bronquote:Zorgwekkende trend
"Te weinig eten is ongezond. Teveel trouwens ook. Wat is er mis met sporten en een gebalanceerd dieet? Er is een gevaarlijke trend aan de gang om dik zijn normaal te laten lijken. Overgewicht zorgt voor een enorme waslijst aan gezondheidsproblemen. Zorgwekkend."
- Matthijs Klaassen
Wij legden deze reactie aan onze voedingsdeskundige Carina Noordervliet voor en vroegen naar haar mening.
'
Weg met dat hele slanke
Carina: "Ik ben het er niet helemaal mee eens dat er een trend gaande is waarbij 'dik zijn' wordt gepromoot. Wat me wel opvalt, is dat de trend van dat 'hele slanke' wel langzaam aan het verdwijnen is. Uiteraard kan heel zwaar zijn ongezond zijn. Maar dat kan te dun zijn ook. Het zegt nog niet dat we alle mensen met overgewicht over één kam mogen scheren. Als je dik bent, ben je niet per se ongezond, want er zijn genoeg zware mensen die nergens last van hebben. Uiteraard is het wel bewezen dat de kans op suikerziekte en hart- en vaatziekten groter is met overgewicht."
Snacken mag. Oók met maat 50!
Als het aan Carina ligt, is heel streng diëten - óók met een maat 50 - niet goed en is er niets mis mee als mensen met overgewicht eens in de tijd lekker snacken. "Als diegene verder helemaal gezond is, is in principe niks qua voedsel verboden. Het is voor iedereen gewoon belangrijk om een gebalanceerd eetpatroon te hebben. Met de nodige groenten en fruit en voldoende te bewegen. Wat je kledingmaat ook is, iedereen mag wel eens een patatje eten of lekker snacken als 'ie daar zin in heeft. Nooit wat lekkers eten, is gewoon onzin. Dat is voor niemand op die manier vol te houden", aldus Noordervliet.
Zo zijn er volgens onze voedingsdeskundige ook zat lekkere snacks die ook nog eens gezond zijn! Voorbeelden? Een handjevol noten, een bak yoghurt met fruit, een gekookt ei of crackertjes met mager beleg.
Meer gezonde tussendoortjes
Tenslotte is Carina van mening dat er helemaal niets mis is met houden van je eigen lichaam. Hoezo dun, dunner, dunst? Zolang je gezond bent en je tevreden bent met je lichaam mag je daar best trots op zijn. Oók met maat 50!
Dit ja. 1 artikel en overgewicht wordt meteen gepromootquote:Op maandag 2 februari 2015 17:25 schreef Elfletterig het volgende:
Een paar foto's van een dikke dame in de Telegraaf betekent niet meteen dan overgewicht wordt opgehemeld. Een beetje tegen(ge)wicht ten opzichte van die broodmagere anorexia-modellen kan volgens mij ook geen kwaad.
Die dikzak is Amerikaans fotomodel he, Telegraaf publiceert alleen daarover.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:26 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Dit ja. 1 artikel en overgewicht wordt meteen gepromoot
Dat snap ikquote:Op maandag 2 februari 2015 17:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Die dikzak is Amerikaans fotomodel he, Telegraaf publiceert alleen daarover.
Dikke mensen ridiculiseren komt best voor, al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Dikke mensen ridiculiseren komt vaker voor, waardoor je dit soort tegenreacties krijgt. Ik denk niet dat we dikke mensen idealiseren; ik denk dat dit een logisch tegenwicht is voor al het andere geluid. Of het daarmee ook wenselijk is, is een tweede.
dat ben ik niet met je eens? Dikke mensen worden volgens mij vaker gepest/negatief benaderd/ dat er conclusies over de persoon worden getrokken die niet kloppen/iets waar je van mag walgen dan dunne mensen?quote:Op maandag 2 februari 2015 17:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dikke mensen ridiculiseren komt best voor, al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen.
Er was een poos geleden toch een bekend lingeriemerk met reclame voor "normale" vrouwen, dat zou inderdaad best wat meer mogenquote:Op maandag 2 februari 2015 17:29 schreef rhubarbje het volgende:
Maar we idealiseren ook ondergewicht (zie de meeste modellen)?
Ik heb het gevoel dat er met 2 maten word gemeten in dit soort zaken. We weten allemaal dat er veel in de media is dat ongezond is en we mompelen allemaal dat dat niet moet kunnen maar dat kleren er nou eenmaal beter uit zien op een menselijke hanger etc
Word er eens een fattie geroemd dan is het 'gatver wat een ongezonde manier van leven etc'. De reacties zijn veel extremer op de incidentele vrouw met overgewicht in de media
De beste optie lijkt mij gewoon gezonde mensen te gebruiken als modellen. Maar ik zal wel gek zijn
Mwoa, het bashen van magere mensen kan je succes brengen, kijk naar die Anaconda, Meghan Trainor of één of ander ander Iggy Azalea nummer. Zou je die liedjes uitbrengen waarbij je gaat zeiken over chubby vrouwen met een dikke kont, krijg je ineens een shitload aan kritiek over je heen. Zoveel mensen die vooral nog eens moeten benaderen hoe 'echte vrouwen' er uit zien enz enz.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:30 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat ben ik niet met je eens? Dikke mensen worden volgens mij vaker gepest/negatief benaderd/ dat er conclusies over de persoon worden getrokken die niet kloppen/iets waar je van mag walgen dan dunne mensen?
Waarom staat dit niet in KLB? Sowieso een terechte klacht.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:20 schreef Mylene het volgende:
Vrouw Magazine van de Telegraaf plaatste eerder deze week een artikel waarin plus-size model Tess Munster vol lof werd geprezen. Deze dame heeft een ongezond lichaamsgewicht, gaat door het leven met een maatje 50. Lezers trokken meteen aan de bel omdat ze van mening zijn dat het magazine onbewust een gevaarlijke leefstijl idealiseren en daarmee een zorgwekkende trend.
Dit is het artikel: Plus-size model bewijst: schoonheidsideaal is onzin
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
bron
Wat vinden jullie? Wordt het dik zijn steeds meer gepromoot en idealiseren we overgewicht?
Het is mij eigenlijk nooit zo opgevallen. Het ligt meer in dit geval aan Vrouw magazine die er een verhaal van heeft gemaakt dan het plus-size model in kwestie die wellicht zelf ook wel weet dat ze last heeft van overgewicht, maar zich erbij heeft neergelegd en zich gelukkig voelt.
Dat is waar. Net zo kwalijk, natuurlijk. Een vriendin van me wordt ook regelmatig uitgemaakt voor anorexiapatient.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dikke mensen ridiculiseren komt best voor, al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen.
Moet ze maar wat meer eten toch enz enz.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is waar. Net zo kwalijk, natuurlijk. Een vriendin van me wordt ook regelmatig uitgemaakt voor anorexiapatient.
Ik ken alleen de tekst van het meghan Trainor liedje goed maar daar worden dunne mensen niet afgezeken, er word allen positief gesproken over haar lichaamquote:Op maandag 2 februari 2015 17:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Mwoa, het bashen van magere mensen kan je succes brengen, kijk naar die Anaconda, Meghan Trainor of één of ander ander Iggy Azalea nummer. Zou je die liedjes uitbrengen waarbij je gaat zeiken over chubby vrouwen met een dikke kont, krijg je ineens een shitload aan kritiek over je heen. Zoveel mensen die vooral nog eens moeten benaderen hoe 'echte vrouwen' er uit zien enz enz.
Een vrouw als een plank en een iel mannetje worden net zo goed belachelijk gemaakt als dikke mensen.
Wat wel klopt, maar in de praktijk is dat moeilijk. Net als (blijvend) afvallen voor veel mensen moeilijk is.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Moet ze maar wat meer eten toch enz enz.
Dat geval is juist een goed voorbeeld van als er alleen maar iets gezegd wordt wat lijkt op skinny-shaming dan wordt je al afgebrand.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ik ken alleen de tekst van het meghan Trainor liedje goed maar daar worden dunne mensen niet afgezeken, er word allen positief gesproken over haar lichaam
Ja precies!quote:Op maandag 2 februari 2015 17:59 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Dat geval is juist een goed voorbeeld van als er alleen maar iets gezegd wordt wat lijkt op skinny-shaming dan wordt je al afgebrand.
Net als in het geval van de OP als iemand die aan de hegemonie van het heersende mode-ideaal toornt, er wordt gesmeten met 'promoten van ongezonde levensstijl'
Nee, zoals ik eerder zei, is het meer sociaal geaccepteerd om dunne mensen af te zeiken.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ik ken alleen de tekst van het meghan Trainor liedje goed maar daar worden dunne mensen niet afgezeken, er word allen positief gesproken over haar lichaam
Dus omdat er 2 liedjes zijn die dat eventueel wel doen is de weegschaal opeens doorgeslagen en delven dunne mensen het onderspit?
En echt dikke vrouwen vallen ook niet onder wat bedoeld word met 'echte vrouwen' hoor, die worden nog net zo hard afgezeken
denk wel dat shaming meer schade doet dan de evt 'ongezond' gewichtquote:Op maandag 2 februari 2015 18:02 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja precies!
Het is beide slecht hoor (skinny en fatshaming) maar ik snap uberhaubt niet waarom het zo'n gevecht over en weer moet zijn
Volgens mij is dat de grootste oorzaak van ongezonde levensstijlen (beide kanten op) bij jongeren
Meer of minder sociaal geaccepteerd zegt toch ook iets over de frequentie? (maar ik ben het er ook niet mee eens dat het minder sociaal geaccepteerd is dan het belachelijk maken van dunne mensen hoor)quote:Op maandag 2 februari 2015 18:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee, zoals ik eerder zei, is het meer sociaal geaccepteerd om dunne mensen af te zeiken.
Alsof Meghan dat niet doet:
"I won't be no stick figure silicone Barbie doll"
"bringing booty back, Go ahead and tell them skinny bitches that" Ja ja en dan "Just playing" uhu...![]()
Nicki Minaj is al helemaal een stuk erger.
Ik zeg niet dat het één meer of minder gebeurd, of wat erger is. Ik zei: "al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen."
Dit soort liedjes en het gebrek aan ophef zijn daar alleen maar wat actuele voorbeelden van. Andersom, een meisje die zingt over de vette bitches en hoe zij beter kunnen optyfen of 50 kilo moeten verliezen, zou toch wat meer negatieve publiciteit krijgen. Dat is gewoon hypocriet.
Inderdaad!quote:Op maandag 2 februari 2015 18:04 schreef Casiotone het volgende:
[..]
denk wel dat shaming meer schade doet dan de evt 'ongezond' gewicht
Dan vind ik het dus zo raar dat bijvoorbeeld Minaj hier zomaar mee wegkomt zonder dat je daar dikke facebookacties van ziet:quote:Op maandag 2 februari 2015 18:07 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Meer of minder sociaal geaccepteerd zegt toch ook iets over de frequentie? (maar ik ben het er ook niet mee eens dat het minder sociaal geaccepteerd is dan het belachelijk maken van dunne mensen hoor)
En die zinnen zijn geen skinny shaming? Ze zijn negatief over stick figures (wat je niet perse hoeft te zijn als je dun bent) (niet dat het een aardige opmerking is hoor daar niet van, maar het is gewoon geen skinny shaming), silocenen, barbiedolls en skinny bitches (key woord: bitches)
Natuurlijk worden hier onaardige dingen gezegd die iemand die een voorbeeld wil zijn voor pubermeisjes misschien niet moet zeggen maar het is geen skinny shaming
- Anacondaquote:Yeah, he love this fat ass, hahaha!
Yeah! This one is for my bitches with a fat ass in the fucking club
I said, where my fat ass big bitches in the club?
Fuck the skinny bitches! Fuck the skinny bitches in the club!
I wanna see all the big fat ass bitches in the muthafuckin' club
Fuck you if you skinny bitches, what?! Kyuh
Haha, haha
Maar er zijn ook 2 kampen op dit moment (vooral in de media) (en ik vind het beide slecht) maar in het dagelijks leven worden dikke mensen nog steeds meer gepest/lastig gevallen/beoordeeld dan dunne mensen (in mijn ervaring)quote:Op maandag 2 februari 2015 18:12 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dan vind ik het dus zo raar dat bijvoorbeeld Minaj hier zomaar mee wegkomt zonder dat je daar dikke facebookacties van ziet:
[..]
Wat die trainor verder doet hoef je daar verder niet onder te scharen, maar dat hele onderscheid maken, ook middels die metaforen (bass, treble). Alsof er 2 kampen zijn.
Het eerste zegt ze alleen dat zijzelf geen stick figured barbie doll zal zijn, en als iemand daarnaard opzoek is dat ze dan ergens anders kunnen gaan zoeken.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee, zoals ik eerder zei, is het meer sociaal geaccepteerd om dunne mensen af te zeiken.
Alsof Meghan dat niet doet:
"I won't be no stick figure silicone Barbie doll"
"bringing booty back, Go ahead and tell them skinny bitches that" Ja ja en dan "Just playing" uhu...![]()
Nee, niet? Het gaat om de manier waarom het verandert. "Oh, het ideaalbeeld verandert nu, onze beurt om eens lekker te gaan kankeren."quote:Op maandag 2 februari 2015 18:15 schreef rhubarbje het volgende:
En ja rondingen komen meer in, maar dat is jaren lang niet het geval geweest en genoeg vrouwen die niet aan het vorige ideaal beeld voldeden zijn op basis daarvan afgezeken/hard aan gepakt
Ik snap het gejammer niet nu het ideaal beeld veranderd (zolang het binnen de perken van gezond gewicht blijft)
Er staan mij ook iets van bij. Ik kan het alleen niet vinden. Ik kwam wel Robyn Lawley tegen.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:30 schreef Elan het volgende:
[..]
Er was een poos geleden toch een bekend lingeriemerk met reclame voor "normale" vrouwen, dat zou inderdaad best wat meer mogen.
bronquote:De geweldige inbetweenie Robyn Lawley voor de Chantelle lingerie campagne ‘noire collection’. Mooie foto’s, cleane styling en mooie poses. Goed dat dit merk heeft gekozen voor een gemiddelde maat model, Robyn heeft maat 42. Waarschijnlijk is dit de eerste keer dat ze werken met een ‘normale maat’ model. Dit moeten we meer gaan zien… ‘normale merken’ die hun kleren met modellen in verschillende maten laten zien! Zodat iedereen zichzelf herkent.
Los van het feit dat ik 'kankeren' sowieso niet goed keur is het nogal hypocriet om te doe alsof dat eerst niet gebeurde en het nu dus erger is als de schoen aan de andere voet zitquote:Op maandag 2 februari 2015 18:16 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee, niet? Het gaat om de manier waarom het verandert. "Oh, het ideaalbeeld verandert nu, onze beurt om eens lekker te gaan kankeren."
Waren ze nog maar een maat 36, die modellen van tegenwoordig hebben meestal nog maar een maat 32 of hooguit 34.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:24 schreef Elan het volgende:
De realiteit is helaas dat dit soort vrouwen een realistischer beeld van de dagelijkse werkelijkheid om ons heen geven dan al die überslanke dennen in de blaadjes met hun maatje 36.
Zeker in Amerika.
Daarbij geilen er best veel mannen op dikke/stevige vrouwen, en zijn er ook meer dikke dan dunne vrouwen dus als er een markt voor is moet het gewoon kunnen
De meeste modellen halen anders geen normale BMI meer. 1.75 met 54kg is gangbaar en maten 80-60-90, BMI is veelal onder de 18. De mode-industrie is ook te ver doorgeslagen naar onderen.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:04 schreef SeLang het volgende:
Ongezond = onaantrekkelijk, imo
Dat geldt dus zowel voor anorexia meisjes als voor die obese vetkwab in de OP.
Overigens zijn de meeste modellen minder ongezond mager dan die vrouw in de OP ongezond dik is.
Ik nam het alleen als recent voorbeeld dat er veel minde ophef is als iemand negatief zingt over magere mensen. Het sloot er verder gewoon goed bij aan. Het feit dat zo'n nummer zonder noemenswaardige ophef genomineerd wordt voor MTV-awards, Grammy's enz. zegt ook genoeg.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:14 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Maar er zijn ook 2 kampen op dit moment (vooral in de media) (en ik vind het beide slecht) maar in het dagelijks leven worden dikke mensen nog steeds meer gepest/lastig gevallen/beoordeeld dan dunne mensen (in mijn ervaring)
Die tekst die je post is natuurlijk vreselijk, maar ik vind alles aan Nikki Minaj vrij vreselijk en volgens mij krijgt zij ook genoeg gezeik naar haar hoofd. Ik zie niet hoe je 1 tekst kunt nemen en kunt stellen dat het voortaan meer sociaal geaccepteerd is om dunne mensen af te zeiken omdat 1 artiest dat doet?
quote:Op maandag 2 februari 2015 18:17 schreef MsMessy het volgende:
Ik vind het in ieder geval een doorgeslagen mode-feminist die wat minder hard moet schreeuwen met een volle mond.
Waar doe ik dat dan? Ik heb het niet over wat erger is.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:17 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Los van het feit dat ik 'kankeren' sowieso niet goed keur is het nogal hypocriet om te doe alsof dat eerst niet gebeurde en het nu dus erger is als de schoen aan de andere voet zit
Wat zegt dat? Niet dat er meer van het een dan van het ander is of dat het ene meer geaccepteerd is als het andere?quote:Op maandag 2 februari 2015 18:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik nam het alleen als recent voorbeeld dat er veel minde ophef is als iemand negatief zingt over magere mensen. Het sloot er verder gewoon goed bij aan. Het feit dat zo'n nummer zonder noemenswaardige ophef genomineerd wordt voor MTV-awards, Grammy's enz. zegt ook genoeg.
Oke, meer of minder geaccepteerd dan.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:19 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Waar doe ik dat dan? Ik heb het niet over wat erger is.
Nee, van Dove.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:17 schreef Mylene het volgende:
[..]
Er staan mij ook iets van bij. Ik kan het alleen niet vinden. Ik kwam wel Robyn Lawley tegen.
[..]
bron
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Die worden niet eens gemaakt. Zegt genoeg dus.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:20 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Wat zegt dat? Niet dat er meer van het een dan van het ander is of dat het ene meer geaccepteerd is als het andere?
Alleen dat dit nummer om de een of ander reden in de smaak valt
Pas als je een vergelijkbaar nummer van een vergelijkbare artiest hebt die de andere kant belicht kun je een vergelijking trekken
En zie hier, iemand die niet onder het mode-ideaal valt maar ondanks dat toch de publiciteit zoekt die is aan het 'schreeuwen'quote:Op maandag 2 februari 2015 18:17 schreef MsMessy het volgende:
Maar over de mens in de OP is ook geen goed woord te zeggen. Want moeten we dan maar alles wat geen taille meer heeft, ook maar mooi vinden? Ik vind het in ieder geval een doorgeslagen mode-feminist die wat minder hard moet schreeuwen met een volle mond.
Maar door shaming creer je sneller een klimaat waarin mensen niet gezond met zichzelf, hun lijf en voedsel om kunnen gaan. Waarom het niet op een positieve manier benaderen? En waarom mensen niet zelf de keus laten maken wat ze acceptabel vinden en waar ze trots op zijn?quote:Op maandag 2 februari 2015 18:21 schreef Kaneelstokje het volgende:
Voorspelbare reacties tot nu toe.
Er is wel degelijk een trend aan de gang, zowel op Internet als daarbuiten, het zogenaamde fat-acceptance. Amerika loopt wat dat betreft nog iets op ons voor, maar wij zullen het ook steeds vaker horen.
Dat het gemiddelde gewicht en de gemiddelde omvang van de Nederlander de laatste jaren steeds stijgt, is voor mij zorgwekkend. Het lijkt me niet verstandig om viesdikke mensen zoals de mevrouw in de OP op een manier te benaderen die haar uiterlijk postief benadert. We graven ons eigen vroegtijdige graf met lepels.
Nee? Daar kun je echt geen conclusies aan verbinden? Alleen gevoelsmatigequote:Op maandag 2 februari 2015 18:22 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Die worden niet eens gemaakt. Zegt genoeg dus.
Jammer dat ze bij dove dan niet alle 3 lichaamstypen pakken, endo, meso en ecto.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Nee, van Dove.
[ afbeelding ]
Maar goed dit zijn normale vrouwen qua gewicht veelal zelfs waarschijnlijk met gezond BMI die in de OP is duidelijk (morbide) obees.
Als je je eigen lichaam op een dusdanige manier expres verwaarloost, en weet dat dit slecht is, weet je ook dat je daar commentaar op kunt verwachten.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:23 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Maar door shaming creer je sneller een klimaat waarin mensen niet gezond met zichzelf, hun lijf en voedsel om kunnen gaan. Waarom het niet op een positieve manier benaderen? En waarom mensen niet zelf de keus laten maken wat ze acceptabel vinden en waar ze trots op zijn?
Dat jij het dan verwerpelijk vind is natuurlijk prima maar het is een volwassen vrouw die vast wel weet wat voor risico's ze loopt. Kijk dan gewoon niet naar de plaatjes ipv er conclusies aan te verbinden/te vinden dat je er iets over moet zeggen
Vanwaar die drang om direct commentaar te leveren?quote:Op maandag 2 februari 2015 18:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Als je je eigen lichaam op een dusdanige manier expres verwaarloost, en weet dat dit slecht is, weet je ook dat je daar commentaar op kunt verwachten.
Als die mevrouw liever viesdik is dan gezond te eten en te bewegen, moet ze dat zelf weten. Dat ze trots is op haar dikheid vind ik zielig. Meelijwekkend. Een teken van luiheid en gebrek aan discipline op een podium zetten.
Waarom? je verwaarloost je lichaam in de ogen van anderen, en die andere hebben dan het recht om van hun probleem met jouw lichaam, jouw probleem te maken?quote:Op maandag 2 februari 2015 18:25 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Als je je eigen lichaam op een dusdanige manier expres verwaarloost, en weet dat dit slecht is, weet je ook dat je daar commentaar op kunt verwachten.
Vind ik ook met alcohol zuipen, blijven we toch ook gewoon promoten.quote:Op maandag 2 februari 2015 18:28 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Waarom? je verwaarloost je lichaam in de ogen van anderen, en die andere hebben dan het recht om van hun probleem met jouw lichaam, jouw probleem te maken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |