max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is.quote:Op woensdag 4 februari 2015 12:55 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Het schijnt goed te zijn om 'm eventjes te laten draaien (zeg 2 minuten, raampjes krabben ofzo), maar dan toch wel te gaan rijden. 10 min. lijkt me wel wat lang.
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:23 schreef Executioner het volgende:
Dat stationair warmdraaien bij temperaturen onder nul iets slechter voor de motor is kan ik begrijpen maar als je dit niet doet dan:
• Ben je veel langer bezig met ruitenkrabben (als het al schoon te krabben is...).
• Beslaan de ramen direct na het wegrijden van binnenuit waardoor je vrijwel niets meer ziet.
• Zit je eerst een geruime tijd in de kou.
Genoeg redenen voor mij om het dus wel gewoon te doen. Overigens is het nog slechter voor je motor om deze gelijk zwaar te belasten in de vrieskou...
Als je even 1 minuutje 5000 toeren draait is hij zo warm hoorquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:28 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
1. zo snel is je auto niet opgewarmd dat dat een verschil gaat maken.
2. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk.
3. airco aanzetten. Niet voluit natuurlijk
Je moet ook niet met 3000 toeren wegrijden, maar gewoon normaal toerental aanhouden.
Aan max 2000 heb je echt wel voldoende. Tenzij je een vrouw bent natuurlijk.
En 2 minuten als het erg koud is. Ik houd zelf meestal 2 minuten aan, dan heb ik de ramen wel gedaan en ben ik geļnstalleerd zeg maarquote:Op woensdag 4 februari 2015 13:00 schreef Netsplitter het volgende:
[..]
max 30 sec dus volgens link welke eerder gepost is.
Onzin.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:45 schreef DeLepelaar het volgende:
Motor begint pas warm te worden na een km of twintig. Het gaat om de olie niet om wat je metertje aangeeft. Pas daarna mag je vol gas geven.
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.quote:De kern van het verhaal is dat verbrandingsmotoren niet van stationaire-toerentallen houden. Het enige waar deze goed voor is, is de eerste oliedruk op gang brengen waardoor niet direct al je lagers uitslijten. Binnen 10 seconden stroomt de olie rond en kan je weg. Uiterlijk 30 seconden na het starten wil een auto rijden.
Waar zit dan de ‘schade’ van stationair warmdraaien? In stationair toerental gebruikt de auto een zeer rijk brandstof-mengsel. Bij benzine-motoren zorgt dat voor aanslag op je gasklep, diesels kunnen er flink door roeten. Het vervuilt in ieder geval de interne delen van je motor. Eigenlijk hetzelfde verhaal als wat er op lange duur gebeurt als je alleen korte, rustige ritjes maakt.
Maar dan heb je al gereden dus is je motor in ieder geval warm(er)quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:52 schreef Kreator het volgende:
[..]
Onzin.
[..]
Dit is ook wel totale crap trouwens. Hoe vaak sta je niet langer dan 30 seconden stil voor een stoplicht of in de file. Dan maken die 5x per jaar warmdraaien in de winter ook geen drol uit.
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur.quote:
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:58 schreef DeLepelaar het volgende:
[..]
Nee, maar jij weet het beter. Dus laat maar.
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:02 schreef Revolution-NL het volgende:
[..]
Niks onzin. Een motor is pas doorgewarmd als de olie temperatuur 70-80 graden is. De olie heeft dan zijn optimaal smerende werking en alle onderdelen in het blok zijn dan op een gelijk temperatuur.
K.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
Hoe lang het duurt voor de olie warm is verschilt per auto/motor. Die van mij is na 20 kilometer rustig rijden nog niet echt op een ideale temperatuur. Ik denk dat het vooral met de grootte van de motor en de hoeveelheid olie te maken heeft, hoewel een kleinere motor ook minder warme genereert.quote:Op woensdag 4 februari 2015 14:25 schreef Kreator het volgende:
[..]
De auto's die ik heb gehad met olietemperatuurmeter waren een stuk sneller warm dan de 20km waar net over gesproken werd. Veel sneller.
[..]
Dat ontken ik ook niet. Sterker nog, dat beaam ik.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |