |
oh.. meld ![]() ben net van peugeot aan het wisselen.. was: Model: Peugeot RCZ Motor: 1.6 200PK Bouwjaar: 2011 Kleur: Gris Noire Carrosserie: Coupé Aantal Kilometer: 101.000 Overig: Eigenaar sinds maart 2011 was lease, moet er nu uit. is vervangen door; Model: Peugeot 607 Feline Motor: 3.0 V6 251 PK Bouwjaar: 2005 Kleur: zilver Carrosserie: Limo Aantal Kilometer: 181.000 Overig: Eigenaar sinds jan 2015, 2e eigenaar flinke verandering maar ik rij nog maar 500 km per maand.. dus lease weg nu eigen auto. | |
Mano_ | dinsdag 24 maart 2015 @ 10:19 |
Jammer van die RCZ zeg... Nog even doorsparen, maar een R komt er zeker ooit een keer hier ![]() Zo'n 607 lijkt me ook een heerlijke reisbak, maar hoe kom je aan 251 pk uit dat blok? Wil ik ook wel in m'n Coupé ![]() | |
freak1 | woensdag 25 maart 2015 @ 13:22 |
mwah, die RCZ was wel erg leuk maar vooral als berijder leuk.. als bijrijder niet zo. heb ook een weekje in de R gereden. dat is gewoon een rare auto. supertof om hard mee te hoeken maar oncomfortabel. moet er niet aan denken om daar 2 uur achter elkaar mee te rijden in Nederland.. ook wat "goedkope" designbeslissingen genomen. vaste spoiler maar in de kofferbak niet de ruimte voor de spoilermotor teruggegeven bijvoorbeeld. die 251 pk is een typo, moet 211 zijn ![]() | |
caspervc | woensdag 25 maart 2015 @ 22:12 |
Meldt ![]() Model: Peugeot 207 SW Outdoor Motor: 1.6 VTI 120pk Bouwjaar: 2008 Kleur: Gris Shark Carrosserie: Station Aantal Kilometer: 101.500 Overig: Heerlijk wagentje, wel beetje olieverbruik 1L op 3500km ofzo, maar schijnt wel vaker voor te komen. Vanaf 78000 bij aankoop in ieder geval niet erger geworden. Kan er zo mee leven ![]() | |
Mano_ | woensdag 25 maart 2015 @ 23:44 |
Die bijrijder mag van mij fijn de fiets pakken als het niet bevalt ![]() Ik maak niet zo veel kilometers, dus ik zou er niet mee zitten. Wat de V6 betreft: dat dacht ik al, maar ik hoopte stiekem op een relatief eenvoudige upgrade ![]() Niettemin een heerlijke motor. Ik heb dan de oudere versie (ES9J4 met 140kW), maar de nieuwere schijnt ook fantastisch te zijn. Alleen een beetje jammer van die 4 katalysators, die dempen het geluid een beetje tè.. | |
Geralt | woensdag 25 maart 2015 @ 23:54 |
Ow hier kan de auto van Brennie ook wel bij. Zal binnenkort wel eens een fotootje erop zetten. Het is een 207 uit 208, 1.6HDiF met 110pk Premiere pack met nog wat extras erbij ![]() | |
Mano_ | donderdag 26 maart 2015 @ 00:13 |
Ah ja, foto's ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Helaas is het vrij zeldzame uitvoering: de eerste eigenaar heeft hem zonder Philips/JBL audio laten leveren. Het was niet eens een optie, maar hij heeft er expliciet om gevraagd... Het vakje in de kofferbak voor de versterker zit er niet eens, het is een open holte. Vandaar de aftermarket radio, heb wel een tijdje gezocht naar het setje dat er eigenlijk in hoort, maar is moeilijk aan te komen en behoorlijk prijzig. Versnellingspook is al een tijdje vervangen door een nieuw exemplaar. | |
freak1 | donderdag 26 maart 2015 @ 06:34 |
haha tja, dat werkt thuis niet altijd even goed met een vriendin ![]() maar merkte zelf ook een beetje dat ik wat baldadigd werd van die auto.. sommige inhaalacties "haal je toch wel ".. dat is gewoon niet goed.. dus nu ouwe-lullen-bak.. | |
oldford | donderdag 26 maart 2015 @ 13:47 |
Met alle respect voor de historie in de OP, vind ik toch dat Peugeot wat te kort gedaan wordt op (rally) sport gebied. Om te beginnen was er de 205 T16 Groep B waarmee in 1985 en 1986 zowel het constructeurs als het rijders kampioenschap werd gewonnen bij het wereld kampioenschap rally. Ook heeft de auto 16 overwinningen behaald in rally's meetellend voor bovengenoemde kampioenschappen. ![]() Het volgende grote succes kwam met de 206 WRC waarmee 3 jaar achter elkaar van 2000 tot 2002 het constructeurs kampionschap bij het wereld kampioenschap rally wer behaald. De rijders titel werd er 2 maal mee behaald. De auto behaalde ook 24 overwinningen in rally's meetellend voor bovengenoemde kampioenschappen. ![]() In meer recentere tijden was en is er de 207 S2000 die erg succesvol is in het Europese kampioenschap rally. Kris Meeke won daar 3 jaar achter elkaar in 2007 tot 2009 de International Rally Challenge mee ![]() Dan was er nog de 405 Turbo 16 die in handen van Ari Vatanen in 1988 de Pikes Peak heuvel klim won en in 1989 en 1990 de Dakar rally. ![]() En zo kan ik nog even door gaan. Al met al een indrukwekkende palmares. | |
Geralt | donderdag 26 maart 2015 @ 17:15 |
En toch deed Lancia het beter in de rally ![]() | |
oldford | donderdag 26 maart 2015 @ 19:24 |
Als merk deed Lancia het beter als Peugeot in het wereld kampioenschap rally. Vergelijk ik echter de concerns dan is het een gelijk spel met 13 constructeurs titels voor beide. De Fiat groep won er 3 met Fiat en 10 met Lancia. PSA won er 5 met Peugeot en 8 met Citroen. Vergelijk ik de comcerns bij de rijders titel dan wint PSA met een straatlengte van de Fiat groep. De Fiat groep heeft 7 rijders titels (2 met Fiat en 5 met Lancia). PSA heeft 13 rijders titels (4 met Peugeot en 9 met Citroen). Het is maar net hoe je "beter doen" definieert. |