abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149281076
Ik heb het een en ander opgezocht en tot mijn stomme verbazing krijg ik opmerkingen als: "De islam is flexibel". "We" (de moslims) mogen "tot op zekere hoogte" de plaatselijk zonsopgang en zonsondergang-tijden negeren en zich richten op de tijden van "ja, welk land dan wel". Sommige schriftgeleerden zeggen dat je de tijden van Mekka mag aanhouden, maar dan kom je er mooi mee weg. Want moslims die iets zuidelijker vertoeven (zoals in Nederland) houden zich wel aan de plaatselijke zonsopgang en zonsondergangtijden. En zou het niet fraai zijn als de flexibiteit die de aanhangers van Mohammed (vrede zij met hem) weten op te brengen mbt de Europese zonuren ook weten te bewerkstelligen op onze atmosfeer van "scheiding van kerk en staat" en satire, zoals bijvoorbeeld cartoons.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_149281486
Het gaat om de landen waar je heel langdurende dagen. (maanden)
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
pi_149281680
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:42 schreef thom_05 het volgende:
Het gaat om de landen waar je heel langdurende dagen. (maanden)
Een beetje een onaffe zin, maar goed.
Waar ligt die grens dan?
Zijn er soera's in de Koran die aangeven vanaf welke breedtegraad je de Mekka-tijden mag hanteren. Het lijkt mij in NL ook al een hele opgave om bij een Ramadan in juni of juli 15 uur niks te drinken.
pi_149282962
http://www.bbc.com/news/world-28373119

Lijkt op een nuttige video.
pi_149283651
Ik ben trouwens wel blij dat de moslims overtuigd zijn van het feit de zonnetijden in Europa niet zijn bewerkstelligd door de ongelovige Europeanen zelf, maar dat het gewoon aan de draaiing van de zon is. Je kunt je wel afvragen of de problemen mbt noordelijke zonnetijden en islamwetten niet metaforisch zijn voor überhaubt de frictie tussen Europa en islam. Dat het gewoon een natuurlijke onmogelijkheid is dat de islam in Europa vertegenwoordigd is. Want we zijn het er mee eens dat de zonnetijden in de Arabisch woestijn meer "geëigend" zijn voor het volgen van de Ramadan. Waarom zouden wij deze logica niet doortrekken en tot de conclusie komen dat Islam in Europa gewoon een blijvend probleem vormt.
pi_149287250
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 23:36 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik ben trouwens wel blij dat de moslims overtuigd zijn van het feit de zonnetijden in Europa niet zijn bewerkstelligd door de ongelovige Europeanen zelf, maar dat het gewoon aan de draaiing van de zon is. Je kunt je wel afvragen of de problemen mbt noordelijke zonnetijden en islamwetten niet metaforisch zijn voor überhaubt de frictie tussen Europa en islam. Dat het gewoon een natuurlijke onmogelijkheid is dat de islam in Europa vertegenwoordigd is. Want we zijn het er mee eens dat de zonnetijden in de Arabisch woestijn meer "geëigend" zijn voor het volgen van de Ramadan. Waarom zouden wij deze logica niet doortrekken en tot de conclusie komen dat Islam in Europa gewoon een blijvend probleem vormt.
Hoezo is islam een probleem in europa?
- Henry de Jouvenel
pi_149290029
Een aantal voorbeelden:

De affaire Yunus:
voor documentatie:
GC / Yunus

Nederland kent een liberaal seculiere samenleving waarbij snel en efficient b.v. een Turks pleegkind zo snel mogelijk terecht kan bij 2 liefhebbende volwassenen die bereid zijn Turks te leren en in Turkije op vakantie te gaan. Dan loopt de zorg efficient en is het betaalbaar.
Maar dankzij de islam is jeugdzorg genoodzaakt meer dan helft van de tijd bezig te zijn de Koran door te zoeken op een mogelijke soera die eist dan zo'n kind niet zus of zo mag worden opgevoed en niet bij een bepaald type ouders. Zelfs meneer Erdogan uit het verre Turkije schijnt tijd over te hebben om zich hiermee te bemoeien. Kortom: De islam verstoord de samenleving.
En by the way: Turks/Islamitische pleegouders zijn in geen velden of wegen te bekennen. Zoek het maar uit Nederland.

2e probleem:
Thans zitten we met IS in Irak en Syrië. Nederland en de rest van de "Internationale Gemeenschap", lees: het Westen wordt opgeroepen zsm in te grijpen. Niet in de laatste plaats militair. Maar over een paar jaar is men weer vergeten waarover dit ingrijpen gaat, en zit er weer een nieuwe terreurgroep en krijgt het westen weer de schuld van de ellende die er dan weer is ontstaan.
Het is net zoiets als dat mensen de Amerikanen en Engelsen de schuld geven van bombardementen tijdens WO II, terwijl het werd gedaan om de oorspronkelijke agressor, de Duitser, te verdrijven.
Veel moslims in NL zitten met hun hoofd bij het Midden Oosten en vinden Nederland als westers land de agressor.
pi_149290342
quote:
1s.gif Op maandag 2 februari 2015 02:57 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Hoezo is islam een probleem in europa?
zie mijn vorige bijdrage (ik ben vergeten te quoten).
pi_149290600
quote:
Prachtig. Ga vooral door!
pi_149290628
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een aantal voorbeelden:

De affaire Yunus:
voor documentatie:
GC / Yunus

Nederland kent een liberaal seculiere samenleving waarbij snel en efficient b.v. een Turks pleegkind zo snel mogelijk terecht kan bij 2 liefhebbende volwassenen die bereid zijn Turks te leren en in Turkije op vakantie te gaan. Dan loopt de zorg efficient en is het betaalbaar.
Maar dankzij de islam is jeugdzorg genoodzaakt meer dan helft van de tijd bezig te zijn de Koran door te zoeken op een mogelijke soera die eist dan zo'n kind niet zus of zo mag worden opgevoed en niet bij een bepaald type ouders. Zelfs meneer Erdogan uit het verre Turkije schijnt tijd over te hebben om zich hiermee te bemoeien. Kortom: De islam verstoord de samenleving.
En by the way: Turks/Islamitische pleegouders zijn in geen velden of wegen te bekennen. Zoek het maar uit Nederland.

2e probleem:
Thans zitten we met IS in Irak en Syrië. Nederland en de rest van de "Internationale Gemeenschap", lees: het Westen wordt opgeroepen zsm in te grijpen. Niet in de laatste plaats militair. Maar over een paar jaar is men weer vergeten waarover dit ingrijpen gaat, en zit er weer een nieuwe terreurgroep en krijgt het westen weer de schuld van de ellende die er dan weer is ontstaan.
Het is net zoiets als dat mensen de Amerikanen en Engelsen de schuld geven van bombardementen tijdens WO II, terwijl het werd gedaan om de oorspronkelijke agressor, de Duitser, te verdrijven.
Veel moslims in NL zitten met hun hoofd bij het Midden Oosten en vinden Nederland als westers land de agressor.
Drie heel goede en rake voorbeelden! Kun je misschien ook nog iets zeggen over allochtonen in het onderwijs?
pi_149292529
quote:
0s.gif Op zondag 1 februari 2015 22:34 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Ik heb het een en ander opgezocht en tot mijn stomme verbazing krijg ik opmerkingen als: "De islam is flexibel". "We" (de moslims) mogen "tot op zekere hoogte" de plaatselijk zonsopgang en zonsondergang-tijden negeren en zich richten op de tijden van "ja, welk land dan wel". Sommige schriftgeleerden zeggen dat je de tijden van Mekka mag aanhouden, maar dan kom je er mooi mee weg. Want moslims die iets zuidelijker vertoeven (zoals in Nederland) houden zich wel aan de plaatselijke zonsopgang en zonsondergangtijden. En zou het niet fraai zijn als de flexibiteit die de aanhangers van Mohammed (vrede zij met hem) weten op te brengen mbt de Europese zonuren ook weten te bewerkstelligen op onze atmosfeer van "scheiding van kerk en staat" en satire, zoals bijvoorbeeld cartoons.
Je kan je maar ergens druk om maken natuurlijk :') Nu weet ik niet of je wel een in die contreien geweest bent, maar de keren dat ik er was heb ik er geen enkele moslim gezien eigenlijk. Dus geen in Lapland en al helemaal geen op Spitsbergen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_149293088
quote:
6s.gif Op maandag 2 februari 2015 11:57 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Je kan je maar ergens druk om maken natuurlijk :') Nu weet ik niet of je wel een in die contreien geweest bent, maar de keren dat ik er was heb ik er geen enkele moslim gezien eigenlijk. Dus geen in Lapland en al helemaal geen op Spitsbergen.
Ik maak mij niet druk. Ik vraag me alleen dingen af. En er zijn wel degelijk moslims in Stockholm etc. En daar is het volgens mij ook al erg moeilijk je aan de ramadan te houden. Dus het is puur interesse in de cultuur.
Plus: zoals ik al zei: Ik vind het opmerkelijk dat de wetten van de islam van het één op het andere moment ineens zo flexibel zijn. Het zou het allemaal een stuk gemakkelijker maken wanneer ze dezelfde flexibiteit zouden kunnen opbrengen mbt andere zaken die bij onze breedtegraad horen, nl scheiding van kerk en staat, omgaan met satire en de gelijkwaardigheid van homo's aan hetero's (zie de affaire Yunus die ik boven heb genoemd). Dat zou de boel een stuk vergemakkelijken.
pi_149293117
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 12:13 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik maak mij niet druk. Ik vraag me alleen dingen af. En er zijn wel degelijk moslims in Stockholm etc. En daar is het volgens mij ook al erg moeilijk je aan de ramadan te houden. Dus het is puur interesse in de cultuur.
Plus: zoals ik al zei: Ik vind het opmerkelijk dat de wetten van de islam van het één op het andere moment ineens zo flexibel zijn. Het zou het allemaal een stuk gemakkelijker maken wanneer ze dezelfde flexibiteit zouden kunnen opbrengen mbt andere zaken die bij onze breedtegraad horen, nl scheiding van kerk en staat, omgaan met satire en de gelijkwaardigheid van homo's aan hetero's (zie de affaire Yunus die ik boven heb genoemd). Dat zou de boel een stuk vergemakkelijken.
Stockholm valt wat mij betreft nou niet bepaald onder het noorden van Scandinavië. Pak er eens een kaart bij zou ik zeggen :)
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_149293205
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 12:14 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Stockholm valt wat mij betreft nou niet bepaald onder het noorden van Scandinavië. Pak er eens een kaart bij zou ik zeggen :)
Het is daar wel tijdens de Ramadan zo lang licht dat er wel een probleem is mbt het voldoen van de vastentijd. Wellicht had ik bij de Topi-titel Noord-Scandinavië moeten vervangen door "Scandinavië". Het gaat mij om het principe dat wanneer Ramadan in juni valt het m.i. onmogelijk is om je aan de Ramadan te houden. Want volgens mij is het dan maar een paar uur licht, en mag je dus meer dan 20 uur niks drinken. Ik denk dat dit een grote negatieve invloed heeft op het functioneren van een moslim op een dergelijke breedtegraad.
pi_149294315
quote:

[..]

Je kan je maar ergens druk om maken natuurlijk :')
Ik maak mij druk, omdat de islam onze samenleving ontwricht. Als je 20 uur moet vasten per dag zal dit onherroepelijk invloed hebben op je dagelijkse functioneren. Maw: de vasttijden van de Ramadan zijn niet geschikt voor onze breedtegraad.
En zo is het eigenlijk met heel veel zaken van de islam. Het past gewoon niet in de samenleving. Onze breedtegraad is metaforisch voor onze samenleving.
Zoals ik al zei zijn er meer voorbeelden. Je kent de Yunus affaire. Voorheen door mij genoemd. Vergelijkbaar is ook de weigering van hoogzwangere moslima's om te worden geholpen door mannelijke gyneacologen. Dat zijn allemaal zaken die er voor zorgen dat onze gezondheidszorg, die vanuit onze liberale seculiere invalshoek efficient en kostendekkend kan worden georganiseerd, grote budgettaire problemen heeft gekregen. Datzelfde geldt ook voor het onderwijs etc etc etc.
pi_149317857
kan weg
pi_149337402
quote:
0s.gif Op maandag 2 februari 2015 10:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Een aantal voorbeelden:

De affaire Yunus:
voor documentatie:
GC / Yunus

2e probleem:
Je hebt het over een voorbeeld en dan generaliseer je tot de islam en hoe deze de samenleving verstoort.
Verder begin je over de is. Als je je af zou vragen hoe iets als is kan ontstaan dan zou je eigenlijk uitkomen op, inderdaad, het onrechtmatige invallen van een soeverein land en het beleid daarna.
En ja Nederland heeft vrolijk aan mee gedaan dus al die moslims hebben gelijk in. We zijn diegenen die samenlevingen ontwrichten sinds de middeleeuwen en sindsdien zijn we er niet mee gestopt.
- Henry de Jouvenel
pi_149340096
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 februari 2015 19:56 schreef thom_05 het volgende:

[..]

Je hebt het over een voorbeeld en dan generaliseer je tot de islam en hoe deze de samenleving verstoort.
Verder begin je over de is. Als je je af zou vragen hoe iets als is kan ontstaan dan zou je eigenlijk uitkomen op, inderdaad, het onrechtmatige invallen van een soeverein land en het beleid daarna.
En ja Nederland heeft vrolijk aan mee gedaan dus al die moslims hebben gelijk in. We zijn diegenen die samenlevingen ontwrichten sinds de middeleeuwen en sindsdien zijn we er niet mee gestopt.
Ik kom toch met de vergelijking mbt de geallieerden die bombardementen uitvoerden tijdens WO II.
Je kunt de ellende van de bombardementen ook niet in de schoenen schuiven van de geallieerden, want hun doel was om de nazi's te verdrijven.
Datzelfde kan toch ook het geval zijn mbt het Midden Oosten. Vanaf de Middeleeuwen zijn er in Europa ook allemaal machtswisselingen geweest. Hoekse en Kabeljauwse twisten, invallen van Noormannen, Spanjaarden, Fransen olv Napoleon, de Duitsers, veel zeeoorlogen met Engeland etc. Je kunt op een gegeven moment de grenzen etc. ook als een gegeven beschouwen en proberen er wat van te maken. Waar pleit jij dan voor? Meer ontwikkelingshulp. Nee, dat helpt!
Wat is eigenlijk niet onze (westerse) schuld. De oorlog tussen Hutu's en Tutsi's? Het zijn toch stammentwisten. Wanneer doe je het goed? Pleit je er nu voor dat we IS maar de gang laten gaan? Of moeten we nu ook maar weer afzijdig blijven? Wat is jouw plan?
pi_149361985
quote:

[..]

Dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Want ze zijn er echt wel. En die hebben inderdaad een dilemma, wat te doen met de ramadan en wat te doen met het gebed tijdens zonsopkomst en -ondergang?

Een (moslim)gezin in Tromso (heel noordelijk in Noorwegen) deed het volgende:
quote:
"What to do during the Midnight Sun and on Polar Nights has been a big point of debate for us," says Sandra Maryam Moe, deputy director of Alnor. Her husband, Andrew Ibrahim Wenhem, is the mosque's registrar, overseeing the legal paperwork of marriages, divorces and deaths. "We finally asked a shaykh in Saudi Arabia, and he gave us a fatwa [instruction] with three choices: Follow the timetable of Makkah, follow the timetable of the nearest city that does have a sunrise or sunset, or estimate the time and set a fixed schedule. We decided to follow Makkah for the part of Ramadan that falls under the Midnight Sun or Polar Nights, and then, for the other times, we follow our own sun."
https://www.saudiaramcowo(...)e.farthest.north.htm
Met andere woorden, met een fatwa van een geschikt persoon kun je je redelijk redden...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  donderdag 5 februari 2015 @ 01:05:21 #20
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_149377246
quote:

[..]

Noorwegen houdt zich al jaren keurig aan haar quota door allochtonen in het hoge noorden te dumpen.
Een uurtje rijden van Narvik veranderd de verhouding binnen dorpen enorm.
(Bijna jaar in n-N verbleven.)
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_149378417
quote:
0s.gif Op woensdag 4 februari 2015 17:17 schreef The_stranger het volgende:

[..]

Dat jij ze niet ziet, wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Want ze zijn er echt wel. En die hebben inderdaad een dilemma, wat te doen met de ramadan en wat te doen met het gebed tijdens zonsopkomst en -ondergang?

Een (moslim)gezin in Tromso (heel noordelijk in Noorwegen) deed het volgende:

[..]

https://www.saudiaramcowo(...)e.farthest.north.htm
Met andere woorden, met een fatwa van een geschikt persoon kun je je redelijk redden...
Maar je moet je dan tijdens Ramadanmaanden in de winter natuurlijk ook houden aan de ingeslagen richtlijn die je hanteerde tijdens de zomer-Ramadan. Ik hoop dat deze Imam dat het gezin wel heel duidelijk onder de neus heeft gewreven. Dat we daar dan later geen gesodemieter mee krijgen. Hoe wordt dat dan bijgehouden? Want er zullen ook moslim-gezinnen zijn die de Noorse tijden aanhouden en die mogen natuurlijk wel genieten van het zoet tijdens de winterramadan omdat ze ook het zuur van de zomerramadam hebben doorstaan. Ik mag hopen dat ze het allemaal goed bijhouden. Straks gaan die gezinnen die tijdens zomerramadan de Mekka-tijden aanhouden tijdens winterramadannen lekker meedrinken en eten met de volgers der Noorse tijden. En da's niet eerlijk!
pi_149380139
quote:
0s.gif Op donderdag 5 februari 2015 07:20 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Maar je moet je dan tijdens Ramadanmaanden in de winter natuurlijk ook houden aan de ingeslagen richtlijn die je hanteerde tijdens de zomer-Ramadan. Ik hoop dat deze Imam dat het gezin wel heel duidelijk onder de neus heeft gewreven. Dat we daar dan later geen gesodemieter mee krijgen. Hoe wordt dat dan bijgehouden? Want er zullen ook moslim-gezinnen zijn die de Noorse tijden aanhouden en die mogen natuurlijk wel genieten van het zoet tijdens de winterramadan omdat ze ook het zuur van de zomerramadam hebben doorstaan. Ik mag hopen dat ze het allemaal goed bijhouden. Straks gaan die gezinnen die tijdens zomerramadan de Mekka-tijden aanhouden tijdens winterramadannen lekker meedrinken en eten met de volgers der Noorse tijden. En da's niet eerlijk!
Dat moet je hun vragen, maar mij lijkt het dat als je de moeite doet iemand "hogerop" om raad te vragen, je het gedoe redelijk serieus neemt.

Daarnaast kun je je maar druk maken om wat anderen doen...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_149380239
quote:
Ik ben trouwens wel blij dat de moslims overtuigd zijn van het feit de zonnetijden in Europa niet zijn bewerkstelligd door de ongelovige Europeanen zelf, maar dat het gewoon aan de draaiing van de zon is.
Ehmmm... :')
pi_162463094
Tijd voor een topic-kick
Over ruim een week is het Ramadan.
Maar nu worden de zonsopgang en zonsondergangtijden wel erg lastig om een hele lange dag niets te eten en niets te drinken.
Hoe lossen jullie moslims dit op.
Als je in de hitte moet werken kun je toch niet afzien van water?
En in Scandinavië is het al helemaal niet te doen.
Of worden de tijden van Mekka of Medina aangewend voor de vastentijd?
pi_162514625
TS, hoeveel denk je dat er moslims wonen in Noord-Scandinavie?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')