abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149471068
quote:
11s.gif Op zaterdag 7 februari 2015 21:58 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Toch lastig als je van te voren nog niet weet waar je stage zult lopen, bijvoorbeeld.
Je zou dit meerdere keren per jaar kunnen wijzigen bijvoorbeeld. Maar ook dit moet worden doorberekend of het wel degelijk tot lagere overheidsfinancien leidt.
pi_149471101
quote:
10s.gif Op zondag 8 februari 2015 10:32 schreef Tocadisco het volgende:
Dus we nemen studenten eerst al eens hun stufi af en nou gaan we ook achter andere bronnen van inkomsten aan?
Dat zijn strict gezien geen inkomsten maar tegemoetkomingen/subsidies. En dat moet ergens van betaald worden.
pi_149472339
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 15:48 schreef Kowloon het volgende:

[..]

Harde Euro's kan ik niet noemen. Dat vergt marktonderzoek van hoe je zo'n restrictiemodel het best kunt vormgeven, ik weet alleen dat er een ruime 600 miljoen in de OV-kaart voor studenten om gaat. Geen miljardenbezuiniging dus, maar stel dat je een structurele bezuiniging van 100 miljoen kan realiseren, dan is dat toch een miljard per 10 jaar. Ik weet nog wel wat onderzoekers die om een dergelijk bedrag zitten te springen. ;)
Jij denkt dat alle studenten-chauffeurs samen, per jaar 100 miljoen aan reiskosten maken voor hun werk?
"Pools are perfect for holding water"
pi_149472655
quote:
7s.gif Op zondag 8 februari 2015 01:36 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heb je mijn vorige bericht wel gelezen? trajectabonnementen zijn in verhouding met gewone OV-jaarkaarten heel duur. Als je serieus denkt dat je met deze maatregel miljoenen kunt besparen, heb je weinig verstand van prijzen voor het openbaar vervoer.

<knip>
Bedoel je niet 'trajectabonnementen leveren de vervoerders het meeste geld op'? Volgens mij zit er niet veel verschil tussen dagelijks met je OV-jaarkaart het zelfde traject reizen, en dat doen met een trajectkaart.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_149781350
quote:
1s.gif Op zondag 8 februari 2015 14:27 schreef Zienswijze het volgende:

[..]

Dat zijn strict gezien geen inkomsten maar tegemoetkomingen/subsidies. En dat moet ergens van betaald worden.
Dit ja, moet nou alles weg? :+
  woensdag 18 februari 2015 @ 08:30:36 #56
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_149784975
quote:
0s.gif Op zondag 8 februari 2015 14:59 schreef probeer het volgende:

[..]

Jij denkt dat alle studenten-chauffeurs samen, per jaar 100 miljoen aan reiskosten maken voor hun werk?
Je hebt natuurlijk een groep mensen die veel reizen met hun OV (o.a. koeriers, maar ook de recreatieve studentenreiziger) en een groep die hooguit woon/studeerverkeer heeft of minimaal gebruik maakt van het OV omdat ze wonen in de universiteitsstad of een auto hebben.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_149788303
Een OV jaarkaart heeft veel voordelen voor studenten, en dan niet alleen recreatief of voor een bijbaan. Zo kan je probleemloos overal heen reizen voor commissies of bestuur, kan ik makkelijk even langswippen bij een mogelijk stagebedrijf, een dag in de week stage lopen bij een bedrijf dat ver weg zit, even langs bij een andere universiteit omdat daar iemand met verstand van zaken zit, en ga zo maar door. Je beperkt studenten teveel door ze een of meerdere trajectkaarten aan te bieden, om over de administratieve rompslomp maar niet te beginnen.

Dat daar dan een bedrijf met 1700 werknemers van profiteert, dat moet dan zo zijn. Als we er even vanuit gaan dat er een werknemer gemiddeld elke week een dag werkt, hebben we 340 "extra" reizigers per dag. Er zijn meer van dit soort bedrijven, maar we zitten in de orde van grootte van 1000, over het hele land. Dat gaat natuurlijk nergens over om zoiets voor in te voeren. Daar komt nog eens bij dat ze(ik heb dit werk gedaan, doe het sinds kort niet meer) hoofdzakelijk buiten de spitsuren in het OV zitten. Uren waarin treinen over het algemeen vrij leeg zijn, en bussen al helemaal. Spitscapaciteit is heel duur en moeilijk uit te breiden, maar daar dragen dit soort bedrijven dus niet significant aan mee. OV bedrijven doen heel erg hun best om deze rustige uren te vullen met passagiers, dus wat studenten die daar zitten om een paar euro bij te verdienen vormt geen groot probleem.

Komt nog eens bij dat, als ik het ooit goed heb begrepen, een tijd geleden een gedeelte van de studiefinanciering is ingewisseld met de OV jaarkaart. Deze afschaffen of sterk verminderen is dus weer een extra bezuiniging voor de studenten. En we moeten niet vergeten dat de studenten OV kaart ook gedeeltelijk een indirecte staatssteun is voor alle vervoersbedrijven, dus het sterk versoberen van de kaart heeft daar ook weer invloed op.
pi_149792275
quote:
7s.gif Op woensdag 18 februari 2015 11:29 schreef Viezze het volgende:
Een OV jaarkaart heeft veel voordelen voor studenten, en dan niet alleen recreatief of voor een bijbaan. Zo kan je probleemloos overal heen reizen voor commissies of bestuur, kan ik makkelijk even langswippen bij een mogelijk stagebedrijf, een dag in de week stage lopen bij een bedrijf dat ver weg zit, even langs bij een andere universiteit omdat daar iemand met verstand van zaken zit, en ga zo maar door. Je beperkt studenten teveel door ze een of meerdere trajectkaarten aan te bieden, om over de administratieve rompslomp maar niet te beginnen.

Dat daar dan een bedrijf met 1700 werknemers van profiteert, dat moet dan zo zijn. Als we er even vanuit gaan dat er een werknemer gemiddeld elke week een dag werkt, hebben we 340 "extra" reizigers per dag. Er zijn meer van dit soort bedrijven, maar we zitten in de orde van grootte van 1000, over het hele land. Dat gaat natuurlijk nergens over om zoiets voor in te voeren. Daar komt nog eens bij dat ze(ik heb dit werk gedaan, doe het sinds kort niet meer) hoofdzakelijk buiten de spitsuren in het OV zitten. Uren waarin treinen over het algemeen vrij leeg zijn, en bussen al helemaal. Spitscapaciteit is heel duur en moeilijk uit te breiden, maar daar dragen dit soort bedrijven dus niet significant aan mee. OV bedrijven doen heel erg hun best om deze rustige uren te vullen met passagiers, dus wat studenten die daar zitten om een paar euro bij te verdienen vormt geen groot probleem.

Komt nog eens bij dat, als ik het ooit goed heb begrepen, een tijd geleden een gedeelte van de studiefinanciering is ingewisseld met de OV jaarkaart. Deze afschaffen of sterk verminderen is dus weer een extra bezuiniging voor de studenten. En we moeten niet vergeten dat de studenten OV kaart ook gedeeltelijk een indirecte staatssteun is voor alle vervoersbedrijven, dus het sterk versoberen van de kaart heeft daar ook weer invloed op.
Volledig mee eens.
pi_149862117
quote:
7s.gif Op vrijdag 6 februari 2015 14:41 schreef Kowloon het volgende:
Ik keek net voor iemand naar de beschikbaarheid van een chauffeursdienst, en toen kwam ik op sites van chauffeursbedrijven die een zogenaamde studentchauffeur aanbieden. Een student meldt zich als chauffeur aan bij een dergelijk bedrijf en als het chauffeursbedrijf door de klant om een chauffeursdienst gevraagd wordt gaat de student die dienst verzorgen.

Vaak wordt daarvoor gebruik gemaakt van de auto van de klant wat betekent dat de studentchauffeur naar de klant toe reist en van daar uit de chauffeursdienst verzorgd. Een andere vorm is dat er bijvoorbeeld een auto van A naar B moet worden gebracht door de studentchauffeur. In beide gevallen moet de student een aanzienlijke voorreisafstand en nareisafstand afleggen.

Mij viel het op dat deze bedrijven daarvoor expliciet gebruik maken van de het feit dat studenten meestal een OV-kaart hebben. Wie bijvoorbeeld bij de firma Easy Way in de sollicitatiecheck aangeeft dat hij/zij geen OV-kaart heeft wordt expliciet afgewezen voor de functie van studentchauffeur:

[..]

Het gebruik van de OV-kaart van een student vormt dus een essentieel onderdeel in het businessplan van de firma Easy Way. Concurrenten werken op een vergelijkbare manier. Met andere woorden, een publiek gefinancierde OV-kaart, primair bedoeld voor het reizen van en naar de studie, wordt direct ingezet in het verdienmodel van deze bedrijven. Er is vanuit de overheid dus sprake van een subsidie op de personeelskosten van deze bedrijven.

Met de introductie van de OV-chipkaart zijn er veel betere mogelijkheden gekomen om tarifering van reizen met het openbaar vervoer op maat aan te passen. Die mogelijkheden kunnen worden ingezet om de OV-kaart voor studenten slimmer vorm te geven. Te denken valt bijvoorbeeld aan de selectie van drie trajecten en een stad waarin gratis gereisd mag worden. De student kan dan in de stad van zijn studie gratis reizen en bijvoorbeeld ook nog gratis bij zijn ouders langs.

Er zitten twee voordelen aan dit plan. Ten eerste kan er zo bezuinigd worden op de OV-kaart voor studenten zonder dat de OV-kaart voor studenten zijn doel verliest. De OV-kaart voor studenten wordt doelmatiger. Ten tweede voorkomt dat dat bedrijven zoals in de eerdere alinea's beschreven mee kunnen liften op publieke uitgaven aan de OV-kaart voor studenten. Ik heb het beste voor met bedrijven, maar subsidie is niet nodig in mijn ogen. ;)
De treinen en bussen rijden met of zonder de studenten.
wat wordt er dan bespaard als de ov kaart beperkt wordt tot een aantal trajecten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')