abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:36:36 #1
428817 mooinu
zijn we klaar nou!?
pi_149388155
Ik heb wel eens het gevoel dat de term racisme te snel gebruikt word. Eerder werd op de Facebook van RTV Rijnmond de bijgevoegde foto van Bruno Martins Indi en een op hem geīnspireerd nieuw verzonnen carnavalspak gepost. Ook op Twitter begint deze foto al aardig bekent te worden. Nu zou Nederland Nederland niet zijn als er geen discussie zou oplaaien over racisme.

Ik moet eerlijk zijn, bij het voor de eerste keer zien van deze foto verscheen er meteen een glimlach op mijn gezicht. Na het lezen van de verschillende reacties, die of beschreven hoe briljant ze het vonden of hun walging over het lef om op zo'n manier over straat te gaan uitdrukten.

Als ik kijk naar de intentie van deze foto komt het op mij over als iemand die van een grappige foto van een bn’r een mooi kostuum heeft gemaakt. Totaal niet zoals Blackface (waarin de reacties regelmatig naar gerefereerd word) een stereotypering van donker gekleurde mensen waarin deze belachelijk gemaakt worden. Maar toch struikelt een groot gedeelte van Nederland over deze foto.

Als blanke man kom ik persoonlijk minder in aanraking met racisme op basis van huidskleur en begin ik op dit punt altijd te twijfelen hoeveel recht van spreken ik heb. Het is waar dat, als daar een blanke man had gestaan, met wijd openstaande ogen of een andere stereotypering van de blanke mens. Ik daar waarschijnlijk geen last van had gehad en ook gelachen had.

Ik ben mij echter ook bewust van het feit dat in de geschiedenis zoals we die kennen, er tussen blank en donker gekleurde mensen veel verschillen zijn in hoe men deze ervaren heeft. Zowel in het heden in mijn eigen leven, als dat wanneer je verder terug kijkt de 20ste eeuw in.

Door deze verschillen. Zal stereotypering, zoals op de weergegeven foto, mij minder hard treffen dan mensen met een donkere huidskleur. Zij zijn in het verleden op misschien wel op een hele pijnlijke manier in contact zijn gekomen met racisme en stereotypering. Waar een foto als deze dus een herinnering aan kan zijn.

Intuītief komt deze foto bij mij dus niet over als racistisch, maar ik ben me bewust dat in dit geval en vele andere gevallen persoonlijke ervaring een rol speelt en probeer hier rekening mee te houden.

Anderzijds vind ik dat de manier waarop sommige mensen die hier wel racisme in zien reageren. Er voor zorgt dat mensen die in het dagelijks leven gewoon keurig nette mensen( of eikels zolang ze maar geen onderscheid maken op ras) zijn en zich ook naar iedereen zo gedragen er voor zorgt dat zij de verdediging in worden gedwongen en zich aangesproken voelen omdat zij net als ik onbewust toch geen grijns konden onderdrukken bij het zien van deze afbeelding, omdat zij hele andere ervaringen hebben. Dit is iets wat volgens mij, voor de donker gekleurde mensen die gereageerd hebben verre van wenselijk is. Omdat je hierdoor het te overbruggen gat tussen de 2 werelden alleen maar vergroot.

https://www.facebook.com/(...)6452/?type=3&theater

[ Bericht 0% gewijzigd door mooinu op 05-02-2015 14:41:38 ]
Als er niemand terugkomt uit de toekomst om je tegen te houden, hou dom kan je actie dan nou helemaal zijn?
pi_149388225
Tegenwoordig kan bijna niks meer. Vind dat het wat losser moet.
pi_149388236
wat is hier nou weer racisme aan? :')
ik vind het wel grappig dat pakje :D
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_149388304
Het gros van de donkere mensen heeft geen uitpuilende ogen dus het raciale aspect kun je meteen wegstrepen.
pi_149388652
Waarom zou je je in hemelsnaam willen verkleden als een hele matige voetballer?
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_149388725


Toen jankte niemand nog over racisme
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_149388812
Best verkochte pruik tussen 88 en 92 :D
  donderdag 5 februari 2015 @ 14:59:23 #8
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_149388823
Alsof het woord 'racisme' nog enige lading dekt. Uitgescholden worden voor 'racist' valt in het rijtje: vlegel, doerak, bastaard, hondenlul.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_149388842
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:59 schreef Chadi het volgende:
Best verkochte pruik tussen 88 en 92 :D
Volgens mij had heel Nederland er toen wel een, of zo'n oranje cap met dreads eronder. :D
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_149388874
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 15:00 schreef Hathor het volgende:

[..]

Volgens mij had heel Nederland er toen wel een, of zo'n oranje cap met dreads eronder. :D
Yup hier ook. Je kreeg hem geloof ik ook bij een krat bier.
pi_149388877
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 14:59 schreef Chadi het volgende:
Best verkochte pruik tussen 88 en 92 :D
Ik zag het als een eer voor Ruud Gullit, die jankerds nu roepen racisme
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
pi_149388879
Jezelf verkleden als een voetballer van het Nederlands elftal heeft helemaal niks met racisme te maken. Net als dat je gezicht zwart schminken geen uiting van racisme is.

Veelzeggend dat de eerste reactie onder de foto afkomstig is van een notoire Zwarte Piet-activist. Dat mens duikt steeds weer op en behoort tot het kleine groepje rondom Quinsy Gario. Ze was ook bij de activisten die bij de Sint-intocht werden gearresteerd.

Verschrikkelijk, zulke figuren. Laat mensen toch eens lekker lol hebben met carnaval.
pi_149389037
Boeiend, dan maar racist ^O^
dat woord heeft tegenwoordig letterlijk 0 waarde meer.
blablablablablablablablablablablablablabla
pi_149389038
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 15:01 schreef Frutsel het volgende:
Geen NWS
Tuurlijk wel. Dit is gewoon een maatschappelijk issue.
pi_149389069
Natuurlijk is het niet racistisch. Als je nu als textbook bosneger of zo gaat, dan kun je er misschien nog iets van maken, want stereotypering. BMI is gewoon een publiek figuur met veel fans. Maar kennelijk mag je van de racismeroepers je enkel uitdossen als een publiek figuur met dezelfde huidskleur als jij.

Dit soort mensen zijn de reden van de devaluatie van de term racist.
  donderdag 5 februari 2015 @ 15:19:49 #17
310170 kawa4
gratis is goed!!!!
pi_149389535
Southpark: Chef goes nanners


ik moest meteen aan die aflevering denken.

iets is pas racistisch, als er ook een racistische gedachte gang achter zit.
mee bekant vangde gin haas.
pi_149389556
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 15:04 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Tuurlijk wel. Dit is gewoon een maatschappelijk issue.
Ja, maar geen nieuwsbericht.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
pi_149389849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 15:20 schreef HeatWave het volgende:

[..]

Ja, maar geen nieuwsbericht.
Je kunt op je klompen aanvoelen dat dat er wel gaat komen. Maar goed, we wachten af.
pi_149389941
blablablablablablablablablablablablablabla
  donderdag 5 februari 2015 @ 16:36:06 #22
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  donderdag 5 februari 2015 @ 16:54:43 #23
414204 WoordenShuffelaar
Wereldkampioen shuffelaar
pi_149392437
Ik vind het niet racistisch maar eerder pesterij omdat je daarmee iemand pijn doet omdat ze een bepaalde uiterlijk hebben(ogen niet de huidskleur). Kan me best voorstellen dat bmi zich kut voelt na het zien van die foto.
Ik shuffel je woorden naar een hoogtepunt.
  donderdag 5 februari 2015 @ 17:28:25 #24
356028 Fopje
Het Stokbrood
pi_149393387
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 16:54 schreef WoordenShuffelaar het volgende:
Ik vind het niet racistisch maar eerder pesterij omdat je daarmee iemand pijn doet omdat ze een bepaalde uiterlijk hebben(ogen niet de huidskleur). Kan me best voorstellen dat bmi zich kut voelt na het zien van die foto.
Ja vast _O-
"I tried to believe that there is a God, who created each of us in His own image and likeness, loves us very much, and keeps a close eye on things. I really tried to believe that, but I gotta tell you, the longer you live, the more you look around, the more you realize, something is fucked up." - George Carlin.
pi_149394773
Weer dat fucking onderwerp.

TS is een aandachtshoer. Move along, people.
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 5 februari 2015 @ 19:58:34 #26
439897 muscleboy
weekendwarrior
pi_149398511
Mensen die "gekleurde mensen" zeggen :') ___!
LIVE FAST DIE PRETTY
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')