bronquote:Zorgwekkende trend
"Te weinig eten is ongezond. Teveel trouwens ook. Wat is er mis met sporten en een gebalanceerd dieet? Er is een gevaarlijke trend aan de gang om dik zijn normaal te laten lijken. Overgewicht zorgt voor een enorme waslijst aan gezondheidsproblemen. Zorgwekkend."
- Matthijs Klaassen
Wij legden deze reactie aan onze voedingsdeskundige Carina Noordervliet voor en vroegen naar haar mening.
'
Weg met dat hele slanke
Carina: "Ik ben het er niet helemaal mee eens dat er een trend gaande is waarbij 'dik zijn' wordt gepromoot. Wat me wel opvalt, is dat de trend van dat 'hele slanke' wel langzaam aan het verdwijnen is. Uiteraard kan heel zwaar zijn ongezond zijn. Maar dat kan te dun zijn ook. Het zegt nog niet dat we alle mensen met overgewicht over één kam mogen scheren. Als je dik bent, ben je niet per se ongezond, want er zijn genoeg zware mensen die nergens last van hebben. Uiteraard is het wel bewezen dat de kans op suikerziekte en hart- en vaatziekten groter is met overgewicht."
Snacken mag. Oók met maat 50!
Als het aan Carina ligt, is heel streng diëten - óók met een maat 50 - niet goed en is er niets mis mee als mensen met overgewicht eens in de tijd lekker snacken. "Als diegene verder helemaal gezond is, is in principe niks qua voedsel verboden. Het is voor iedereen gewoon belangrijk om een gebalanceerd eetpatroon te hebben. Met de nodige groenten en fruit en voldoende te bewegen. Wat je kledingmaat ook is, iedereen mag wel eens een patatje eten of lekker snacken als 'ie daar zin in heeft. Nooit wat lekkers eten, is gewoon onzin. Dat is voor niemand op die manier vol te houden", aldus Noordervliet.
Zo zijn er volgens onze voedingsdeskundige ook zat lekkere snacks die ook nog eens gezond zijn! Voorbeelden? Een handjevol noten, een bak yoghurt met fruit, een gekookt ei of crackertjes met mager beleg.
Meer gezonde tussendoortjes
Tenslotte is Carina van mening dat er helemaal niets mis is met houden van je eigen lichaam. Hoezo dun, dunner, dunst? Zolang je gezond bent en je tevreden bent met je lichaam mag je daar best trots op zijn. Oók met maat 50!
Dit ja. 1 artikel en overgewicht wordt meteen gepromootquote:Op maandag 2 februari 2015 17:25 schreef Elfletterig het volgende:
Een paar foto's van een dikke dame in de Telegraaf betekent niet meteen dan overgewicht wordt opgehemeld. Een beetje tegen(ge)wicht ten opzichte van die broodmagere anorexia-modellen kan volgens mij ook geen kwaad.
Die dikzak is Amerikaans fotomodel he, Telegraaf publiceert alleen daarover.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:26 schreef KwadeAfdronk het volgende:
[..]
Dit ja. 1 artikel en overgewicht wordt meteen gepromoot
Dat snap ikquote:Op maandag 2 februari 2015 17:27 schreef Elan het volgende:
[..]
Die dikzak is Amerikaans fotomodel he, Telegraaf publiceert alleen daarover.
Dikke mensen ridiculiseren komt best voor, al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:27 schreef -Strawberry- het volgende:
Dikke mensen ridiculiseren komt vaker voor, waardoor je dit soort tegenreacties krijgt. Ik denk niet dat we dikke mensen idealiseren; ik denk dat dit een logisch tegenwicht is voor al het andere geluid. Of het daarmee ook wenselijk is, is een tweede.
dat ben ik niet met je eens? Dikke mensen worden volgens mij vaker gepest/negatief benaderd/ dat er conclusies over de persoon worden getrokken die niet kloppen/iets waar je van mag walgen dan dunne mensen?quote:Op maandag 2 februari 2015 17:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dikke mensen ridiculiseren komt best voor, al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen.
Er was een poos geleden toch een bekend lingeriemerk met reclame voor "normale" vrouwen, dat zou inderdaad best wat meer mogenquote:Op maandag 2 februari 2015 17:29 schreef rhubarbje het volgende:
Maar we idealiseren ook ondergewicht (zie de meeste modellen)?
Ik heb het gevoel dat er met 2 maten word gemeten in dit soort zaken. We weten allemaal dat er veel in de media is dat ongezond is en we mompelen allemaal dat dat niet moet kunnen maar dat kleren er nou eenmaal beter uit zien op een menselijke hanger etc
Word er eens een fattie geroemd dan is het 'gatver wat een ongezonde manier van leven etc'. De reacties zijn veel extremer op de incidentele vrouw met overgewicht in de media
De beste optie lijkt mij gewoon gezonde mensen te gebruiken als modellen. Maar ik zal wel gek zijn
Mwoa, het bashen van magere mensen kan je succes brengen, kijk naar die Anaconda, Meghan Trainor of één of ander ander Iggy Azalea nummer. Zou je die liedjes uitbrengen waarbij je gaat zeiken over chubby vrouwen met een dikke kont, krijg je ineens een shitload aan kritiek over je heen. Zoveel mensen die vooral nog eens moeten benaderen hoe 'echte vrouwen' er uit zien enz enz.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:30 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
dat ben ik niet met je eens? Dikke mensen worden volgens mij vaker gepest/negatief benaderd/ dat er conclusies over de persoon worden getrokken die niet kloppen/iets waar je van mag walgen dan dunne mensen?
Waarom staat dit niet in KLB? Sowieso een terechte klacht.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:20 schreef Mylene het volgende:
Vrouw Magazine van de Telegraaf plaatste eerder deze week een artikel waarin plus-size model Tess Munster vol lof werd geprezen. Deze dame heeft een ongezond lichaamsgewicht, gaat door het leven met een maatje 50. Lezers trokken meteen aan de bel omdat ze van mening zijn dat het magazine onbewust een gevaarlijke leefstijl idealiseren en daarmee een zorgwekkende trend.
Dit is het artikel: Plus-size model bewijst: schoonheidsideaal is onzin
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[..]
bron
Wat vinden jullie? Wordt het dik zijn steeds meer gepromoot en idealiseren we overgewicht?
Het is mij eigenlijk nooit zo opgevallen. Het ligt meer in dit geval aan Vrouw magazine die er een verhaal van heeft gemaakt dan het plus-size model in kwestie die wellicht zelf ook wel weet dat ze last heeft van overgewicht, maar zich erbij heeft neergelegd en zich gelukkig voelt.
Dat is waar. Net zo kwalijk, natuurlijk. Een vriendin van me wordt ook regelmatig uitgemaakt voor anorexiapatient.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:28 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Dikke mensen ridiculiseren komt best voor, al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen.
Moet ze maar wat meer eten toch enz enz.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:41 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is waar. Net zo kwalijk, natuurlijk. Een vriendin van me wordt ook regelmatig uitgemaakt voor anorexiapatient.
Ik ken alleen de tekst van het meghan Trainor liedje goed maar daar worden dunne mensen niet afgezeken, er word allen positief gesproken over haar lichaamquote:Op maandag 2 februari 2015 17:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Mwoa, het bashen van magere mensen kan je succes brengen, kijk naar die Anaconda, Meghan Trainor of één of ander ander Iggy Azalea nummer. Zou je die liedjes uitbrengen waarbij je gaat zeiken over chubby vrouwen met een dikke kont, krijg je ineens een shitload aan kritiek over je heen. Zoveel mensen die vooral nog eens moeten benaderen hoe 'echte vrouwen' er uit zien enz enz.
Een vrouw als een plank en een iel mannetje worden net zo goed belachelijk gemaakt als dikke mensen.
Wat wel klopt, maar in de praktijk is dat moeilijk. Net als (blijvend) afvallen voor veel mensen moeilijk is.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:50 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Moet ze maar wat meer eten toch enz enz.
Dat geval is juist een goed voorbeeld van als er alleen maar iets gezegd wordt wat lijkt op skinny-shaming dan wordt je al afgebrand.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ik ken alleen de tekst van het meghan Trainor liedje goed maar daar worden dunne mensen niet afgezeken, er word allen positief gesproken over haar lichaam
Ja precies!quote:Op maandag 2 februari 2015 17:59 schreef Casiotone het volgende:
[..]
Dat geval is juist een goed voorbeeld van als er alleen maar iets gezegd wordt wat lijkt op skinny-shaming dan wordt je al afgebrand.
Net als in het geval van de OP als iemand die aan de hegemonie van het heersende mode-ideaal toornt, er wordt gesmeten met 'promoten van ongezonde levensstijl'
Nee, zoals ik eerder zei, is het meer sociaal geaccepteerd om dunne mensen af te zeiken.quote:Op maandag 2 februari 2015 17:53 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ik ken alleen de tekst van het meghan Trainor liedje goed maar daar worden dunne mensen niet afgezeken, er word allen positief gesproken over haar lichaam
Dus omdat er 2 liedjes zijn die dat eventueel wel doen is de weegschaal opeens doorgeslagen en delven dunne mensen het onderspit?
En echt dikke vrouwen vallen ook niet onder wat bedoeld word met 'echte vrouwen' hoor, die worden nog net zo hard afgezeken
denk wel dat shaming meer schade doet dan de evt 'ongezond' gewichtquote:Op maandag 2 februari 2015 18:02 schreef rhubarbje het volgende:
[..]
Ja precies!
Het is beide slecht hoor (skinny en fatshaming) maar ik snap uberhaubt niet waarom het zo'n gevecht over en weer moet zijn
Volgens mij is dat de grootste oorzaak van ongezonde levensstijlen (beide kanten op) bij jongeren
Meer of minder sociaal geaccepteerd zegt toch ook iets over de frequentie? (maar ik ben het er ook niet mee eens dat het minder sociaal geaccepteerd is dan het belachelijk maken van dunne mensen hoor)quote:Op maandag 2 februari 2015 18:03 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Nee, zoals ik eerder zei, is het meer sociaal geaccepteerd om dunne mensen af te zeiken.
Alsof Meghan dat niet doet:
"I won't be no stick figure silicone Barbie doll"
"bringing booty back, Go ahead and tell them skinny bitches that" Ja ja en dan "Just playing" uhu...![]()
Nicki Minaj is al helemaal een stuk erger.
Ik zeg niet dat het één meer of minder gebeurd, of wat erger is. Ik zei: "al is dat steeds minder sociaal geaccepteerd dan het belachelijk maken van dunne mensen."
Dit soort liedjes en het gebrek aan ophef zijn daar alleen maar wat actuele voorbeelden van. Andersom, een meisje die zingt over de vette bitches en hoe zij beter kunnen optyfen of 50 kilo moeten verliezen, zou toch wat meer negatieve publiciteit krijgen. Dat is gewoon hypocriet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |