Wat een conclusies allemaal!!
Neen, mijn dochter loopt niet naakt door het huis!
De 20 graden, die zij 's morgens op haar kamer thermostaat ziet, is inderdaad 20 graden.
Zij zet 1 1/2 uur voordat zij naar bed gaat, de CV uit en dat naar 16 graden.
Dat tijdens de nachtelijke uren, die zijn het koudst, de temperatuur naar 20, dus twee graden zakt, zegt denk ik genoeg over de isolatie.
Het is een appartement, waar links, rechts, boven en onder wordt gestookt.
Dus geen koud hoekhuis van drie verdiepingen.
Tapwater comfort staat uit.
Gisteren is monteur geweest en deze heeft de ketel geheel doorgemeten en goed bevonden.
Hij heeft daarvoor twee uren uitgetrokken en constateerde in die twee uur een totaal verbruik, op 22 graden, van 2,2 m3 in twee uur.
Hij vond dit normaal, en gaf daar de volgende uitleg over:
Deze HRE ketels van Intergas, blijven, als de 22 graden is bereikt, constant op een lager pitje branden.
Op mijn vraag, "bedoelt u hiermee; het gasblok brandt dus constant?" was zijn antwoord, "dat hoort zo bij deze ketels!!!!!"
"En ik kom hier alleen maar meten, meer niet."
Dat hij voor het gemak even de kamerthermostaat vergat, dat vertelt de story niet.
Begrijpt u nu, waarom ik de uitleg van deze monteur in twijfel trok?
Ik heb hem verteld, dat bij modulerende ketels, de ketel, om de gewenste temperatuur vast te houden, deze af en toe even aan hoort te gaan en niet constant mag branden.
Dit is ook de reden, waarom apparatuur met een waakvlam bijna niet meer voorkomt, dit kost extra gas.
Deze stelling heb ik geverifieerd bij de fabrikant in Coevorden, en deze was het hier roerend mee eens.
De techneut van Intergas zei, dat dit de oorzaak van het hoge gasverbruik moest zijn.
Hij wist óók meteen waar de oorzaak gezocht moest worden, maar daar kom ik straks op terug.
En neen, er is niet een meting gedaan van maar twee uren.
Er is twee maanden gemeten en wel op de volgende manier.
In een huis heb je 4 gas verbruikers, koken, afwassen, douchen en de CV.
Het is even een klus, maar de moeite waard; meet bij elke keer als je de CV niet meetelt, het verbruik van de overige gas verbruikers, trek dit af van het totale dag verbruik en je komt op het CV verbruik.
In die twee afgelopen maanden, was alleen het verbruik van de CV 150m3 in 140 uren en dit bij 22 graden.
Bij de vorige ketel, een VR van Intergas, was het jaar verbruik van alle gas verbruikers 658 m3.
Nu zitten ze alleen voor de CV op een verbruik van 300 m3 in twee maanden.
En dit in de mildste winter ooit.
U allen zullen dit wel spijkers op laag water zoeken vinden, maar als je op een huur zit van ¤. 875,--,
dan let je iets meer op de kleintjes.
Dan nog even de oplossing, zoals Intergas deze aandroeg: als de ketel geen afwijkingen vertoont in de specificaties, én de ketel blijft voortdurend branden, dan is de kamerthermostaat kapot.
De kamerthermostaat stuurt de ketel aan en als deze constant vraagt, dan is deze kapot.
Dan tot slot een opmerking van mijn kant:
quote CVboer [ Een kuub per uur, ik schrik er niet van. Waar basseer je op dat een kuub per uur veel is? en waarom neem je het verhaal van de monteur niet aan? Leg eens aan mij uit waarom jij een kuub per uur veel vind. 22 graden, dat is exorbitante temperatuur. Voor een goede meting ga je niet kijken wat je ketel in een uur verbruikt tijdens het opwarmen. Dit doe je per dag. Momenteel verbruik ik 1,2 m3 per dag. Wat ik er per uur doorheen jaag? Geen idee, boeit me ook niet.] einde quote.
Wat jij exorbitant vindt, is aan jou, een ieder mag zijn of haar temperatuur regelen zoals hij of zij dit goed dunkt.
Dat daar een prijskaartje aanhangt, is evident, maar veroordeel iemand daar niet voor.
Je spreekt jezelf enorm tegen; goed lezen, we hebben niet alleen gemeten tijdens opwarmen.
En jij gebruikt 1,2 m3 per dag, maar geeft niet aan op hoeveel graden.
Als je 140 uur per maand thuis bent en je verbruikt 150 m3 (alleen CV,) dan is dit afgezet tegen het vorige verbruik, enorm veel.
Dan nog één reactie op Klipper; het is de kleinste ketel.
De monteur heeft de zogenaamde hooglast gemeten; 2,8
De laaglast was 0,8.
Als de ketel dus constant brand, dan gebruik deze dus in ieder geval de laaglast cijfers; 0,8 dus.
De laaglast mag de ketel alleen gebruiken tijdens de modulatie.
Tot slot onze ketel.
Een kombi HR Intergas van 2002.
Wij zijn beiden uitgewerkt en hebben één long patiënt in huis, zodat de ketel óók op 22 graden aanstaat en mijn vrouw loopt ook niet naakt.
Ons huis is dezelfde als onze dochter met dat verschil, dat het 5 m2 kleiner is.
Wij gebruiken per dag inclusief koken, douchen én afwassen, max. 3.5 m3.
Deel dit door het aantal uren dat deze ketel aanstaat, 15 uur, dan kom je op een gemiddelde van
0.23 m3 per uur inclusief opwarmen.
Ook deze ketel is een modulerende met modulerende thermostaat.
Het kan dus wel.
Volgens Intergas moet de HRE ketel een beter rendement laten zien.
De fabrieksnorm is 0,30 m3 per uur max. dit is rekbaar, want hangt natuurlijk af van gewenste temperatuur.
Ik laat het hierbij en ben benieuwd naar de reacties op basis van deze inhoudelijke uitleg, maar veroordeel niet te snel, daar is deze site, zo denk ik, niet voor bedoeld.
Groet, Rico