SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
Dit was zo'n beetje het algemene niveau van het appartement.quote:Op woensdag 4 februari 2015 11:42 schreef Nixxor het volgende:
Je CV buis met de aardrail verbinden is voor de badkamer (verwarming) te aarden een goede oplossing.
Sommige (modernere) badkamers hebben zelfs een aardedraad uit een elektrabuisje komen om de verwarming hierop aan te sluiten. Het dient om te voorkomen dat als iemand in een andere kamer een blote elektradraad tegen de verwarmingsbuis aan legt, en jij in de badkamer tegen de verwarming hangt, je een schok krijgt.
Waar het geen vervanging voor is is de aardedraad in een stopcontact. Hoewel dit in oude huizen vaak gedaan werd is het gevaarlijk om de CV die daar loopt te gebruiken om de aarde van je stopcontact op aan te sluiten.
Dat plafond is inderdaad geweldig...
Mooi hè, zoveel fouten op één foto?quote:Op woensdag 4 februari 2015 13:54 schreef speedfightrage het volgende:
Hoe het is aangesloten op de laatste foto mag dus echt NIET
Het moet 4 meter onder de vloer door en dan met wat bochten naar de groepenkast. Daarom dacht ik een pvc pijp onder de vloer door te duwen, daarna nog een stuk naar de groepenkast te buigen en dan draad er doorheen te trekken.quote:Op woensdag 4 februari 2015 12:29 schreef hottentot het volgende:
Doe een stukje blank 4mm2 i.p.v. 2,5VD
Ik dacht dat CV-, gas- en waterleiding ook buiten de badkamer (ergens één keer) aan aarde (aarderail in meterkast) moeten worden vastgeknoopt.,quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:39 schreef Noodels het volgende:
De enige plek waar je de cv leiding aard is in de badkamer.
Daar noem je het een vereffeningsleiding.
Dat dacht ik ook op te maken uit die informatie die ik gevonden heb, maar er staan veel verschillende dingen online.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik dacht dat CV-, gas- en waterleiding ook buiten de badkamer (ergens één keer) aan aarde (aarderail in meterkast) moeten worden vastgeknoopt.,
Duidelijk verhaal.quote:Op woensdag 4 februari 2015 20:39 schreef Noodels het volgende:
De cv leiding opzich hoeft niet aan aarde te liggen.
De enige plek waar je de cv leiding aard is in de badkamer.
Daar noem je het een vereffeningsleiding.
Vanuit de centraaldoos/lichtpunt in de badkamer een aard draad (vd 2.5mm2) naar het cap (centraal aard punt) bij de wasbak.
Vanuit daar leg je alle metalen delen aan aarde. (Lewis vloer, drain, koudwater, radiator, stopcontacten, enz)
Alles behalve het stopcontact leg je aan aarde door een 6mm2 cu, een vertinde blanke aarde, het stopcontact doe je wel met een 2,5mm2 vd.
Een stopcontact heeft dus 2x een aarde, 1 vanuit de installatie en 1 vanuit het cap.
Mwah, 2,5mm² in pvc buis mag ook gewoonquote:Op woensdag 4 februari 2015 12:29 schreef hottentot het volgende:
Doe een stukje blank 4mm2 i.p.v. 2,5VD
Bedoel je hier ook mee dat het in mijn situatie wél gewenst is om te aarden?quote:Op vrijdag 6 februari 2015 19:17 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Mwah, 2,5mm² in pvc buis mag ook gewoon
Moet hij wel helemaal in pvc buis zitten en dus tegen mechanisch beschadigingen beschermend zijn.
Bevind de radiator zich in een natte ruimte ? Badkamer/douche/zwembad e.d. ?quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:26 schreef B2P het volgende:
[..]
Bedoel je hier ook mee dat het in mijn situatie wél gewenst is om te aarden?
Als je zin hebt om je (zo te zien professionele) mening te geven hoor ik het graag!
Nee, het gaat om een slaapkamer.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 17:44 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Bevind de radiator zich in een natte ruimte ? Badkamer/douche/zwembad e.d. ?
Het is afdoende om je radiator in de badkamer of doucheruimte in sowieso te aarden.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:04 schreef B2P het volgende:
[..]
Nee, het gaat om een slaapkamer.
Maar ergens het systeem centraal aarden is dus niet nodig?
kun je dat uitleggen waarom? Uiteindelijk zit alles namelijk op dezelfde aardrail.quote:Op woensdag 4 februari 2015 11:42 schreef Nixxor het volgende:
Je CV buis met de aardrail verbinden is voor de badkamer (verwarming) te aarden een goede oplossing.
Sommige (modernere) badkamers hebben zelfs een aardedraad uit een elektrabuisje komen om de verwarming hierop aan te sluiten. Het dient om te voorkomen dat als iemand in een andere kamer een blote elektradraad tegen de verwarmingsbuis aan legt, en jij in de badkamer tegen de verwarming hangt, je een schok krijgt.
Waar het geen vervanging voor is is de aardedraad in een stopcontact. Hoewel dit in oude huizen vaak gedaan werd is het gevaarlijk om de CV die daar loopt te gebruiken om de aarde van je stopcontact op aan te sluiten.
Dat plafond is inderdaad geweldig...
Je ketel zit als het goed is in een geaard stopcontact, dus het systeem is al centraal geaard.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 18:04 schreef B2P het volgende:
Nee, het gaat om een slaapkamer.
Maar ergens het systeem centraal aarden is dus niet nodig?
Als dat het geval is zou de aardlek uitslaan.quote:Op zaterdag 7 februari 2015 21:17 schreef Nixxor het volgende:
- Veiligheid, mocht je de waterleiding een keer onderbreken (vanwege werkzaamheden oid) heb je dus een veiligheidsrisco omdat er spanning op de waterleiding kan staan.
Niet alleen in de badkamer; maar ook voor medische ruimten aan huis is aanvullende potentiaalvereffening vereist.quote:Op zondag 8 februari 2015 00:20 schreef Noodels het volgende:
[..]
Je ketel zit als het goed is in een geaard stopcontact, dus het systeem is al centraal geaard.
Alleen in de badkamer gelden eisen over aarde/vereffenen van "vreemd geleidende delen".
[ afbeelding ]
[..]
Als dat het geval is zou de aardlek uitslaan.
Het leek mij nogal onzinnig om de gehele aard vereffenings verhaal te bespreken.quote:Op zondag 8 februari 2015 10:47 schreef Vonkenboer het volgende:
[..]
Niet alleen in de badkamer; maar ook voor medische ruimten aan huis is aanvullende potentiaalvereffening vereist.
Dan moet je denken aan ruimten waar mensen thuis dialyseren e.d.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |