Ja doe dat maar, zo werkt dat nou eenmaal op een forum.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 10:49 schreef Sarahtje2014 het volgende:
Leandra,
Ik behoef niet te quoten, want het lijkt mij zo, dat een goed verstaander maar een half woord nodig heeft.
Als je goed zou lezen, dan behoef ik niet te quoten; heb je daar moeite mee, dan zal ik speciaal voor jou, quoten.
Het waterzijdig inregelen is wel wat meer dan alleen de ketel instellen, bij mij is de hele installatie aangepast. Het gaat er bij waterzijdig inregelen om dat iedere radiator de juiste flow krijgt. Wat de monteur wel voor je kan doen is de ketel zo efficiënt mogelijk instellen, zonder dat je comfort verliest.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 10:58 schreef Sarahtje2014 het volgende:
CVBoer,
Dit zijn keurige verbruikscijfers, die van ons zijn nog mooier en bij hogere temperaturen.
Maar mogelijk hebben wij een kleiner huis, maar er is wél ieder dag iemand thuis, die vanaf 8.30 tot 00.00 uur de verwarming aan heeft.
Huizen en ketels met elkaar vergelijken, ik zal het hier niet meer doen.
Misschien een retorische vraag aan jou; zou een monteur van Intergas de ketel van mijn dochter kunnen tunen?
Groet Rico
Wat CVBoer hier bedoelt is de temperatuur van het CV-Water. Grof gezegd, hoe kouder je CV-water, hoe zuiniger je ketel kan stoken. Dat heeft verder weinig met de beoogde temperatuur in huis te maken, de afgifte van je systeem veranderd niet veel als je huiskamer 2 graden warmer is. Wel heb je een bepaald "optimum", want hoe kouder je CV-water, hoe lager het vermogen van je radiatoren en hoe langer het dus duurt voordat je huis is opgewarmd. Wellicht handig om je hier 's in te verdiepen.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 10:44 schreef Sarahtje2014 het volgende:
Maar stoken met lagere temperaturen is geen optie voor mijn dochter, zij heeft net als haar moeder, zoals ik eerder schreef, een longziekte en moet daarom warmer stoken, dan jij en ik.
Hoe meet je alleen het verbruik voor verwarming? En die 300m3 voor december en januari is dat gecombineerd, of 2 keer 300? (weer vaag). Het eerste is namelijk een normaal verbruik voor een wintermaand. 658 m3 totaal is inderdaad een laag verbruik, maar ook daarvan zal het grootse deel uit de wintermaanden komen. Met 300 m3 over 2 van de 3 koudste maanden, kom je op een jaar ook ongeveer op die orde-grootte uit hoor (onder de 1000 m3)quote:In eerdere posts, schreef ik, dat er over het stookjaar 2013/2014 een totaal gas verbruik is geweest van 658m3.
Dit was in een minder mildere winter én gemeten over alle gas verbruikers; cv, douchen, koken en afwassen.
Zeer laag, maar dat komt omdat deze mensen weinig thuis zijn en vele uren werken.
Dat gebeurt nu nog steeds; de werkuren en uren die zij thuis verblijven, zijn exact dezelfde.
Zouden deze anders zijn geweest, dan kun je niet vergelijken.
Tevens schreef ik daarbij, dat er over het stookjaar 2014/2015 (dat weliswaar nog niet om is,) ALLEEN cv verwarming gemeten, in de maanden december en januari al 300 m3 is verbruikt.
Sorry, maar dat neem ik niet van je aan en het klopt ook niet:quote:Het stookjaar bij mijn dochter loopt van begin november t/m eind oktober.
Inclusief de maand november 2014 is er totaal verbruikt, iets meer dan 525 m3 en dit is inclusief de andere gas verbruikers.
De maand februari niet meegerekend.
Eind februari is er mogelijk dan al meer verbruikt dan het hele stookjaar 2013/2014.
Dat 2014/2015 het mildste stookjaar ooit is, kunnen jullie van mij aannemen; zoek maar op op internet.
Dit is echt geen BS.
Fijn, als je zoveel meetgegevens hebt, voer die 's in bij mindergas.nl, en kijk of je ergens een duidelijke sprong maakt in je verbruik per graaddag, vanaf dat punt is er ergens iets veranderd wat dat veroorzaakt (zoals: Daling door extra isoleren, Sprong door meer thuis zijn, etc).quote:Dit viel op en daarom is alles hier gepost.
Ik meet dus wel degelijk óók over een langere periode; dat doen halvegare neuroten en nare mensen nu eenmaal óók wel eens goed!!!!!!!!!!!!!!!
Groet Rico
Geheel normaalquote:Op dinsdag 24 februari 2015 10:44 schreef Sarahtje2014 het volgende:
In eerdere posts, schreef ik, dat er over het stookjaar 2013/2014 een totaal gas verbruik is geweest van 658m3.
Dat is onzin, 2013/2014 was milder. Dus ook dit verbruik 525 m³ over die periode is normaal, tot zuinig te noemen.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 10:44 schreef Sarahtje2014 het volgende:
Dit was in een minder mildere winter én gemeten over alle gas verbruikers; cv, douchen, koken en afwassen.
Inclusief de maand november 2014 is er totaal verbruikt, iets meer dan 525 m3 en dit is inclusief de andere gas verbruikers.
De maand februari niet meegerekend.
Eind februari is er mogelijk dan al meer verbruikt dan het hele stookjaar 2013/2014.
Dat 2014/2015 het mildste stookjaar ooit is, kunnen jullie van mij aannemen; zoek maar op op internet.
Je verhaal is in allerlei brokjes over tig posts verspreid. Ik ga niet puzzelen.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 21:13 schreef Sarahtje2014 het volgende:
Eerder schreef ik, dat de ketel er hangt vanaf maart 2013.
Sorry, als jij in dit verhaal niet snapt, dat het verbruik van 300 m3 over de beide maanden is gemeten, dan mag jij dit van mij vaag noemen!!!
De KNMI hoef ik niet te bellen, want die publiceren hun data gewoon, waar denk je dat ik die graaddagen vandaan haal?quote:Verder zou ik willen zeggen, bel met het KNMI in De Bilt.
Voorts is dit diverse keren in de media behandeld.
Mijn plaatjes was vooral ter inspiratie van het inzicht wat mindergas je geeft, niet zozeer om te vergelijken, want dat kun je niet. Verder, voel je niet zo aangevallen, ik probeer aan te geven dat het voor 'ons' heel moeilijk is je te helpen als je maar halve informatie geeft, en als dat verspreid is over tig verschillende posts, ga ik geen moeite doen om de puzzel compleet te maken.quote:Hoe meet je deze cv gegevens?
Door er de gasmeter bij te betrekken; het is een lastige en vooral zeer vervelende klus, maar als je exacte cijfers wilt, dan zul je wel moeten.
Je geeft prachtig de cijfers weer van jouw verbruik, maar ik dacht dat mensen hier op dit topic niet dulden, dat je het ene huis vergelijkit met het andere.
Lees al mijn posts terug en je zult zien, dat er van vaagheid geen sprake is, behalve mijn fout, dat ik aangaf dat de ketel er hing vanaf 2014.
Hiervoor is excuus gemaakt, maar kennelijk door jou niet opgevallen.
Bedankt in ieder geval voor je antwoord en inzet.
Extrapolerend van een verbruik van 300 m3 over december/januari kom ik op een jaarverbruik van 700 tot 800 m3. Prima in lijn met het verbruik over 13/14. Maar goed, wie weet vind de monteur iets. Uit de puzzelstukjes die je tot nu toe geeft, zie ik geen probleem.quote:Als zelfs de installateur een second opinion laat uitvoeren door Intergas, omdat ook hij vindt, dat het verbruik hier, mede afgezet tegen verbruiksuren/dagen/maanden, te hoog is, dan is hier toch geen sprake van een goed functionerende ketel???
Je zou het kunnen extrapoleren, al vind ik de extrapolatieafstand wel erg groot.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 22:16 schreef WaVe het volgende:
Extrapolerend van een verbruik van 300 m3 over december/januari kom ik op een jaarverbruik van 700 tot 800 m3. Prima in lijn met het verbruik over 13/14. Maar goed, wie weet vind de monteur iets. Uit de puzzelstukjes die je tot nu toe geeft, zie ik geen probleem.
Andere tijdzone hè, TS woont daar waar het de mildste winter ooit is, en bij de rest van ons was vorig jaar al milder dan dit jaar.quote:Op dinsdag 24 februari 2015 22:45 schreef bluemoon23 het volgende:
Het valt me mee dat ze van sommigen nog serieuze antwoorden krijgt.....
Ja, gooi jij nog ff wat gas op het vuur...quote:
Hallo, weet je wel wat dat kost?!quote:Op woensdag 25 februari 2015 19:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ja, gooi jij nog ff wat gas op het vuur...
Doet dat er toe? Gaat toch om hoe snel het verbrand is.quote:Op woensdag 25 februari 2015 19:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hallo, weet je wel wat dat kost?!
nee het moet juist langzamer branden dan de 5 kuub per uur.quote:Op woensdag 25 februari 2015 19:55 schreef Fer het volgende:
[..]
Doet dat er toe? Gaat toch om hoe snel het verbrand is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |